Citat:
ISIS, Jabhat Al Nusra och Islamiska Fronten är alla 3 islamistiska terrororganisationer som förespråkar en shariastat där alla Alawiter,kristna och minoriteter kommer slaktas. Med tanke på att dessa 3 organisationer representerar ungefär 60-70% av rebellerna i landet är det väl inte så konstigt att man generaliserar alla rebellerna som terrorister?
Jag kan köpa att de förespråkar en shariastat men att de kommer slakta alla alawiter, kristna osv tror jag inte.
Har du någon källa på att dessa representerar 60-70% av alla rebeller
Citat:
Om man är islamist är man automatiskt terrorist alltså? Så vitt jag vet är en islamist en som vill förena politiken med islam, dvs en shariastat.
Citat:
Men om syriens befolkning nu skulle vilja ha sharialagar så får ni acceptera det, ni kan inte tvinga på muslimer "den underbara och "fria" demokratin" precis som muslimerna inte tvingar oss i Euopa på sharialagar. Väst har inte delat in muslimer i olika nationalstater av en ren slump, det är för att försvaga muslimerna. Historien har visat att muslimerna hade sina bästa år när det fanns ett kalifat, och inte nationstater.
Citat:
Men till detta tillkommer det att, det bland islamisterna, råder ett oresonligt hat mot shiamuslimer. Detta innebär att en islamistseger skulle innebära, dels ett folkmord mot den alawitiska minoriteten i Syrien och dels att kriget skulle sprida sig till Libanon, som "hämnd" mot Hizbollah.
Men det skulle inte räcka med det! Shiamuslimerna har även makten i Irak, och övriga islamister skulle säkert följa Al-Qaidas exempel och föra kriget dit. Sedan återstår förstås den shiamuslimska hemmaborgen Iran.
Att sedan väst skulle stå på tur, ev. efter Egypten och Tunisien är ingen orimlig gissning.
Men det skulle inte räcka med det! Shiamuslimerna har även makten i Irak, och övriga islamister skulle säkert följa Al-Qaidas exempel och föra kriget dit. Sedan återstår förstås den shiamuslimska hemmaborgen Iran.
Att sedan väst skulle stå på tur, ev. efter Egypten och Tunisien är ingen orimlig gissning.
Vilka islamister syftar du nu på? Al-Nusra? ISIS? FSA? Jag hade faktiskt kunna tänka mg att ISIS skulle vara dumma nog att starta krig i alla möjliga länder men att påstå att 75-80 % av rebellerna passar in i detta tror jag inte ett dugg på.
Citat:
Ser man hur islamisterna agerat i praktiken så är det helt klart frågan om terror mot civilbefolkningen och andra krigsbrott. Självklart så kan man även beteckna Assadregimen som statsterroristisk. Det är detta som är så tragiskt för det syriska folket. Hur mycket som är propaganda ifrån respektive sida är förstås svårt att avgöra. Men helt klart så är det två dåliga alternativ som finns för det syriska folket i nuläget.
Vilka islamister är det som har begått terror på civilbefolkningen? Många har försökt smutskasta rebellerna genom att lägga ut fejkade videor, som tex att man avrättar en soldat och skriver "FSA avrättar civila". Brott mot civila har så klart förekommit från båda sidorna men just Flashback är så otroligt vinklat till Assads fördel att alla ser igenom lögnerna.
Citat:
Vad gäller de ev. 20-25 procent av de sk. "rebellerna" som inte officiellt utropat sig till islamister så vet vi att det skett en snabb radikalisering av "rebellerna", allt fler blir extrema islamister och därmed terrorister. Detta är också tragiskt. Jag utesluter nämligen att det, under det första året av upproret förhöll sig så att ca 20 procent av "rebellerna" var islamister och resterande 80 procenten var någorlunda sansade. Men sedan skedde som sagt en snabb och kraftig radikalisering, vilket lär fortsätta.
Så "rebellerna" är i praktiken terrorister och den del av rebellrörelsen som inte är det än lär bli det inom en kort tid. Dessa rebeller innebär, till skillnad ifrån Assad, ett hot även emot väst.
Så "rebellerna" är i praktiken terrorister och den del av rebellrörelsen som inte är det än lär bli det inom en kort tid. Dessa rebeller innebär, till skillnad ifrån Assad, ett hot även emot väst.
Stopp och belägg, bara för att man är islamist innebär det inte att man är terrorist
Sen skriver du att rebellerna är ett hot mot väst men säg mig då om inte väst är ett hot mot muslimer? Kolla bara vad kristna västerländska länder + judarna gör i länder som Afghanistan, Irak, Palestina. Hur många oskyldiga muslimska barn har dött pga väst? Hur många oskyldiga muslimska kvinnor har inte blivit våldtagna av era äckliga smutsiga soldater? Jag blir så jävla arg när man försöker framställa väst som någon ängel som är rädd för "farliga islamister" när väst har spillt mest blod av alla under de senaste tiden. Det är vi som borde vara rädda för er! Vår räddning heter ett kalifat, hade ett kalifat existerat nu istället för muslimska nationalstater (där de flesta ledarna agerar knähundar åt väst), likt osmanska riket, kan jag lova dig att västerländska länder inte hade vågat göra det dom gör nu mot muslimerna.
Citat:
Det är därför jag hoppas på att SAA vinner. Assad och andra av regimens krigsförbrytare kommer, tids nog, att ställas inför ICC i alla fall.
Vara jag tvungen att välja, vilket jag tack och lov inte behöver, så skulle jag hellre vilja bli torterad och mördad av Assads slaktardrängar, än att komma i händerna på islamisterna.
Varför? Ja, mitt rent kroppsliga lidande skulle vara större under en utdragen tortyr och svält i Assads fängelser. Men det skulle kännas ännu meningslösare att få halsen avskuren av religiösa fanatiker med någon slö kniv, omgiven av en hysterisk mobb som ropade "Allah akbar". I ett syriskt fängelse så skulle jag i alla fall förstå varför jag var tvungen allt lida och dö. En diktator som till varje pris vill behålla makten och inte tolererar att jag håller tyst om mina syriska vänner som råkat uttala sig kritiskt om regimen. Att dö p.g.a. att religiösa fanatiker har en vansinnig tolkning av islam skulle känna helt meningslöst.
Vara jag tvungen att välja, vilket jag tack och lov inte behöver, så skulle jag hellre vilja bli torterad och mördad av Assads slaktardrängar, än att komma i händerna på islamisterna.
Varför? Ja, mitt rent kroppsliga lidande skulle vara större under en utdragen tortyr och svält i Assads fängelser. Men det skulle kännas ännu meningslösare att få halsen avskuren av religiösa fanatiker med någon slö kniv, omgiven av en hysterisk mobb som ropade "Allah akbar". I ett syriskt fängelse så skulle jag i alla fall förstå varför jag var tvungen allt lida och dö. En diktator som till varje pris vill behålla makten och inte tolererar att jag håller tyst om mina syriska vänner som råkat uttala sig kritiskt om regimen. Att dö p.g.a. att religiösa fanatiker har en vansinnig tolkning av islam skulle känna helt meningslöst.
Håller med här.
Har SVT slutat gulla med terroristerna ?
och jätte kaxigt att bygga den mitt i ett brinnande krig och när man vet att den blir ett mål för salafiidioterna .
Sedan så är det inte första gången som regimen har konstruerat material som har syfte att underminera KSA. Det är standard.
Eller du kanske vill kommentera detta?