Citat:
Ursprungligen postat av
JeanLuc
Det är förstås en hypotes, men vad bygger den på? Varför sade Paulus att Jakob var Jesus bror om han inte menade biologisk bror. Om han menade "bror" i någon symbolisk betydelse borde han väl ha sagt samma sak om t.ex. Petrus också? Det minsta man kan begära för att bortse från att Paulus uttryckligen beskriver Jakob som "Jesus bror" är väl något bevis på motsatsen, inte bara personligt tyckande.
Sedan lämnade du många frågor obesvarade, så jag upprepar dem.
1. Du skrev att du daterat Matteusevangeliet till ungefär år 100. Vilka metoder har du använt för den dateringen? Och av ren nyfikenhet, vilken kompetens har du att datera antika dokument?
2. Du påstår att Paulus inte har någon kännedom om Jesus liv. Än en gång, vad baserar du det påståendet på?
3. Vidare säger du ingen kristen kände till den Jesus evangelierna beskriver förrän de skrevs. Än en gång, det är ett spektakulärt påstående. Vad baseras det på?
Ja, det är givetvis en hypotes, som så mycket annat.
Paulus inte talade om Jesu bror utan om Herrens bror:
Citat:
Först tre år senare for jag upp till Jerusalem för att få tala med Kefas, och jag stannade fjorton dagar hos honom. Någon annan av apostlarna såg jag inte, bara Herrens bror Jakob. (Gal 1:18–19)
I både evangelierna och hos Paulus används ordet adelfos som beteckning för bror. Men betydelsen av detta grekiska ord är oklar i NT. Det kan betyda såväl köttslig bror som trosfrände, granne, styvbror eller släkting.
Ordet broder är i detta sammanhang förmodligen liktydigt med trosfrände. Paulus kallar ofta församlingsmedlemmarna för bröder. När Paulus skriver till församlingen i Korinth kallar han dem ”mina bröder” (1 Kor 1:11). Att detta skulle avse Paulus’ biologiska bröder är ungefär lika sannolikt som att lärjungarna skulle vara Jesus’ bröder när han kallar dem ”mina bröder” (Matt 28:10). Paulus säger sig vidare ha hört att motsättningar förekommer mellan bröderna och att de delat sig i olika falanger. Vissa hör till Paulus, andra till Apollos, ytterligare andra till Kefas, och slutligen vissa till Kristus (1 Kor 1:12).
Uppenbarligen avser detta grupper med olika stridande uppfattningar, varav en grupp hör till Kristus. Och den grupp som hörde till Kristus kan i enlighet med den tidens språkbruk mycket väl ha kallats Kristus’ bröder. Och om vi antar att en grupp i Korinth kallade sig Kristus’ bröder, ligger tanken snubblande nära att en grupp i Jerusalem kallade sig Herrens bröder. Och just detta verkar också vara fallet:
Citat:
Har vi inte rätt att ta med oss en troende hustru [egentligen ”syster hustru”] liksom de andra apostlarna och Herrens bröder och Kefas. (1 Kor 9:5)
Och de flesta av bröderna [egentligen ”bröderna i Herren”] har genom min fångenskap stärkts i sin tro på Herren. (Fil 1:14)
Detta stöds också av vad Paulus säger i Gal 2:12 om Petrus’ vägran att äta med icke-judar: ”Ty innan det kom några från Jakob, brukade han äta tillsammans med hedningarna.” Med ”några från Jakob” måste Jakobs grupp avses. Jakob var alltså troligen medlem i ett samfund som kallade sig ”Herrens bröder” och var inte biologisk bror till Jesus. Möjligen kan den tron ha utvecklats vid tiden för evangeliernas nedtecknande och kanske på grundval av vad Paulus skrivit.
Det är heller inte självklart vad som avses med Herren. I de grekiska skrifterna översattes hebreiskans tetragram JHVH genomgående till kyrios, vilket betyder herre. JHVH skrevs alltså Herren på grekiska. Herrens bröder (οἱ ἀδελφοὶ τοῦ κυρίου) kan därför mycket väl ha avsett JHVH:s brödrasällskap.
Men traditionen om att Jesus hade en biologisk bror är måhända det starkaste argumentet till stöd för att Jesus har funnits. Det finns givetvis alltid argument åt båda hållen och detta skulle jag själv påstå är historicitesförespråkarnas starkaste argument. Jag har länge tänkt skriva en längre uppsats om det och verkligen reda ut begreppen, så det kommer kanske framöver. Jag anser i vilket fall att det är fullt rimligt att Jakob tillhörde Herrens bröder i ett sällskap och att senare tradition omvandlat honom till en biologisk bror.
Sedan var det punkterna 2 och 3. Jag tror ändå att jag måste få återkomma med fördjupningar. Tråden bara växer och växer, och jag har annat jag måste hinna med i kväll. Men först kan jag säga att jag baserar påståendet att Paulus inte har någon kännedom om Jesu liv på de sju brev i NT som allmänt anses skrivna av Paulus och där det visserligen finns några passager som skulle gå att tolka på annat sätt, men där den rimlig tolkningen är att han inte avser något av det som skrivs i evangelierna. Och med Jesu liv avser jag allt utöver att han korsfästes och uppstod, vilket jag anser Paulus använda i symbolisk betydelse med utgångspunkt att han själv mötte Jesus i visioner.
När det gäller mitt påstående att ingen kristen kände till den Jesus evangelierna beskriver förrän de skrevs avser jag alla tidiga skrifter inklusive de sju Paulusbreven; alltså alla nya testamentets skrifter i tiden fram till evangeliernas tillkomst med början på 90-talet (enligt min åsikt). Men som du skrev är det ett djärvt påstående och en aning onyanserat, dock tänkt att på ett förenklat sätt påtala ett problem.