2014-04-13, 14:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en-bra-dag
Tänkte tipsa om lite spännande läsning. Det verkar som om att ADD ska separeras från ADHD under de kommande åren och bli en egen diagnos under namnet SCT:

http://www.nytimes.com/2014/04/12/health/idea-of-new-attention-disorder-spurs-research-and-debate.html?_r=0

Hur kommer alla dessa ändringarna påverka människor som fått diagnoser dom senaste 20-30 åren?
Citera
2014-04-13, 16:13
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur kommer alla dessa ändringarna påverka människor som fått diagnoser dom senaste 20-30 åren?
Det känns som om det är tveksamt om det blir någon större skillnad, för behandlingen för SCT är den samma som för ADD och fungerar oftast bra för de flesta (så som det ser ut för tillfället). En viss skillnad de hittat är att de med ADHD-PI behöver en medel till stark dos av metylfenidat, medan personer med SCT bara behöver en låg dos (och oftast mår dåligt av en högre dos).
Citera
2014-04-13, 21:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Det känns som om det är tveksamt om det blir någon större skillnad, för behandlingen för SCT är den samma som för ADD och fungerar oftast bra för de flesta....
Tänkte mer på försäkringskassan, lss och sånt.

Citat:
En viss skillnad de hittat är att de med ADHD-PI behöver en medel till stark dos av metylfenidat, medan personer med SCT bara behöver en låg dos (och oftast mår dåligt av en högre dos).
Samma med dexamfetamin?
Citera
2014-04-13, 22:28
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tänkte mer på försäkringskassan, lss och sånt.
Försäkringskassan? Haha, det patrasket ser ingen skillnad på psykiska åkommor vare sig de är kända eller inte.
Resten vetefan, de lär inte göra någon större skillnad på ADD och SCT, med tanke på att de typ ger samma typ av hjälp till de som har ADD eller asperger.
Citat:
Samma med dexamfetamin?
Minns tyvärr inte hur det var med amfetamin. Det finns egentligen inte så mycket information om SCT, förutom att folk blir diagnostiserade med AD(H)D när de egentligen har många symptom som pekar på en enorm underaktivitet (de är slöa och tröga istället för ofokuserade och mentalt distraherade) som forskarna tycker borde vara SCT.
Citera
2014-04-14, 01:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Försäkringskassan? Haha, det patrasket ser ingen skillnad på psykiska åkommor vare sig de är kända eller inte.
Nej men de godkänner sjukersättning på diagnoserna.
Citera
2014-04-14, 17:09
Medlem
Är det någon här som fått ut pengar på sin barnförsäkring för ADD? Jag väntar på besked från Folksam så skulle vara kul att veta hur mycket man kan förvänta sig.
Citera
2014-04-14, 17:28
Medlem
en-bra-dags avatar
Om SCT erkänns som en egen diagnos kommer myndigheterna (FK ABF etc) förmodligen jämställas med diagnosen ADHD eftersom båda har en omfattande negativ påverkan för individens möjlighet till förvärvsarbete. SCT lär dock innebära större svårigheter då det kommer till studier och arbete, medan ADHD är värre på andra områden t.ex. avseende kriminalitet. På det hela taget är nog diagnoserna ganska jämlika då det kommer till att sabba en persons liv och därför kan man gissa att de kan komma att jämställas framöver.

Fördelen kan dock bli att det kommer börja forskas på behandlingsalternativ till ADD. Många här med mig verkar inte ha hittat någon medicin som fungerar speciellt bra och detta kanske kan ändras i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Odens
Är det någon här som fått ut pengar på sin barnförsäkring för ADD? Jag väntar på besked från Folksam så skulle vara kul att veta hur mycket man kan förvänta sig.

Jag har Trygg Hansas barnförsäkring sedan födseln och begärde ut ersättning från dem för besvären. Min ansökan blev dock nekad p.g.a. att neuropsykiatriska diagnoser ej ersätts enligt denna. Naturligtvis kan det vara värt ett försök men håll förväntningarna lågt.
Citera
2014-04-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en-bra-dag

Jag har Trygg Hansas barnförsäkring sedan födseln och begärde ut ersättning från dem för besvären. Min ansökan blev dock nekad p.g.a. att neuropsykiatriska diagnoser ej ersätts enligt denna. Naturligtvis kan det vara värt ett försök men håll förväntningarna lågt.

Som jag har förstått det när det gäller Trygga Hansa måste man ha Trygga hansa plus eller något sådant. Det var någon sorts extra grej man var tvungen att teckna för att neuropsykiatriska diagnoser skulle ge ersättning. När det gäller Folksam finns det inget sådant och jag har i princip fått klartecken på att jag kommer få ersättning.
Citera
2014-04-21, 12:57
Medlem
Jag var "säker" på att jag hade ADD så jag gjorde en utredning! Jag gjorde något slags test (typ IQ?) och frågor om allmänbildning och liknande, sen jämförde min psykolog mitt resultat med andra kvinnor mellan 20-25 år som har en konstaterad diagnos.
Jag fick mycket bättre resultat på testerna och "IQtestet". Jag fick iallafall konstaterat att jag med största sannolikhet inte har ADD.

Jag blev nyfiken, men har folk med adhd/add lägre IQ/intelligens?
Citera
2014-04-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlasterJaxx
Jag var "säker" på att jag hade ADD så jag gjorde en utredning! Jag gjorde något slags test (typ IQ?) och frågor om allmänbildning och liknande, sen jämförde min psykolog mitt resultat med andra kvinnor mellan 20-25 år som har en konstaterad diagnos.
Jag fick mycket bättre resultat på testerna och "IQtestet". Jag fick iallafall konstaterat att jag med största sannolikhet inte har ADD.

Jag blev nyfiken, men har folk med adhd/add lägre IQ/intelligens?

På din beskrivning tycker jag det låter som ett test som mäter allmänbildningen.
Citera
2014-04-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
På din beskrivning tycker jag det låter som ett test som mäter allmänbildningen.

Jag skrev ju att jag gjorde flera, först fick jag massor med frågor om allmänbildning såsom historiska saker, geografi, händelser och så vidare. Sen efter fick jag ett annat test med matematiska tal jag skulle lösa på tid. Sen fick jag ett test som ser ut ungefär som Mensas provtest alla kan ta på nätet, där jag skulle para ihop mönster och sen sätta ihop klossar med färg genom att kolla på bilder och sen göra det exakt likadant (lol). Sen var det något test som jag tror skulle mäta reaktionsförmågan där det var en svart skärm så ploppade det upp ett X och man då skulle trycka på enter varje gång. Det var nog några fler tester men dom minns jag inte så bra.

Allt det här ovanstående var förresten på tid.
Citera
2014-04-21, 23:11
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlasterJaxx
Jag skrev ju att jag gjorde flera, först fick jag massor med frågor om allmänbildning såsom historiska saker, geografi, händelser och så vidare. Sen efter fick jag ett annat test med matematiska tal jag skulle lösa på tid. Sen fick jag ett test som ser ut ungefär som Mensas provtest alla kan ta på nätet, där jag skulle para ihop mönster och sen sätta ihop klossar med färg genom att kolla på bilder och sen göra det exakt likadant (lol). Sen var det något test som jag tror skulle mäta reaktionsförmågan där det var en svart skärm så ploppade det upp ett X och man då skulle trycka på enter varje gång. Det var nog några fler tester men dom minns jag inte så bra.

Allt det här ovanstående var förresten på tid.

Gjort samma test.
Och nej, skulle nog säga att folk med ADD inte har sämre IQ, kan ha bättre snarare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in