2014-01-27, 13:26
Medlem
Att kvinnor och barn ev kan lämna Homs är bra men att männen lämnas kvar är orättvist!
Citera
2014-01-27, 14:25
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
De som vill ha ett kalifat är bakåtsträvande, inavlade, outbildade, lågpresterande med mindervärdeskomplex. De kan inte konkurrera och klara sig i den moderna världen, därför vill de ha ett eget litet efterblivet rike som till exempel talibanerna och somalierna eftersom männen rätteligen känner sig underlägsna och inte kommer ha jobb eller kvinnor som vill ha dessa åsnor till män.
Är det så i Syrien? Det finns inga tecken på detta, detta finns förvisso många arbetslösa unga män men de är nog, trots allt, rätt moderna. När kriget är slut kommer det finnas många jobb för att bygga upp Syrien igen och alla har nu fått beskåda åsnorna som ropar allah akbar, när kriget är slut kommer det fortsatt vara skottpengar på dessa terrorister som har förstört för så många människor. Domen kommer inte vara nådig och ingen kommer tro att en allah har hjälpt dom eller hur? Hur många allah akbar neandertalare från videos där de halshugger andra muslimer har överlevt? De brinner i sitt påhittade islamisthelvete nu. Alla kommer skratta åt kalifatnissarna och deras efterblivna önskemål om sharia, halshuggningar och förtryck.

Så pratar en som är rädd för ett kalifat, kommer du ihåg osmanska riket? Mitt folk tillsammans med albanerna och turkarna var nära att få hela Europa på fall för inte så himla längesen.

Citat:
Ursprungligen postat av soria
Ok , tycker att alawiter och kristna ska lyssna på dig eller på vad dessa terrorister själva annonserar på youtube ?

Ge mig en enda källa där en ledare säger att han kommer slakta kristna och alawiter? Videon som du själv länkade med Al-Nusras ledare a själv att han respekterar kristna Och nu syftar jag inte på någon videon där en random rebell säger han ska slakta allt och alla.

Citat:
Det är terrorism när man med våld tvingar sina tankar,religion på andra.

Håller med dig om att tvång är fel.

Citat:
Gott om källor i tråden.

Det var det i förra tråden också fram tills i princip alla blev motbevisade.

Citat:
Al-Moualem gav bra svar på detta i hans första tal i Genev2 "syrierna vill gå framåt, inte gå tusen år tillbaka"

Om det är så att majoriteten av Syriens medborgare vill ha den ett sekulärt samhälle istället för ett teokratiskt har jag inga problem med det.

Citat:
Fattar inte varför såna som dig och thunderman helt frivilligt väljer att bor i Sverige när det finns skit länder som har sharia lagar , varför inte flytta dit om det är så jävla bra?
Är du eller thunderman på bilden?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=420354054762017&set=gm.570534903038 209&type=1

Jag bor i Sverige för att serbiska terrorister etniskt rensade oss från mitt eget hemland Bosnien, dessutom kommer jag flytta härifrån efter mina universitetsstudier så du behöver inte oroa dig för mig lille vän. Dessutom är jag ingen salafist.

Citat:
På den tiden fanns inga salafister och wahhabister.

Jag hoppas inte heller dessa tar makten om Assad skulle falla.

Citat:
Man behöver inte smutskasta de, det gör de själva, några fejkvideo behövs det inte heller då dina vänner är duktiga att själva ladda upp sina slakt och avrättningsvideo.

De enda avrättningsvideor jag har sett är på soldater från SAA.
Senast redigerad av blackjackk 2014-01-27 kl. 14:27.
Citera
2014-01-27, 14:58
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Ge mig en enda källa där en ledare säger att han kommer slakta kristna och alawiter? Videon som du själv länkade med Al-Nusras ledare a själv att han respekterar kristna Och nu syftar jag inte på någon videon där en random rebell säger han ska slakta allt och alla.

Förstår inte riktigt varför du fastnat vid vad ledare för olika rebellgrupper säger. Det är inte intressant, det är heller inte intressant om Jabhat al-Nusras ledare påstår sig respektera kristna. Det intressanta är hur kristna och alawiter kommer behandlas i praktiken.

Jag har också sett hur islamistiska brigader lovat de kristna rättigheter, samtidigt har jag sett otaliga klipp där islamister förstör kristna respektive alawitiska helgon, moskeér, kyrkor, städer, byar och gravar.

För oss kristna i Syrien handlar inte respekt om att vi ska få bo kvar, få rösta eller ha rätt till domstolsprövning. Det handlar om att vi vill bli sedda utifrån vår person och inte utifrån vår religion. Vi vill vara en del av samhället på samma villkor som alla andra.

Rebellerna är ju frihetskämpar som strävar efter demokrati och mänskliga rättigheter. Är de kristnas grundläggande krav på likabehandling för mycket begärt?
Citera
2014-01-27, 15:54
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Förstår inte riktigt varför du fastnat vid vad ledare för olika rebellgrupper säger. Det är inte intressant, det är heller inte intressant om Jabhat al-Nusras ledare påstår sig respektera kristna. Det intressanta är hur kristna och alawiter kommer behandlas i praktiken.

Jag har också sett hur islamistiska brigader lovat de kristna rättigheter, samtidigt har jag sett otaliga klipp där islamister förstör kristna respektive alawitiska helgon, moskeér, kyrkor, städer, byar och gravar.

Jag håller med om det fetmarkerade, som många påpekat har det tyvärr kommit in många idioter som anslutit sig till oppositionen och gör dessa saker du skriver.

Citat:
För oss kristna i Syrien handlar inte respekt om att vi ska få bo kvar, få rösta eller ha rätt till domstolsprövning. Det handlar om att vi vill bli sedda utifrån vår person och inte utifrån vår religion. Vi vill vara en del av samhället på samma villkor som alla andra.

Rebellerna är ju frihetskämpar som strävar efter demokrati och mänskliga rättigheter. Är de kristnas grundläggande krav på likabehandling för mycket begärt?

Jag själv har aldrig påstått att rebellerna är ute efter demokrati och helt ärligt förstår jag inte varför alla skriker efter demokrati som att det är någon sorts räddning. Demokrati är precis som diktatur, du röstar på några ledare/partier som i slutändan ändå gör som de själva vill utan att ta hänsyn till folket.

Nu är jag ingen expert på sharialagar men kristna är ju en del av samhället i en shariastat? Detta baserar jag på osmanska riket (i Balkan) där de kristna visst var en del utav samhället. Men jag personligen hade kunnat acceptera en kristen autonomi eller självständighet i utbyte mot ett sammarbete, tyvärr tror jag inte rebellerna hade gått med på detta.
Citera
2014-01-27, 16:22
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Nu är jag ingen expert på sharialagar men kristna är ju en del av samhället i en shariastat? Detta baserar jag på osmanska riket (i Balkan) där de kristna visst var en del utav samhället. Men jag personligen hade kunnat acceptera en kristen autonomi eller självständighet i utbyte mot ett sammarbete, tyvärr tror jag inte rebellerna hade gått med på detta.

Det beror på vad du definierar med "en del av samhället". Jag anser att alla medborgare skall vara lika inför lagen, utan att den enskilde medborgarens trostillhörighet skall bestämma denna persons skyldigheter, rättigheter, processförfaranden och politiska inflytande. I en stat som tillämpar sharia finns det en aktiv uppdelning av religioner, där vissa regler enbart gäller en viss grupp.

Jag anser att rättssystemet är grunden i en stat, därför är det även viktigt att alla invånare i staten betraktas som lika inför lagen. Detta är en absolut rättighet i alla demokratier, t.o.m. diktaturer, med undantag för vissa som har teologiska inslag i sina rättssystem.

För en muslim kanske det inte är en stor sak att den kristna inte ska kunna väljas till president, kunna få höga befattningar på myndigheter eller att denne inte ska få genomföra militärtjänst o.s.v. Men för en kristen kan detta kännas som ett utanförskap. Varför tror du kristna inte får genomföra militärtjänst i stater som tillämpar en striktare sharia? För att man inte litar på dem, de kan utgöra ett hot. De har inte samma mål och värderingar som oss. Av vilken orsak? Av faktumet att de är kristna. Nej, de kristna är inte en del av samhället i dessa stater. De lever där för att de fötts där, för att de bott där i tusentals år, inte för att de trivs med sharialagarna.
Citera
2014-01-27, 17:02
Medlem
Citat:
500terrorister försökte bryta belägringen i al-Qadam området, det slutade med 150 döda/skadade terrorister
http://www.presstv.ir/detail/2014/01/27/347920/army-kills-100-militants-in-damascus/
Några döda terrorister
https://www.youtube.com/watch?v=QAKDneHqWV0#t=8

I Aleppo rensade SAA delar av gamlastan runt Aleppos citadel ,otextad
http://www.youtube.com/watch?v=u9q7FYT7rQk#t=62

Härlig video på Syrien sändebud/ministrar till Geneve träffar syrier på gatan , trodde de skulle vara omringade med hundra vakter
http://www.liveleak.com/view?i=db6_1390748008

ISIS andra man och al-Bagdais högerhand dog i strider med IF i Aleppo provinsen, han riktiga namn var Samir Abed Mohamad ,tjänstgjort i 20år som officer i iraks armen under Saddams tid .
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=290043107809408&set=a.1466029588200 91.33591.146581812155539&type=1
http://www.shamtimes.net/wp-content/uploads/2014/01/%D8%B916.jpg

Två "brittiska"bröder dog i Syrien
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/face-british-terror-tourism-estate-3065286#.UuYhHxARlkI

Assad kan vinna i nästa val
http://www.presstv.ir/detail/2014/01/26/347852/assad-can-easily-win-next-election/

Demonstranter i Homs visar sin stöd för regeringen,otextad
http://www.youtube.com/watch?v=MG3eVHyDVuY#t=18

Tveksamt det där från Geneve, måste ju va trickfilmat. Har nu läst så många artiklar om vad Syrier tycker så det där är helt världsfrånvänt att de inte blir slitna i stycken av folket.
Men det är klart, kan ju vara Schweiziska Baath-partiet som är ute och ger sitt stöd.
Kanske att de photoshoppat över "The Johns" - Kerry och Maccain som egentligen är de som är ute på gatorna och blir hyllade. Då stämmer bilden bättre.
Senast redigerad av Mystic-Man 2014-01-27 kl. 17:04.
Citera
2014-01-27, 17:04
Medlem
Citat:
Jaså , islamism = panarabism ? Det dummaste jag läst från dig på länge (typ 1-2 dagar) du verkar tävla med dig själv i antal korkade inlägg

Islamister vill ha en kalifat för alla muslimer, spelar ingen roll om det är kurder,afghaner, tjetjener .....panaraber vill att arabiska länder enas till en nation, de vill inte ha turkar och pakistanier och alla andra muslimer.
Det är inte jag som skriver dumma saker det är du som inte läser noggrant och istället lägger till saker som jag inte skrivit. Vem har sagt att islamism = panarabism? Det är bara du som skrivit det.

Orkar inte upprepa mig, för jag har skrivit ganska många inlägg där jag förklara min uppfattning. Etnicitet, hjärntvätt i panarabism osv.

Citat:
Typisk kurder att kalla andra för åsnor
Det här är ett bra exempel på panarabism.

Citat:
Vem har sagt att de dödar varandra i hela Syrien???

I Qalamoun är de fortfarande allierade och i Dir Ezzor och samma sak i al-Ghouta och i hela södern , de slåss mest i al-Raqa och Aleppo provinsen.

Al-Nusra i Qalamoun hotade t.o.m att anfalla alla som attackera ISIS,jag länkade till deras uttalande tidigare i tråden.
Okey. Hur kommer det sig att SNC vägrar att fördöma händelsen i Tal Hamis?
Citera
2014-01-27, 17:07
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Det beror på vad du definierar med "en del av samhället". Jag anser att alla medborgare skall vara lika inför lagen, utan att den enskilde medborgarens trostillhörighet skall bestämma denna persons skyldigheter, rättigheter, processförfaranden och politiska inflytande. I en stat som tillämpar sharia finns det en aktiv uppdelning av religioner, där vissa regler enbart gäller en viss grupp.

Jag hoppas att du vet att detta de facto tillämpas i princip i varenda demokratiskt stat? En muslim kan tex inte bli kung i Sverige eller president i USA enligt lagen.

Citat:
Jag anser att rättssystemet är grunden i en stat, därför är det även viktigt att alla invånare i staten betraktas som lika inför lagen. Detta är en absolut rättighet i alla demokratier, t.o.m. diktaturer, med undantag för vissa som har teologiska inslag i sina rättssystem.

Som sagt, jag är ingen expert på sharia men under det osmanska riket så tog kyrkan hand om de kristnas rättssystem, osmanerna la sig inte i. Ni hade alltså själva fått bestämma ert rättssystem (så länge den inte bryter mot sharia).

Citat:
För en muslim kanske det inte är en stor sak att den kristna inte ska kunna väljas till president, kunna få höga befattningar på myndigheter eller att denne inte ska få genomföra militärtjänst o.s.v. Men för en kristen kan detta kännas som ett utanförskap. Varför tror du kristna inte får genomföra militärtjänst i stater som tillämpar en striktare sharia? För att man inte litar på dem, de kan utgöra ett hot. De har inte samma mål och värderingar som oss. Av vilken orsak? Av faktumet att de är kristna. Nej, de kristna är inte en del av samhället i dessa stater. De lever där för att de fötts där, för att de bott där i tusentals år, inte för att de trivs med sharialagarna.

I Balkan ville de ortodoxkristna hellre bli styrda av den osmanska sultanen än av katolikerna, samt flydde judar tex från det katolska Spanien till osmanska riket för att minoritetsrättigheterna var bättre i osmanska riket än i Spanien. Så jag tror inte det är så dåligt som du försöker framställa det som.

Men vi kommer inte långt i diskussionen om sharia då jag inte har något större kunskap om ämnet, den lilla kunskapen jag har är hur det var under osmanska riket därav mina paralleller till riket.
Citera
2014-01-27, 17:16
Medlem
Citat:
Du förstår att Saudi stödjer terroristerna som slaktar ditt folk va?
Nej förstår inte kan du förklara? Helst på ett konkret sätt.
Citat:
OK ska sjukna ner till din nivå, vet du att ingen av tjejerna på al-Arabiya är från Saudien? Vet du att några är från Syrien? och Libanon ?
Vad spelar det för roll? Det som jag skrev stämmer fortfarande. Damerna i dina inlägg var fula i jämförelse med damerna i Al-Arabiya.
Citat:
Du verkar ha hängt dig på tjejbilderna jag postade tidigare i tråden (trots att du nekade det), vad beror det på ?
Jag har inte hängt upp mig, men däremot så har jag noterat att du med jämna mellanrum lägger upp sånt i dina inlägg. Jag har även kommit till slutsatsen att alla dom brudarna har en gemensam nämnare, det är nämligen så att alla är små fula-halvsnygga. Så den oundvikliga frågan är ifall du medvetet väljer att lägga upp bilder på fula damer eller om urvalet som du har till ditt förfogande är begränsat?
Citera
2014-01-27, 17:21
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Så pratar en som är rädd för ett kalifat, kommer du ihåg osmanska riket? Mitt folk tillsammans med albanerna och turkarna var nära att få hela Europa på fall för inte så himla längesen.

Hela europa... inte en chans. Fransmän, tyskar, engelsmännen och ryssarna (och Sverige) hade de inte en chans mot och industrialismen satte sedan definitivt stopp på för turkarna som inte utvecklades till skillnad från de andra länderna och detta är såklart orsaken till varför ett kalifat aldrig kommer klara sig. I Syrien kommer det inte bli ett kalifat, i Afghanistan har de efterblivna talibanerna fått stryk som räcker länge, i Egypten lever man farligt som MB de har rakat av skäggen i panik. Ser inte så bra ut eller hur? Så man måste vara lite sinnesslö om man är rädd för något så patetiskt som ett kalifat, och likaså om man tror att Syrien kommer bli ett kalifat. Men tack för skrattet
Citera
2014-01-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Tveksamt det där från Geneve, måste ju va trickfilmat. Har nu läst så många artiklar om vad Syrier tycker så det där är helt världsfrånvänt att de inte blir slitna i stycken av folket.
Men det är klart, kan ju vara Schweiziska Baath-partiet som är ute och ger sitt stöd.
Kanske att de photoshoppat över "The Johns" - Kerry och Maccain som egentligen är de som är ute på gatorna och blir hyllade. Då stämmer bilden bättre.

Haha vad dum du är! Du kan tydligt se att det är ifrån Genevé. Det finns även massor med klipp från demonstrationer i Sverige där folk visar sitt stöd till Assad!
Citera
2014-01-27, 19:26
Medlem
Några månader sedan i Sverige. Det gäller att inte vifta med fel flagga

http://www.youtube.com/watch?v=e75yUB6tuUs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in