2014-09-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Repus! Mig veterligen är uppmaning till bank-run en kriminell handling.

Jag har haft ett sparkonto hos TB sedan snart 3 år tillbaka och är fortfarande mycket nöjd med den avkastning jag får. Därför har jag valt att utöka sparandet. Resultatet slår alla andra placeringsalternativ till den risk det innebär!
Har också en hel drös med aktier som balanserar det hela väldigt fint!

Var någonstans har jag uppmanat till att göra en "bank run"? Jag har sagt att trustbuddy vidtar desperata åtgärder för att hindra utflödet från sina utlånings konton.... Jag har också framfört mina synpunkter på hur Trustbuddy bedriver sin verksamhet.

Jag har också i andra inlägg sagt att man inte bör vara kund hos företag som hanterar ens pengar som inte kan besvara frågan om hur mycket pengar de förvarar åt dig, eller som ljuger eller presenterar uträkningar tagna ur luften när man undrar över varför avkastningen uteblir.

Man bör inte heller vara kund hos företag som vill utöka sin verksamhet men som finansinspektionen sågar vid fotknölarna.

Detta är att vara missnöjd kund och ha en vilja att innan fler blir in lurade i verksamheten visa på de klara fakta som tidigare kunder har upplevt. Om detta på något sätt skulle vara olagligt har jag inget problem att prata med berörda myndigheter, har ändå en del att berätta om hur Trustbuddy sköter sin verksamhet.

Men det är kul att du är nöjd Kloxie och att du kan visa upp hur den andra sidan fungerar. Det intressanta skulle ju vara att veta hur vi båda som varit relativt stora kunder (Otur med några få lån borde inte kunna påverka) har kunnat få så helt olika resultat. Antingen har du haft en otrolig tur eller jag otur, eller också jobbar du kanske åt Trustbuddy?
Citera
2014-09-12, 16:28
Medlem
Amazonites avatar
Kan någon förklara vad vitsen med 90% uttag är? Varför kan man inte ta ut 100%? Vad ger det för fördelar åt Trustbuddy?
Citera
2014-09-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Mycket intressant! Verksamheten i Danmark måste rimligen avyttras utifrån det som står där.

De lär knappast heller få erforderliga tillstånd i Sverige med nuvarande ledning (VD).

håller med dig, myyyycket intressant läsning.....

gillar att trustbuddy efter 1 ansökning och 4-5 stycken åtgärder och 1 personligt möte mellan finansinspektionen och företrädare för trustbuddy och allt detta på ca 1,5 år och ej ännu lyckats bli godkända av finansinspektionen.....

gillar med att en av anmärkningarna från Finansinspektionen var att trustbuddy visar goodwillpotten fel och när dom visade på rätt sätt så sjönk goodwilpott från 87,1 miljoner till 4,3 miljoner kr..... det är till att visa fina siffror som ej är verklighets förankrade.....

finansinspektionen ville ha en värdering av trustbuddy. den enda värdering som fanns var ägarnas egna och den var ställd till 90 miljoner kr. finansinspektionen ville ha en extern värdering, och fick detta av några som trustbuddy anlitat.... denna värdering gick tydligen ej att använda.....finansinspektionen har begärt in nya värderingar och fått detta och kompleteringar flera gånger..... men fortfarande inget som går att använda.... trustbuddy kan tydligen ej ens förklara hur och vad dom räknat ut sina prognoser med mera......

finansinspektionen anser tydligen att SAMTLIGA styrelse ledarmöter saknar erfarenhet att leda ett tillståndspliktigt företag under finansinspektionens tillsyn (citat från texten i tidigare länkad pdf)...

enligt texten så har tydligen trustbuddy brytit mot lagar och regler i både norge och danmark...... troligen sverige med då..... detta är tydligen ej ens ett kalle anka företag.... detta är bara en enda lekstuga för pompösa fjollor....
Citera
2014-09-14, 14:35
Medlem
Citat:
Dra dina lögner på nån annan planet är du snäll!

http://i57.tinypic.com/10sd3y0.png

Var det något mer?
Citera
2014-09-14, 16:32
Medlem
Amazonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
http://i57.tinypic.com/10sd3y0.png

Var det något mer?
Det där är lite missvisande när du inte berättar att du har tagit ut 90% av den insatta summan. När man tar ut 90% så förlorar man räntan och därmed blir siffrorna minus. Ska du visa något så ska du visa "Avkastning sedan start" och ange hur länge du har varit långivare.
Citera
2014-09-14, 18:53
Medlem
http://i61.tinypic.com/32zoqyf.jpg

Jag gjorde 90% uttaget för ca 13,5 månader sen, så effekten av det stör inte avkastning för mitt kvar varande kapital.
Citera
2014-09-14, 21:33
Medlem
Amazonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
http://i61.tinypic.com/32zoqyf.jpg

Jag gjorde 90% uttaget för ca 13,5 månader sen, så effekten av det stör inte avkastning för mitt kvar varande kapital.
Jo, du har ju stoppat utlåningen. Då ska du inte förvänta dig 12% ränta per år. Du undviker fortfarande "Avkastning sedan start".
Citera
2014-09-14, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazonite
Det där är lite missvisande när du inte berättar att du har tagit ut 90% av den insatta summan. När man tar ut 90% så förlorar man räntan och därmed blir siffrorna minus. Ska du visa något så ska du visa "Avkastning sedan start" och ange hur länge du har varit långivare.

Nej, jag har inte tagit ut 90%. Dock har jag däremot stoppat all utlåning för några dagar sedan.

Avkastning sedan start -

Danmark - 7% på 2 år.
Sverige - 28% på 3 år. Då hade jag ändå upp mot 20% första året
De andra länderna är knappt värda att nämnda.

Trustbuddy har helt tappat det.
Citera
2014-09-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Nej, jag har inte tagit ut 90%. Dock har jag däremot stoppat all utlåning för några dagar sedan.

Avkastning sedan start -

Danmark - 7% på 2 år.
Sverige - 28% på 3 år. Då hade jag ändå upp mot 20% första året
De andra länderna är knappt värda att nämnda.

Trustbuddy har helt tappat det.

Här får du se hur Sverige går när man inte tagit ut pengarna (mycket pengar):
http://oi60.tinypic.com/2i225v4.jpg
Liknande avkastning upplevs av flera av mina vänner och bekanta som har investerat i Trustbuddy.

Att du har fått negativ resultat i Sverige kan förklaras säkerligen att du tagit ut 90% för ett bra tag sedan. Sedan har du trott att du på det sättet kan undvika att vara delaktig i att dela på förlusten i kollektivet vilket är fegt och fel. (Annars är det rena lögner!)
Du har med din investering bidragit till att lånen skulle förmedlas och lika så ska du har ett ansvar jämt emot kollektivet och ta del av de förluster som ska registreras på alla.
Citera
2014-09-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazonite
Jo, du har ju stoppat utlåningen. Då ska du inte förvänta dig 12% ränta per år. Du undviker fortfarande "Avkastning sedan start".

OK, låt oss leka med tanken att jag inte stoppat utlåningen efter mitt uttag. Jag har sen jag stoppa utlåningen fått tillbaka knappt 20% av utestående kapitalet på ca 13,5månader.

För enkelhets skull säger vi 20% och att de kommit tillbaka senaste året. Hade dessa pengar lånats ut igen och fått den avkastning TB anger skulle vi ha en kalkyl som ger 0,2 x 12% + 0,8 x 1% detta gör att min avkastning på helåret skulle ligga på 3,2% om jag inte stoppat utlåningen. Inte vidare bra enligt mig.

När det kommer till frågan om avkastning från start är det helt ointressant. 1a året jag sparade på TB fick jag dryga 18% i avkastning, när jag valde att göra mitt uttag var avkastningen ner på under 4% räknat på helåret, men trenden var fallande. Trenden för senaste 6 månaderna peka på en avkastning på ca 2% på årsbasis.
Citera
2014-09-15, 19:24
Medlem
Citat:
Här får du se hur Sverige går när man inte tagit ut pengarna (mycket pengar):
http://oi60.tinypic.com/2i225v4.jpg
Liknande avkastning upplevs av flera av mina vänner och bekanta som har investerat i Trustbuddy.
Jag har inte tagit ut något, har c:a 150 000 kr insatt, och mina siffror ser ut som följer:

Senast kvartalet: 1 %
Senaste halvåret: 3 %
Senaste året: 9 %

9 % senaste året är ju okej, men det är en rest från tiden då det gick bättre. Fortsätter det som nu, med 1 % i kvartalet, så blir det inte speciellt bra.
Citera
2014-09-15, 21:59
Medlem
Tänkte att jag skulle passa på och skriva ner hela min senaste historia med Trustbuddy som har skett de senaste månaderna.

Under min semester läser jag vad finansinspektionen skriver om bolaget och har samtidigt konstaterat att avkastningen är i princip obefintlig bestämmer mig därför för att göra ett 90% uttag så fort som jag kom hem till Sverige.

Detta genomför jag den 31/7. Då det inte kommer någon som helst bekräftelse ringer jag Trustbuddy på fredag den 1/8 får först prata med någon som verkar vara nybörjare och verkar bli väldigt nervös över att bekräfta att ett uttag är begärt men säger att hennes kollega vill ringa upp mig om några minuter.

En kort tid senare ringer Kajsa upp och bekräftar uttaget och säger att pengarna skall betalas ut under dagen eller senast måndag (riktigt imponerad) men att de har en rutin att Jesper vill ringa och prata med större kunder som vill avsluta sina konton, han skall ringa samma dag eller absolut senast måndag sen skall pengarna betalas ut omgående. (Jag vill här passa på och säga att jag gillar Kajsa och hon är den enda på Trustbuddy som svarat snabbt och effektivt)

Måndagen kommer och går ingen Jesper har ringt och inga pengar.

Tisdagen 5 augusti skickar jag ett påminnelse mail att jag varken har hört något från Jesper eller sätt några pengar.

Torsdag förmiddag den 7 augusti kommer det ett svar från från Erik Arnetz (Sverige chef) att han fått information om mitt önskade uttag, men att rutinen är att Lending Relations Officer Jesper Ugland måste ringa mig först för att bekräfta uttaget.
Enligt mailet skall detta ske omgående och när detta har skett kommer uttaget att ske 10 arbetsdagar efter detta. Helt annan info än vad jag fick veckan innan. (men ändå helt ok då de har 30 dagar att betala ut pengarna enligt vårt avtal)

Ingen ringer mig under fredagen den 8 augusti heller och jag skickar ett nytt mail till Erik och konstaterar att jag och Trustbuddy har olika definitioner av vad ordet omgående betyder, och ber Erik att strunta i den rutinen och bara betala ut pengarna.

Får en bekräftelse från Erik om att vi hoppar över Jesper och att pengarna skall komma den 22/8 (10 arbetsdagar senare, fortfarande helt ok då det är enligt vårt avtal)

På tisdagen den 12/8 ringer Jesper mig iallafall och vill prata om ett mail jag skickade till honom i mitten av Juli men jag märker ganska fort att han känner till uttagen och att det är det han egentligen vill prata om.

Jag förklarar för honom att jag saknar förtroende för Trustbuddy dels för att jag läst vad finansinspektionen skriver dels för att avkastningen är usel under 3% och för att man har en plattform där inte en siffra är ok som bland annat visar att jag har ett negativt saldo i Finland. Jesper ber mig om att få tid på sig att utreda för mitt saldo kan omöjligt vara så lågt som 3%, han vill ha skärmdumpar från mitt konto som visar det negativa saldot i Finland och säger att det kanske är nått fel på bara mitt konto som gör att saldona inte visas korrekt.

Jag skickar begärda skärmdumpar till honom och bifogar också en beräkning som använder sig av det saldo som jag fick av honom på telefon som visar att avkastningen ligger på runt 2,7%

Sen händer det ingenting, sen händer ingenting och ingenting….

Efter en vecka får jag tillbaka ett mail där han har valt att inte kommentera mina uträkningar över huvudtaget. Men där han konstaterar att jag minsann har fått 6,3% i avkastning under 2014….
När jag försöker förstå hur han kommit fram till detta kan jag konstatera
Han har sänkt min orginalinsättning
Han har inte tagit hänsyn till räntan jag fått före 1/1 2014
Han har höjt mitt saldo med nästan 6000 kronor från den siffran jag fick av honom veckan innan...

Mailar tillbaka omgående och bara undrar vad mitt saldo är för att kunna göra nya egna beräkningar, får inget svar, efter 2 dagar utan svar skickar jag ett mail till supporten där jag skriver att Jesper inte verkar ha tid att besvara mitt mail och bara ber att få mitt saldo. Får heller inget svar från supporten.

Nu börjar jag bli riktigt förbannad och ringer upp Erik (Sverige chefen) som hela tiden fått kopior på alla mail. Erik vill inte ge mig ett saldo på telefon utan han vill kolla med servicekontoret så det inte blir nått fel nu när allt annat har gått fel i deras kund kontakt med mig.

Från Erik
Hej XX.

Som övertalat kommer härmed den begärda informationen:

- Saldo på kontot: 233 061,39

Detta saldo är 1000 kronor lägre än det saldo som jag fick för några dagar tidigare från Jesper. Men eftersom det kommer från Sverigechefen som dessutom kollat med sitt servicekontor tror jag på det och meddelar Erik att detta innebär att det verkliga avkastningen på mitt konto nu har vuxit till 4,75% på 8 månader att detta fortfarande är väldigt lågt och frågar om inte detta är något som Trustbuddy borde tänka på….

Får som svar att det är lågt men att han inte kan säga så mycket när han inte vet vilka siffror jag använt trotts att det är de siffror som han själv gav mig i mailet innan…..

Dagen efter kommer dråpslaget i förtroendet. Jesper svarar på det mail jag skickade veckan innan

Nøkkeltall
Saldo pr. i dag: 228.662,01,-

Det är alltså ett nytt saldo som är drygt 6000 kronor under det saldo som han själv gav mig för 1,5 vecka sedan det är 5600 kronor lägre än vad sverige chefen sa dagen innan.
Hur jag än vänder på siffrorna får jag ingen som helst logik. Jag provar att ta bort förlusterna för att se ifall de ena är bekräftade pengar och det andra är med ränta som inte är slutbetald. Men inga siffror stämmer hur jag än vrider och vänder på det får jag inte till några siffror.

Skriver ett nytt mail till både Erik och Jesper att reda ut sina olika siffror och skriver att jag vill ha svar omgående, sen händer ingenting, och ingenting och ingenting förutom att jag skickar påminnelser, efter en vecka tröttnar jag och meddelar istället att de inte har lyckats att återställa mitt förtroende snarare tvärtom och ber om ett 90% uttag omgående.

Till sist 1,5 vecka efter Jesper senaste mail kommer
Från Jesper
Korrekt saldo er som angitt: "228 662 Saldo jag fick idag (Ger en avkastning på ca 2,77%)

Där Jesper konstaterar att avkastningen är 2,77% på 8 månader, dvs samma avkastning som var omöjligt låg i början av augusti har blivit möjlig och bekräftad av Trustbuddys Lending Relations Officer Jesper Ugland. Dagen efter detta mail kommer faktiskt min utbetalning.

Vet inte om min berättelse är läsbar eller om den tillför något för någon annan än för mig själv, men det var skönt att få skriva av sig om de senaste 6-7 veckornas frustration över Trustbuddy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in