2014-01-21, 20:25
Medlem
Petterrors avatar
Book chon bang hyang (2011)
Min blott andra Hong Sang-soo film. Den första jag såg var Nugu-ui ttal-do anin Haewon och det fanns många likheter mellan båda filmerna. Men den här filmen var mer känslomässig och starkare.

Kortfattat är det sparsmakad handling, något jag brukar vara svag för.
En filmregissör på timeout återvänder till Seoul för att besöka en vän. Tillsammans med sin vän och två kvinnor diskuteras olika ämnen. Oftast på baren Novel.

Jag gillar det vardagliga jag blir presenterad för i filmen. Många möten med flyktiga bekanta till Seoung-jun, filmregissören. Många upprepningar men med små, små förändringar. Dom enkla, vardagliga diskussionerna osv.

Som jag sa var dialogerna enkla men ändå välskrivna. Hong Sang-soo får ut många tankar ur karaktärerna och gör dom fylliga och verklighetstrogna. Sedan använder han sig även av ett skarpt och försiktigt kamera-arbete, nästan som han inte vill skada karaktärerna, vilket är något jag uppskattar.

Allt som allt så svävar filmen mellan en stark 3a och en svag 4a. Men landar ändå tillslut på
4 av 5!
Senast redigerad av Petterror 2014-01-21 kl. 20:40.
Citera
2014-01-21, 20:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Uppföljaren var bättre! Den borde du våga dig på någon gång!

Ser nog om första filmen i samband med det då också!
Citera
2014-01-21, 21:33
Medlem
alprazolam_s avatar
Rakii - Jag ska göra detsamma, nån gång i framtiden!

Nu ska jag fortsätta se cyberpunk-splatterfilmen Meatball Machine. Gillar den hittills!
Citera
2014-01-21, 22:01
Bannlyst
The isle och Address unknown.

skulle bra gärna vilja veta om en gammal kung fu film från 70 eller 80 med bla. en blå ninja.. minns en strids scen där en av ninjorna drar ett vitt lakan framför sig mot en vit vägg vilket camoflerar honom totalt för den andra ninjan. Tror också att det finns någon annan scen där några ninjor gräver ner sig i sanden med enbart bambupinnar att kunna andas med. Men det kanske är någon annan film?
Citera
2014-01-21, 22:44
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Book chon bang hyang (2011)
4 av 5!

Håller med dig om betyget, han verkar vara en intressant regissör som jag också bara har sett två filmer av så här långt, denna och In Another Country som jag verkligen klickade med. Jag borde så klart passa på att se Nobody's Daughter Haewon, har du 3 av 5 på den eller?
Citera
2014-01-21, 23:05
Medlem
alprazolam_s avatar
Älskade verkligen Meatball Machine! Skitbra cyberpunk/bio-mech B-Splatter med romantik och blod i mängder! Bra musik också! Den hade verkligen allt denna film! Högt underhållingsvärde!

4/5

Slår nu på Treasure Hunt, hoppas på nåt okej i alla fall, det är ju Chow Yun-Fat åtminstone!
Senast redigerad av alprazolam_ 2014-01-21 kl. 23:16.
Citera
2014-01-22, 07:02
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Håller med dig om betyget, han verkar vara en intressant regissör som jag också bara har sett två filmer av så här långt, denna och In Another Country som jag verkligen klickade med. Jag borde så klart passa på att se Nobody's Daughter Haewon, har du 3 av 5 på den eller?
Aa precs, en 3a! Sevärd!
Har även In another country på dvd som jag ska se sen, nästan bara läst positivt om den så det ska böi spännande.
Citera
2014-01-22, 08:37
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Aa precs, en 3a! Sevärd!
Har även In another country på dvd som jag ska se sen, nästan bara läst positivt om den så det ska böi spännande.
Var har du skaffat dig den? Har sett filmen faktiskt och jag gillade den!
Citera
2014-01-22, 08:39
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ser nog om första filmen i samband med det då också!

Jag fann den första Outrage en mild besvikelse men fortfarande med tillräckligt mycket Kitano-vibbar för att jag skulle vara intresserad och underhållen. Med det sagt så ansåg jag det en typisk mellan-film. När uppföljaren kom så föll allt på sin plats och summan blev så mycket större än sin helhelt, varför jag anser att filmerna bör ses ihop. Gör man det så tycker jag vi är uppe i riktig hög Kitano-klass. Var för sig har vi något annat, som är något mycket mindre. Tror jag skrivit något liknande i tråden tidigare men det tåls säkerligen att upprepas. Hoppas du finner nytt perspektiv och ny uppskattning av film-serien.
Citera
2014-01-22, 08:41
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Var har du skaffat dig den? Har sett filmen faktiskt och jag gillade den!
Amazon. Inte jättebillig (för att vara Amazon), men ändå prisvärd (förhoppningsvis, The day he arrives var iaf det) och tycker det är smidigt att handla på Amazon.
Citera
2014-01-22, 08:44
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Jag fann den första Outrage en mild besvikelse men fortfarande med tillräckligt mycket Kitano-vibbar för att jag skulle vara intresserad och underhållen. Med det sagt så ansåg jag det en typisk mellan-film. När uppföljaren kom så föll allt på sin plats och summan blev så mycket större än sin helhelt, varför jag anser att filmerna bör ses ihop. Gör man det så tycker jag vi är uppe i riktig hög Kitano-klass. Var för sig har vi något annat, som är något mycket mindre. Tror jag skrivit något liknande i tråden tidigare men det tåls säkerligen att upprepas. Hoppas du finner nytt perspektiv och ny uppskattning av film-serien.
Du tycker också att Beyond är snäppet bättre, eller uppfattar jag dig fel?

Citat:
Amazon. Inte jättebillig (för att vara Amazon), men ändå prisvärd (förhoppningsvis, The day he arrives var iaf det) och tycker det är smidigt att handla på Amazon.
Ok ok, hoppas du kommer att gilla den då, jag tyckte den var helt okej! Isabelle Huppert är jäkligt duktig, det var väl dels pga henne jag såg den. Hade precis sett Haneke's Pianisten och hon spelar för jäkla trovärdigt i den.
Senast redigerad av alprazolam_ 2014-01-22 kl. 08:50.
Citera
2014-01-22, 09:16
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ok ok, hoppas du kommer att gilla den då, jag tyckte den var helt okej! Isabelle Huppert är jäkligt duktig, det var väl dels pga henne jag såg den. Hade precis sett Haneke's Pianisten och hon spelar för jäkla trovärdigt i den.
Jag tror jag kommer gilla den, min magkänsla säger det iaf. Kan skriva en recension efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in