2014-01-29, 17:29
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Ponera att jag vill beställa en dom och tag Stockholms tingsrätt som exempel (http://www.stockholmstingsratt.se/Om-tingsratten/Bestalla-domar-och-beslut/Brottmal/). Som jag förstår det behöver jag inte fylla i mitt eget namn eller min egen adress i formuläret. Om jag fyller i en anonym e-post-adress borde jag väl således kunna lita på att förbli anonym (inom rimliga gränser). Med vad händer då om domen måste scannas? Innebär det att jag inte får ut domen förrän jag betalar eller hamnar det en fordran på mig (vilket är ganska meningslöst om jag inte identifierat mig)?

Det var exakt den här frågeställningen jag ville ha svar på, bra formulerat!
Citera
2014-01-29, 17:33
  #170
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonicwater
Gäller detsamma även genom beställning av domar via ett sådant här formulär? : http://www.sundsvallstingsratt.se/Sundsvalls-tingsratt/Bestallningsformular---allman-handling/
Ja. Det är en till myndigheten inkommen handling. Vill du vara 100 % anonym rekommenderar jag dig att registrera en helt ny mailadress. Typ 123456@hotmail.com
Citera
2014-01-29, 17:38
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ja. Det är en till myndigheten inkommen handling. Vill du vara 100 % anonym rekommenderar jag dig att registrera en helt ny mailadress. Typ 123456@hotmail.com

Om jag beställer en dom där Mr X förekommer som gärningsman i målet, då kommer denna MR X inte få någon notifikation om att en dom där han förekommer har begärts ut väl? Men om Mr X skulle vara nyfiken på om någon begärt ut en dom där han förekommer, kan han då på eget initiativ gå till domstolen och fråga dom om det är någon som begärt ut hans dom? Om så är fallet, får Mr X ta del av mailadressen som mailat in beställningen av domen?
Citera
2014-01-29, 17:39
  #172
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonicwater
Om jag beställer en dom där Mr X förekommer som gärningsman i målet, då kommer denna MR X inte få någon notifikation om att en dom där han förekommer har begärts ut väl? Men om Mr X skulle vara nyfiken på om någon begärt ut en dom där han förekommer, kan han då på eget initiativ gå till domstolen och fråga dom om det är någon som begärt ut hans dom? Om så är fallet, får Mr X ta del av mailadressen som mailat in beställningen av domen?
Nej, begäran kommuniceras inte med parterna i domen.

Ja, Mr X (närmare sagt envar) kan begära ut inkommen mail som domstolen har fått vilket blottar din identitet om din mail är i stil med anders.andersson@hotmail.com.
Citera
2014-01-29, 17:42
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nej, begäran kommuniceras inte med parterna i domen.

Ja, Mr X (närmare sagt envar) kan begära ut inkommen mail som domstolen har fått vilket blottar din identitet om din mail är i stil med anders.andersson@hotmail.com.

OK, så eventuell mailadress är den enda som kan vara identifierande faktor? Hur ligger det till med ip adress och sådant, alltså kan MR X på något sätt få reda på från vilken IP adress och dator mailet skickats från?
Citera
2014-01-29, 17:45
  #174
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonicwater
OK, så eventuell mailadress är den enda som kan vara identifierande faktor? Hur ligger det till med ip adress och sådant, alltså kan MR X på något sätt få reda på från vilken IP adress och dator mailet skickats från?
Alltså, jag har inte begärt ut mail från myndigheter, men kan inte tänka mig att någonting annat än just själva mailet fås ut.
Citera
2014-01-29, 23:33
  #175
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Alltså, jag har inte begärt ut mail från myndigheter, men kan inte tänka mig att någonting annat än just själva mailet fås ut.

Tror samma. Kan därtill tänka mig att möjlighet att spara även IP-adress kommer i framtiden.
Citera
2014-01-30, 12:27
  #176
Medlem
Ställde frågan i en annan tråd men tror den här är mer lämpad för ämnet:
Finns det någon gräns för hur gamla domar man kan beställa från domstolarna?
Citera
2014-01-30, 16:42
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Du kommer inte att få ut domen innan du betalat alternativt identifierat dig och accepterat ett betalningsansvar.
Okej, tack för svaret? Går det på något sätt att betala anonymt?
Citera
2014-01-30, 17:28
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Okej, tack för svaret? Går det på något sätt att betala anonymt?
Gällande domstol törs jag ej svara säkert, möjligt att du kan betala kontant i receptionen. FUP från polismyndigheten går att betala kontant i receptionen.
Citera
2014-01-30, 17:51
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Gällande domstol törs jag ej svara säkert, möjligt att du kan betala kontant i receptionen. FUP från polismyndigheten går att betala kontant i receptionen.
Okej, tack!
Citera
2014-01-31, 10:09
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Ställde frågan i en annan tråd men tror den här är mer lämpad för ämnet:
Finns det någon gräns för hur gamla domar man kan beställa från domstolarna?

Du hade kunnat vara mer tydlig.

Domar inom fem år kan förmodligen skickas ut gratis från domstolarna. Äldre än så måste scannas in och du kan bli tvungen att betala en avgift. Om du menar riktigt gamla domar från 90, 80 eller 70-talet så kanske, varje domstols arkiv kan se olika ut. Vissa gamla akter kan vara skickade till Landsarkiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in