Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
Det där långa inlägget du pratar om kom väldigt sent, det borde kommit väldigt tidigt. Visst har du hänvisat till ett antal vetenskapsmän(?) men då inte vad de anför för bevis för sin sak utan bara vad de kommit till för slutsats. Det är det jag poängterar för dig men du vill envist inte ge det till känna att detta inte är att anse som ett bevis även om du hävdat så tidigare.
Visst kunde jag skrivit det tidigare. Men att jag skrev ett sådant inlägg först några timmar efter att diskussionen startat förefaller mig ändå bättre än att inte ha anfört några bevis alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
Aha, du tycker att man ska få komma undan med diverse argumentationsfel och andra konstigheter. Eller...?
Inom rimliga mängder, ja. "Argumentationsfel" är inte bra, men mindre illa än att inte föra fram några argument alls. Så om den ena sidans deltagande bara består av att sitta och skrika "argumentationsfel" (jag syftar inte på dig) utan att bry sig om att delta så är det nog värre. Speciellt om ens argument för argumentationsfel är påfallande ihåliga och mest består av papegojmässig upprepning.
En ganska bra allmän princip är att man
först lägger fram sina egna argument,
sedan kommenterar andras. Vill man bara diskutera andras argumentation kan man skapa en retoriktråd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
Om du inte förstått det så har varken jag eller Bogomil påstått varken bu eller bä i ämnet.
Fullständigt korrekt. Uttryckt med andra ord, ni har inte tillfört tråden något. Det börjar kanske vara dags att säga "bu eller bä" nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
För min del så anser jag inte den fakta jag har kommit över pekar tillräckligt tydligt åt något av hållen så min hållning är "jag vet inte". Kanske anser Bogomil något liknande. Jag kan dock kritisera vilket av lägrena jag vill. Jag kritiserar det som jag tycker är befogat att få kritik. Och det var sannerligen din början i denna tråden och det har inte hänt mycket som gjort att det förbättrats.
Så blir det om man går in i tråden med en förutbestämd åsikt. Om jag inte lägger fram bevis kritiseras jag för det (med all rätt), lägger jag fram bevis så kritiseras dessa. Av personer som ärligt talat inte är i stånd att utvärdera dem. Skulle du eller Bogomil på något sätt vara de neutrala observatörer du försöker ge sken av skulle ni efter några hundra inlägg kanske ha noterat att inte minsta bevis ännu lagts fram för varför vi ska anse att den rådande vetenskapliga uppfattningen är fel. Så om du ursäktar så underkänner jag ganska grovt ditt försök att placera dig själv som någon slags neutal bedömare. Det tåget gick för länge sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
Är det verkligen så OT att förklara att du har fel, missuppfattat något koncept eller dylikt?
Inte om man gör det kompetent, nej. För övrigt har jag framfört väldigt lite egna uppfattningar i tråden, jag har mest refererat till forskning inom ämnet. Än en gång, kommentera eventuella fel
efter att du presenterat dina egna argument. Det här är ett religionsforum, inte ett retorikforum. Så ja, om man inte ens berör tråden utan på ett abstrakt sätt diskuterar min argumentation är det fullständigt OT.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
Jag ser det inte som svammel, är det månne så att du är inne i hörnet med otorkad färg överallt och att du inte vill erkänna för oss eller dig själv att din situation är sådan?
Nej, så länge inte ett enda motargument har framförts efter tjugo sidors diskussion (annat än av Roger) känner jag mig inte speciellt trängd. Däremot lätt trött på personer som tror att de uppfyller någon slags funktion genom att vägra diskutera och bara kommentera andras argument. På ett ytligt och okunnigt sätt.
Så, det här var mitt sista svar till dig innan du börjar delta i tråden. 20 sidor diskussion. Inte ett enda sakinlägg. Kanske dags att börja nu?