2014-01-23, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkiIIes
Ok då vet man det. Skönt att ha låga värden oavsett. Jag skiter inte blod, har inte ont i magen etc. Går att leva med detta, en dag kanske allt blir normalt igen eller ännu värre. Det är bara att vänta och se.

Skönt för dig. Kanske du kan försöka lägga det bakom dig lite och koncentrera dig på att må bra. Äta bra och motionera och så och tänka på att inte stressa.
Citera
2014-01-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Skönt för dig. Kanske du kan försöka lägga det bakom dig lite och koncentrera dig på att må bra. Äta bra och motionera och så och tänka på att inte stressa.

Det är svårt att lägga något bakom sig som pågår just nu. Ska skippa socker o sånt framöver. Misstänker att jag kanske har candida i magen. Har blivit förkyld 4 gånger de senaste månaderna. Innan dess var jag inte förkyld på ca 2 år. Får även vit beläggning på tungan vid förkylningarna och har haft en konstig smak i munnen de senaste veckorna. Väldigt gasig i magen de flesta dagar och jag hör magen arbeta ganska ofta, väldigt irriterande. Ibland kan jag trycka på vissa ställen på magen så kurrar det, som att jag flyttar på luften i tarmarna. Om jag har candida är det definitivt pga antibiotikan jag tog.
Senast redigerad av AkiIIes 2014-01-23 kl. 17:50.
Citera
2014-01-23, 19:27
Medlem
Var det antibiotika du hade tagit? Det kan ju verkligen få magen och tarmfloran att balla ur. Likaså en vanlig magsjuka kan ställa till det i magen rejält. Man tror till och med att människor kan utveckla glutenintolerans och IBS efter magsjuka.
Citera
2014-01-23, 19:54
Medlem
Citat:
Var det antibiotika du hade tagit? Det kan ju verkligen få magen och tarmfloran att balla ur. Likaså en vanlig magsjuka kan ställa till det i magen rejält. Man tror till och med att människor kan utveckla glutenintolerans och IBS efter magsjuka.

Ja problem kom efter min antibiotika kur, kan också tillägga att antibiotikan jag fick inte hjälpte mot det jag fick den för så jag åt det helt i onödan. Åt bactrim forte, det är en dubbel dos av vanliga bactrim, i 7 dagar. 2 tabletter på morgon o 2 på kvällen. Under denna kuren utbildade jag mig till soldat, sprang milen 2a dagen under kuren t.ex. Blev jätte trött i kroppen dessa 7 dagarna, på gränsen till deprimerad också.. Sen slutade jag med den så blev allt bättre, humöret, energin osv. Hade inte värsta diaréen under kuren eller så men efter kuren så började besvären med magen. Först skiftade färgerna på avföringen väldigt mycket, var lös i magen olika dagar, har dock inte haft ont i magen. Sen märkte jag att avföringen var mycket smalare än normalt sen började jag oroa mig och kontakta min vårdcentral utan resultat. Har känt ett enormt sockersug vissa kvällar, har proppat mig full med chocklad o godis då, något jag inte ska göra mer. Har en konstig smak i munnen, inte dålig andedräckt, smakar konstigt bara. Igår började jag bli förkyld, än en gång.. Jag vet hur det är att vara magsjuk, man mår jävligt dåligt och har ont som fan i magen och väldigt lös avföring, och det har jag inte. Detta har pågått i snart 2 månader nu och jag är nästan säker på att det är antibiotikans fel. Tror att jag har fått svamp eller någon annan bakterie i magen. Anledningen till att avföringen är smal kan vara att maten passerar för snabbt genom magen och hinner inte "lagras" i tjocktarmen tillräckligt länge för att få en större volym. Eftersom jag har haft svamp på kroppen tidigare misstänker jag att det har kommit tillbaka fast i tarmarna.
Citera
2014-01-23, 19:57
Medlem
Absolut, det är möjligt att det är så som du själv beskriver. Som jag sa och som du redan vet själv så kan ju antibiotika ställa till det i tarmsystemet. Sedan är frågan hur lång tid det tar innan du blir återställd och om du eventuellt behöver någon hjälp i form av läkemedel. Kan du t ex inte be om att få Mycostatin (svampdödande) utskrivet och svälja några doser under en vecka eller dylikt.
Citera
2014-01-24, 00:56
Medlem
Citat:
Absolut, det är möjligt att det är så som du själv beskriver. Som jag sa och som du redan vet själv så kan ju antibiotika ställa till det i tarmsystemet. Sedan är frågan hur lång tid det tar innan du blir återställd och om du eventuellt behöver någon hjälp i form av läkemedel. Kan du t ex inte be om att få Mycostatin (svampdödande) utskrivet och svälja några doser under en vecka eller dylikt.

Det är frågan. Har ingen lust att gå tillbaks till läkare på min vårdcentral, han kommer tro att jag är galen.. Borde skaffa en ny läkare kanske.
Citera
2014-01-24, 01:22
Medlem
Jag fick det utskrivet bara genom att skicka en förfrågan till min läkare via vårdguidens hemsida. Förklarade bara att jag piercat tungan och fått svamp. Mycostatin är ju inget man kan bli beroende av direkt eller överdosera.
Citera
2014-01-24, 15:47
Medlem
Citat:
Jag fick det utskrivet bara genom att skicka en förfrågan till min läkare via vårdguidens hemsida. Förklarade bara att jag piercat tungan och fått svamp. Mycostatin är ju inget man kan bli beroende av direkt eller överdosera.

Samtidigt är det en antibiotika och jag tror inte jag vågar äta antibiotika igen med tanke på vad det kanske har gjort med mig. Gjorde ett sånt spott test idag som visar om man har svamp, vet inte hur pålitligt det är men om det stämmer så har jag svamp eftersom det blev långa trådar ner i glaset och sen samlades allt på botten. Så ska strunta i socker helt och håller och försöka äta så nyttigt jag kan i några veckor och se om det blir någon förbättring. Annars får jag ringa min vårdcentral igen.
Citera
2014-01-24, 16:03
Medlem
Jag tycker inte du ska lägga någon vikt vid spott-testet. Mycostatin tillhör visserligen läkemedelsgruppen antibiotika, men är verksamt på ett helt annat sätt än den typ av antibiotika du har i åtanke.
Citera
2014-01-24, 17:10
Medlem
Citat:
Jag tycker inte du ska lägga någon vikt vid spott-testet. Mycostatin tillhör visserligen läkemedelsgruppen antibiotika, men är verksamt på ett helt annat sätt än den typ av antibiotika du har i åtanke.

Ok. Har beställt Grapefruktkärnextrakt, ska tydligen vara bra mot många grejer inklusive candida.
Citera
2014-01-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkiIIes
Ok. Har beställt Grapefruktkärnextrakt, ska tydligen vara bra mot många grejer inklusive candida.

Intressant. Återkom med rapport.
Citera
2014-01-27, 09:46
Medlem
Har pratat med olika läkare nu de senaste dagarna. Var hos en urulog idag för att bekräfta en hydrocele jag dragit på mig under militärtjänsten för ca 2-3 månader sen, det var grunden till allt mitt lidande från första början.

Hydrocele (vattenbråck) är när pungen blir fylld med vätska från kroppen, det är godartat men kan tas bort vid besvär eller om det är mycket vätska. Jag har de senaste 3 månader låtit 5 läkare känna på min pung pga oro för andra diagnoser eftersom jag tidigare hade värk i området varje dag, vilket jag inte har längre. Urulogen idag tog ultraljud och sa att det var så lite vätska att man inte ens kan sätta en diagnos. Har inte heller någon värk där idag vilket gör att jag inte är så orolig längre.

Enligt en läkare som familjen känner har mina magproblem uppstått från min oro ang pungen. Han sa också att antibiotikan jag tog (bactrim forte) knappt kan räknas som antibiotika då den är svagare än övriga. Faktum att jag bara tog det i bara 7 dagar gör det mindre trovärdigt att jag skulle få problem i magen menar han.

Förmodligen är det så att jag fått gaser, ändrade aföringsvanor osv pga min oro + att jag efter militären helt har ändrat livvstil. Sover till 2-3 på dagen, äter på helt olika tider varje dag och söker mig till läkare hela tiden. Det är kanske inte så sunt.

Nu när jag fått bekräftat från flera läkare att inget är fel på mig och att man tagit blodprover på organ, inflammationer i kroppen och ultraljud på pungen så kan jag slappna av lite mer. Jag har trots allt inte ont någonstans, inte ens i magen, har inte haft det heller.

Ska försöka få in lite rutiner i vardagen, komma igång med träning, läsa lite positiva böcker om livet, träffa bruden jag gillar och så småning om kommer min mage säkert att bättra sig. Har även införskaffat lunalax som balanserar magen något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in