2014-01-22, 09:18
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Jag tror jag kommer gilla den, min magkänsla säger det iaf. Kan skriva en recension efter.
Ja, tack gärna!

Du har PM strax...
Citera
2014-01-22, 10:23
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Nej då, jag gillar Outrage-filmerna, har inte testat att se dem ihop, men kanske skulle ta och göra det då!

Jag började faktiskt spinna lite löst på likheter osv mellan Outrage filmerna och new world i min snabba kommentar på filmtipset.

Mina funderingar gick faktiskt kring de stora likheterna filmerna i mina ögon vid första ögonkastet innehade.Dels i sin narrativa struktur och även i hur de rent estetiskt ser ut.

Det fanns dock, i mina ögon vissa eventuellt kulturellt betingade skillnader i dem. Exempelvis är "broderskapet" är i mina ögon inte lika understruket i filmens värderingsprisma i New World, jag anar snarare ekonomiska undertoner i den filmen vilket står i stark samklang med chaebol kulturen som står i stark fokus i många filmer såväl som serier ifrån Sydkorea. De politiska maktkamperna är även de vitt skiljda filmerna igenom. Det är i det närmaste "kapitaliserat" i New World, med faktiska val av styrelseordföranden inom den kriminella organisationen. Medan det snarare är mer "primitiva" val i outragefilmerna, med råa slagsmål och riktiga gängkrig (även om dessa även existerar i new world) den sistnämnda filmen stämmer väl dessutom mer överrens med de i mina ögon mer invanda berättelsemönster som existerar inom gangstergenren.
Senast redigerad av InternationalWOT 2014-01-22 kl. 10:29.
Citera
2014-01-22, 11:00
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Du tycker också att Beyond är snäppet bättre, eller uppfattar jag dig fel?

Inte helt fel. Var för sig så är Outrage: Beyond bättre än Outrage men det är egentligen irrelevant eftersom jag ser filmerna som en helhet där delarna inte klarar sig särskilt väl på egen hand. Mellanfilmer, lättförglömliga. Sammanförda bildar de en narrativ struktur som verkligen saknades i första filmen och som såklart var dess största svaghet. Måhända estetiskt tilltalande med en cynism jag uppskattar i gangster- och yakuza-filmer men det fanns för lite 'story' för att jag egentligen skulle bry mig. Kitano berättar att han skrev ett en rad mordscener från vilka han senare skriv en historia runt. Jag vet inte om det är helt och hållet sant eftersom det låter ganska idiotiskt men kanske är det ett ställningstagande eller en sorts kritik emot dagens våldromantisering... hursom så skulle jag ha svårt att tro att Kitano skulle vara den typen, sett till hans tidigare verk. Med det sagt så förklarar det den tunna intrigen som mest känns som en eftertanke i första filmen.

Med Outrage: Beyond får vi en betydligt matigare historia som står väl på egna ben, i mina ögon definitivt bättre än New World vars karaktärsuppbyggnad var, för mig, riktigt förvirrande och irriterande dåligt utfört.
Eftersom uppföljaren kan spinna vidare och fylla ut intrigen och karaktärerna samtidigt som den behåller det som jag gillade med Outrage; det estetiskt kalla landskapet, svarta Toyota Exelciors, svarta kostymer och grå-blåa färgskalor, som bakgrund till en yakuza-historia där cynismen och den totala avsaknad av respekt för det som yakuza-samhället ska vara uppbyggt på; lojalitet, rang, blodseder m.m., då har vi en historia värd namnet och en film som står sig mycket, mycket bra. Även i jämförelse med Kitanos höjdpunkter, så som Sonantine osv.

I slutändan handlar det inte om vilken film jag föredrar. För mig är det en film, i 2 delar. Att Outrage: Beyond är den mer bättre "halvan" är för att dess företrädare spenderade tid med att etablera grundpelare för historien och därför är andra halvan mer tillfredställande.

Jag antar att en liknelse skulle kunna vara Kill Bill-serien. Där jag gillade första filmen ansåg jag alltid att den saknade de långa, utdragna dialogscenerna som Tarantino gör så fruktansvärt bra. Den blev lite för tom. Lite för mycket homage, lite för lite av det Tarantino gör bäst. I "uppföljaren" så får vi mycket mer av den varan och på det viset höjs även första delen eftersom Kill Bill 1 & 2, i mitt tycke, i likhet med Outrage och Outrage: Beyond bör betraktas som en film.

Detta är dock subjektiva åsikter. Kritiken som riktats emot Kitanos nya yakuza-filmer; att de är tunna, exploativa och saknar det djup som hans tidigare yakuza-filmer gav oss, anser jag vara fullt legitima. Vad vi får här är något helt annat. Kall cynism och en sorts hopplöshet där det moraliska vakuumet är så mycket mer påtagligt än tidigare. Jag hade turen att uppskatta det lika mycket som Sonantine och Hana-Bi även om jag förstår varför många inte delar den uppfattningen.
Citera
2014-01-22, 21:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Jag fann den första Outrage en mild besvikelse men fortfarande med tillräckligt mycket Kitano-vibbar för att jag skulle vara intresserad och underhållen. Med det sagt så ansåg jag det en typisk mellan-film. När uppföljaren kom så föll allt på sin plats och summan blev så mycket större än sin helhelt, varför jag anser att filmerna bör ses ihop. Gör man det så tycker jag vi är uppe i riktig hög Kitano-klass. Var för sig har vi något annat, som är något mycket mindre. Tror jag skrivit något liknande i tråden tidigare men det tåls säkerligen att upprepas. Hoppas du finner nytt perspektiv och ny uppskattning av film-serien.

Såg tidigare att Outrage fanns på Netflix så jag ska ta och se den tillsammans med uppföljaren back to back då, tack för tipset!

På tal om tråden i övrigt kom jag över en film på Cinemageddon, The Fetist som låter bra utifrån handlingen att döma:

Citat:
En ung man med hygienkomplex som bor med sin syster joggar runt på nätterna och knivhugger kvinnor. En homosexuell konstnär blir besatt av att måla honom, och en enstöring som samlar på ljud utvecklar också en speciell relation till mannen utan att träffa honom.

Regisserad utav Hisayasu Sato som gjorde Radical Hysteria Tour som jag inte gillade, men denna skall jag ge en chans helt klart!

http://www.imdb.com/title/tt2413240/
Citera
2014-01-22, 21:46
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg tidigare att Outrage fanns på Netflix så jag ska ta och se den tillsammans med uppföljaren back to back då, tack för tipset!

På tal om tråden i övrigt kom jag över en film på Cinemageddon, The Fetist som låter bra utifrån handlingen att döma:

Regisserad utav Hisayasu Sato som gjorde Radical Hysteria Tour som jag inte gillade, men denna skall jag ge en chans helt klart!

http://www.imdb.com/title/tt2413240/
Fan, The Fetist vill jag också se nu!
Citera
2014-01-22, 22:10
Medlem
PetaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Väldigt intressant regissör, även om jag inte har tyckt om mycket av det lilla jag har sett från honom. Rekommenderar Naked Blood om man är på gore-humör.
Citera
2014-01-22, 22:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaN
Väldigt intressant regissör, även om jag inte har tyckt om mycket av det lilla jag har sett från honom. Rekommenderar Naked Blood om man är på gore-humör.

Av de fem filmerna jag sett av honom hittills så är det enbart Naked Blood som har fått högt betyg, men drar hem föregångaren till den nu, Genuine Rape ifrån 1987.
Citera
2014-01-23, 00:30
Medlem
loafmasters avatar
Såg Masquerade häromdagen och var mycket imponerad. Otroligt vacker film!

Har letat runt en hel del efter Joshuu 701-gô: Sasori (http://www.imdb.com/title/tt0226872/?ref_=nv_sr_1) men utan framgång. Någon som vet var man kan hitta denna? Har länge varit sugen på den filmserien sedan Rakii tipsade om den för kanske två år sedan.
Citera
2014-01-23, 00:54
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster

Har letat runt en hel del efter Joshuu 701-gô: Sasori (http://www.imdb.com/title/tt0226872/?ref_=nv_sr_1) men utan framgång. Någon som vet var man kan hitta denna? Har länge varit sugen på den filmserien sedan Rakii tipsade om den för kanske två år sedan.
Vad har den för aka? Kommer inte ihåg...

Tja tja! Gammle gosse!
Citera
2014-01-23, 01:03
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Vad har den för aka? Kommer inte ihåg...

Jag har faktiskt ingen aning. Rakii, vart är du när man behöver dig?

Citat:
Tja tja! Gammle gosse!

Hej hopp!
Citera
2014-01-23, 01:09
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Jag har faktiskt ingen aning. Rakii, vart är du när man behöver dig?

Hej hopp!
Du hann svara på det där... Hu, kom på direkt att "vafan sysslar du med?" fattar inte...
Citera
2014-01-23, 01:44
Medlem
hetfields avatar
Citat:

Hehe skulle kunna vara jag som skrev det där posten. Såg också Masquerade för nån dag sen. Tyckte den var riktigt riktigt bra! Har även letat efter filmen du frågar efter utan att hitta något.

Aningen meningslöst inlägg men kände mig tvungen att svara då jag hade tänkt skriva ett närmast identiskt inlägg tidigare idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in