2014-01-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Trillade in ett nyhetsbrev i min inbox strax efter kl 17.

Som jag ser det är det väl egentligen bara en fråga som återstår om skatt på räntorna.

När nu skatten dras direkt vid varje helt återbetalat lån, hur fungerar det med förluster? Dessa dras ju löpande och minskar den vinst som görs. Dras det mindre skatt efter att en förlust-dragning har skett?

Har du länk till nyhetsbrevet?

Betalar man för det eller är det gratis?
Citera
2014-01-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon

KÄRA LÅNGIVARE

TrustBuddy har för 2013 ändrat sina rutiner kring hur skatten rapporteras till Skatteverket. Ändringen innebär att TrustBuddy kommer rapportera in kontrolluppgifter samt betala in skatt för intjänad ränta under 2013.

Hur beräknas skatten
Skatten beräknas enbart på ränta från lån som är fullt återbetalda. Ränta från förnyade lån som inte är fullt återbetalda under 2013 omfattas inte av beskattning.
Förlusten som inkommit under 2013 räknas bort från räntan och det återstående beloppet är det som blir underlag för skatten.

Skatten har dragits 2013-12-31 och syns på kontot som en kostnadspost utan något transaktionsnamn.

Hur påverkades mitt konto
Skatten togs ut från ditt TrustBuddy konto och har inte påverkat din ränta.

Rapporterar och betalas skatten för min utlåning på utländsk marknad?
Nej, TrustBuddy rapporterar enbart in och betalar skatt för din utlåning som sker i Sverige. Om du har utlåning i andra länder rapporterar du själv in räntan i din deklaration. Information om detta finner du i årsrapporten under inställningar på din inloggade sida. Denna årsrapport kommer finnas tillgänglig med 2013 års uppgifter från 2013-02-01.

VAD SKER 2014

För 2014 har vi uppdaterat systemet efter Skatteverkets riktlinjer. Detta medför att skatten för intjänad ränta framöver kommer att dras direkt vid återbetalningstransaktionen. Det betyder att du vid återbetalning av ett lån kommer få en skattepost i din transaktionshistorik. Denna har för tillfället inget transaktionsnamn och syns enbart som en kostnadspost.

Ränta från förlängda lån är inte föremål för beskattning, utan som tidigare nämnt sker beskattning endast på ränta från fullt återbetalda lån. Därför kommer ränta från lån som blir förlängda inkomma kontot utan skatteposter. Skatten på förlängningsräntan registreras på ditt konto först när det nominella beloppet blir återbetalt.
Citera
2014-01-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon

Såg ingen länk den här gången, men Repus har ju kopierat brevet ovan.

Jag betalar ingenting för nyhetsbrevet, tillåter att TB skickar e-mail i inställningarna och antar att man måste göra det för att få nyhetsbreven?
Citera
2014-01-21, 08:46
Medlem
Det verkar som vissa måste säga till TB en extra gång att de vill ha nyhetsbrevet!

TB, varför ordnar ni inte till så att alla får nyhetsbrevet till sin mejl?

Varför tar ni inte bort de dubbla utskicken av insättningsinstruktioner?

Varför går det inte logga in på sajten denna morgon?

Varför har ni slutat svara i denna tråd?

Varför stavar ni exportera till eksportera?

Varför händer inget när man klickar på den knappen på betasajten?

Finns fler frågor!

edit: nu gick det logga in igen..
Senast redigerad av skogsguru 2014-01-21 kl. 08:48.
Citera
2014-01-21, 18:32
Medlem
tant-astrids avatar
Hur upplever ni kunder
Uttagen är det smidigt att få ut pengar?

Eller är det som vissa spelsidor
Jättelätt att föra över men massa krångel att få ut
Citera
2014-01-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tant-astrid
Hur upplever ni kunder
Uttagen är det smidigt att få ut pengar?

Eller är det som vissa spelsidor
Jättelätt att föra över men massa krångel att få ut

Ett vanligt uttag går snabbt, ett par bankdagar. Upp till 90%.
Har gått snabbt från andra länder också.

De sista 10% är enligt avtalet låsta tills de betalats tillbaka av låntagare. Detta säger man från TBs sida kan ta ett år, men det verkar som att det går betydligt långsammare än så i många fall, om man ska utgå från vad som skrivits här på forumet.
Citera
2014-01-21, 20:49
Medlem
Hur fungerar förluster med det nuvarande skatte systemet?

I det tidigare var det ju enkelt alla vinster-alla förluster och på mellan skillnaden betalade man skatt på.

Numera dras ju skatten direkt när pengarna kommer in? får man då tillbaka skatt isamband med förluster eller hur har ni tänkt?
Citera
2014-01-22, 20:26
Medlem
Tycker många i den här tråden bör ha lite mer överseende kring att trustbuddy har lite dåligt uppdateringsflöde, kom ihåg att det var trustbuddy som tog initiativ till denna tråd för att få en mer personlig relation med långivarna (möjligtvis gratis PR också men se förbi det)

Ha i åtanke att de anställda på trustbuddy förmodligen inte är så många och har utlovat en stor förändring kring hemsidan nu i januari.
Tänk också på hur mycket svar vi fått kring deras organisation tidigare i tråden.

Självklart har man själv många frågor man skulle vilja få besvarade men tycker folk här verkar hatiska och "kräver" svar från TB som flera gånger har hänvisat till specialsupport för akuta ärenden.
Litar ni inte på dem så ta ut era pengar och investera på annat håll istället.

Menar inte att smöra och hoppas även själv på att TB blir mer aktiva här i tråden igen men jag tror knappast att ni gör dem särskilt motiverade att titta förbi när 50% är onödiga hatiska inlägg.

Nu har jag sagt mitt, hoppas det går bra för er på TB och att det blir ett fint ränteår för oss långivare!
Citera
2014-01-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misohoony
Tycker många i den här tråden bör ha lite mer överseende kring att trustbuddy har lite dåligt uppdateringsflöde, kom ihåg att det var trustbuddy som tog initiativ till denna tråd för att få en mer personlig relation med långivarna (möjligtvis gratis PR också men se förbi det)

Ha i åtanke att de anställda på trustbuddy förmodligen inte är så många och har utlovat en stor förändring kring hemsidan nu i januari.
Tänk också på hur mycket svar vi fått kring deras organisation tidigare i tråden.

Självklart har man själv många frågor man skulle vilja få besvarade men tycker folk här verkar hatiska och "kräver" svar från TB som flera gånger har hänvisat till specialsupport för akuta ärenden.

Menar inte att smöra och hoppas även själv på att TB blir mer aktiva här i tråden igen men jag tror knappast att ni gör dem särskilt motiverade att titta förbi när 50% är onödiga hatiska inlägg.

Nu har jag sagt mitt, hoppas det går bra för er på TB och att det blir ett fint ränteår för oss långivare!

som du själv skriver så var det trustbuddy som tog initiativet till denna tråd. och har dom valt denna vägen som kommunikation med sina kunder så borde dom använda sig av den........ framförallt när trustbuddy själva går in i tråden och skriver att dom ska bli mer aktiva...
Citera
2014-01-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
som du själv skriver så var det trustbuddy som tog initiativet till denna tråd. och har dom valt denna vägen som kommunikation med sina kunder så borde dom använda sig av den........ framförallt när trustbuddy själva går in i tråden och skriver att dom ska bli mer aktiva...

Nej, de har valt denna väg som EN AV ställen att kommunicera med dem.
Om du vill ha snabba svar, ring eller maila.
Citera
2014-01-23, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misohoony

Håller till viss del med dig, men mycket av gnället beror på oklar och bristande information från TBs sida. Mycket som rör den nya skattesituationen är ännu inte klar imo.

Vilka underlag kan jag få ut som styrker mina valutavinster/förluster från TB när jag flyttat kapital mellan marknaderna osv.

Finns massa frågor som här i tråden om den nya skattesituationen men få svar, och de svar som finns har gett upphov till fler frågor.

Kan aldrig vara meningen att var och en skall kontakta TB för att utreda skattefrågan. Den bör kunna läsas klart och tydligt på hemsidan.
Citera
2014-01-23, 14:01
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Nej, de har valt denna väg som EN AV ställen att kommunicera med dem.
Om du vill ha snabba svar, ring eller maila.

Jag mailade specialsupport för sex dar sen, har ännu inte fått svar.

Men jag ska sluta gnälla, har ju ändå tagit ut 90% av kapitalet nu och stoppat in det någonstans där det ger ordentlig avkastning.

Med dagens aktiekurs ger t ex Swedbank A 5,4 % i direktavkastning. Troligen, om det blir lika bra utdelning som förra året. Den blir troligen högre med tanke på deras siffror.

När den sen är utbetalad senare i vår kan man till skillnad från TB välja att gå ur om aktiekursen stigit. Vilket den brukar ha gjort en tid efter utbetalningsdatumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in