2014-08-31, 23:26
Bannlyst
Killers

Ibland dyker det upp filmer som får en att helt tappa andan och bli trollbunden från början till slut.
Killers får mig att tänka till, bli chockerad och samtidigt avslappnad.

Upplägget kan närmas beskrivas som en Slasher på steroider som är laddad med både drama och lite art-känsla.

Två fundamentalt olika människor i skilda världar visar sig ha ett gemensam intresse. De både har någon form av dragning till att döda andra människor. Under filmens utveckling visar det sig dock att det bådas motiv är av helt olika slag.

Nomura Shuhei (Kazuki Kitamura) är sadisten och psykopaten i sitt esse.
Oka Antara spelar den mer humane Bayu Aditya som dras in i ett elände som får honom att gå djupare ut mot den mörka världen.

Oka ter sig mer begriplig och är filmens stora höjdpunkt. Man kan känna empati och medlidande med hans strid samtidigt som man frågar sig själv, skulle jag vara kapabel till det här?
Det är en av de intressanta aspekterna med filmen. Det är inte bara ett våldsamt spektakel utan här finns även tid för både reflektion och funderingar.

Tempot och hoppandet mellan karaktärerna är en balansgång som fungerar här och med fel regissör vid rodret kan mystiken och intresset helt försvinna.

Skådespelet ihop med regin är Killers främsta delar. Det går att klaga lite på upplösningen, klippningen och att en del av karaktärerna mer liknar en Norman Bates.kopia.
Sopar man dessa delar under mattan är det fortfarande en bra film.

Betyg: Killers är en tänkvärd film som rekommenderas för både fans av slasher och trillergenren. Trots spellängden håller den tittaren i ett stadigt grepp från början till slut. Filmen har sina brister men samtidigt en hel del kvaliteter.
Betyg: Svag 4:a av 5
Citera
2014-09-01, 19:08
Medlem
1-Q-8-4s avatar
Håller med om typ allt som sagts om Killers. Väldigt underhållande och lagomt våldsam film.

Några bra filmer jag sett på sistone är

Barefoot Gen (1983) Animerad film som handlar om en pojke som upplever bomben över Hiroshima.
Balzac and the Little Chinese Seamstress (2002)
April Story (1998)
och What Time is it There? (2001)

Mest dramafilmer. Tankat kinesiska Still Life (2006) och koreanska Someone Special (2004) också, men när jag märkte att Someone Special var en melodrama så la jag den lite på lågprio. Har sett lite för många såna från just Sydkorea att jag orkar inte med ännu en just nu..
Citera
2014-09-08, 14:42
Medlem
Rakiis avatar
En ny film från i år är No Tears for the Dead av regissören bakom The Man from Nowhere och Cruel Winter Blues, finns ute som HDRip men utan engelska subs. Såg tio minuter av den idag där de snackar engelska innan jag märkte sen då de börjar prata koreanska att det fattades undertexter... Skulle ha läst på bättre, men den ser jag i alla fall fram emot och av de tio min jag såg så verkar den väldigt lovande.

Nu tänkte jag se om Muscle av Sato, den japanska gaypinkufilmen ifrån 1989, senast jag såg den gav jag den en tvåa i betyg men ska se om jag omvärderar den efter en andra titt då jag blivit mera bekant med Sato som regissör sedan sist!
Citera
2014-09-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colt-Steele
Killers

Ibland dyker det upp filmer som får en att helt tappa andan och bli trollbunden från början till slut.
Killers får mig att tänka till, bli chockerad och samtidigt avslappnad.

Upplägget kan närmas beskrivas som en Slasher på steroider som är laddad med både drama och lite art-känsla.

Två fundamentalt olika människor i skilda världar visar sig ha ett gemensam intresse. De både har någon form av dragning till att döda andra människor. Under filmens utveckling visar det sig dock att det bådas motiv är av helt olika slag.

Nomura Shuhei (Kazuki Kitamura) är sadisten och psykopaten i sitt esse.
Oka Antara spelar den mer humane Bayu Aditya som dras in i ett elände som får honom att gå djupare ut mot den mörka världen.

Oka ter sig mer begriplig och är filmens stora höjdpunkt. Man kan känna empati och medlidande med hans strid samtidigt som man frågar sig själv, skulle jag vara kapabel till det här?
Det är en av de intressanta aspekterna med filmen. Det är inte bara ett våldsamt spektakel utan här finns även tid för både reflektion och funderingar.

Tempot och hoppandet mellan karaktärerna är en balansgång som fungerar här och med fel regissör vid rodret kan mystiken och intresset helt försvinna.

Skådespelet ihop med regin är Killers främsta delar. Det går att klaga lite på upplösningen, klippningen och att en del av karaktärerna mer liknar en Norman Bates.kopia.
Sopar man dessa delar under mattan är det fortfarande en bra film.

Betyg: Killers är en tänkvärd film som rekommenderas för både fans av slasher och trillergenren. Trots spellängden håller den tittaren i ett stadigt grepp från början till slut. Filmen har sina brister men samtidigt en hel del kvaliteter.
Betyg: Svag 4:a av 5
Håller med, gillade den mycket också. Blir spännande att se vad regissörerna gör i framtiden!
Citera
2014-09-16, 00:23
Bannlyst
Broken

Snacka om att jag är trög! Halvvägs in i filmen så tyckte jag att den kändes bekant.
Och mycket riktigt är det här en remake på den Japanska filmen The Hovering Blade.

Vad är då skillnaden?
Broken är helt enkelt en mycket sämre film på nästan alla plan. De enda de lyckats bättre med här är att fånga protagonistens utsatthet. Han känns betydligt mer desperat.
Som vanligt lider produktionen av den typiska koreanska barnsjukdomen och det är att regin emellanåt tenderar att vara överdramatisk. För mycket känslor och för mycket enformiga stråkar.

Betyg: En svag 3:a av 5 för Broken. Gillar ni Broken så måste ni självfallet se originalet The Hovering Bland som utan tvekan är en 4:a av 5!

Ni kunde väl varnat om att det var en remake! Har ni ens sett originalet?
Senast redigerad av Colt-Steele 2014-09-16 kl. 00:27.
Citera
2014-09-16, 11:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colt-Steele
Ni kunde väl varnat om att det var en remake! Har ni ens sett originalet?

Ja, jag har sett originalet men helt glömt bort den dock.
Citera
2014-09-17, 00:03
Medlem
Warriors of the Rainbow Seedic Bale part 1&2 (2011) Histora och action-film

Taiwan i början på 1900-talet. Ön beboddes utav "indianer" och ockuperas utav japarna och deras starka trupper. En bra film med bra skådespeleri och starka scener.
Citera
2014-09-17, 21:46
Medlem
1-Q-8-4s avatar
Någon som kan dela med sig va de tycker om Kurosawas Idioten? Rekommenderas den eller bör man skippa den även om man gillar boken?
Citera
2014-09-17, 21:51
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1-Q-8-4
Någon som kan dela med sig va de tycker om Kurosawas Idioten? Rekommenderas den eller bör man skippa den även om man gillar boken?
Minns den som en av Kurosawas svagare filmer och mestadels seg.
Citera
2014-09-17, 22:08
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Någon som sett Wind Blast (2010)? Står på fodralet att det skall vara en kinesisk kung fu-western på steroider. Låter ju onekligen intressant och nåt jag kanske skall se snart, hade vart kul om någon hade en åsikt om den.
Citera
2014-09-17, 23:17
Medlem
1-Q-8-4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Minns den som en av Kurosawas svagare filmer och mestadels seg.

Ah, fan va trist. :/ Hade rätt höga förhoppningar.
Citera
2014-09-21, 21:38
Medlem
InternationalWOTs avatar
Om någon är sugen på lite lättsam komedi någon dag så såg jag Plan Man inatt. Den hade väl sin beskärda del klyshor, något som man väl får förvänta sig i samband med att man slår på en romcom film). Icke desto mindre upplevde jag det som en behaglig liten flick som med lätt hand behandlar OCD beteende. Även om den blev lite onödigt melodramisk och självförintande på slutet.

Har en liten möjlighet till er här; mina hårddiskar med majoriteten av mina buffertfilmer som jag samlat på mig under åratals läsande här i tråden, försvann för snart en månad sedan. Därför känner att jag att en liten kickstart för de nya hårddiskarna är på sin plats för att börja slita på allt det nya lagringsutrymmet jag fått införskaffa. Har ni sett något spännande på sistone? Har börjat med att försiktigt titta igenom mina äldre betyg på filmtipset för att ladda ner ett par personliga favoriter som är ett "måste" att alltid ha redo för en rewatch. Men jag behöver mer!

Edit: och what's up med att alla releaser på asiatorrents endast har chinese subs...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in