2014-01-21, 23:41
Medlem
Jag har ADD och det känns som om du beskriver mig!
Citera
2014-01-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cAase
Efter att ha provat höga doser concerta och strattera fick jag det ovanliga elvanse utskrivet. Fick börja på 30mg. Hittills känner jag en svag stimulerande effekt, jag är snabbare, mer fysisk energi och gäspningarna har reducerats avsevärt.

Måhända att det är placebo, inte helt omöjligt, det är för tidigt att säga då jag bara inmundigat det en gång. Kan återkomma om någon vecka.

Kom tillbaka om någon vecka, det ska bli intressant att se hur dödsdrogen verkar på just dig och din slöa hjärna. Hur upplevde du att metylfenidat påverkade dig och din vardag? Hur länge åt du och vilka doser? Provade du bara Concerta?

Citat:
Ursprungligen postat av mr.svensk
Exakt på pricken, så var jag fram tills för 5 år sedan.Identisk. Sen small det bara till och jag blev förändrad.
Nu går jag till psykiatrin och dom mixtrar med mina mediciner och jag är sjukskriven 100%.
Jag har fått diagnos bipolär och dom undersöker mig för add/adhd nu.

[...]

Men nu sitter jag hemma och trycker, livrädd för människor. Utåt har jag kontakt med 1 vän, förutom absolut närmsta släkten. Jag har en egen familj med små barn och sambo.
Känner mig aggressiv vid konfrontationer och synen blir suddig. Nerver utanpå och lättstressad.
Det låter som en stabil familjefar va.

Nej du, det låter inte särskilt stabilt.. Kanske är det dina mediciner som dem mixtrar med på psykiatrin som ger dig utanpåliggande nerver och taskigt humör som biverkningar?

Vid en eventuell ADHD/ADD/Ryska alfabetet diagnos så lär du knappast bli kandidat för centralstimulantia. Det är välkänt att sådana preparat kan trigga igång fler eller djupare skov av mani. Men kanske om man får kontroll på bipolariteten..? När det gäller att sitta hemma och ruttna och vara rädd för samhället och de konstiga typer som befolkar det, så kan CS enligt min uppfattning hjälpa till även där. Det blir lite mer fart på lådan helt enkelt. Men om CS medicinering triggar igång en manisk fas, så är valet inte särskilt svårt när det gäller medicinering eller ej..

Ang. din sjukskrivning så kan jag bara ge dig rådet att ha som mål att du ska tillbaka till ditt arbete. Inte för tidigt, men låt inte tiden gå och gå så att det en dag inte är möjligt att återvända. En sak vet jag och det är att arbetslöshet inte bara skapar, men också förvärrar så gott som samtliga psykiska/psykiatriska tillstånd och diagnoser.

Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Inget svar på intelligens frågan..nähä då tar vi nästa spår

Bra fråga.. Nog tusan borde de kognitiva svårigheterna dra ner den uppfattade intelligensen. Men hur går skiljelinjen för riktig intelligens, förmåga, potential och tak? Man borde enligt mitt tycke kunna argumentera för att det kognitiva infernot i allra högsta grad är någonting som är en del av intelligensen och då infernot är permanent så påverkas ju självklart den samlade intelligensen av detsamma.

Men betänk att det enligt många teorier finns en hel rad olika former av intelligens, läs till exempel Howard Gardners teori om multipla intelligenser. Här kan det nog finnas intelligensformer som inte påverkas av de bokstäver som psykiatrin givit oss till skänks.

Men då det gäller utvärdering av intelligens så får man nog ändå förmoda att psykiatrin sitter på verktyg som är okända för oss. De har säkert sätt att skilja på A och Ö. Även om vi forumgökar ofta anser oss ha stenkoll på psykiatrin och kan ställa både diagnos och problemformulering, samt förorda behandling för dessa, bättre än läkarna själva, så får man nog ändå anta att de i många fall faktiskt vet vad de sysslar med.

Citat:
Är det någon som känner igen sig i att ni kan tänka en sak ni vill säga och säger en annan sak, använder fel ord och ordningsföljd så att det mesta blir totalt goddag yxskaft, finns det någon
med ADD som skulle beskriva sig som vältalig, att ni på studs väver in dom avancerade synonymerna som ni känner till i ert vardagliga prat?.

Jag skulle definitivt beskriva mig som vältalig. Avancerad retorik är inget problem för mig, inte heller bruk av synonymer och metaforer. Jag pratar ofta och gärna med både lärde och bönder. Politiker, tjänstemän eller elever på fordonstekniska programmet gör för mig ingen skillnad då det gäller att konversera.

Vad min kollapsade frontallob däremot hindrar mig från att göra, är att författa böcker. Många är de böcker, vars utkast jag gjort och verkligen velat skriva, men hindrats av totalt ointresse två dagar senare. Jag antar att många här känner igen valsen och vet hur dansstegen går. Ibland kan hjärnan ge upphov till världens bästa idé, det kan handla om projekt, arbetsfrågor eller heminredning. Inom loppet av en väldigt kort tidsperiod så punkteras världens bästa idé snabbt och förvandlas till en av de sämre i världshistorien. Antingen det, eller så tar ledan och den obefintliga koncentrationsförmågan och uthålligheten över.

När det gäller andra personer med diagnosen så har jag definitivt stött på folk som inte klarar av att bemästra språket alla gånger.. De kan vara mitt i en mening när hjärnan plötsligt fiser och släpper ut ett för sammanhanget helt orelaterat ord. Ibland upptäcker inte avdelningen för kvalitet och reklamationer felet, utan personen pratar på som om ingenting hade hänt.

Citat:
Jag känner en inre hyperaktivitet i mitt tankemönster enbart, men får inget gehör för ADD bara för att jag orkar sitta och titta på läkaren när han samtalade med mig, det klarar inte äkta ADD'are tydligen..
Kort sagt, är det trovärdigt att man kan ha ADD utan att ha presterat över medel på IQ testet?

Detta låter väldigt märkligt. Jag tror inte att detta skulle vara det enda kriteriet som uteslöt en ADD-diagnos. Självklart kan denna personer i denna grupp ha lättare för att fokusera då ämnet förefaller dem vara intressant. Dessutom är det välkänt att personer som dragits med en sådan hjärna under flera år, har utvecklat strategier för att inte bli avslöjade då de "glider iväg". Alltså, det kan se ut som muppjävlen lyssnar och till och med svarar, men i verkligheten är personen någon helt annanstans..

Annars, Herr Bökberg, så skjuter jag från höften och gissar på att du lider av Aspergers syndrom eller autismspektrumtillstånd eller vad det nu må heta 2014?

Vidare så kan jag berätta för er som är intresserade att jag numera (efter mycket möda och stort besvär) får Elvanse förskrivet med förmån. Jag slipper nu alltså att betala kring 800:- för en burk tjack.
Senast redigerad av Danskjävlar 2014-01-22 kl. 13:21.
Citera
2014-01-22, 18:16
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danskjävlar
Bra fråga.. Nog tusan borde de kognitiva svårigheterna dra ner den uppfattade intelligensen. Men hur går skiljelinjen för riktig intelligens, förmåga, potential och tak? Man borde enligt mitt tycke kunna argumentera för att det kognitiva infernot i allra högsta grad är någonting som är en del av intelligensen och då infernot är permanent så påverkas ju självklart den samlade intelligensen av detsamma.

Men betänk att det enligt många teorier finns en hel rad olika former av intelligens, läs till exempel Howard Gardners teori om multipla intelligenser. Här kan det nog finnas intelligensformer som inte påverkas av de bokstäver som psykiatrin givit oss till skänks.

Men då det gäller utvärdering av intelligens så får man nog ändå förmoda att psykiatrin sitter på verktyg som är okända för oss. De har säkert sätt att skilja på A och Ö. Även om vi forumgökar ofta anser oss ha stenkoll på psykiatrin och kan ställa både diagnos och problemformulering, samt förorda behandling för dessa, bättre än läkarna själva, så får man nog ändå anta att de i många fall faktiskt vet vad de sysslar med.
Hur finkänsliga verktyg uppskattar du finnes på psykiatrins på min ort? jag fick ingen siffra på mitt IQ test i samband med den gammaldagsa Aspergers utredningen

Förmodligen p.g.a. av att testet var så besudlat av taskigt arbetsminne & dålig uppmärksamhet.
Jag upplevde den kommentar jag istället fick som en sådan reservation iaf, att man inte förmår dechiffrera mig rättvist, varför resultatet inte anses rättvist beror på att samtliga inom psykvården jag haft att göra med alltid väntat sig mycket utav mig efter att dom hört min intellektuella svada, som jag är misstänksam mot.

Det som stör mig är att jag fick ett förslag om att få utkvittera ADHD, man ser uppenbarligen uppmärksamhetsproblem & en inre förhastan när jag antog IQ testet

Då är min fråga, varför valde kärringen (som dog pga av sviktande hälsa vid tillfället för testet)
ADHD skålen istället för ADD skålen?

Det finns nämligen en komponent i ADD kriterierna som kallas ouppmärksam på detaljer, gör slarvfel", som av en händelse borde det försvåra ett IQ test samt passar bra in på det vi avhandlat, att säga ordet "demokrati" när man menar egentligen "monarki".

Men just detta med ouppmärksam på detaljer finns väl inte som kriterie i dom 3 formera
av ADHD som existerar vad jag noterat?.

Det var väl uppenbart att jag inte satt och såg ouppmärksam ut i hänseendet
att jag började väga på stolen eller pilla med andra saker än testet som ett ADHD offer.
Men å andra sidan finns kanske inget i ADD som styrker impulsivt tänkande?.

Någon speciell anledning till att du lutar mot Aspergers?..

Citat:
Jag skulle definitivt beskriva mig som vältalig. Avancerad retorik är inget problem för mig, inte heller bruk av synonymer och metaforer. Jag pratar ofta och gärna med både lärde och bönder. Politiker, tjänstemän eller elever på fordonstekniska programmet gör för mig ingen skillnad då det gäller att konversera.

Vad min kollapsade frontallob däremot hindrar mig från att göra, är att författa böcker. Många är de böcker, vars utkast jag gjort och verkligen velat skriva, men hindrats av totalt ointresse två dagar senare. Jag antar att många här känner igen valsen och vet hur dansstegen går. Ibland kan hjärnan ge upphov till världens bästa idé, det kan handla om projekt, arbetsfrågor eller heminredning. Inom loppet av en väldigt kort tidsperiod så punkteras världens bästa idé snabbt och förvandlas till en av de sämre i världshistorien. Antingen det, eller så tar ledan och den obefintliga koncentrationsförmågan och uthålligheten över.
Har du tränat på att bli metaforikern?, tror du man kan träna upp förmågan?, eller sitter det i personligheten.

Frågan är vad gemene man ska förväntas sy ihop utan att ha tagit en skrivkurs?, en oförmåga att utveckla karaktärerna eller vad deras nästa steg ska bli, vilka berättartekniska detaljer tror du kan vara en spegling av en Add världsbild? jag tänker mig återigen att ouppmärksamhet på nått vis gör att detaljer går en förbi i inom alla områden, pga av att dom uppenbara lösningarna mitt framför näsroten missas?

Betyder din ovilja? eller vad man sa kalla det att din problemlösningsförmåga inte är jättetränad?, för att man inte orkar med motgångar, fort, fort, här ska jag fram!, orkar inte sätta mig ner och jobba metodiskt, jag vill ha resultatet, men jag hatar byggprocessen,
var du bra på att bygga ert älskade Lego danskjävel?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-01-22 kl. 18:23.
Citera
2014-01-22, 21:57
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Jag pratar ofta och gärna med både lärde och bönder. Politiker, tjänstemän eller elever på fordonstekniska programmet gör för mig ingen skillnad då det gäller att konversera.
Ytters intresserad av vad du utgår ifrån, varför skulle folk göra skillnad på folk? jag kan prata med alla som man befinner sig i en gemensam situation med.

Misstänker att det du säger snarare är att du innehar kännedom om undergruppers
mönster aka "prata med bönder på bönders vis"?

Jag utgår ifrån mig själv till 50 % oavsett vem jag pratar med,
hur gör du?

Jag kan alltså inte!! prata om var jag själv står och känner, men jag kan hålla inne med att säga saker till tjänstemannen och bonden som skulle kunna framhäva något som skulle föra mig närmre dennes motsats (därav 50 %)

Men jag förmår inte spontant positionera mig efter motpartens förutsättningar, att plocka fram dom alltför triviala likheterna jag besitter blir för svåra att förutse, då jag inte ser varför det skulle ge motparten något??..vilket säger något om hur hög tröskel jag själv tilldelats för att kunna känna
samhörighet med "likasinnade".

Håll med om att man inte kan vandra runt och underskatta folks bördor om man vill kunna prata med en specifik grupp som du, för då kan man aldrig vara imponerad av andra, då kan man inte "se" den andre eller ställa mängder av frågor, man tar inte andra på större allvar än det man tar sig själv

(tycker inte att min funktionsbeskrivning nödvändigtvis behöver skvallra om aspergers, lika lite som att din höga sociala förmåga skulle skvallra om ADD, vill jag tro) tror inte att det finns mången aspergare som kan analysera sig själv från sidan (inte utifrån!) som jag..
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-01-22 kl. 22:57.
Citera
2014-01-23, 23:21
Medlem
Hur tycker ni med ADD att meditation fungerar? Har provat några gånger men inte fått någon rutin eller kontinuitet ännu. De gånger jag verkligen sitter ner och mediterar (släpper tankar och koncentrerar mig på andningen) känner jag verkligen hur jag varvar ner. Efteråt och oftast hela dagen efter finns det ett mellanrum mellan stimuli och responsen som inte annars finns där. En behaglig stund av eftertanke innan handlingen eller svaret tar vid. Det är en väldigt tydlig känsla.

Känner igen mig i det mesta som folk nämner i tråden. I samtal med andra människor exempelvis när jag ger mig fan på att verkligen koncentrera mig på vad den andra personen säger men likväl några sekunder efter så har man tappat tråden och missat flera ord och därmed hela sammanhanget. Fruktansvärt frustrerande. Har också väldigt svårt att berätta en historia eller ha en längre utläggning då jag rätt lätt tappar tråden och har svårt att få fram poängen i själva vitsen/historien. Jag ser mig inte som en ointelligent människa men är rädd för att jag ibland kan uppfattas så.
Citera
2014-01-24, 17:59
Medlem
DrZoidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrential
Hur tycker ni med ADD att meditation fungerar? Har provat några gånger men inte fått någon rutin eller kontinuitet ännu. De gånger jag verkligen sitter ner och mediterar (släpper tankar och koncentrerar mig på andningen) känner jag verkligen hur jag varvar ner. Efteråt och oftast hela dagen efter finns det ett mellanrum mellan stimuli och responsen som inte annars finns där. En behaglig stund av eftertanke innan handlingen eller svaret tar vid. Det är en väldigt tydlig känsla.

Känner igen mig i det mesta som folk nämner i tråden. I samtal med andra människor exempelvis när jag ger mig fan på att verkligen koncentrera mig på vad den andra personen säger men likväl några sekunder efter så har man tappat tråden och missat flera ord och därmed hela sammanhanget. Fruktansvärt frustrerande. Har också väldigt svårt att berätta en historia eller ha en längre utläggning då jag rätt lätt tappar tråden och har svårt att få fram poängen i själva vitsen/historien. Jag ser mig inte som en ointelligent människa men är rädd för att jag ibland kan uppfattas så.

Yoga funkar bättre. Meditation men man rör sig hela tiden. Som gjort för add/adhd
Citera
2014-01-24, 18:54
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrZoidberg
Yoga funkar bättre. Meditation men man rör sig hela tiden. Som gjort för add/adhd
Njae, i yoga ska man hitta konstiga positioner och hålla dem i flera minuter. Omöjligt att hålla på med.
Qi gong däremot har en hel del flytande rörelsemoment.
Citera
2014-01-28, 18:43
Medlem
niggahstolemybikes avatar
Idag påbörjade jag min utredning, första mötet än så länge... Hmm... Titta en fågel!

Nejmen måste nästan ge tack ett för denna tråd. Bor själv i Norge så väntetiden var väl inte så jäkla farlig, en månad ungefär.

Tror jag skulle göra något test som hette "Diva", är det samma i Sverige?
Citera
2014-02-01, 17:36
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Har du tränat på att bli metaforikern?, tror du man kan träna upp förmågan?, eller sitter det i personligheten.

Förmågan att avsluta det man påbörjat är inget man kan träna bort om man lider av ADD. Lika lite som man kan lära sig att gå om man amputerat ett ben.

Citat:
Frågan är vad gemene man ska förväntas sy ihop utan att ha tagit en skrivkurs?, en oförmåga att utveckla karaktärerna eller vad deras nästa steg ska bli, vilka berättartekniska detaljer tror du kan vara en spegling av en Add världsbild? jag tänker mig återigen att ouppmärksamhet på nått vis gör att detaljer går en förbi i inom alla områden, pga av att dom uppenbara lösningarna mitt framför näsroten missas?

Ouppmärksamhet är inget som kännetecknar ADD. Den rastlöshet som AD(H)D ger kan i sin tur leda till slarvfel och upppfattas som ouppmärksamhet.

Citat:
Betyder din ovilja? eller vad man sa kalla det att din problemlösningsförmåga inte är jättetränad?, för att man inte orkar med motgångar, fort, fort, här ska jag fram!, orkar inte sätta mig ner och jobba metodiskt, jag vill ha resultatet, men jag hatar byggprocessen,
var du bra på att bygga ert älskade Lego danskjävel?

Oförmågan att skriva en bok som de flesta med ADD lider av orsakas av att man inte kan motivera sig själv. Man kan inte styra sin motivation utan den dikteras av omgivningen. Så fort författandet blir tråkigt hittar hjärnan något mer motiverande att göra och Vips! har man börjat spela playstation istället.

Som du ser så har ovilja ingenting alls att göra med svårigheterna att författa en bok. Det spelar ingen roll hur gärna en viss person med ADD vill skriva en bok. Då bokskriveri kräver konstant koncentration under lång tid och ADD gör just det omöjligt. En normal person med samma önskan behöver bara tänka på den lycka och nöjdhet som han kommer känna när boken är klar för att frammana motivation att fortsätta skriva trots att skrivandet i det omedelbara nuet upplevs tråkigt. Denna förmåga att motivera sig själv är kraftigt nedsatt hos någon med ADD.

Det har ingenting alls att göra med dålig problemlösningsförmåga eller att man inte orkar med motgångar. Så fort extern motivation finns (som i ett dataspel) kan problem lösas och motgångar motas bort lika lätt som för alla andra.
Citera
2014-02-02, 04:54
Medlem
spermy91s avatar
jag har add och väldigt mycket av vad folk skriver tappar jag hakan över och tänker att bara jag var så:P

Mitt största dilemma med add är att jag har sjukt svårt att stäng av hjärnan..
Snöar oftast in på en tankebana och sedan kan jag inte släppa den förens ett bra tag efter när jag analyserat och gått igenom allt tänkbart om ämnet.

Speciellt när jag ska sova, kan princip inte somna ifall jag inte nu är dödstrött,full eller sömntablett.

så det blir många sömnlösa nätter för mig tyvärr.

Kanske någon har några bra tips för att kunna släppa tankarna och lyckas somna ?
Citera
2014-02-04, 20:15
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito
Ouppmärksamhet är inget som kännetecknar ADD. Den rastlöshet som AD(H)D ger kan i sin tur leda till slarvfel och upppfattas som ouppmärksamhet.
Hejsan herr allmänt bergsäker
Har du någon källa på att något kan uppfattas som ouppmärksamhet.?

Hur ter sig sedan din definition av den genuina ouppmärksamheten isfl?, får jag fråga är det möjligt att kunna vara skapt så att man inte kan ta in detaljer? och kalla det för ouppmärksamhet på detaljer anser du?.

Du har just nu uppvisat prov på bristande uppmärksamhet min gode man uppmärksamhetsstörning är i högsta grad associerbart med ADD

http://www.add.n.nu/
Citat:
ofta misslyckas med att ge stor uppmärksamhet på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, arbete eller andra aktiviteter

Det är samma typ av uppmärksamhetstörnig som vid ADHD, googla med fördel, sedan du kanske inte upplever uppmärksamhetstörning själv men det kanske inte är projicerbart på massan, jag projicerar ochså med fördel..frågan är vem som har rätt.

Ska man tro texter så har jag rätt, å andra sidan finns det ju inte en käft i den här tråden som klagat på det heller, möjlige att man gör olika prioriteringar vad man anser vara problem att berätta om

Vad "tycker" ni andra, ingår uppmärksamhetsstörning i ADD?

Citat:
Ursprungligen postat av maito
Oförmågan att skriva en bok som de flesta med ADD lider av orsakas av att man inte kan motivera sig själv. Man kan inte styra sin motivation utan den dikteras av omgivningen. Så fort författandet blir tråkigt hittar hjärnan något mer motiverande att göra och Vips! har man börjat spela playstation istället.

Som du ser så har ovilja ingenting alls att göra med svårigheterna att författa en bok. Det spelar ingen roll hur gärna en viss person med ADD vill skriva en bok. Då bokskriveri kräver konstant koncentration under lång tid och ADD gör just det omöjligt. En normal person med samma önskan behöver bara tänka på den lycka och nöjdhet som han kommer känna när boken är klar för att frammana motivation att fortsätta skriva trots att skrivandet i det omedelbara nuet upplevs tråkigt. Denna förmåga att motivera sig själv är kraftigt nedsatt hos någon med ADD.
http://www.youtube.com/watch?v=q3VuV5Jvazs

Du har pratat med många ADD'are som försökt skriva böcker?

Lustigt, du är övertygad om att du kan författa som "normala" men du har aldrig behövt bevisa det för dig själv, eftersom det inte går pga av den här omotivationen, men jag ska inte säga så mycket..jag är övertygad om att jag har komisk talang som räcker att "ge ut" på marknaden, men jag börjar inse att jag lurar mig själv, jag klarar inte av att skriva allt själv!,

Jag klarar av att skriva detaljer men får problem att bygga en sammanhängande story eller nått liknande, jag behöver ett neurotypiskt bollplank att jobba med, pga nån jävla störning aspergers, add eller shizoiditet är jag övertygad inverkar..eller kanske inte ändå

Har vi beaktad det som kallas kreativt tänkande/skrivande, behövs både för att skriva humor och böcker, ha en massa saker undermedvetet som inte kommer fram, kanske inte är så konstigt att motivationen tryter,kreativitet är nått dom flesta måste utveckla, och det går att utveckla tydligen, så det kanske inte är rättvist att skylla på diagnos för någon av oss?.

ADD benämns som de tröga hjärnan, det tolkar inte jag som att man torde vara motivationströg...utan andra saker, inte att man är dum i huvet, men trögare att koppla.

Upplever du några problem i din ADD som är värd vatten förutom att du är omotiverad? kom inte med sömnproblem helst
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-02-04 kl. 21:08.
Citera
2014-02-05, 08:33
Medlem
Herr Bökbergs avatar
ADD (Attention Deficit Disorder) är att man har uppmärksamhetstörning,
utan hyperaktivitet/impulsivitet. Om ni tittar på kriterierna för ADHD
(på andra svaret här ovanför), men enbart på ouppmärksamhet - så får ni kriterierna för ADD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in