2014-01-27, 07:14
Medlem
SKANDALDOM!!

Citat:
Göteborgs tingsrätt friar en 46-årig man från våldtäkt eftersom det inte är bevisat att han ”förstått eller varit medveten om” att den 21-åriga kvinnan var berusad. Hon hade minst 2,0 promille alkohol i blodet.
Citat:
Samtidigt slår tingsrätten fast att kvinnan, enligt den nya våldtäktslagen, befann sig i en ”särskilt utsatt situation” till följd av sin berusning som uppgick till minst två promille.

http://www.metro.se/goteborg/valdtaktsatalad-frias-forstod-inte-att-kvinnan-var-redlost-berusad/EVHnaz!wzjrt8ExAZ8w/

Citat:
Kvinnan och mannen träffades på restaurang Murveln i Göteborg den 5 november. Enligt domen var kvinnan så berusad att hon ”ramlade på gatan och låg där en stund”. Mannen säger själv att han ville ”hjälpa” henne.

Hemma hos 46-åringen drack kvinnan ytterligare alkohol men mannen säger att han inte uppfattade henne som berusad.
Citat:
Kvinnan uppger att det sista hon minns är att hon gick och la sig med kläderna på och att hon vaknade ensam i rummet på eftermiddagen. Hon var inlåst och mannen hade tagit med sig hennes mobiltelefon.

Jag fattar inte hur man kan fria i ett fall som det här, vad anser ni?
Citera
2014-01-27, 07:17
Medlem
Är mannen gravt utvecklingsstörd?
Citera
2014-01-27, 07:30
Medlem
Förstår inte vad mannen har för moral i kroppen, kvinnan låg ner på marken en bra stund... " förstod inte att hon var berusad" Jadu, är inte det särskilt utsatt vet jag inte vad som krävs.
Citera
2014-01-27, 07:42
Medlem
Murveln är ett riktigt alkolistställe, inget konstigt om två redlösa personer träffas och slätar av varandra.
Citera
2014-01-27, 07:59
Medlem
Vad är det som är konstigt två vuxna har sex med varann. Vem var mest berusad ? kanske mannen,
Kanske var det kvinnan som utnyttjade mannen vilket inte är ovanligt. Hans sprit dög ju bra.
Citera
2014-01-27, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosselebban
Vad är det som är konstigt två vuxna har sex med varann. Vem var mest berusad ? kanske mannen,
Kanske var det kvinnan som utnyttjade mannen vilket inte är ovanligt. Hans sprit dög ju bra.
sen stoppade hon på honom mobilen kickade ut honom och låste in sej själv. hur dum i huvudet är du?
Citera
2014-01-27, 08:27
Medlem
Skatteskolks avatar
Detta var bland det sjukaste jag läst och kollade efter tråd. Såg att jag slapp starta en.

Inväntar domstolsprotokoll på denna. Domen kan ju fan inte hålla.

Jag har hjälp en redlös tjej hem en gång när jag själv var berusad (men ändå fungerande). Hon visste var hon bodde och jag hjälpte henne hem. Sen tog jag hennes nyckel, låste från utsidan och la den i brevinkastet.

Efteråt hade hon inte ett minne av vad som hänt utan andra hade sett mig på henne.

Nä! Fan vad arg och ledsen blir på det här. Han fattade att hon varit dyngpackad. Dessutom bjöd han på mer alkohol. Han har försatt henne i ett än mer hjälplöst situation.

Ser fram emot att läsa vem GM är. Hoppas att BO är sekretessmarkerad.
Citera
2014-01-27, 08:52
Medlem
Rent allmänt så ska ju rätten bevisa att mannen förstått att kvinnan var i hjälplöst tillstånd...
Detta har tydligen inte gått, då blir det ingen fällande dom...

Vad som har hänt exakt får vi antagligen aldrig reda på...
Snubben verkar ju ha uppfattat samtycke, hans agerande efteråt verkar dock göra honom misstänkt... Men vad vet jag?
Citera
2014-01-27, 09:09
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
inget konstigt om två redlösa personer träffas och slätar av varandra.
Citat:
Vad är det som är konstigt två vuxna har sex med varann.

nu handlar ju vare sig artikel eller tråd om det.

en 21-åring med 2,0 - 2,5 promille alkohol i blodet och mannen säger att han inte uppfattade henne som berusad och att hon under samlaget både var aktiv och gav ifrån sig "vissa" ljud.

Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Snubben verkar ju ha uppfattat samtycke

han måste ju säga någonting till sitt försvar och i det här fallet kan han ju säga vad som helst eftersom kvinnan var redlöst berusad.

Citat:
Den 1 juli förra året ändrades våldtäktsparagrafen från att offret skulle befinna sig ”ett hjälplöst tillstånd” till att offret ska befinna sig i ”en särskilt utsatt situation”.

Den nya lagen innebär att det inte krävs att offret helt saknar förmåga att värja sig eller kontrollera sitt handlande. I stället räcker det med att offret har ”klart begränsade möjligheter att freda sin sexuella integritet och undgå ett övergrepp” till följd av till exempel kraftig berusning.
Citera
2014-01-27, 09:16
Medlem
GeneralPoops avatar
Känns ju som ett rätt solklart fall att ta till hovrätten...

Men ibland är det väldigt svårt att förstå hur tingsrätten resonera..
En person som faller iof för att hon är så pass full, som hänger med en främling hem, som är en relativt gammal människa, 46 mot 21. Och där "våldtar" (eftersom han inte är dömd). Sen efter det så tar han mobilen, har låser in henne och han kommer med en ursäkt om att det är en konspiration mot honom så därför tog han mobilen och skulle gå till polisen..

GICK han till polisen då?
Citera
2014-01-27, 09:19
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Rent allmänt så ska ju rätten bevisa att mannen förstått att kvinnan var i hjälplöst tillstånd...
Detta har tydligen inte gått, då blir det ingen fällande dom...

Vad som har hänt exakt får vi antagligen aldrig reda på...
Snubben verkar ju ha uppfattat samtycke, hans agerande efteråt verkar dock göra honom misstänkt... Men vad vet jag?

Såklart han har uppfattat samtycke, annars skulle han ju erkänna?
Och att han tyckt att hon stönat, eller låtit...En person som är så pass full, kommer såklart låta om någon sätter på henne..hon är ju inte död..
Nej, mycket märkligt domslut, men som sagt, få ser vad dommer säger. Och förutsätter nästan att det överklagas
Citera
2014-01-27, 09:20
Medlem
Citat:
Så på höjden av din klokskap är det okej att våldta tjejen därför att "hans sprit dög ju bra"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in