2014-01-14, 17:47
Medlem
masterior26s avatar
Är nästan klar med utredningen och hoppas kunna börja med medicin snart, jag lider av kraftig ångest med panik attacker och jag har tagit ritalin massa gånger tidigare och alltid mått bra men för 3 månader sen tog jag concerta och fick fruktansvärd ångest i princip hela dagen. Är det vanligare att man får ångest av concerta än ritalin? Jag tog ju självklar upp detta med hon jag gjorde utredningen med och hon tyckte ju självklart jag ska prova ritalin innan concerta.
Citera
2014-01-14, 21:05
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
ADD har inget med intelligens att göra.

När det sägs att Add/Adhd människor är intelligenta, hur görs en trovärdig avskiljning när man
samtidigt lider utav kognitiva nedsättningar, det kognitiva går ju hand i hand med intelligensen, alltså borde ju intelligensen rent praktiskt dras ner utav add'. det jag förstår är att det går att uppskatta att det finns en förmåga däremot, men den kan väl aldrig komma till sin rätt så att man kan klassificera intelligens?.

Onekligen gör man inte bra ifrån sig i att lösa vardagliga problem, vad återstår då för intelligenser där man blir upptäckt som intelligent, en djup förståelse för hur världen funkar? akademiskt problemlösare/matematiker?.

Jag fick en ADD diagnos för några år sedan, jag svarade på concerta (för bra..jag fick psykos, vi plockade bort diagnosen)

Dom läkare jag pratat med hävdar att dom inte får intrycket att jag har ADD, trots att jag har alla symtomen, alla symtomen förutom att jag tydligen klarar av för bra att fokusera när läkarna pratat till mig, jag är alltså för uthållig, ni utmålas alltså som några som kommer börja titta upp i taket under tiden en auktoritet talar med er. Är det så?.

Är det konstigt att man kan fokusera när det rör sådana här livsviktiga ämnen som sitt eget psyke, man pratar om mig, är det rättvist att hävda att jag är sådär med alla människor?.
Ska man inte kunna få en diagnos bara för att man är självcentrerad i grunden?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-01-14 kl. 21:36.
Citera
2014-01-17, 13:15
Medlem
Efter att ha provat höga doser concerta och strattera fick jag det ovanliga elvanse utskrivet. Fick börja på 30mg. Hittills känner jag en svag stimulerande effekt, jag är snabbare, mer fysisk energi och gäspningarna har reducerats avsevärt.

Måhända att det är placebo, inte helt omöjligt, det är för tidigt att säga då jag bara inmundigat det en gång. Kan återkomma om någon vecka.
Citera
2014-01-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Lite som ADHD tråden, fast som många vet så är ADD mycket ovanligare och jag har ingen i min bekantskap som faktiskt har ADD.

Så nu vill jag veta allt ni kan om ADD.

Det som jag har märkt på mej själv är att jag blir rankad som mycket mer korkad än dom andra, även fast jag själv vet att jag inte alls är dum, utan bara glömmer/kan inte koncentrera/orkar inte göra något.

Men jag har en ovanligt stor bekantskaps krets, så stor så att jag nästan måste välja bort vissa vänner för att kunna umgås med andra. Jag har enda sen min barndom jämt haft ovanligt många vänner.
Men det är inte många utav grupperna som jag umgås i som jag har en speciellt "hög" status i, eftersom att jag antingen uppfattas som rolig (Ganska snabbtänkt och sen kommer jag med väldigt konstiga och sjuka kommentarer) eller clown (pga att jag inte hör, ser eller hänger med i något överhuvudtaget och jämt kommer med en kommentar som "vaah?") sen anses jag även som vis eller ibland jobbig.

Sen kan jag drömma mej bort om jag inte gör något speciellt, och det blir väldigt verkligt då faktiskt, jag kopplar bort så gott som hela världen runt om då.

Jag kan heller inte ta några konflikter, jag är så gott som aldrig arg, nästan aldrig heller ledsen, förlåter för lätt.

Jag kan även påbörja saker och vara jätte inne i det, sitta på internet och läsa om samma sak tre timmar i sträck. Sen kan jag tröttna på det direkt.

Någon utav er med ADD som känner igen sej i det som jag nyss har berättat? Det jag funderar över mest är den sociala förmågan?

Exakt på pricken, så var jag fram tills för 5 år sedan.Identisk. Sen small det bara till och jag blev förändrad.
Nu går jag till psykiatrin och dom mixtrar med mina mediciner och jag är sjukskriven 100%.
Jag har fått diagnos bipolär och dom undersöker mig för add/adhd nu.
Idag är jag asocial till skillnad mot förut då jag drog igång stora kräftskivor och sommarfester där 30pers kunde mingla och ha superkul. Och jag trivdes. Julen som varit nu så har jag gömt mig för släkt och vänner, bl.a.
Vänner och familj har alltid sagt att det kommer gå bra för dig mm. för att jag alltid varit företagsam och lyckats med omöjliga affärer och är så påhittig.
Men nu sitter jag hemma och trycker, livrädd för människor. Utåt har jag kontakt med 1 vän, förutom absolut närmsta släkten. Jag har en egen familj med små barn och sambo.
Känner mig aggressiv vid konfrontationer och synen blir suddig. Nerver utanpå och lättstressad.
Det låter som en stabil familjefar va.
Citera
2014-01-18, 22:44
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Inget svar på intelligens frågan..nähä då tar vi nästa spår

Har ni problem att orka lyssna koncentrerat på roliga historier, jag orkar inte
ens lyssna på mina egna, så jag är i särklass världens sämsta berättare, och jag som
trodde att jag kunde bli skådis och "ha något att berätta"

Är det någon som känner igen sig i att ni kan tänka en sak ni vill säga och säger en annan sak, använder fel ord och ordningsföljd så att det mesta blir totalt goddag yxskaft, finns det någon
med ADD som skulle beskriva sig som vältalig, att ni på studs väver in dom avancerade synonymerna som ni känner till i ert vardagliga prat?.

Är det någon annan än jag som tenderar att tänka fel i nån slags ivrig spontan tillfällig förvirring,
där man får för sig att utgå ifrån en generalfels tanke, kan ta ett exempel, jag försökte tillrättavisa mina föräldrar idag som angrepp mig med att behandla mig som en 7 åring, då svarade jag...
"hur kommer det sig att du inte försöker bestämma över morfar (ur mitt perspektiv) på samma makabra sätt"
Sedan kommer jag på själv 11 sekunder senare, att det är orimligt..det är min morfar som uppfostrat min morsa, inte tvärtom, den tanken kommer alltså före det uppenbara synvinkeln..
"har du ett minne av att morfar bestämde såhär mycket över dig"?

En doldis inom uppmärksamhetstörning?.

Är man dum i huvudet, om man har förmågan att komma på sig själv att ha tänkt fel? några sek för sent
Citera
2014-01-20, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke--Nyfiken
Själv byter jag intresse så där vartannat år, är bra på mycket, men kan bara komma ihåg det jag förstår och är inte riktigt bra på något.
Är detta vanligt vid uppmärksamhetsstörning (AD/HD)?
Citera
2014-01-20, 22:06
Medlem
Etheriels avatar
Appråpå intelligens och ADD. De få människor som jag har mött som har ADD har jag uppfattat som väldigt intelligenta, dock är jag den enda som har klarat skolan (låg, mellan, högstadiet och gymnasiet) utan större problem och med relativt bra betyg. Dock har jag alltid vetat att något är "fel" på mig så jag sökte mig till psykiatrin något år efter gymnasieexamen. Jag gjorde, som jag antar att många andra fått göra, ett intelligenstest och visst låg jag över genomsnittet men det var ju inte på mensa nivå direkt. Tydligen är min starka sida, de logiska testen dvs såna där mönster som mensas test förvisso grundar sig på har jag för mig. Vad det egentligen säger om mig vet jag faktiskt inte. Däremot så fick jag pinsamt låga resultat på minnestesten där jag låg lååångt under genomsnittet. Det var faktiskt då min dåvarande psykolog tog upp ADD med mig (vi var väl mitt i Aspbergers utredning just då tror jag).
Citera
2014-01-21, 07:25
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Har ni svårt för att hitta orden ni söker add'are?, massor med engelskspråkiga figurer
på nätet hävdar detta nämligen..

Citat:
Ursprungligen postat av Etheriel
Appråpå intelligens och ADD. De få människor som jag har mött som har ADD har jag uppfattat som väldigt intelligenta, dock är jag den enda som har klarat skolan (låg, mellan, högstadiet och gymnasiet) utan större problem och med relativt bra betyg. Dock har jag alltid vetat att något är "fel" på mig så jag sökte mig till psykiatrin något år efter gymnasieexamen. Jag gjorde, som jag antar att många andra fått göra, ett intelligenstest och visst låg jag över genomsnittet men det var ju inte på mensa nivå direkt. Tydligen är min starka sida, de logiska testen dvs såna där mönster som mensas test förvisso grundar sig på har jag för mig. Vad det egentligen säger om mig vet jag faktiskt inte. Däremot så fick jag pinsamt låga resultat på minnestesten där jag låg lååångt under genomsnittet. Det var faktiskt då min dåvarande psykolog tog upp ADD med mig (vi var väl mitt i Aspbergers utredning just då tror jag).
Jag vet inte hur det är med ADD men jag har iaf hört att ADHD människor tenderar snitta lägre på IQ test pga av kognitiv felkoppling, att IQ testen är utformade efter neurotypiska och därigenom säger 'nnu ännu mindre än vad dom redan gör.

Faktum är att jag precis som du fick ett förslag på diagnos i samband med IQ testet, men ADHD..trots att jag inte är ett dugg utåtagerande tycker du att det verkar som ett rimligt förslag.?

Jag känner en inre hyperaktivitet i mitt tankemönster enbart, men får inget gehör för ADD bara för att jag orkar sitta och titta på läkaren när han samtalade med mig, det klarar inte äkta ADD'are tydligen..
Kort sagt, är det trovärdigt att man kan ha ADD utan att ha presterat över medel på IQ testet?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-01-21 kl. 07:45.
Citera
2014-01-21, 16:30
Medlem
Hur svara ni på voxra ni med add?
Citera
2014-01-21, 20:47
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahees
På vilket sätt förutsätter du att vi ska svara? på Centralstimulerande

Suck, mitt liv är ett enda stort missförstånd, jag fick hjälp av min alkoholiserade granne
med att sätta på en hoppad cykelkedja, han bad mig att tippa på cykeln..jag lydde blint auktoriteten utan att hinna fundera vad han hade i kikarsiktet,

Försök 1: Ordagrant tolkningsföreträde

Jag vände alltså på styret och svansen bara, touche!, känsla säger att den kanske stod olägligt för honom..istället för att vänta sig att han eller jag kunde flytta sig bara ?

"Nej säger han lätt stött, tippa den med sadeln"

Försök 2: Rådvill impulsivitet

Jag lyfter på bakdäcket och därmed tippar sadeln!!

"Nej, tippa cykeln såhär!"
Försent han kliver i och göra det åt mig,

det gäckande förnedrande "ojdåt" ånyo..
jag har sätt 1400 gånger hur farsan vänder/tippar på cykeln upp och ner...men inte fan kopplar
jag det direkt, kanske har jag bara ett undermåligt bildminne vad tror ni,? och det är bilder som ploppar upp i skallen på folk först och främst.

Är jag kanske bara ohändig och opraktisk och omständlig i mitt tänkande här?.

Jag har funderat, jag tar ju inte in andras kroppsspråk normalt, inte heller möter jag gärna folks blickar när jag instrueras, när han sa vänd eller tippa så kanske han redan från början flaxade med armarna för att accentuera ordet, detta går mig i så fall förbi och jag är helt beroende av att tolka folks ord initialt, lägg därtill att jag inte är socialt bekväm, kanske inte underlättar för att man ska hinna tänka på ordens verkliga innebörd och ta in, utan man vill bara att mötet ska ta slut.

Tror ni att det här pot kan likställas med det ni ADD'are benämner att ni inte lyssnar när folk pratar med er?, jag lyssnar förvisso på vad folk säger men jag lyssnar inte detaljerat och skärpt på enskilda ordens innebörd, ouppmärksam spontanitet som leder till att jag missförstår..

Någon som har nån åsikt nej?.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2014-01-21 kl. 21:09.
Citera
2014-01-21, 21:40
Medlem
Etheriels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Har ni svårt för att hitta orden ni söker add'are?, massor med engelskspråkiga figurer
på nätet hävdar detta nämligen..
När det finns många stimulin i miljön som jag för tillfället är i samt under stress, ja. Jag byter lätt ut ord när jag pratar tex så kan jag säga "buss" när jag menar "tåg" eller "päron" när jag menar "äpple".

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Jag vet inte hur det är med ADD men jag har iaf hört att ADHD människor tenderar snitta lägre på IQ test pga av kognitiv felkoppling, att IQ testen är utformade efter neurotypiska och därigenom säger 'nnu ännu mindre än vad dom redan gör.

Faktum är att jag precis som du fick ett förslag på diagnos i samband med IQ testet, men ADHD..trots att jag inte är ett dugg utåtagerande tycker du att det verkar som ett rimligt förslag.?

Jag känner en inre hyperaktivitet i mitt tankemönster enbart, men får inget gehör för ADD bara för att jag orkar sitta och titta på läkaren när han samtalade med mig, det klarar inte äkta ADD'are tydligen..
Kort sagt, är det trovärdigt att man kan ha ADD utan att ha presterat över medel på IQ testet?
Förstod inte riktigt hela din text men för att svara på sista frågan, ja, varför inte? Det finns ju tre typer av ADHD där då ADD är inräknad. Lägg då till att man eventuellt har andra, lite djupare, psykiska åkommor (som är vanligare hos ADD än ADHD har jag förstått det som) som även kan försämra detta IQ test (trots allt så gör man ju inte IQ testet enbart för att kolla IQ hos psykologen, utan för att få en klarare bild över dina svårigheter och på så sätt länka dessa till en möjlig diagnos).

Citat:
Ursprungligen postat av ahees

Väldigt bra i den mening att jag gjorde saker istället för att sitta hemma och glo framför datorn. Dock dessa saker som jag gjorde var ju saker som jag då för stunden kände för, tex promenera i skogen och dylikt. Allt nödvändigt som att tex städa lägenheten eller betala räkningar hjälpte den medicinen inte ett piss med, fast det är åandrasidan inte det den medicinen är tillför. Voxra i kombination med ADHD medicin är dock inget jag rekommenderar.
Citera
2014-01-21, 22:33
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etheriel
När det finns många stimulin i miljön som jag för tillfället är i samt under stress, ja. Jag byter lätt ut ord när jag pratar tex så kan jag säga "buss" när jag menar "tåg" eller "päron" när jag menar "äpple".
Exakt så är jag med,
har du upplevt att du utmärker dig där gentemot alla andra?,
Ska vi enas som att detta rimligast kategoriserar in under en möjlig form av uppmärksamhetstörning?.

Har du lätt för att hitta orden du söker? (oavsett miljö)

När du ska samtala tänker du igenom hur formuleringen ska bli, eller svingar du dig hjälplöst ut som jag?, för mig kastas därav ordföljd om..så att det slutar med att jag står och och rättar till meningen själv, upprepande ifyllnad, så långt ifrån som det går att komma klartänkt?

Hur blir man medvetet som du på att man är utsatt för mycket stimuli, eller är detta något man kan ta för givet blir fallet genom att befinna sig en miljö med mycket ljud?..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in