2014-01-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peeron
Also: va? Det står ingenstans hur gammal målsägande är och GM är 27 år gammal. Gubbe?
är GM 27 år? hur räknar du då

C O E-A, 670727-0xxx

tjejen var 21
Senast redigerad av mr.mengele 2014-01-27 kl. 15:13.
Citera
2014-01-27, 15:11
Medlem
Göteborgs tings*rätt friar en 46-årig man från våldtäkt eftersom det inte är bevisat att han ”förstått eller varit medveten om” att den 21-åriga kvinnan var berusad. Hon hade minst 2,0 promille alkohol i blodet.

http://www.metro.se/goteborg/valdtaktsatalad-frias-forstod-inte-att-kvinnan-var-redlost-berusad/EVHnaz!wzjrt8ExAZ8w/
Citera
2014-01-27, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
Ja visst kan det vara skrämmande, men jag ser ändå inga bevis för en våldtäkt? Jag vet heller inte hur pass berusad mannen i fråga var och eftersom kvinnan till och med drack mer alkohol i form av vin hemma hos mannen så blir jag mycket tveksam.
En våldtäkt är aldrig berättigad och man ska inte "skylla sig själv", men bilden som sprids i media är ju helt missvisande och påstår att rättssystemet är kaputt, jag skulle snarare att det fungerar jävligt bra.

Och männen ska alltid ha ansvar för allting. Nu har det äntligen gått så långt att det är socialt accepterat att säga att män faktiskt är starkare än kvinnor. Men jag förstår inte som kvinna hur man kan utsätta sig för situationer likt denna?
Jag har själv dragit ner på mitt alkohol intag rejält, eftersom när jag är berusad inte kan rationalisera bort dom jag inte vill ligga med och således har sex med kvinnor jag inte önskat. Nu har jag även problemet med fenomenet "vinballe" så det brukar skydda sig självt i och för sig, men ibland har det gått.

Nog om mig nu. Empati hit och dit, men det går inte bevisa vad som har hänt och inte.

Det är olagligt att ha sex med mer eller mindre medvetslösa personer som inte kan värja sig. Oavsett om de supit sig in i det tillståndet själv. Det är väl bevis nog.
Citera
2014-01-27, 15:19
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Det är olagligt att ha sex med mer eller mindre medvetslösa personer som inte kan värja sig. Oavsett om de supit sig in i det tillståndet själv. Det är väl bevis nog.

Hon kan ju inte ha varit "mer eller mindre medvetslös" om hon väljer att dricka mer vin hemma hos mannen? I så fall borde ju all fyllesex vara olagligt och vi kan stänga igen alla krogar och nattklubbar för medhjälp till våldtäkt.
Hon kan ju ha varit full och kåt och velat haft sex då, men sedan inte minnas det dagen efter? Inget bevis alls.
Citera
2014-01-27, 15:21
Medlem
Citat:
Hon kan ju inte ha varit "mer eller mindre medvetslös" om hon väljer att dricka mer vin hemma hos mannen? I så fall borde ju all fyllesex vara olagligt och vi kan stänga igen alla krogar och nattklubbar för medhjälp till våldtäkt.
Hon kan ju ha varit full och kåt och velat haft sex då, men sedan inte minnas det dagen efter? Inget bevis alls.
hon kan ha varit full och inte kåt och tvingats till sex när hon somnat precis som hon säger. han drog hem en aprak brud för att knulla och borde dömas för det. as som han förstör för andra
Citera
2014-01-27, 15:23
Medlem
I och med det här rättsfallet så blir det återigen uppenbart hur inkompetent gemene man verkar vara på att tolka sina medmänniskors signaler.

Det skulle behövas en rikstäckande upplysningskampanj för att utbilda befolkningen i hur man läser av andra människor. Det borde ingå information om att medvetslösa människors vilja är mycket svår att tyda. Kroppsspråket blir alltför slappt. Ögonkontakten förloras helt. Den verbala kommunikationen i bästa fall endast grymtningar. Till och med läkarvetenskapen går bet på det. Och att allan ballan på krogen därmed borde låta bli att göra för optimitiska tolkningar till sin egen fördel en sen lördagkväll på fyllan.
Citera
2014-01-27, 15:23
Medlem
Någon som vet eller kan dra till med en hygglig gissning om vad för skola denna 46-åring gick till dagen efter?

Är han själv lärare?
Universitet?
SFI?

Att han är 46 och inneboende tillsammans med flera andra i Bergsjön borde ju rimligen begränsa möjligheterna för vad för typ av "skola" det rör sig om?

edit: samt hänger på Murveln på kvällarna...
Citera
2014-01-27, 15:25
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mengele
hon kan ha varit full och inte kåt och tvingats till sex när hon somnat precis som hon säger. han drog hem en aprak brud för att knulla och borde dömas för det. as som han förstör för andra

Ska han dömas för att han erbjöd henne att komma hem till honom och de hade sex när de var fulla?
Citera
2014-01-27, 15:27
Medlem
Citat:

Nä, lagen lämnar inte mycket utrymme för fyllesex med en halvt medvetslös person. Vilket förmodligen (förhoppningsvis) är tanken också.

Håll din egna promillehalt under 1,5 och se till att din blivande sexkamrat kan stå upp själv, föra en konversation utan att sluddra för mycket, inte kräks i buskarna eller däckar så borde det vara lugnt.
Senast redigerad av FimpeDimpen 2014-01-27 kl. 15:34.
Citera
2014-01-27, 15:29
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mengele

Japp, och det kan lika gärna ha varit som jag skrev? Sluta blanda in personliga åsikter och gissningar i rättsfall. Uppmana tjejer att inte utsätta sig för situationer där bevis är i princip omöjliga att få fram. Hur vågar man ens supa sig så full? Hur vågar man följa med någon hem?
Citera
2014-01-27, 15:30
Medlem
peerons avatar
Citat:

Och männen ska alltid ha ansvar för allting. Nu har det äntligen gått så långt att det är socialt accepterat att säga att män faktiskt är starkare än kvinnor. Men jag förstår inte som kvinna hur man kan utsätta sig för situationer likt denna?
Jag har själv dragit ner på mitt alkohol intag rejält, eftersom när jag är berusad inte kan rationalisera bort dom jag inte vill ligga med och således har sex med kvinnor jag inte önskat. Nu har jag även problemet med fenomenet "vinballe" så det brukar skydda sig självt i och för sig, men ibland har det gått.

Nog om mig nu. Empati hit och dit, men det går inte bevisa vad som har hänt och inte.

Nog kan vi väl alla hålla med om att ett optimalt samhälle är ett där både kvinnor och män kan bli berusade utan att de ska behöva utsättas för brott?
Citera
2014-01-27, 15:30
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Nä, lagen lämnar inte mycket utrymme för fyllesex med en halvt medvetslös person. Vilket förmodligen (förhoppningsvis) är tanken också.

Håll din egna promillehalt under 1,5 och se till att din blivande sexkamrat kan stå upp själv, föra en konversation utan att sluddra för mycket, inte kräks i buskarna eller däckar är det lugnt.

Lagen ämnar utrymme för att bevis krävs för att fälla en åtalad, vilket inte finns i detta fallet och många andra våldtäktsdomar.

Vem har sagt att hon inte kan stå upp själv? Kan man hålla ett glas och dricka vin så kan man säkert stå upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in