2014-01-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
För att vara lite krass, hur kan de veta att de ville ha sex om de inte minns någonting?

Svar på frågan:
Därför att dom varit med om liknande situationer men utan minnesluckorna där dom varit påverkade av alkohol och hamnat i säng med främmande personer som dagen efter visar sig vara en person som dom inte skulle haft sex med nykter?

Övrigt:
Alkohol får personer att handla irrationelt, både män och KVINNOR!
Skulle påstå att dom flesta personer speciellt den yngre generationen som varit ute en del har ALLA en upplevelse där dom haft sex med en person onykter som dom dagen efter inser att dom inte skulle kunna tänka sig ha sex med nykter!

Den här kvinnan kan mycket väl ha velat ha sex med mannen trots att hon inte minns det! I stundens hetta och alkoholångornas påverkan är det inte ovanligt att det idkas sex, men sen dagen efter då dom nyktrat till så kommer en kraftig ångest...
Att ångest kan leda en person till drastiska åtgärder är väl ganska välkänt..

Det finns absolut män som tvingar/förgriper sig på tjejer som är hjälplösa, men att då sätta dit alla män som har sex med en tjej som får ångest dagen efteråt är väl knappast vägen att gå...
Citera
2014-01-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clarken1
Svar på frågan:
Därför att dom varit med om liknande situationer men utan minnesluckorna där dom varit påverkade av alkohol och hamnat i säng med främmande personer som dagen efter visar sig vara en person som dom inte skulle haft sex med nykter?

Övrigt:
Alkohol får personer att handla irrationelt, både män och KVINNOR!
Skulle påstå att dom flesta personer speciellt den yngre generationen som varit ute en del har ALLA en upplevelse där dom haft sex med en person onykter som dom dagen efter inser att dom inte skulle kunna tänka sig ha sex med nykter!

Den här kvinnan kan mycket väl ha velat ha sex med mannen trots att hon inte minns det! I stundens hetta och alkoholångornas påverkan är det inte ovanligt att det idkas sex, men sen dagen efter då dom nyktrat till så kommer en kraftig ångest...
Att ångest kan leda en person till drastiska åtgärder är väl ganska välkänt..

Det finns absolut män som tvingar/förgriper sig på tjejer som är hjälplösa, men att då sätta dit alla män som har sex med en tjej som får ångest dagen efteråt är väl knappast vägen att gå...

Jaha så när man är full så blir man per automatik färgblind?
Citera
2014-01-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennjir
Jaha så när man är full så blir man per automatik färgblind?

Ehm ja? Du kan ju knappast påstå att någon forskning tyder på motsatsen, dvs att man blir mer intelligent av alkohol?
Isånafall så borde ju alla arbetsplatser ha en bar med fri tillgång till sprit.....
Citera
2014-01-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Sluta lek orakel, du framställer dig själv som en idiot.
/ Leif
Du har knappast ensamrätt i det avseendet och jag ville bara känna på hur det är att framställa sig som en idiot gång efter annan i enlighet med dig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av NoFuckingMercy
Jepp!

https://anonfiles.com/file/c157e4baf8d3cee18a116632a25e078a

GÖTEBORGS TINGSRÄTT
Avdelning 3
DOM B 13926-13
2014-01-10

länk
Överklaganden

Yrkar att misstänkt döms för våldtäkt, olaga frihetsberövande och stöld.
Citera
2014-01-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ehm ja? Du kan ju knappast påstå att någon forskning tyder på motsatsen, dvs att man blir mer intelligent av alkohol?
Isånafall så borde ju alla arbetsplatser ha en bar med fri tillgång till sprit.....

Skämtar du eller talar du av egen erfarenhet?
Citera
2014-01-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennjir
Skämtar du eller talar du av egen erfarenhet?

Ser att du vill poängtera mannens hudfärg i tidigare inlägg, var vill du komma med detta i diskussionen?

Jag skämtar aldrig Har jobbat en del i krogmiljön tidigare så har nog sett och hört det mesta :/
Citera
2014-01-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ser att du vill poängtera mannens hudfärg i tidigare inlägg, var vill du komma med detta i diskussionen?

Jag skämtar aldrig Har jobbat en del i krogmiljön tidigare så har nog sett och hört det mesta :/

Vem har inte det-när du har 40 års erfarenhet så kan vi snacka och dina forskningshypoteser ger jag ingenting för. Jag är fullständigt medveten om att berusade tappar omdömet men forskningsrapporten om färgblindhet har jag missat.
Citera
2014-01-27, 17:25
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mengele
om du snor deras mobil och låser in dom så verkar det väl rätt skäligt att dom får ångest och gör en anmälan. pucko

Kan folk sluta blanda ihop dom här sakerna era jävla mongon?

Dommen handlar om våldtäkt inte om den s.k "stölden"

Dessutom, hur fan blir man "inlåst" i en bostad? Enda ytterdörren i Sverige utan vridlås på insidan eller?

Hela jävla situationen här verkar ju vara helt cp-skadad.

Antingen så är det en utlänning som förgripit sig på denna kvinna eller så är det 2 fyllon som nuppat.

Svårare än så blir det inte, så

Vi har ju faktiskt sett förut hur folk med språkförbristningar blir friade från både det ena och det andra bara för att dom "inte förstår"

Det är ju aldrig ens i närheten av korrekta domslut, men det spelar ju mindre roll i den politiska korrekthetens Sverige.

Här är ju det viktiga att utplåna 'rasism' och andra saker som förekommer av faktiska anledningar, men det väljer man att skita i.
Citera
2014-01-27, 17:28
Medlem
30ischs avatar
Citat:
hon kan ha varit full och inte kåt och tvingats till sex när hon somnat precis som hon säger. han drog hem en aprak brud för att knulla och borde dömas för det. as som han förstör för andra

han "kanske" drog hem en aprak brud för att knulla
as som han förstör för andra eller as som hon förstör för andra de vet vi ju inte....
Citera
2014-01-27, 17:37
Moderator
Hamilkars avatar
Bevisproblematiken ligger i att kvinnan inte minns något, och att den tilltalades berättelse, så långt den är rimlig, således måste läggas till grund för domen. I den tilltalades berättelse ingår att kvinnan har tagit av sig själv BH:n när han misslyckades med detta. Det är rimligt att tolka detta både som en samtyckesmarkör och som ett tecken på att kvinnan då inte har varit hjälplöst berusad.

Åklagaren främsta trumfkort är a) att kvinnan bett honom gå i samband med att hon lämnade restaurangen, och b) att hon strax därefter varit så berusad att hon ramlat och inte varit i stånd till att ta sig upp själv, i vart fall inom rimlig tid.

Kan man bara av detta hävda att hon inte bara objektivt, utan också subjektivt för den tilltalade, var i en särskilt utsatt situation hemma hos den tilltalade, och att hon således var bortom möjligheten att ge ett giltigt samtycke? Det är oklart. Promillehalten i sig ger därvidlag inte särdeles mycket vägledning - den jämnåriga Iowastudenten Samantha "Whiskey Sam" Goudie lyckades t ex inte bara hålla sig upprätt, utan ge ifrån sig ett antal fullständigt rättstavade twittermeddelanden med en alkoholhalt på 3,41 promille. Det faktum att hon trillat på trottoaren och behövt ha hjälp av andra för att ta sig upp är isåfall betydligt mer besvärande för den tilltalade, men berusningssymptom beror inte bara av promillehalten, utan också i rätt hög grad av ökningen av promillehalten, och det är inte helt ovanligt att personer som varit totalt hjälplöst berusade gör Lazarus-lika uppståndelser när deras hjärnor har hunnit anpassa sig till alkoholhalten. Det är inte självklart att den tilltalade, som förefaller ha varit påtagligt på arslet själv, vid det laget kan förväntas tänka på hurpass hjälplös personen har varit tidigare.

Med detta sagt är en man som utnyttjar det faktum att en tjej inte klarar sig själv till att plocka hem henne och sätta på henne en första rangens slemsvamp, oavsett om han i lagens mening kan visas ha begått våldtäkt eller ej. Och en ung tjej som ensam ute på krogen super ner sig så till den grad att hon ramlar och inte kan ta sig upp själv, ägnar sig åt ett riskbeteende som rättsväsendet aldrig helt kan kompensera henne för, oavsett fällande eller friande domar.
Citera
2014-01-27, 17:41
Medlem
Citat:
nej, det är objektivt en våldtäkt

Med
hänsyn till vad som framkommit om målsägandens berusning och promillehalt samt
till att målsägandens avsaknad av minne i vissa delar, anser tingsrätten att det är
bevisat att målsäganden vid samlaget befann sig i en särskilt utsatt situation på
grund av berusning. Dock är påståendet om att denna situation också berodde på
sömn inte tillräckligt bevisat. Genom att genomföra samlaget under dessa
omständigheter har Charles, objektivt sett, otillbörligt utnyttjat att målsäganden
befunnit sig i en särskilt utsatt situation.

Det rätten säger är att han inte har haft uppsåt att våldta och därför frias han.

Men hur bedömer man hans uppsåt om offret varit halvt medvetslöst? Vilka tecken hos en halvt medvetslös person ska en kåt person leta efter för att veta att det är fritt fram? Att personen i fråga fortfarande andas? Grymtar i falsett?
Citera
2014-01-27, 17:45
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeron
Du missförstår mig. Jag har varken skrikit skandal eller att han måste dömas. Jag tror domstolen gjort vad de kunnat här under rådande lagstiftning. Om det är av intresse säger jag detta trots att jag är vad de flesta skulle betrakta som en rabiat feministfitta. Vi kan diskutera långt in på natten om huruvida vi borde ändra på lagstiftningen eller vad vi kan göra för att uppfostra kommande generationer till vett och etikett i sovrummet. Jag kan personligen tycka att snubben verkar vara lite slemmig som låg med en tjej som så nyligen däcket och jag kan bli arg på att ansvaret i sociala medier läggs på henne för att hon druckit mycket, men jag tycker inte rätten gjort annat än vad de kunnat, som sagt.

Jag vet att du inte kallat kvinnan för slampa - jag skrev ju specifikt att jag påpekade det för att tonen i den här tråden överlag sett ner på BO, inte att just du skulle ha uttalat dig på ett vulgärt sätt.

Du har alltså tagit illa upp för att personer i sociala medier anser att ett visst ansvar ligger hos kvinnan själv i det här fallet eftersom hon har berusats sig med alkohol? Ja då kanske du ska propagera för ett alkoholförbud i Sverige, det vore alla till gagn.

Du klagar även på lagstiftningen eftersom mannen friades, då frågar jag dig igen efter ett konkret förslag på en lagändring som hjälper till att döma liknande fall? Har fortfarande inte fått nåt. Detta är de mest komplicerade saker att döma i eftersom det är så svårt att bevisa vad som har skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in