2016-12-19, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Bumpar en gammal men stor tråd nu.

Har en fråga, har gjort gastroskopi och inte funnit någon IBD och ska göra koloskopi i januari. Är jätte orolig över en sak, kan de finna något IBD via den andra vägen som de inte fann i magen? Tänkte de tog ju vävnadsprover trotsalt och fann inget i magen.

Självklart, eftersom det är nu de undersöker tjocktarmen och början av tunntarmen.
Citera
2017-02-04, 19:00
Medlem
Nån som känner igen sig?

Senaste två åren har jag ibland dagar då jag får väldigt ont i magen. En smärta som byggs upp tills jag är genomblöt av kallsvett och nära att svimma, tills smärtan släpper och kladdig avföring flyger ut. Tänk gasig mage gånger 100. Känns som tarmarna vrider sig. Är alldeles skakig och slut efteråt. Tycker min diet är bra. Äter i princip aldrig snabbmat, chips/godis eller läsk. Men visst jag äter rätt mycket pasta, potatis och ris. Mycket husmanskost. Ofta nå grönt på sidan om sallad, gurka, tomat. Pölsa o pärer, fläsk o pärer, falukorv makaroner ja ni fattar. Väldigt lite fibrer, tror jag. Fibrer ska ju vara bra har man hört. Skulle kunna röra på mig mer. Är inte så kunnig. Är aldrig stressad. Vet inte vad stress är.

Bortsett från dessa dagar, som ibland kan gå månader emellan så har jag sällan ont i magen dock har jag börjat tänka på att min avföring oftast kommer i mindre "pluppar" som flyter, det är sällan fina hela korvar men det händer. Har alltid varit så, så länge jag kan minnas. Men har inte ont eller nått. Bara dessa dagar då det känns som tarmarna ska brista. Har varit så nära att svimma flera gånger.

Min kära far hade också magproblem så har väl ärvt det. Men han sökte aldrig hjälp. Han fick dock åka på akuten 2 gånger pga av tarmvred där dom båda gångerna fick skära upp magen på honom. Första gången var han 42 om jag minns rätt, sen drygt 14 år senare skedde det igen. Han var en hård jävel men då berättade han att han ville hoppa från fönstret på sjukhuset. Han drunknade tyvärr för 8 år sedan så kan inte fråga honom om han känner igen sig i mina problem.
Senast redigerad av JohnnyGunsy 2017-02-04 kl. 19:03.
Citera
2021-09-08, 00:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Bump!

Undrar om någon som skrivit i tråden här lever än idag?

Hur har det gått för er efter allt och fick ni hjlälp?

I mitt fall har det gått framåt efter att hamnat på AVA tidigare i somras, fick kortison samt asacol.
Försöker minska på kolhydrater och märker magen mår bättre då. Även att sluta med rökat men fick återfall och nu krånglar magen. Nåja, får helt enkelt sluta med rökat, äta nyttigt (sikta på carnivore)och äta mediciner som man skall, snart avslutas kortison behandlingen och hoppas på det slutar väl.
Citera
2021-09-12, 17:33
Medlem
Hej ts hur går det med dina problem med magen? Har själv något liknade du har och du kan läsa i mina tidigare trådar om mitt problem med hälsan m,m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in