Citat:
Ursprungligen postat av
Monkey101
Min dator är värd ungefär hälften av vad jag köpte den för. Har jag råkat ut för en datorbubbla?
Även om din fråga inte är seriöst ställd utan snarare glatt ironisk så tycker jag ändå att folk kan fundera till lite.
Mark Twain lär ha sagt 'Buy land, they don't make it anymore'. Vilket väl får hållas för en sanning med modifikation iallafall för oss som varit i Dubai på senare år. Nåväl land tillverkas inte längre, det finns en viss mängd yta och vi blir hela tiden fler och fler människor. Alltså kan man tänka sig att värdet av yta ska stiga.
Hur har det då sett ut i Sverige de senaste 20-åren? Jo, skogsfastigheter och hästgårdar har skjutit i höjden, värdet på yta har stigit har stigit 14 av de 15 senaste åren. 2013 steg de inte och en väldigt intressant fråga blir om 2013 var ett undantag eller om det kommer fortsätta ner 2014?
Yta finns kvar. Du kan i och för sig förbättra en yta genom olika åtgärder men det går inte att argumentera bort det faktum att en yta är en plats som kan omvandlas och därmed har den alltid ett värde så länge du besitter kontroll och ägande över den.
En dator är en förbrukningsvara, en laptop du köpt idag för 20 000SEK är helt värdelös om 10 år. Alla vet det. Datorn, skjortan, tågbiljetten, ishockeyklubban o.s.v. har ett bästföre datum. Förbrukningsvaror är precis som det låter som varor som förbrukas. Tågbiljetten kan väl kanske ses som en tjänst snarare än vara men låt gå.
Hur är det med microvågsugnen, platt-tvn, soffan? Samma sak därmed right? Spisen då? Tapeterna? Köksluckorna? Kaklet? Golvet? Eftersom många som lånar idag har amorteringstider på 150-år innebär det då att de anser att tapeterna håller i 150 år? Rimligen inte. Villan och bostadsrätten har båda inslag av att vara en förbrukningsvara, precis som datorn, bilen eller kalsongerna.
För villaägare är det här nog mera uppenbart. De flesta villaspekulanter räknar på värmesystem, dränering o.s.v. Jag vågar påstå att måna unga bostadsrättsköpare är mer naiva i sina kalkyler och mer räknar vad de har råd med för boende och att kostnaderna för att upprätthålla standarden av det boendet får 'lösa sig sedan'. Allt medan villaspekulanterna tar med de kostnaderna i kalkylen från första början.
I en miljö med extremt låga räntor gör det också att bostadsrätter kan stiga högre i pris eftersom lånekostnaden är så låg i förhållande till 'upprustningskostnaden'. Jag tror nämligen inte att bostadsspekulanterna, vare sig om det är brf eller villaspekulanter tänker sig att de ska finansiera löpande underhåll med lån utan tanken (även om det sedan må spricka i praktiken i en miljö med stigande priser) är att det löpande underhållet ska betalas från sparade medel.