Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-24, 19:11
  #8113
Medlem
aomames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
När jag ännu är inne på anime så får jag ju lov att lyfta frågan, hur var Det Blåser Upp En Vind?
[/spoiler]

Jag tyckte den va riktigt fin. En av Miyazakis mer seriösa filmer, till skillnad från de fantasyfyllda (Spirited Away) och de mer riktade åt de yngre (Ponyo), och det var väl därför som majoriteten av barn i Japan inte gillade den. Ett värdigt avslut på Miyazakis karriär hos Ghibli. Den nyare The Tale of Princess Kaguya var dock en av de bästa Ghiblifilmer hittills enligt mig. Vilken film.
__________________
Senast redigerad av aomame 2015-03-24 kl. 19:48.
Citera
2015-03-24, 19:58
  #8114
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aomame
Jag tyckte den va riktigt fin. En av Miyazakis mer seriösa filmer, till skillnad från de fantasyfyllda (Spirited Away) och de mer riktade åt de yngre (Ponyo), och det var väl därför som majoriteten av barn i Japan inte gillade den. Ett värdigt avslut på Miyazakis karriär hos Ghibli.
Okej, har varit lite sugen på att se den. Har inte sett mycket anime alls faktiskt. Började gå igenom nån serie förut som var sådär. Darker Than Black hette den tror jag, men sen så tappade jag bort var jag var på för avsnitt och jag såg den på dvd-boxar så det blev för jobbigt att hålla på och leta rätt på var jag befann mig, och sedan blev det aldrig av att jag såg klart den. I övrigt har jag bara sett ett fåtal filmer, någon koreansk anime som jag tyckte var helt okej, men minns ej vad den hette.

Har väl haft planer på att nörda ner mig mer i det havet någon gång, men det har bara inte blivit av. Fick en del tips av en annan användare här, men han lyser tyvärr med sin frånvaro och jag hittar inte listan jag gjorde med de tipsen.

Skulle du känna dig manad att droppa några namn så är jag inte sen att ta fram stora anteckningsblocket dock.
Citera
2015-03-24, 20:18
  #8115
Medlem
aomames avatar
Jaha, trodde av nån anledning att du sett alla tidigare Studio Ghibli-filmer haha. De är mest dem jag får mina animekicks från nuförtiden då jag inte ser på animeserier längre. Men bra filmer är det inte alls svårt att hitta. Satoshi Kons filmer är allihop mer än värda att se (Perfect Blue, Tokyo Godfathers, Paprika, Millennium Actress främst.) Otroliga filmer. Sen är Akira från 1988 onekligen en av giganterna, med all rätt. Ghost in the Shell från 1995, är också galet bra.

Och allt med Ghibli. Naturligtvis.

Har man sett dessa har man iallafall ett hum om hur grymma grejer det finns.
Citera
2015-03-24, 20:24
  #8116
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aomame
Ghost in the Shell från 1995, är också galet bra.

Tycker nästan att tvåan är snäppet vassare!
Citera
2015-03-24, 20:30
  #8117
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aomame
Jaha, trodde av nån anledning att du sett alla tidigare Studio Ghibli-filmer haha. De är mest dem jag får mina animekicks från nuförtiden då jag inte ser på animeserier längre. Men bra filmer är det inte alls svårt att hitta. Satoshi Kons filmer är allihop mer än värda att se (Perfect Blue, Tokyo Godfathers, Paprika, Millennium Actress främst.) Otroliga filmer. Sen är Akira från 1988 onekligen en av giganterna, med all rätt. Ghost in the Shell från 1995, är också galet bra.

Och allt med Ghibli. Naturligtvis.

Har man sett dessa har man iallafall ett hum om hur grymma grejer det finns.

Satoshi Kons serie Paranoia Agent får man inte heller missa!
Andra värda animes att se: Angel's Egg, Cat Soup, Mind Game (Satoshi Kon-vibbar i denna), Tekkonkinkreet, Metropolis, Dead Leaves, FLCL (mini-serie), Blood: The Last Vampire

Apropå Asano, är det någon som sett den nya My Man?
Citera
2015-03-24, 20:32
  #8118
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raudsepp
Satoshi Kons serie Paranoia Agent får man inte heller missa!
Andra värda animes att se: Angel's Egg, Cat Soup, Mind Game (Satoshi Kon-vibbar i denna), Tekkonkinkreet, Metropolis, Dead Leaves, FLCL (mini-serie), Blood: The Last Vampire

Kan slå ett slag för Blood: The Last Vampire och Cat Soup!
Citera
2015-03-24, 20:32
  #8119
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aomame
Jaha, trodde av nån anledning att du sett alla tidigare Studio Ghibli-filmer haha. De är mest dem jag får mina animekicks från nuförtiden då jag inte ser på animeserier längre. Men bra filmer är det inte alls svårt att hitta. Satoshi Kons filmer är allihop mer än värda att se (Perfect Blue, Tokyo Godfathers, Paprika, Millennium Actress främst.) Otroliga filmer. Sen är Akira från 1988 onekligen en av giganterna, med all rätt. Ghost in the Shell från 1995, är också galet bra.
Är själv ingen anime-fantast alls men Satoshi Kons filmer är väldigt bra och borde verkligen ses.
Citera
2015-03-24, 20:38
  #8120
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Är själv ingen anime-fantast alls men Satoshi Kons filmer är väldigt bra och borde verkligen ses.

Samma sak med Mamoru Oshii!
Citera
2015-03-24, 20:40
  #8121
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Samma sak med Mamoru Oshii!
Har bara sett Ghost in the Shell av honom så kan inte riktigt bedöma hela hans filmografi men den är ju bra i alla fall. Några tips på filmer han gjort?
Citera
2015-03-24, 20:41
  #8122
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Har bara sett Ghost in the Shell av honom så kan inte riktigt bedöma hela hans filmografi men den är ju bra i alla fall. Några tips på filmer han gjort?

Har själv bara sett den och uppföljaren plus Avalon, men det är ingen anime. PatLabor ska visst vara bra, på tal om anime.

Någon av er som har sett Ashes of Time Redux? Tänkte hyra den imorgon som VOD.
__________________
Senast redigerad av Rakii 2015-03-24 kl. 20:44.
Citera
2015-03-24, 20:51
  #8123
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Har bara sett Ghost in the Shell av honom så kan inte riktigt bedöma hela hans filmografi men den är ju bra i alla fall. Några tips på filmer han gjort?

Angel's Egg som jag nämnde längre upp är riktigt bra! PatLabor kunde vunnit mycket på att skära ner lite på dialogerna
Citera
2015-03-24, 21:01
  #8124
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raudsepp
Angel's Egg som jag nämnde längre upp är riktigt bra! PatLabor kunde vunnit mycket på att skära ner lite på dialogerna

Inte sett den själv ännu då jag har mer eller mindre skjutit upp och prioriterat bort den i flera år... fan, skäms.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback