Citat:
Ursprungligen postat av
cAase
Efter att ha provat höga doser concerta och strattera fick jag det ovanliga elvanse utskrivet. Fick börja på 30mg. Hittills känner jag en svag stimulerande effekt, jag är snabbare, mer fysisk energi och gäspningarna har reducerats avsevärt.
Måhända att det är placebo, inte helt omöjligt, det är för tidigt att säga då jag bara inmundigat det en gång. Kan återkomma om någon vecka.
Kom tillbaka om någon vecka, det ska bli intressant att se hur dödsdrogen verkar på just dig och din slöa hjärna. Hur upplevde du att metylfenidat påverkade dig och din vardag? Hur länge åt du och vilka doser? Provade du bara Concerta?
Citat:
Ursprungligen postat av mr.svensk
Exakt på pricken, så var jag fram tills för 5 år sedan.Identisk. Sen small det bara till och jag blev förändrad.
Nu går jag till psykiatrin och dom mixtrar med mina mediciner och jag är sjukskriven 100%.
Jag har fått diagnos bipolär och dom undersöker mig för add/adhd nu.
[...]
Men nu sitter jag hemma och trycker, livrädd för människor. Utåt har jag kontakt med 1 vän, förutom absolut närmsta släkten. Jag har en egen familj med små barn och sambo.
Känner mig aggressiv vid konfrontationer och synen blir suddig. Nerver utanpå och lättstressad.
Det låter som en stabil familjefar va.
Nej du, det låter inte särskilt stabilt.. Kanske är det dina mediciner som dem mixtrar med på psykiatrin som ger dig utanpåliggande nerver och taskigt humör som biverkningar?
Vid en eventuell ADHD/ADD/Ryska alfabetet diagnos så lär du knappast bli kandidat för centralstimulantia. Det är välkänt att sådana preparat kan trigga igång fler eller djupare skov av mani. Men kanske om man får kontroll på bipolariteten..? När det gäller att sitta hemma och ruttna och vara rädd för samhället och de konstiga typer som befolkar det, så kan CS enligt min uppfattning hjälpa till även där. Det blir lite mer fart på lådan helt enkelt. Men om CS medicinering triggar igång en manisk fas, så är valet inte särskilt svårt när det gäller medicinering eller ej..
Ang. din sjukskrivning så kan jag bara ge dig rådet att ha som mål att du ska tillbaka till ditt arbete. Inte för tidigt, men låt inte tiden gå och gå så att det en dag inte är möjligt att återvända. En sak vet jag och det är att arbetslöshet inte bara skapar, men också förvärrar så gott som samtliga psykiska/psykiatriska tillstånd och diagnoser.
Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Inget svar på intelligens frågan..nähä då tar vi nästa spår
Bra fråga.. Nog tusan borde de kognitiva svårigheterna dra ner den uppfattade intelligensen. Men hur går skiljelinjen för riktig intelligens, förmåga, potential och tak? Man borde enligt mitt tycke kunna argumentera för att det kognitiva infernot i allra högsta grad är någonting som är en del av intelligensen och då infernot är permanent så påverkas ju självklart den samlade intelligensen av detsamma.
Men betänk att det enligt många teorier finns en hel rad olika former av intelligens, läs till exempel Howard Gardners teori om multipla intelligenser. Här kan det nog finnas intelligensformer som inte påverkas av de bokstäver som psykiatrin givit oss till skänks.
Men då det gäller utvärdering av intelligens så får man nog ändå förmoda att psykiatrin sitter på verktyg som är okända för oss. De har säkert sätt att skilja på A och Ö. Även om vi forumgökar ofta anser oss ha stenkoll på psykiatrin och kan ställa både diagnos och problemformulering, samt förorda behandling för dessa, bättre än läkarna själva, så får man nog ändå anta att de i många fall faktiskt vet vad de sysslar med.
Citat:
Är det någon som känner igen sig i att ni kan tänka en sak ni vill säga och säger en annan sak, använder fel ord och ordningsföljd så att det mesta blir totalt goddag yxskaft, finns det någon
med ADD som skulle beskriva sig som vältalig, att ni på studs väver in dom avancerade synonymerna som ni känner till i ert vardagliga prat?.
Jag skulle definitivt beskriva mig som vältalig. Avancerad retorik är inget problem för mig, inte heller bruk av synonymer och metaforer. Jag pratar ofta och gärna med både lärde och bönder. Politiker, tjänstemän eller elever på fordonstekniska programmet gör för mig ingen skillnad då det gäller att konversera.
Vad min kollapsade frontallob däremot hindrar mig från att göra, är att författa böcker. Många är de böcker, vars utkast jag gjort och verkligen velat skriva, men hindrats av totalt ointresse två dagar senare. Jag antar att många här känner igen valsen och vet hur dansstegen går. Ibland kan hjärnan ge upphov till världens bästa idé, det kan handla om projekt, arbetsfrågor eller heminredning. Inom loppet av en väldigt kort tidsperiod så punkteras världens bästa idé snabbt och förvandlas till en av de sämre i världshistorien. Antingen det, eller så tar ledan och den obefintliga koncentrationsförmågan och uthålligheten över.
När det gäller andra personer med diagnosen så har jag definitivt stött på folk som inte klarar av att bemästra språket alla gånger.. De kan vara mitt i en mening när hjärnan plötsligt fiser och släpper ut ett för sammanhanget helt orelaterat ord. Ibland upptäcker inte avdelningen för kvalitet och reklamationer felet, utan personen pratar på som om ingenting hade hänt.
Citat:
Jag känner en inre hyperaktivitet i mitt tankemönster enbart, men får inget gehör för ADD bara för att jag orkar sitta och titta på läkaren när han samtalade med mig, det klarar inte äkta ADD'are tydligen..
Kort sagt, är det trovärdigt att man kan ha ADD utan att ha presterat över medel på IQ testet?
Detta låter väldigt märkligt. Jag tror inte att detta skulle vara det enda kriteriet som uteslöt en ADD-diagnos. Självklart kan denna personer i denna grupp ha lättare för att fokusera då ämnet förefaller dem vara intressant. Dessutom är det välkänt att personer som dragits med en sådan hjärna under flera år, har utvecklat strategier för att inte bli avslöjade då de "glider iväg". Alltså, det kan se ut som muppjävlen lyssnar och till och med svarar, men i verkligheten är personen någon helt annanstans..
Annars, Herr Bökberg, så skjuter jag från höften och gissar på att du lider av Aspergers syndrom eller autismspektrumtillstånd eller vad det nu må heta 2014?
Vidare så kan jag berätta för er som är intresserade att jag numera (efter mycket möda och stort besvär) får Elvanse förskrivet med förmån. Jag slipper nu alltså att betala kring 800:- för en burk tjack.