2014-01-23, 14:14
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag mailade specialsupport för sex dar sen, har ännu inte fått svar.

Men jag ska sluta gnälla, har ju ändå tagit ut 90% av kapitalet nu och stoppat in det någonstans där det ger ordentlig avkastning.

Med dagens aktiekurs ger t ex Swedbank A 5,4 % i direktavkastning. Troligen, om det blir lika bra utdelning som förra året. Den blir troligen högre med tanke på deras siffror.

När den sen är utbetalad senare i vår kan man till skillnad från TB välja att gå ur om aktiekursen stigit. Vilket den brukar ha gjort en tid efter utbetalningsdatumet.
Så du menar att det är bättre att äga Swedbank-aktien för samma summa pengar än att ha dem utlånade hos TB? alltså bättre avkastning och till lägre risk? Det är ju det som är frågan, vilken risk tar vi som utlånare? jag har inget bra svar själv och den diskussionen dog ut.

Förövrigt tror jag TB har sjukt mycket o göra just nu, med nya plattformen bl a, visst man kan tycka att anställ fler ... men alla som har ett jobb vet att det inte funkar så, man kan faktiskt ha så mycket o göra att man inte har tid o anställa, ännu mindre lära upp en nyanställd. Jag tror TB återkommer o svarar här så fort dom är klara med nya plattformen.

.
Citera
2014-01-23, 14:51
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Så du menar att det är bättre att äga Swedbank-aktien för samma summa pengar än att ha dem utlånade hos TB? alltså bättre avkastning och till lägre risk? Det är ju det som är frågan, vilken risk tar vi som utlånare? jag har inget bra svar själv och den diskussionen dog ut.

.

Ja, det tror jag. Definitivt. Med den avkastning jag hade på TB hittills under 2014 landar jag på en årlig ränteintäkt på under 5 %. Och det är innan förlusterna och skatten dragits av.
Senast redigerad av Frontlinjen 2014-01-23 kl. 14:53.
Citera
2014-01-23, 14:57
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ja, det tror jag. Definitivt. Med den avkastning jag hade på TB hittills under 2014 landar jag på en årlig ränteintäkt på under 5 %. Och det är innan förlusterna och skatten dragits av.
och risknivå? du kan tex titta på Swedbank-aktien i en 10-årsgraf innan du svarar (även 3-årsgrafen räcker).
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5241/swedbank-a

och hur menar du: den avkastning du haft hittills hos TB under 2014? det är ju 23 dagar, och du drar slutsatser om helårsavkastningen på det??
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-23 kl. 15:25.
Citera
2014-01-23, 15:28
Medlem
TB har definitivt mycket att göra nu.

Ursprungligen var lansering av plattformen planerad till januari 2014.

I denna intervju med Jens Glasö säger han

Citat:
We are currently in the process of creating a fully automated platform. In regards to this, our temporarily biggest challenge is to both introduce our system to our new developers, as well as working efficiently with the system in order to meet the deadline for the launch, 15th of march 2014.

Det är uppenbart att utvecklingen av plattformen är lite av en utmaning, och de har nu skjutit fram lanseringen. Det här är på inget sätt ovanligt, det är mer regel än undantag vid IT-projekt.
Med andra ord: De har fullt upp.
Citera
2014-01-23, 16:48
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
och risknivå? du kan tex titta på Swedbank-aktien i en 10-årsgraf innan du svarar (även 3-årsgrafen räcker).
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5241/swedbank-a

och hur menar du: den avkastning du haft hittills hos TB under 2014? det är ju 23 dagar, och du drar slutsatser om helårsavkastningen på det??

Avkastningen på TB har varit potentiellt avtagande under hela 2013. Trenden går nedåt. Det underbygger min tro på att utvecklingen hittills under 2014 kommer hålla i sig.

Visst är det förknippat med risk att äga aktier, jag säger inte emot dig. Dock är direktavkastningen på den klart högre än vad jag verkar få hos TB. Och den fortsätter även om du ligger kvar med en aktie som tappat i värde.

Och jag ser risken med aktier som mer transparent än för TB, med deras oförutsägbara system och plötsliga förändringar (t ex att stoppa utlåning-knappen plötsligt försvann).
Citera
2014-01-23, 16:53
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Avkastningen på TB har varit potentiellt avtagande under hela 2013. Trenden går nedåt. Det underbygger min tro på att utvecklingen hittills under 2014 kommer hålla i sig.

Visst är det förknippat med risk att äga aktier, jag säger inte emot dig. Dock är direktavkastningen på den klart högre än vad jag verkar få hos TB. Och den fortsätter även om du ligger kvar med en aktie som tappat i värde.

Och jag ser risken med aktier som mer transparent än för TB, med deras oförutsägbara system och plötsliga förändringar (t ex att stoppa utlåning-knappen plötsligt försvann).
finns inga garantier för att direktavkastning och/eller dess nivå finns kvar från ett år till ett annat, gäller alla aktier det borde du veta. Dock har du rätt i att risken är betydligt mer transparent, dock hjälper det föga om det kommer en plötslig krasch a lá 2008, och så brukar börskrascher se ut, inte direkt så att man kan se börskraschen långsamt komma och man hinner sälja i god tid.
Citera
2014-01-23, 17:34
Medlem
tgv23000s avatar
En intressant frågeställning tycker jag är; hur stor andel av totalt sparande/investerande, (aktier fonder banksparande bostad etc), vi utlånare väljer att lägga hos TB?

Jag lägger just nu 10% hos TB, och skulle max gå upp till 15%. Detta låter kanske lågt, men det är inte för att jag nödvändigtvis tror det är hög risk att förlora sitt utlånade kapital, utan att det saknas transparens, svårt att bedöma risken hos TB, samt att jag vill sprida ut äggen i olika korgar.

Och nu förutsätter jag att TB ordnar upp avkastningen, som har sjunkit rejält hos flera missnöjda här? inte mej dock, alltså når tillbaka till sitt historiska snitt på kanske 15% per år. För om inte så lär det bli många utlånare som lämnar TB. Men TB lyckades ju få den där riskaverta hedgefondskungen Arne Fredly att investera 160 miljoner SEK som utlånare, måste väl ändå säga något? för inte kan väl han få någon gräddfil?
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=583058&lang=en
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-23 kl. 17:41.
Citera
2014-01-23, 17:49
Medlem
Den här artikeln och den här ger lite ytlig riskgenomgång. Visserligen ofta med utgångspunkt i de andra P2P-modellerna som ser lite annorlunda ut.

Min avkastning var strålande under 2013. frontlinjen, jag har inte hört om någon som har haft så dålig avkastning som du. Någonting har gått väldigt fel där.

Nog skulle väl Fredley kunna få en gräddfil, sånt är nog aldrig omöjligt att ordna. Men det går ju inte att veta.

Utdrag ur en artikel, med viktig poäng:

Citat:
[...] This is consistent with current thinking, in Europe anyway: a P2P marketplace is really just a combination of a securitisation-originator (with the particularity that every investor gets a slightly different deal, and that there is no tranching) and a rating agency for said securitisation. According to the spirit of European Union regulations, any such originator must keep some skin in the game, by investing alongside the lenders in the loans they originate, and at the very least P2P lending platforms should required to do the same. In order to do this they would obviously need to raise both funding and capital which might be a challenge, but I’d argue that if they can’t do this then arguably this is simply a sign that they provide an awful deal for their lenders.

Det här är definitivt en poäng som gäller även Trustbuddy!
Trustbuddy måste ha som skin in the game. En viss procent av alla lån bör även ställas av Trustbuddy. Men för detta krävs kreditmarknadslicensen.

Det här skulle öka TB's incentive kraftigt att säkerställa betalförmåga hos låntagare, samt att defaultade lån krävs in snabbt och effektivt.
Senast redigerad av Madnug 2014-01-23 kl. 18:03.
Citera
2014-01-23, 18:00
Medlem
tgv23000s avatar
Madnug, hur stor andel av din "enorma förmögenhet" lägger du som TB utlånare?
Citera
2014-01-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misohoony
Tycker många i den här tråden bör ha lite mer överseende kring att trustbuddy har lite dåligt uppdateringsflöde, kom ihåg att det var trustbuddy som tog initiativ till denna tråd för att få en mer personlig relation med långivarna (möjligtvis gratis PR också men se förbi det)

Ha i åtanke att de anställda på trustbuddy förmodligen inte är så många och har utlovat en stor förändring kring hemsidan nu i januari.
Tänk också på hur mycket svar vi fått kring deras organisation tidigare i tråden.

Självklart har man själv många frågor man skulle vilja få besvarade men tycker folk här verkar hatiska och "kräver" svar från TB som flera gånger har hänvisat till specialsupport för akuta ärenden.
Litar ni inte på dem så ta ut era pengar och investera på annat håll istället.

Menar inte att smöra och hoppas även själv på att TB blir mer aktiva här i tråden igen men jag tror knappast att ni gör dem särskilt motiverade att titta förbi när 50% är onödiga hatiska inlägg.

Nu har jag sagt mitt, hoppas det går bra för er på TB och att det blir ett fint ränteår för oss långivare!

Hatiska inlägg? skulle vilja säga att de är starkt kritiska men hatiska är väl ändå att ta i.

Specialsuport har för mig en svars frekvens på strax under 50% ofta behövs det ett flertal påminelser för att få ett svar.

Inte ens när man får konstiga mail från avsändare trustbuddy och man mailar specialsuport för att få svar på om de verkligen är skickade från trustbuddy får man nått svar.

Att de växer snabbare än organisationen hinner med är uppenbart men då har man två val:
1. Anställ mer kompetenta medarbetare.
2. Bromsa expansionen tills kundservice fungerar.

Jag har strax under 400 000 kronor i sparande hos trustbuddy och för att man skall sova gott med pengar hos dem är det viktigt att de sköter den mest grundläggande servicen.

Om jag är så missnöjd varför tar jag inte ut mina pengar? Trustbuddy har en bra idé men verkar ha ett uselt management min tro är att management kommer att bytas ut och det tillsist kan nå sin fulla potential. Sen får vi se ifall jag orkar vara kvar tills detta händer, men några månader till kan de få på sig....
Citera
2014-01-23, 19:22
Medlem
Citat:
Madnug, hur stor andel av din "enorma förmögenhet" lägger du som TB utlånare?

Enorma förmögenhet?

Betydligt mer än 15%. Men så har jag gått ur aktiemarknaden nästan helt och har lite brist på riskspridning för tillfället.

Edit: Uppemot 60% är det.. Inte att föredra, men det blir ändring på det.
Senast redigerad av Madnug 2014-01-23 kl. 19:59.
Citera
2014-01-23, 22:03
Medlem
Citat:
Jag mailade specialsupport för sex dar sen, har ännu inte fått svar.

Men jag ska sluta gnälla, har ju ändå tagit ut 90% av kapitalet nu och stoppat in det någonstans där det ger ordentlig avkastning.

Med dagens aktiekurs ger t ex Swedbank A 5,4 % i direktavkastning. Troligen, om det blir lika bra utdelning som förra året. Den blir troligen högre med tanke på deras siffror.

När den sen är utbetalad senare i vår kan man till skillnad från TB välja att gå ur om aktiekursen stigit. Vilket den brukar ha gjort en tid efter utbetalningsdatumet.

Jag mailade deras vanliga support gällande skattemailet och fick svar dagen efter av en ny person som jag inte sett på supporten innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in