2019-01-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Skulle påstå det finns rätt många, kanske voxra skulle passa dig kan kombineras med attentin/elvanse.
Fick voxra förut innan diagnosen. Tog den ett kort tag innan jag tyckte jag fick tinnitus och slutade. Fast jag kanske var för snabb med att sluta, nu när jag tänker tillbaka. Är livrädd för tinnitus, men det gick över och kan egentligen ha berott på något annat. Kommer så klart fråga om det när jag träffar psykiatrikern nästa gång.
Citera
2019-02-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R3flect
ADD har verkligen sabbat hela mitt liv. Är 25 år och har aldrig kunnat fixa ett jobb eller avsluta en eftergymnasial utbildning. Kan knappt läsa en bok eller söka information om något på internet utan att tappa koncentrationen. Jag har enligt diverse test hos psykiatrin och hon mensa en IQ runt 125, men vad spelar det för roll vilken motor man har om man saknar förmågan att starta den. Är i praktiken en idiot, oförmögen att klara annat än simpla hands-on sysslor.

Tyvärr, Känner igen det här med att add-diagnos är ett rent helvete i allmänhet... möjligheterna till arbetsmarknaden är små eller obefintliga, och den obefintliga igångsättningsförmågan brist på energi gör att det är svårt att skapa något eget.

Ska man säga något positivt är det väl att man sällan har den här rastlösheten som andra kan beskriva, känner trots allt ett visst lugn över den situation som jag befinner mig i.

Nåväl, kan i mån av energi svara på pm.
Citera
2019-02-16, 16:22
Medlem
populopiduss avatar
Har fått diagnos, träffat läkare och gjort drogtest (negativt) och ska träffa sköterska nu för att få medicin (höjning varje vecka).

Kan man pusta ut nu gällande prover eller är det att räkna med risk för ytterligare drogtester?
Citera
2019-02-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R3flect

Någon här som är så långt gången som jag som ändå fått hjälp av medicin?

Ja, medicinen kommer troligtvis hjälpa en hel del. Det gör den för de flesta med ADD. Om du dessutom är deprimerad finns det ytterligare förbättringspotential.

Du får räkna med att detta kommer att ta tid. Medicinen kommer inte lösa allt, men det är en bra start för att sedan kunna jobba på dina vanor och förbättra den livssituation du befinner dig i. Börja träna, skaffa sociala relationer osv..

Om du har problem med att komma igång med aktiviteter, dagdrömmande och är allmänt matt brukar mediciner som fungerar på noradrenalin hjälpa med den biten. Dom kommer oftast som SNRI eller NRI. Vad har du fått utskrivet nu?
Citera
2019-03-12, 14:03
Medlem
Någon härinne som provat Tianeptin mot add och depression? Finns ej i Sverige, måste sökas på licens. Eller köpas på nätet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tianeptin
Citera
2019-03-13, 02:54
Medlem
Har man rätt till till medicin om man får en diagnos även fast man har ett dokumenterat amfetamin-missbruk i bagaget?

Känns ju lite som att ge alkohol till en alkolist.
Citera
2019-03-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttler
Har man rätt till till medicin om man får en diagnos även fast man har ett dokumenterat amfetamin-missbruk i bagaget?

Man har sällan rätt till en specifik medicin. Man har rätt att få vård för de diagnoser och problem man har, men det är läkaren som bedömer vad som är rätt behandling i varje enskilt fall. Läkaren är i sin tur tvungen att ge "rätt" behandling utifrån förutsättningarna och beprövad metodik. Är man missnöjd kan man byta läkare, alternativt anmäla om man bedömer att man får en felaktig behandling.
Citera
2019-03-13, 13:16
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:

Finns ju Elvanse som är ganska svår eller har väldigt begränsad möjlighet till att missbruka eftersom kroppen har en begränsad förmåga att omvandla den till sin aktiva form. Att folk med ADHD knarkar amfetamin kan ju vara en form av självmedicinering, då är det väl ändå bra om vården kan hjälpa en istället under kontrollerade former och med ren produkt i kontrollerad terapeutisk dos istället för att man självmedicinerar med utspätt gatutjack som kan också innehålla farliga/mindre nyttiga RC analoger osv? Finns såklart en minoritet som inte klarar av det ändå och fortsätter med sitt missbruk men då måste man vara ett hopplöst fall, alternativt att ens tolerans är så hög att vanliga terapeutiska doser av centralstimulantia på recept inte räcker.
Senast redigerad av Stalinfuhrer 2019-03-13 kl. 13:21.
Citera
2019-03-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Finns ju Elvanse som är ganska svår eller har väldigt begränsad möjlighet till att missbruka eftersom kroppen har en begränsad förmåga att omvandla den till sin aktiva form. Att folk med ADHD knarkar amfetamin kan ju vara en form av självmedicinering, då är det väl ändå bra om vården kan hjälpa en istället under kontrollerade former och med ren produkt i kontrollerad terapeutisk dos istället för att man självmedicinerar med utspätt gatutjack som kan också innehålla farliga/mindre nyttiga RC analoger osv? Finns såklart en minoritet som inte klarar av det ändå och fortsätter med sitt missbruk men då måste man vara ett hopplöst fall, alternativt att ens tolerans är så hög att vanliga terapeutiska doser av centralstimulantia på recept inte räcker.

Håller med dig helt. Jag självmedicinerar nämligen själv med amfetamin och ska påbörja en utredning inom en snar framtid. Ställde frågan för jag undrar om mitt amfetamin-missbruk kan påverka mina möjligheter till en bra medicinering vid en eventuellt fastställd diagnos.
Citera
2019-03-13, 18:33
Medlem
f0cuss avatar
Citat:

Självklart har du rätt till det läkemedel som fungerar bäst för dig, oavsett historik.

Ska du genomgå en utredning med den typen av historik krävs x antal rena UPn med inte allt för lång tid emellan.
Har du redan en fastställd diagnos och historien om missbruk uppdagas därefter kan läkaren vilja se i alla fall ett rent UP.

Det är sedan upp till läkaren att välja ditt första läkemedel. Sannolikt blir det Strattera då patienten (du?) pga tidigare missbruk redan uppvisat tendens till beroende.
En seriös läkare vill alltid ta det säkra före det osäkra.
Citera
2019-03-13, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Självklart har du rätt till det läkemedel som fungerar bäst för dig, oavsett historik.

Ska du genomgå en utredning med den typen av historik krävs x antal rena UPn med inte allt för lång tid emellan.
Har du redan en fastställd diagnos och historien om missbruk uppdagas därefter kan läkaren vilja se i alla fall ett rent UP.

Det är sedan upp till läkaren att välja ditt första läkemedel. Sannolikt blir det Strattera då patienten (du?) pga tidigare missbruk redan uppvisat tendens till beroende.
En seriös läkare vill alltid ta det säkra före det osäkra.

Okej, då är jag med. Startade en annan tråd med en annan frågeställning du kanske har nåt vettigt svar på? https://www.flashback.org/t3026677 tack på förhand.
Citera
2019-03-14, 16:28
Medlem
19hundra9tvas avatar
Har ganska nyligen (okt-nov ngn gng) diagnostiserats med ADD och fått börja med concerta 18mgx2 morgon och på dagen (tycker det funkar skit, illamående, huvudvärk, märker knapp effekt m.m).

Gjorde nyligen en drogscreening och fick då positivt på Ritalinsyra 22,8ug/ml (no shit, sherlock.) samt thc 0,06ug/ml (det ända jag kan tänka mig att u står för är mikro, dvs 10^-6). Vad kommer hända nu? Kommer jag inte få medicin utskrivet? kommer jag få göra regelbundna drogtester? är jag förevigt stämplad inom psyk som en missbrukare?

Tycker mängden är så liten att jag blir vansinnig. Har desutom påpekat för dem på psyk innan att concerta inte funkar för mig men bortfärdas med "huvudvärk är en vanlig bieffekt" och "tar du din medicin i samband med mat?". Att jag inte bara kan få testa ngt annat typ Elvanse är för mig helt orimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in