2012-12-02, 23:20
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valiumvalium
Går det att med egna medel bekosta en utredning när man inte får en av psykiatrin på orten? Isåfall, vad kostar det och finns det några i Norrköping?
Jag googlade lite lätt (du kan kolla mer ingående själv) men kunde inte finna något.
Däremot finns det en hel del privata aktörer i Stockholm som gör sådana här utredningar. Jag har sett priser på 20 000 - 35 000.
Det är lite svårt det där - vem orkar stå i en lång väntekö? Å andra sidan har flera av de privata alternativen fått kritik för alltför lättvindiga diagnosticeringar av folk.
Citera
2012-12-05, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
Är det vanligt med potensproblem vid användning av concerta?

Ja det är en vanlig biverkning.
Citera
2012-12-05, 22:49
Medlem
Kan man göra en utredning för att kolla om man har ADD? If so, kostar det nått om men är myndig?
Jag har nämligen stora aningar om att jag har ADD och det känns som att det ger mig ganska stora problem i mitt dagliga liv då jag har ganska svagt psyke, så medicin kanske skulle vara något för mig.
Citera
2012-12-10, 11:01
Medlem
dequelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Att-Mada
Kan man göra en utredning för att kolla om man har ADD? If so, kostar det nått om men är myndig?
Jag har nämligen stora aningar om att jag har ADD och det känns som att det ger mig ganska stora problem i mitt dagliga liv då jag har ganska svagt psyke, så medicin kanske skulle vara något för mig.

De flesta mottagningar, även privata, är kopplade till landstinget. Men kolla upp det först så att du inte åker på en otrevlig överraskning! Det kostar alltså då, för läkarbesök, 350 :- per gång och max 800 :-, sedan gäller högkostnadskortet. Jag tror att det var priserna i alla fall!

Samma sak gäller då du får medicin. Du får betala upp till 1800, sedan blir det "gratis" i ett år.
Citera
2012-12-10, 20:34
Medlem
Hej! (blir en del text nu pga konsumering av Metylfenidat)

Jag valde att ställa frågan här pga att folk med ADD är dom som oftast svarar bäst på Metamina, iaf vad jag har hört.

Jag har ADD, och försöker hitta en medicin som gör min vardag lite enklare. Slippa all stress, oro, att vara handlingsförlamad etc, ni vet vad jag menar...

Och som vi alla här vet så skriver läkarna antingen ut Ssri eller Metylfenidat före Metamina.
Om det beror på att det är jobbigt att söka licens, eller för att läkarna inte ens vill ta i metamina med tång pga dess innehåll vet jag inte...

Jag har testat varenda medicin som erbjudits, Alla dessa innehöll Metylfenidat.
Men inte en enda utav dom har varit rätt för mig. Visst jag har känt positiva grejer, men biverkningarna tar över..

Nu till min stora fråga, det är så att det känns som jag får maniska beteenden, samt känns det som jag har urinvägsinfektion när jag äter medicinen. Det gör inte ont att kissa, men det känns ständigt som jag ska kissa på mig!

Om jag skulle få en annan medicin, Adderal, Metamina, Eller Vyvanse, är risken stor att jag kommer få dras med "kissa på sig" känslorna då med?

Metylfenidat är ju vätskedrivande, det vet jag. Men jag har aldrig fått den känslan av andra centralstimulerande droger. Och jag har testat ett tiotal st sådana.

Någon som känner igen sig?

Jag trodde verkligen medicinen skulle göra livet lite bättre, inte få en att känna sig som en liten unge som är rädd för att pissa på sig...

Jag är fullt medveten om att det jag berättat kan uppfattas roligt, men det är det inte.

Tack för er som orkade läsa, och tusen tack till dig som tänker svara.

(citera om ni svarar)
Citera
2012-12-10, 21:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Och som vi alla här vet så skriver läkarna antingen ut Ssri eller Metylfenidat före Metamina.
Om det beror på att det är jobbigt att söka licens, eller för att läkarna inte ens vill ta i metamina med tång pga dess innehåll vet jag inte...
För att det är en komplicerad process att skriva ut amfetaminpreparat då det krävs licens, därför ska i regel alla andra möjligheter va uttömda innan det blir aktuellt.
Citera
2012-12-12, 13:23
Medlem
ConsafesDeBars avatar
På min mottagning favoriserar man concerta, och väljer den först nästan i alla fall.

Nu är det så att jag hatar den, fördelningen är värdelös och magen gillar det inte. Vilka är dom bästa anledningarna för att få byta till något annat, helst snabbverkande?
Citera
2012-12-12, 14:35
Medlem
LifeIsBrilliants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
På min mottagning favoriserar man concerta, och väljer den först nästan i alla fall.

Nu är det så att jag hatar den, fördelningen är värdelös och magen gillar det inte. Vilka är dom bästa anledningarna för att få byta till något annat, helst snabbverkande?
Är ju bara att säga att du inte vill fortsätta med Concerta eftersom biverkningar är för stora i förhållande till de positiva effekterna och att du därför vill testa något annat.
Citera
2012-12-13, 02:45
Medlem
Citat:
Nu till min stora fråga, det är så att det känns som jag får maniska beteenden, samt känns det som jag har urinvägsinfektion när jag äter medicinen. Det gör inte ont att kissa, men det känns ständigt som jag ska kissa på mig!

Jag fick denna biverkning av concerta 54mg. Numera äter jag en halv 20mg medikinet direktverkande på morgonen och halv på eftermiddagen och upplever inte problemet längre.
Citera
2012-12-13, 10:44
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsBrilliant
Är ju bara att säga att du inte vill fortsätta med Concerta eftersom biverkningar är för stora i förhållande till de positiva effekterna och att du därför vill testa något annat.

Inte riktigt så enkelt, min läkare tvivlar på min diagnos och vill nog helst sätta mig på mirtazapin.

Säger jag att concertan funkar dåligt är risken stor att min läkare bestämmer att metylfenidat är fel väg för mig.
Citera
2012-12-13, 16:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ta upp att du vill testa ritalin kapsel med modifierad frisättning, det är samma verksamma substans som concerta men det levereras på ett annat sätt och kan därför ha bättre/sämre effekt än concerta.
Citera
2012-12-13, 18:54
Medlem
Tribe^s avatar
Citat:
Hej! (blir en del text nu pga konsumering av Metylfenidat)

Jag valde att ställa frågan här pga att folk med ADD är dom som oftast svarar bäst på Metamina, iaf vad jag har hört.

Jag har ADD, och försöker hitta en medicin som gör min vardag lite enklare. Slippa all stress, oro, att vara handlingsförlamad etc, ni vet vad jag menar...

Jag har testat varenda medicin som erbjudits, Alla dessa innehöll Metylfenidat.
Men inte en enda utav dom har varit rätt för mig. Visst jag har känt positiva grejer, men biverkningarna tar över..

Om jag skulle få en annan medicin, Adderal, Metamina, Eller Vyvanse, är risken stor att jag kommer få dras med "kissa på sig" känslorna då med?

Metylfenidat är ju vätskedrivande, det vet jag. Men jag har aldrig fått den känslan av andra centralstimulerande droger. Och jag har testat ett tiotal st sådana.

Någon som känner igen sig?

Jag trodde verkligen medicinen skulle göra livet lite bättre, inte få en att känna sig som en liten unge som är rädd för att pissa på sig...

Jag är fullt medveten om att det jag berättat kan uppfattas roligt, men det är det inte.

Tack för er som orkade läsa, och tusen tack till dig som tänker svara.

(citera om ni svarar)

Personligen så svarar jag bättre på Metamina än på någon metylfenidat preparat, däremot eftersom du pratar om biverkningar är jag nog rädd att du har liknande som jag överkänslighet mot centralstimultania är knappt att jag kan dricka kaffe utan att bli stissig, och ang att du är känner dig kissnödig hela tiden så är det en biverkning som finns just för att det centralstimulerande får samma biverkning på koffein också, men här är grejen metamina är mycket lättare och ge i lägre doseringar samt har också mycket mindre biverkningar än just metylfenidat.

Så min personliga åsikt är kämpa för det, jag har tyvärr gått en annan väg och tar subuxone svart istället ger mig samma lättnad med noll ångest och mindre kroppsliga biverkningar men till ett större pris det är dyrare för mig för att det är just från en svart marknad samt att du blir fysiskt beroende av det så det är inget jag rekommenderar till någon, men som sagt kämpa för det vad dom än säger så är man överkänslig mot just metylfenidat så är det skitsamma vilka formler det finns i.

/Tribe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in