2013-12-01, 20:14
Medlem
Det är även intressant att jag blir bra som en lärka vid varje laxering. Det onda i magen försvinner samt höft/knäna/ryggen.
Citera
2013-12-03, 01:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haans87
Det är även intressant att jag blir bra som en lärka vid varje laxering. Det onda i magen försvinner samt höft/knäna/ryggen.

Vad säger läkarna om det?
Citera
2013-12-03, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vad säger läkarna om det?

Jadu, har inte sagt något ännu. Förra gången tänkte jag inte mer på det. Men märkte det idag igen. Blir som natt och dag.. Har även en besvärlig klåda i ändtarmen som jag trodde kanske var hemorrojder men även den var väck under laxeringen/fastan.
Citera
2014-01-14, 13:18
Medlem
Har haft "problem" med magen i 1-2 månader nu .Det började under min militära utbildning efter jag tagit antibiotika i 7 dagar, bactrim forte, vet dock inte om det är orsaken.

Behöver gå på toaletten mellan 2-7 gånger per dag. Under över en månad nu har min avföring varit smalare än vanligt och den kommer i olika delar när jag går på toan och den ser ofta inte riktigt smält ut. Färgen varierar från mörkbrunt till gult dom värsta dagarna. Kommer ofta slem med i avföringen och får torka mig en del efter varje besök. Blir typ vått/orange-färgat på pappret. Känner mig också förstoppad vissa toabesök även om jag kan skita 3 gånger om dagen, måste gå flera gånger för att allt ska komma ut typ. Det brukar vara relativt fast första toabesöket men blir mer och mer löst för varje gång jag går på toan under dagen.

Tidigare sket jag alltid stora korvar och behövde inte alltid torka mig så mycket.

De senaste 2 veckorna har jag även fått molande värk i höger delen av ryggen, typ i mitten av ryggraden och värken placerar sig där eller vid sidan om ryggraden till höger. Känns mest irriterande, gör inte ont liksom.

För övrigt har jag mycket gaser i magen de flesta dagar men har inte haft ont i magen under denna perioden, inget alls.

Vet inte om jag fått IBS eller om det är någon bakterie/svamp som spökar, cancer, eller kanske något som har med levern, gallan eller bukspottkörteln att göra.

Var hos doktorn idag och tog blodprover samt att jag ska lämna in avföringsprover i 4 rör, 3 små rör och ett större rör där avföringen ska vara färsk typ. Nästa vecka ska jag genomgå en rektoskopi för första gången...

När jag sket i morse kom det 4-5 lite större klumpar som var relativt fasta och bruna, inte så smala. märkte dock att någon grönsak från vårrullarna jag åt i förrigår inte hade smält alls, såg ut som sallad iaf.

Vad tror ni det kan vara?

Lite mer info för den som vill läsa
Senast redigerad av AkiIIes 2014-01-14 kl. 13:26.
Citera
2014-01-14, 14:06
Medlem
Ja du, det är ju omöjligt att svara på. Du har ju inlett en utredning så det är ju bara att vänta och se. Kan vara allt ifrån att antibiotikan spökar, till Crohns eller intolerans så som mot gluten. IBS/stressmage är ju också möjligt. Man bör väl även utesluta Hyperthyreos.

Hur är allmäntillståndet annars? Trötthet? Viktnedgång? Aldrig blod i avföringen?

Det är ju oerhört vanligt med magproblem och det är sällan något allvarligt, särskilt i ung ålder. I värsta fall har du drabbats av en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom. I bästa fall är det bara något övergående.

Lycka till och uppdatera oss gärna med hur det går.
Citera
2014-01-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ja du, det är ju omöjligt att svara på. Du har ju inlett en utredning så det är ju bara att vänta och se. Kan vara allt ifrån att antibiotikan spökar, till Crohns eller intolerans så som mot gluten. IBS/stressmage är ju också möjligt. Man bör väl även utesluta Hyperthyreos.

Hur är allmäntillståndet annars? Trötthet? Viktnedgång? Aldrig blod i avföringen?

Det är ju oerhört vanligt med magproblem och det är sällan något allvarligt, särskilt i ung ålder. I värsta fall har du drabbats av en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom. I bästa fall är det bara något övergående.

Lycka till och uppdatera oss gärna med hur det går.

Jag mår bra, märker det mest på gymmet eftersom jag kan lyfta ganska tungt och anstränga mig som vanligt. Har gått ner lite i vikt men det är pga att jag inte äter lika mycket som förut, inget märkbart dock. Äter frukost lunch och middag, ska klämma in en till måltid för att gå upp i vikt. Stressar inte, är för tillfälligt arbetslös, tar det mest lugnt hemma. Militären var dock jävligt stressigt, skönt att de är över nu. Förstår inte hur jag orkade med allt, var sjuk och hade feber 2 gånger under en månad. Efter andra förkylningen fick jag även en svullen körtel under örat på nacken men den försvann av sig själv efter 8-9 dagar typ. Sen kom alla problem, värk i pungen->antibiotika(hjälpte ej)->konstig mage->fick diagnos vattenbråck i pungen->utredning av magbesvär, fortsättning följer.

Problemen började efter att en läkare från akuten gett mig antibiotika för jag hade värk vid högra testikeln, vilket han inte skulle gjort eftersom jag inte behövde någon medicin. Fick en hemmorroj dagen efter jag började kuren som satt i en vecka ungefär. Under denna kuren utbildade jag mig till soldat och det var väääldigt påfrestande ska jag säga. Var extremt trött varje dag samtidigt som jag tränade, pushade min kropp till max. Sen slutade utbildningen, tänkte inte så mycket på min avföring, kollade inte spec mycket eftersom jag inte haft ont eller så. Sen fattade jag att något stod konstigt till eftersom det alltid blev så kletigt när jag torkade mig och att jag ibland inte fick ut allt på en gång utan gick på toa i omgångar etc..

Har ingen blod i avföringen vad jag sett, bara slem ibland, märker slemmet mest när jag torkar mig så ser det slemmigt ut på pappret. Ibland flyter även min avföring mest efter 2a besöket om dagen. När jag skiter första gången på morgonen är avföringen relativt fast men kommer i olika delar, besök nr 2 är lösare, 3 ännu lösar och om det blir 4-5-6 så kan du själv lista ut hur det ser ut. En dag på 6 besöket kom det bara gult slem, förra veckan tror jag det var, men det har bara hänt 2-3 gånger vad jag vet, kollar ju hela tiden nu.

Idag hade jag relativt normal avföring i morse, kom uppdelat i 4 partier, inte så jätte smala men inte så tjocka som dom borde vara. Gick på dass precis innan detta inlägget också, alltså besök nr 2 och helt plötsligt är skiten mycket lösare och mer rinnande, skönt att få ut allt iaf.. Har druckit mycket vatten idag så det är väl bra.
Senast redigerad av AkiIIes 2014-01-14 kl. 15:00.
Citera
2014-01-14, 15:01
Medlem
Så mycket slem tyder ju på en irritation, eventuellt en inflammation. Slem är iofs också ett relativt vanligt fenomen vid IBS. Det är omöjligt att säga. Förstår att du oroar dig och funderar mycket över ditt tillstånd, men du har ju som sagt inlett en utredning och låt den ha sin gång så kommer du snart fram till vad problemet är. Ibland hittar man till och med ingenting trots flera undersökningar och får då inte sällan diagnosen IBS.

Avföringsprovet kommer att visa om du har bakterier eller blod i avföringen, samt ev inflammation i tarmen.
Citera
2014-01-19, 15:12
Medlem
Tips: testa GAPS diet.
I 2 veckor i alla fall och se.

Det är tungt inledningsvis eftersom intag av probiotika dödar patogener som släpper mera gifter då de dör. Bra om man kan vara ledig denna period.
Citera
2014-01-21, 12:25
Medlem
Var hos läkaren idag och genomförde rektoskopi... Allt såg normalt ut. Fick även reda på mina blodprover vilket visade bra resultat på alla värden. Har alltså ingen tarminflammation. Dock så har jag lagt för mycket i mina avföringsprover, de som kollar om de finns blod i avföringen men läkaren tyckte inte jag behövde göra om dom. Har inte lagt märke till blod ändå.

Min slutsats är att det är antibiotikan och ändrade levnadsvanor som påverkat min mage. Läkaren sa att det tar 3-5 månader för magen att bli normal efter en antibiotika kur. Får hoppas på det bästa!
Citera
2014-01-22, 21:49
Medlem
Det är skönt att läkaren sa att jag var frisk, han verkar så övertygad MEN ändå är min avföring annorlunda fortfarande.

Har inte diarré eller så men när jag går på toan mer än 1 gång per dag så kommer avföring i en väldigt lång smal slinga kan man väl säga. Förstår inte varför. Kan antibiotikan jag tog för ca 2 månader sen ha rubbat tarmfloran och magen så pass att jag skiter annorlunda nu? Har varken ont i magen och blodproverna visar att mina organ är i perfekt skick.

Provet dom tog för tarminflammation visade på mindre än 20, om man har inflammation ska siffrorna ligga på mellan 50-100 tydligen.

Kan det vara att jag inte rör mig så mycket eller äter mindre än tidigare? Ska jag bara leva vidare med detta och hoppas det går över eller ska jag göra fler undersökningar, det är frågan. Min läkare sa till mig att jag verkar vara en person som oroar sig lite för mycket och inte är en kall stenhård människa. Lät nästan som han ville få mig att tro att jag är hypokondriker.. Man blir ju orolig när saker förändras i kroppen..

Vet inte ens om jag orkar gå vidare med detta, känns som att jag skapar en sjukdom i mitt sinne när jag väntar på läkartider hela tiden. Jag har inte ont någonstans så kanske lika bra att leva med det, komma igång med träningen och äta mer som jag gjorde tidigare +probiotika några gånger om dagen.

Jag lyckas alltid skita mycket det första toa besöket, sen går jag på toan fler gånger om dagen om jag bara sitter hemma. Märker då att korvarna är mycket smalare än första besöket samt att de är lite svårare att få fram, måste gå i omgångar ibland. Men om jag är med vänner, tränar eller gör grejer så kan jag hålla mig och blir inte riktigt skitnödig under dagen. Dessutom vet jag också att jag skiter bäst när jag vaknat o käkat frukost, där är det aldrig några problem.

Kanske dags att äta lite mer rutinmässigt och lite mer grönsaker o nyttigt.

Har jag en sjukdom som är allvarlig bör jag märka det förr eller senare, då får väl läkaren stå till svars eller något... Min läkare är så säker på att jag är frisk, jag känner mig frisk också, det som är märkligt. Om det kommer så kommer det, finns inte mycket mer man kan göra än att ta hand om sig. Ska aldrig mer ta antibiotika... tror det har förstört mina bakterier i magen jag har haft där hela mitt liv..
Citera
2014-01-23, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkiIIes
Provet dom tog för tarminflammation visade på mindre än 20, om man har inflammation ska siffrorna ligga på mellan 50-100 tydligen.

Fel. 50-100 är så måttligt förhöjt att det likväl kan bero på en lätt förkylning. Över 200 då börjar vi snacka lite. Mellan 500-2000 är inte ovanligt vid ett skov om man har inflammatorisk tarmsjukdom.

Å andra sidan finns det de som har t ex Crohns och inte ligger över 50.
Citera
2014-01-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Fel. 50-100 är så måttligt förhöjt att det likväl kan bero på en lätt förkylning. Över 200 då börjar vi snacka lite. Mellan 500-2000 är inte ovanligt vid ett skov om man har inflammatorisk tarmsjukdom.

Å andra sidan finns det de som har t ex Crohns och inte ligger över 50.

Ok då vet man det. Skönt att ha låga värden oavsett. Jag skiter inte blod, har inte ont i magen etc. Går att leva med detta, en dag kanske allt blir normalt igen eller ännu värre. Det är bara att vänta och se.
Senast redigerad av AkiIIes 2014-01-23 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in