2014-02-15, 16:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Två i tråden gav bra svar:

(FB) Mortars (granatkastare alltså./Mod)

(FB) Mortars (granatkastare alltså./Mod)

Tydligen är den granatens dödliga area större än jag tidigare trott. Det förklarar hans död.

Japp, jag tog till lite för lite. Orsaken till att de andra klarade sig, förutom befälhavarens livvakt/medhjälpare är nog följande:

Befälhavaren var kanske skadad tidigare och livvakten/medhjälparen hjälpte honom stående in i bilen. Precis då exploderar granatkastarprojektilen och sprider sitt splitter. Eftersom befälhavaren står upp på väg in i bilen så kan splitter träffa honom genom bilens sidoruta (och framruta?). Livvakten/medhjälparen står alltså bakom befälhavaren och skyddas därmed ifrån de mesta av splittret. Övriga terrorister befinner sig Bakom bilen, och är därmed hyffsat skyddade ifrån splittret, vara det mesta, som spreds i den riktningen togs emot av bilen.

Synd att inte SAA hade ännu bättre eldledning. Då hade de kunna korrigerat lite och träffat mitt i terroristhopen!
Citera
2014-02-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Två svenskar dog i Syrien - igår

23-åringen från Göteborg och stockholmaren uppges på jihadisternas egna sajter ha dött i strider i norra Syrien. Uppgifterna kommer från deras kamrater på plats i staden Aleppo.

Hittills har alltså minst 17 svenska medborgare, de flesta med arabisk bakgrund, dödats i strider i Syrien. De flesta kommer från Stockholm och Göteborg.

Säkerhetspolisen, Säpo, har gjort bedömningen att minst 75 personer från Sverige åkt till Syren för att ansluta till al-Qaida-inspirerade grupper.

– Vi är bekymrade över att antalet resande på så kort tid ökat till ett land som Syrien, där det sker förfärliga saker, och vi behöver få upp det här på agendan, förklarade chefen för Säpo, Anders Thornberg, vid en pressträff i december.

Totalt 17 svenskar har dött i Syrien hitintills. Den är en oerhört stor siffra.

http://www.expressen.se/gt/tva-svenskar-dodade-i-syrien-blev-chockad/

Det är viktigt att kartlägga och se vilka förorter och moskéer just dessa 17 kommit ifrån. Morgondagens problem kommer att ha ett mönster som påminner starkt om de personer som övertalat dessa omogna herrar att åka ner till Syrien
Citera
2014-02-15, 16:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Rebellerna får luftvärns missiler:
http://www.liveleak.com/view?i=895_1392452928

Hur tror ni detta påverkar SAA?

Detta kan få en mycket stor betydelse, jämför t.ex. vad som hände när talibanerna fick stingermissiler ifrån USA.

Men jag hoppas att tidvattenvågen hunnit vänt till SAA:s fördel i så stor utsträckning att den syriska arabiska armén ändå kan avancera utan totalt luftherravälde. Hade terroristerna fått portabla luftvärnsmissiler för ett år sedan så hade SAA säkert haft svårt att inleda sin långsamma offensiv.
Citera
2014-02-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Synd att inte SAA hade ännu bättre eldledning. Då hade de kunna korrigerat lite och träffat mitt i terroristhopen!

Varför köper inte SAA in sådana här? http://ardrone2.parrot.com/

Då skulle billiga granatattacker få en helt annan precision. Kan ni tänka er Go Pro nästa reklam kampanj: -"We saved Aleppo prison"
Citera
2014-02-15, 16:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Det är viktigt att kartlägga och se vilka förorter och moskéer just dessa 17 kommit ifrån. Morgondagens problem kommer att ha ett mönster som påminner starkt om de personer som övertalat dessa omogna herrar att åka ner till Syrien

Instämmer till fullo!

Hoppas att Säpo är på bettet och att de kan ta hjälp av FRA på något sätt. De har i alla fall bett att få tillåtelse att få använda sig av FRA:s information, (som i sin tur kan komma ifrån t.ex. USA)
Citera
2014-02-15, 16:16
Medlem
Citat:
Detta kan få en mycket stor betydelse, jämför t.ex. vad som hände när talibanerna fick stingermissiler ifrån USA.

Men jag hoppas att tidvattenvågen hunnit vänt till SAA:s fördel i så stor utsträckning att den syriska arabiska armén ändå kan avancera utan totalt luftherravälde. Hade terroristerna fått portabla luftvärnsmissiler för ett år sedan så hade SAA säkert haft svårt att inleda sin långsamma offensiv.

Det kommer inte att få stor påverkan i Syrien kriget men väl utanför Europa, Turkiet, Libanon

Obama måste ta tag i det här och stoppa sådant vansinne. Bara ring upp presidenten i Iran och slut ett fredsavtal innan president perioden är över så är det klart.
Citera
2014-02-15, 16:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Varför köper inte SAA in sådana här? http://ardrone2.parrot.com/

Då skulle billiga granatattacker få en helt annan precision. Kan ni tänka er Go Pro nästa reklam kampanj: -"We saved Aleppo prison"

Visst är det imponerande att de kommit så billiga drönare. Men det krävs att dessa kan länka en exakt positionsbestämning, helst visa krypterad länk till granatkastargrupperna. Sverige använder sig av utbildade eldledare, som via en kikare, utrustad med riktningsinstrument, kan meddela granatkastargrupperna, (via krypterade textmeddelanden), målets exakta position.

Min gissning är att drönare kommer att få en enorm betydelse för framtidens krig. Redan idag så spelar de en nyckelroll, (tillsamman med ytterst välutbildade specialförband, typ den svenska särskilda operationsgruppen), för USA vad gäller kriget mot terrorism.

Synd bara att USA göder terrormonstret med ena handen och bekämpar det med den andra!
Citera
2014-02-15, 16:27
Medlem
Citat:
Visst är det imponerande att de kommit så billiga drönare. Men det krävs att dessa kan länka en exakt positionsbestämning, helst visa krypterad länk till granatkastargrupperna. Sverige använder sig av utbildade eldledare, som via en kikare, utrustad med riktningsinstrument, kan meddela granatkastargrupperna, (via krypterade textmeddelanden), målets exakta position.

Min gissning är att drönare kommer att få en enorm betydelse för framtidens krig. Redan idag så spelar de en nyckelroll, (tillsamman med ytterst välutbildade specialförband, typ den svenska särskilda operationsgruppen), för USA vad gäller kriget mot terrorism.

Synd bara att USA göder terrormonstret med ena handen och bekämpar det med den andra!

Nej då så vansinnigt knepigt är det inte. Du behöver en stridsledning som har kamera översikt över området med en sådan här: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=510339

därtill har de givetvis kartor på en laptop över sitt närområde. Då kan de från t ex taket på de högsta husen i fängelsekomplexet leda granatelden. De ser ju nedslagsplatserna i live kamerabild och där skicka korrigeringar till granatkastare gruppen

Hade jag haft släktband till personer som slåss för sitt liv nere i Syrien hade jag samlat ihop pengar för att skicka ner såna där. Tror de hade gjort en avsevärd skillnad.

T ex kan du med för nedgrävda minor i vägen upp till fängelset kunnat övervaka när den självmordsbombande lastbilen är på väg. När du ser lastbilen passera vägen på ett bestämt ställe utlöser du din egen IED och lastbilen är historia.
Senast redigerad av FulAgent007 2014-02-15 kl. 16:31.
Citera
2014-02-15, 16:38
Medlem
Flygande kamera drönare. En "game changer" för SAA?

Det är vad jag förstår bara SAA som har betydande artilleri kapacitet eller hur? Tillsammans med flygande kamera drönare skulle artilleri ha bra mycket bättre verkan än det haft hittills. Det kan ju inte bli sämre om man adderar lite mera noggrann kunskap om de träffar rätt mål eller inte
Senast redigerad av FulAgent007 2014-02-15 kl. 16:44.
Citera
2014-02-15, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Rädda terrorister springer för sina liv, under tiden skriker han de 10 ord han kan som såklart har med "jarab", "arbatage" och allah akbar.

http://www.liveleak.com/view?i=a35_1392458550

Står såhär i liveleak-länken:
"run = ijri "in arabic"" - vilket är fel. Ijri betyder "min fot".

"Sho hada ya allah, ya allah ijri!" = Vad är det här, Gud? Min fot!

Citera
2014-02-15, 16:49
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Faktum är ju att man hade manpads initialt, och då förlorade regimen mycket mer flyg. På sista tiden har dock dessa inte funnits tillgängliga; regimen skulle inte ha kunnat fälla tunnor från helikopter om man fortfarande hade tillgång till dessa. Det kan ändras genom detta, men är för tidigt för att dra slutsatser kring.
Citera
2014-02-15, 17:03
Medlem
Reguluss avatar
SNC: Kurderna kommer aldrig att få autonomi

Premiärministern i den väststödda syriska oppositionen SNC, Ahmed Touma, säger i en intervju att den syriska kurdernas utropade autonomi är meningslös och inte kommer att bestå:

Syrian Opposition Chief: Kurdish Autonomy 'Useless' and Will Not Last

http://www.aina.org/news/20140208012212.htm

ERBIL, Kurdistan Region -- The interim prime minister of the main Syrian opposition, Ahmed Touma, said that the autonomous Kurdish region declared by the Democratic Union Party in Syria (PYD) is "useless" and will "come to an end" once Bashar Assad's regime is ousted.

Touma told Rudaw in a recent interview that his Western-backed Syrian National Coalition (SNC) does not recognize the autonomous areas established by the PYD, which recently declared self-administered "cantons" in Cizire, Kobani and Afrin.

Touma framhåller också att kurderna först och främst är syrier, och att de företräds av KNC, som deltog i Geneve II-förhandlingarna, inte av PYD:

"The Kurdish National Council represents most of the Kurds and it is part of the Syrian Opposition, which attended the Geneva II Conference," Touma added. "Kurds are part of the Syrian people and their rights, which have been deprived for many decades, will be preserved," he promised.

Klara besked till kurderna från SNC. Frågan är hur de kommer att agera nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in