Citat:
Ursprungligen postat av Skumbag
Jag undrar om man kan utveckla ADD genom åren som exempelvis i början av puberteten?
ADD och ADHD har man sedan födseln men symptomen kan också förändras genom åren. Man pratar ofta om vuxen-ADHD, som alltså inte är en egen diagnos, utan snarare definierar problemen det kan skapa i vuxenlivet och som i många fall skiljer sig från problemen man hade som barn. Symptomen eller dyker alltså inte upp från ingenstans, men däremot kan det vara så att de varit väldigt svaga under barndomen att man inte uppmärksammat dem
I mitt fall var det så att jag för det första är ganska smart (enligt IQ-test jag gjorde under utredningen, hehe) och kommer från en stabil uppväxt vilket gjorde att jag klarade mig igenom både låg och mellanstadiet ganska bra, jag hade en del problem med koncentration, minne osv men inte så mycket att det ansågs vara något stort problem. Det var i tonåren/puberteten som det började strula till sig ordentligt, kraven på högstadiet och gymnasiet var mycket större och jag hade svårare och svårare att hänga med. Problemen eskalerade ju äldre jag blev och när alla krav från vuxenlivet kom, när jag flyttade hemifrån och skulle stå på egna ben så gick det i princip helt åt skogen. Jag trodde att jag kanske skulle lära mig med tiden, men efter 4 år av inkassokrav och failade studier så insåg jag att det nog inte skulle bli bättre, trots att jag verkligen försökte.
Ofta är det ju så att ADD kan vara svårt att upptäcka på barn, särskilt när det gäller tjejer, eftersom många saknar den hyperaktiva sidan som folk förknippar med den här typen av diagnoser. Som barn har man oftast en ganska kravlös tillvaro, nu generaliserar jag, men föräldrarna tar oftast ansvaret att fixa mat, kläder, räkningar, hjälper till med läxläsning osv vilket också kan göra att symptomen inte blir så tydliga. Ju äldre man blir desto mer ökar kraven och man ska lära sig att ta ansvar vilket gör att symptomen då kan bli starkare, sen underlättar ju inte alla jäkla hormonstormar under tonåren direkt.
Jag vill poängtera att de flesta tonåringar inte är bra på att ta ansvar osv och att det inte behöver ha med en diagnos att göra, men i det här inlägget utgår jag ifrån mig själv och min teori om varför ADD och ADHD ibland uppmärksammas senare i livet. Min läkare sa t ex att det är fullt normalt att en 15-åring glömmer nycklar, har svårt att hålla ordning, inte passar tider osv men att när man börjar närma sig 25 och hjärnan är färdigutvecklad så borde sånt ha fallit på plats.