2014-08-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelshampo
Varför vill de inte ge dig kortison, det hjälper enormt mycket mot inflammerad tarm, patienter med t.ex. Hashimotos får ofta kortison för att läka deras tarminflammationer

Jadu jag vet inte. Fick ju det senast och tror att inflammationen är mer utbredd än då. Har bra mycket mer blödningar nu samt betydligt mer ont. Varför man väljer att avvakta med de vet jag inte..
Citera
2014-09-01, 22:43
Medlem
Alltså jag blir inte klok på detta snart... Fick för en vecka sen kortison kur och samtidigt skulle jag sluta med Pentasan för den verkade inte ha önskad effekt.

MEN blöder fortfarande.. Alltså en vecka med 30mg kortison dagligen. Mår så dåligt. Men inte akut dålig så jag vill åka in. Borde man inte kolla upp det nogrannare? Har bara haft telekonsultation med läkaren men inget mer
Citera
2014-09-10, 18:49
Medlem
Hemma igen efter en vecka under vård, kortison intravenöst och näringsdropp... Tarmen har börjat läka men fått en del tarmfickor... Inget mer svar på vad det rör sig om heller. Fortsätter med nedtrappning av kortison hemma. Känner mig så maktlös. Inget tal om underhållsmediciner och förmodligen ska man fortsätta må halvdåligt tills det blossar upp igen.

Varför ska det vara så svårt?

Har ändrat det mesta i matväg. Varit helt nykter i ett år, äter mjölkfritt och dricker ingen läsk bl.a. Kroppen blir bara stressad av någon anledning utan att jag är det. Vill ju inget annat än att leva så gott som normalt.
Citera
2015-03-19, 01:17
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haans87
Hemma igen efter en vecka under vård, kortison intravenöst och näringsdropp... Tarmen har börjat läka men fått en del tarmfickor... Inget mer svar på vad det rör sig om heller. Fortsätter med nedtrappning av kortison hemma. Känner mig så maktlös. Inget tal om underhållsmediciner och förmodligen ska man fortsätta må halvdåligt tills det blossar upp igen.

Varför ska det vara så svårt?

Har ändrat det mesta i matväg. Varit helt nykter i ett år, äter mjölkfritt och dricker ingen läsk bl.a. Kroppen blir bara stressad av någon anledning utan att jag är det. Vill ju inget annat än att leva så gott som normalt.

Hur mår du nu idag? ser att det var ett tag sen sist..

Det var därför man gav upp hoppet om sjukvården, den funkar inte i dagsläget så funkar cannabis än.. testa det? skit i om folk tycker det är kriminellt bara du mår bra, slutade blöda från tarmarna jag med sen när man fick tag på fin sån.. det skall vara kvalitet ingen gaturöka
Citera
2015-03-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hur mår du nu idag? ser att det var ett tag sen sist..

Det var därför man gav upp hoppet om sjukvården, den funkar inte i dagsläget så funkar cannabis än.. testa det? skit i om folk tycker det är kriminellt bara du mår bra, slutade blöda från tarmarna jag med sen när man fick tag på fin sån.. det skall vara kvalitet ingen gaturöka

Ja värst vad tiden går.. Är nere igen svacka återigen. Var dock väntat då jag börjat se ett mönster i skoven. Ja nackdelen med rökat var att man blev sjuk (förkylning). När man inte varit det på 5 år så berodde det på de. Däremot trodde jag att man blivit frisk med magen då allting blev som innan man fick problem med magen. Men det varade inte längre än 2 veckor och sen slog det flipp fast 3 gånger värre och blödningar. Har inte vågat röka sen dess då man måste hitta en balans och röka dagligen vilket inte går för mig :-/

Nu står man under bevakning och lämnar prover veckovis då man konstaterat lättare slemmhinneförändringar i tarmen igen. Prover säger ingenting och inga förhöjda inflammationsvärden ännu. Vore det inte för att jag de 2 senaste gångerna jag blivit inlagd trots bra värden men med svåra inflammationer i tarmen skulle jag nog inte få hjälp. Men en del av läkarna har nog insett att jag trots allt känner min kropp och talar sanning när jag säger att jag har blödningar. Vore så enkelt om proverna visade något så man slapp alla endoskopier. Är tydligen ovanligt men det händer att vissa har så. Svårare att få rätt vård bara vilket jag också fått besvara.

Hur går det för dig nu då Clintan?
Citera
2015-04-19, 01:19
Medlem
Har en undran gällande kosten om det finns någon kunnig här.

Har blivit väldigt känslig mot havre och fullkorn. Prövade havredryck då jag egentligen vill sluta med soya. Gick inte alls. Nu senast igår gjorde jag gröt utan att titta igenom innehållsförteckningen och låg hela natten i fosterställning

Gröten innehöll fullkorn. Det konstiga var dock att smärtan jag fick inatt satt i nedre delen utav magen och strålade ut i extremiteten fy satan vad obehagligt det var! Kan det ha varit så att tarmen tryckte på prostatan tro

Har hållit mig undan dessa men ibland glömmer man bort. Blev så här överkänslig när jag fick mina magbesvär och speciellt efter mitt andra skov.

Brukar inte glutenintoleranta tåla dessa sädesslag?

Skulle vara surt om man blev känslig mot vete också och blev väldigt begränsad i urvalet...
Citera
2015-05-07, 10:10
Medlem
Läst hela denna tråden nu, Lider med er som har/ haft sådana problem med magen.
Har även jag strul stundtals med magen, gjort kontroller utan något egentligt resultat.
Köpte ett kosttillskott som heter Sunwic och som gjorde susen för min mage efter 3-4 dagar.
Tar det nu varje morgon innan frukost och än så länge känns allt stabilt.

Haft mycket problem med magen tidigare, även 2 rundor njursten. nu senast hittade dem tydligen en förstoring på nån lymfkörtel i magen efter röntgning av urinvägarna. ger mig panikångest att jag fått cancer eller dylikt...väntar på remiss från hematologen som ska göra lite undersökningar.
Senast redigerad av tompa290 2015-05-07 kl. 10:14.
Citera
2015-05-16, 22:18
Medlem
Creepy24s avatar
Hej jag har ont dagligen i magen någonstans i mitten haft en längre tid har gjort massor av prover röntgen gastroskopier blodprover etc dom hittar inte ett enda fel och man ska behöva gå runt såhär ?? Jag känner mig maktlös känns som att läkarna inte vill ta mig på allvar och att det skulle vara psykiskt som dom säger vilket jag är säker på att det inte är... har iallafall fått en ct röntgen nu så väntar på det stå på er allihopa
Citera
2015-11-06, 18:05
Medlem
Tjenare.
Har sedan några veckor/månader (?) fått problem med magen när jag hostar eller nyser djupt/hårt.
Det riktigt hugger/hoppar i övre vänster sida på magen, strax under revbenen ungefär.
Och det känns verkligen läskigt och totalt onaturligt.

Utöver så har jag problem när jag är på toa att det blir ett tryck på nedre delen av magen när jag tar i, och det gör ont.
Samt det känns som där "lämnas lite kvar", jag kan försöka trycka och jag kan sitta kvar men inget kommer.
Tagit i så pass att jag får ont i huvudet och blir yr, vilken sen sakta avtar när man slappnar av igen.

Jag brukar ha svårt för att släppa mig (fisa), för det känns som att det ska komma mer än så.
När jag väl gör det så är det oftast obemärkt och ljudlöst, ibland kan jag nästan själv bli förvånad haha.

Har haft en massör som själv har magproblem som kände på sidan av magen, och jag kunde knappt ligga stilla så ont det gjorde när han tryckte lite hårdare. Samt kände när jag hostade, och sa att så ska det inte vara.
Jag vill tillägga att min smärttröskel är rätt hög, då jag utstått en hel del "yttre" smärta efter många år aktiv inom diverse sporter bla. kampsport.

Har även problem med rygg/axlar/ljumskar/käke som är spända.
Men har aldrig haft några direkt invärtes problem förutom med öronen. Så tycker det är svårt att beskriva/känna av sådan smärta.

Någon med erfarenhet som kan ge råd eller har en aning om vad det kan vara?
Har en läkartid för annan kirurgisk orsak om cirka 3 månader, så man får väl vänta tills dess och ta det då också.
Men några symptom man bör tänka på ifall de blir värre så man bör uppsöka mer akutläkarvård?

Tacksam för all hjälp som kan ges.

Ska tillägga att jag är 25-30, gillar rätt stark mat (inte något jag äter regelbundet dock), har en farfar som har känslig mage.
Citera
2016-06-17, 00:41
Medlem
Hej igen!

Ser nu att det var ett tag sen jag skrev här. Livet rullar på och det gör även magen. Blir inte klok på att ännu inte fått en färdig diagnos eller behandling. Hade ännu ett skov i februari. Har lagt om kosten och försöker lyssna på magen och ta det lugnt när den säger ifrån.

Har börjat kartlägga mina skov och vad som eventuellt orsakat dom i mitt fall. Har kommit fram till att varje försämring har varit i samband med förkylning/influensa och besök hos tandläkaren. Blir dock sällan sjuk så de flesta har inträffat i samband med tandlagningar hos tandläkaren.. Tog upp detta med en läkare på magmottagningen jag går till och han sa att det inte alls påverkar magen till inflammatorisk aktivitet.

Var återigen till min tandhygienist som rensade och 2 dagar senare hade jag blödningar från tarmen. Detta höll i sig i 2 veckor och har nu slutat även om jag känner att det ligger och pyr. Brydde mig inte om att åka in då det inte var några större mängder. Gjorde dock ordentligt ont i magen på de vanliga ställena när man konstaterat inflammation.

Nu egentligen till min fråga. Ni som har tarmsjukdom reagerar ni likadant?

Närmast jag annars kan komma på är att jag har någon form av kortisolbrist. Kanske inte ens en tarmsjukdom? Snarare att min tarm reagerar på detta viset när något yttre skadar kroppen? Jag menar man har inte kunnat se från de kanske 30 prover man tagit från tarmen vilken typ av sjukdom det rör sig om och man har även sagt att tarmen har reparerat sig ovanligt snabbt efter inrättande av kortison.

Lite tankar så här på natten. Men försöker se lite objektivt på saken och om man även inriktar sig på fel saker och/eller symtom.

Tack för nu och hoppas på svar
Citera
2016-12-10, 09:42
Medlem
Kaptenkirks avatar
Har i kanske 10 år haft problem med min mage.
Halvlöst till diarre och någon enstaka gång fasta korvar.
Jag har inte ont i magen och inget synligt blod.
Har gjort gastroskopi och rektoskopi och alla dylika prover men hittar ingenting fel.

Senaste avföringsprovet hade jag Fkalprotectin (151)
Och läkaren menade att jag har inflammation i tarmen och fick asacol för det som jag åt i 2 veckor men vet inte om jag fick någon förbättring.
Huvudvärk fick jag av dom sen har jag astma och bör inte äta dem.

Senaste halvåret har jag varit orkeslös trött huvudvärk förhöjt blodtryck samt ett blodvärde på 178.
Väntar på att få remiss för koloskopi.

Någon som känner igen sig?
Citera
2016-12-19, 01:36
Medlem
Googlas avatar
Bumpar en gammal men stor tråd nu.

Har en fråga, har gjort gastroskopi och inte funnit någon IBD och ska göra koloskopi i januari. Är jätte orolig över en sak, kan de finna något IBD via den andra vägen som de inte fann i magen? Tänkte de tog ju vävnadsprover trotsalt och fann inget i magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in