2015-03-07, 15:45
Medlem
Hej

Jag har satt in ett par miljoner på Trustbuddy. Trots att de avtalade villkoren säger att jag när som helst kan ta ut 90 % av kapitalet så får jag ej ut dem. De bryter mot avtalet vi ingick medvetet och har beslutat att inga nya låntagare ska ta över "gamla" lån. Detta trots att de har ett starkt inflöde av kapital som de har bekräftat är större än uttagen. Sen får jag enormt med dåliga bortförklaringar.

Är det någon mer som har upplevt problem?
Citera
2015-03-07, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustbuddylender
Hej

Jag har satt in ett par miljoner på Trustbuddy. Trots att de avtalade villkoren säger att jag när som helst kan ta ut 90 % av kapitalet så får jag ej ut dem. De bryter mot avtalet vi ingick medvetet och har beslutat att inga nya låntagare ska ta över "gamla" lån. Detta trots att de har ett starkt inflöde av kapital som de har bekräftat är större än uttagen. Sen får jag enormt med dåliga bortförklaringar.

Har exakt samma problem som du. Jag har inte satt in lika stort belopp som du, några hundratusen, som jag håller på att ta ut genom att jag stoppat utlåningen.
Skrivningen om 90 % uttag inom 30 dagar har de plockat bort från sin hemsida. Min dotter har ett ganska litet belopp hos Trustbuddy och hon har begärt ett uttag av 90 % för ca. 1.5 månader sedan och har inte fått ut något alls. Det enda du kan göra är att stoppa utlåningen och ta ut det som kommer in på kontot.
Du hade en ide om att vi skulle göra en gemensam aktion mot Trustbuddy. Eftersom de är ett aktiebolag, är de kanske känsliga för negativ publicitet? Kanske lite skriverier om Trustbuddys metoder i någon av de större tidningarna skulle kunna ge resultat?
Citera
2015-03-07, 16:39
Medlem
Jag kan glädja alla på forumet att jag har en ljudinspelning av två möten hos Trustbuddy där det klart och tydligt framgår att de bedriver avtalsbrott och att de konfiskerat privatpersoners tillgångar. Jag kan informera mer om detta längre fram.

Vad som behövs nu är att alla som har haft problem med företaget samlas tillsammans i en aktion. Är vi tillräckligt många som gemensamt agerar tillsammans med min bevisning, samt andras så kommer vi vinna. Men om jag ensam går vidare kommer det troligtvis bli tungrott.

Mitt tidigare inlägg med en e-post adress tog de bort. Jag har frågat om det är tillåtet att skicka sådan info direkt till medlemmar istället för att publicera på tråden. Inväntar svar.
Citera
2015-03-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Intressant sätt att räkna, för mig ger samma beräkning 295,25 veckor.... Eller 5,6 år.... För den finska marknaden....

Men takten har ökat så det gäller att se sina investeringar i Trustbuddy från den ljusa sidan....

24,5 år menar jag så klart....
Citera
2015-03-07, 18:01
Medlem
Citat:
Hej

Det problemet upplever alla som vill ta ut pengar...

Jag gjorde lyckligtvis mitt 90% uttag i september och då gick det att genomföra dem.... men har nu endast problem med lite små uttag...

Har snart i 2 månader väntat på att få reda på alla villkor som mina lån lyder under, i början av februari lovade Jesper att han jobbade på det och att de skulle komma så fort som möjligt...

Jag har aldrig fått besked om några avtalsändringar under perioden som jag varit kund vilket det står i villkoren att de skall meddela, någon annan som har fått det?

alla lån lyder under avtalet som gällde vid tidpunkten lånet gavs ut, det är därför jag vill ha alla avtalsändringar som har skett under min tid för att se hur villkoren ändrats...

Eftersom de inte skickar mig avtalen trotts flertal löften tar jag förgivet att de har något att dölja. Eftersom jag bör ha rätt att kunna få ut avtalen som de har lånat ut mina pengar under kommer jag under veckan att skicka en anmälan till FI även på detta.
Citera
2015-03-07, 18:52
Medlem
Fikk denne fra et norsk investeringsselskap i går! Flere som begynner å våkne for problemer i TB!

Denne meldingen går ut til alle våre kunder som har engasjement i Trustbuddy.

Som dere skal ha fått beskjed om per epost kan nå årsoppgaven lastes ned nederst på siden når du logger inn.

UTFORDRINGER MED AVKASTNING OG UTTAK FRA TRUSTBUDDY

I senere tid har avkastningen til Trustbuddy samlet vært under det vi forventer av dem. Prestasjonsnivået har vært for dårlig, og etter lengre tids dialog, har vi besluttet å stoppe tilførsel av nye kunder til Trustbuddy, og inngått nye avtaler med produktleverandører som kan levere en avkastning på rundt 10% .

Samtidig er det min oppfatning at Trustbuddy har gjort flere endringer som ikke er gunstig for investorene, da særlig vedrørende uttak. Mens TB fortsatt hevder at 90% av innestående kapital kan tas ut i løpet av ca 3 virkedager, så er dette ikke min oppfatning.
Ny kapital brukes nå nærmest utelukkende til å utstede nye lån, og eksisterende långivere som vil ha ut sine midler blir bedt om å vente til de blir innløst etter hvert.
Dette oppfatter jeg som en av flere vesentlige endringer og et brudd på både inngåtte vilkår og god forretningsskikk.

På bakgrunn av dette mener jeg vi nå bør melde uttak av midlene, og hvis/når Trustbuddy ikke følger opp etter forventning så er det min mening at vi bør vurdere å sende et brev fra advokat på det jeg mener er brudd på vilkårene.

Ta gjerne kontakt for videre fremdrift og alternative plasseringer.

Med vennlig hilsen / Best Regards
Citera
2015-03-07, 20:56
Medlem
Citat:
Hej

Informationen jag har fått är att minst 5% av nya insättningar går till att ta över gamla lån. Jag skulle gissa att det blir max 10% av portföljen får bli dåliga "gamla" lån. Så det är inte riktigt korrekt att gamla lån inte tas över, bara inte i den takt som man kan önska om man vill göra uttag.

Nu vet jag inte om du har sattit in miljoner då du försöker scamma folk med en hotmail adress... Men oavsett så får du väl stänga av utlåningen och ta ut pengarna allt eftersom lånen betalas tillbaka.

Tråkigt att Finland rullar på sakta för dig Repus, annars borde ju de flesta dåliga lån ha röjts bort när de såldes till faktoringbolag?
Citera
2015-03-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Tråkigt att Finland rullar på sakta för dig Repus, annars borde ju de flesta dåliga lån ha röjts bort när de såldes till faktoringbolag?

Jag tror inte på att man har sålt alla dåliga lån till factoring bolag då skulle mina siffor ha sett helt annorlunda ut. Jag tror att man säljer en minmal mängd lån varje månad vilket stämmer med förlusterna som registreras.

Men som sagt förlusterna och återbetalningstakten har ökat i Finland men om allt skall mätas på en vecka så tar det drygt 24 år innan jag har tillbaka mina pengar.

Mäter jag över en lite längre tid tar det lite drygt 11 år....

Förlusterna i Finland är hittills i år 2 gånger större än de två tidigare åren tillsammans, och då har jag ändå bara en minimal del av vad jag en gång i tiden hade, men missförstå mig inte att förlusterna har ökat är riktigt bra för det visar att något händer.
Citera
2015-03-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arlequin
Fikk denne fra et norsk investeringsselskap i går! Flere som begynner å våkne for problemer i TB!

Denne meldingen går ut til alle våre kunder som har engasjement i Trustbuddy.

Som dere skal ha fått beskjed om per epost kan nå årsoppgaven lastes ned nederst på siden når du logger inn.

UTFORDRINGER MED AVKASTNING OG UTTAK FRA TRUSTBUDDY

I senere tid har avkastningen til Trustbuddy samlet vært under det vi forventer av dem. Prestasjonsnivået har vært for dårlig, og etter lengre tids dialog, har vi besluttet å stoppe tilførsel av nye kunder til Trustbuddy, og inngått nye avtaler med produktleverandører som kan levere en avkastning på rundt 10% .

Samtidig er det min oppfatning at Trustbuddy har gjort flere endringer som ikke er gunstig for investorene, da særlig vedrørende uttak. Mens TB fortsatt hevder at 90% av innestående kapital kan tas ut i løpet av ca 3 virkedager, så er dette ikke min oppfatning.
Ny kapital brukes nå nærmest utelukkende til å utstede nye lån, og eksisterende långivere som vil ha ut sine midler blir bedt om å vente til de blir innløst etter hvert.
Dette oppfatter jeg som en av flere vesentlige endringer og et brudd på både inngåtte vilkår og god forretningsskikk.

På bakgrunn av dette mener jeg vi nå bør melde uttak av midlene, og hvis/når Trustbuddy ikke følger opp etter forventning så er det min mening at vi bør vurdere å sende et brev fra advokat på det jeg mener er brudd på vilkårene.

Ta gjerne kontakt for videre fremdrift og alternative plasseringer.

Med vennlig hilsen / Best Regards

Mycket intressant är det ett stort bolag som går ut med detta?
Citera
2015-03-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
24,5 år menar jag så klart....

Repus har du verkligen räknat rätt? Jag gjorde en koll även på min hustrus konto hos TB och inflödet på hennes konto denna vecka var så stort att med stoppad utlåning och samma takt på återbetalning av lån skulle hon få igen hela sitt kapital på ca. 12 veckor! Hon har ca. 16000 EUR på finska kontot, och denna vecka kom det in 1360 EUR. En enkel division ger vid handen att efter 12 veckor skulle allt hennes kapital vara återbetalt.
Citera
2015-03-07, 23:30
Medlem
Enydrions avatar
Jaha,

om man lånar 10k mer än 14 dagar, så får man betala administrationskostnad 650kr och 1200 i räntekostnad sen kostar det 745 kr att förlänga lånet 30 dagar

så en person som lånar 10k får på ett år betala 10045kr i avgift och ränta.. det blir drygt 100% ränta/avgift per år...

4 procent av kapitalet förloras per år 100%-4% = 96%

kapitalet lånas ut och återbetalas upp till 3 ggr per år - det verkar lite svårtolkat, men låt säga 0ggr per år (lånet stannar hos första kunden), då räcker ju avgifterna för lånet till att nästan betala tillbaka de satsade pengarna till långivaren...

De borde alltså kunna betala tillbaka varje långivares pengar inom drygt ett år...

Då undrar man ju hur stor del av de omsatta pengarna som TrustBuddy lägger beslag på?

Det är något som inte stämmer, vad det nu kan vara, men det går inte ihop med att de inte verkar vilja betala tillbaka långivarnas pengar
Citera
2015-03-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha,

om man lånar 10k mer än 14 dagar, så får man betala administrationskostnad 650kr och 1200 i räntekostnad sen kostar det 745 kr att förlänga lånet 30 dagar

så en person som lånar 10k får på ett år betala 10045kr i avgift och ränta.. det blir drygt 100% ränta/avgift per år...

4 procent av kapitalet förloras per år 100%-4% = 96%

kapitalet lånas ut och återbetalas upp till 3 ggr per år - det verkar lite svårtolkat, men låt säga 0ggr per år (lånet stannar hos första kunden), då räcker ju avgifterna för lånet till att nästan betala tillbaka de satsade pengarna till långivaren...

De borde alltså kunna betala tillbaka varje långivares pengar inom drygt ett år...

Då undrar man ju hur stor del av de omsatta pengarna som TrustBuddy lägger beslag på?

Det är något som inte stämmer, vad det nu kan vara, men det går inte ihop med att de inte verkar vilja betala tillbaka långivarnas pengar

Dels så kan du inte förlänga lånet i ett helt år, du måste heller inte förlänga lånet utan det kan gå i princip direkt till inkasso om du inte vill förlänga och sedan vidare till kronofogden (där det kan ligga väldigt länge om en person har höga skulder/ingen inkomst). Problemet är inte att TrustBuddy lägger beslag på pengar via något fuffens utan att för många lån har getts ut till dåliga låntagare och att de dåliga lånen sedan inte sköts så som tidigare information har antytt.

Rätt ska ändå vara rätt och ska du anklaga TB för förskingring får du nog ha lite mer på fötterna än lösa funderingar (och då säger jag inte att TB gör allting rätt, men någon måtta får det vara på tyckeriet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in