2014-01-21, 11:44
Medlem
MrOaikis avatar
"Om bara räntorna rusar till 10% samtidigt som få har bundit räntan", "Om bara lagar och regler ändras så att det enorma underskottet av bostäder försvinner", "Om bara det blir massarbetslöshet i storstäderna", "Om bara folk inser att de egentligen inte vill bo i städerna utan egentligen vill ha hus på landet", "Om bara bankerna slutar låna ut pengar", "Om bara Finansinspektionen väljer att lägga sig i fri avtalsrätt", "Om bara Sverige faller tillbaka till fast växelkurs och sätter en Bengt Dennis i Riksbanken", "Om bara befolkningstillväxten blir negativ snabbt".

Om bara så… Ja.
2014-01-21, 17:32
Medlem
Trillskes avatar
Några otäckt rimliga scenarion där faktiskt. Å andra sidan är några av den typen att folk inte orkar tänka sig dem eftersom de är jobbiga helt oavsett om de "äger" en lägenhet eller inte.
2014-01-21, 17:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Några otäckt rimliga scenarion där faktiskt. Å andra sidan är några av den typen att folk inte orkar tänka sig dem eftersom de är jobbiga helt oavsett om de "äger" en lägenhet eller inte.

Det är klart att det är risker med belåning. Har man lånat miljoner med vanlig lön så är det någon annan än en själv som styr, såvida man inte är god för miljoner och kan amortera av lånen på ett bräde.

Ännu mer risk får man om man på den höga belåningen köper något som redan är belånat som exempelvis en BRF-andel eller BRF-hus (ofta relativt högt belånade parhus).

Därför gäller det att veta vad man köper idag om man ska in på dessa nivåer.
2014-01-21, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag är lite osäker på hur du menar. Har jag förstått det rätt om jag tror att du säger att för att M3 ska kunna öka så krävs det en ökning av M1 som flyttas över till M3?

Reagerar bara på ett påstående att penningmängden ökar när människor får lön, om jag fattat det påståendet rätt. Men M3 ändras inte för det. Någon får pengar, någon blir av med samma summa. Varför detta nu är intressant. Vad som är intressant är att folk tror på magi. Utan att stjäla pengar på något sätt, råna rakt av eller att ställa till med inflation, är sparande ändå "helt ovidkommet" (för att komma över en tillgång). Det är här man ska dra en gräns för vad som kan accepteras. Följer man istället med på det resonemanget idiot-förklarar man gott sig själv och det är bara så dumt.

Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
M3 måttet är något OT eftersom det vad jag kan se inte inkluderar MBS eller fastigheter...När man nu råkat (lyckats?) få KPI-styrning av penningmängd att sammanfalla tidsmässigt med globalisering resulterar detta i extrema lågräntor för att kompensera globaliseringens effekter med en given explosion i tillgångspriser ("M4")

Lågräntorna är ett resultat av att central-bankerna över hela väst och på andra håll, har gett sig in i marknadsekonomin och förstöt den genom att slå ut marknadspriset på pengar.

Media rapporterar okritiskt och folket hyllar förstörelsen.
2014-01-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Reagerar bara på ett påstående att penningmängden ökar när människor får lön, om jag fattat det påståendet rätt. Men M3 ändras inte för det. Någon får pengar, någon blir av med samma summa. Varför detta nu är intressant. Vad som är intressant är att folk tror på magi. Utan att stjäla pengar på något sätt, råna rakt av eller att ställa till med inflation, är sparande ändå "helt ovidkommet" (för att komma över en tillgång). Det är här man ska dra en gräns för vad som kan accepteras. Följer man istället med på det resonemanget idiot-förklarar man gott sig själv och det är bara så dumt.
Det är ingen som sagt att någon penningmängd ökar när folk får lön. Däremot kan M3 öka när ett företag ställer ut företagsobligationer. Du har hävdat att det är synonymt med inflation och att det är negativt. Jag förstår inte på vilket sätt du menar att det är negativt för samhället om ett företag ställer ut en företagsobligation som ökar M3.
2014-01-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Vilka av scenarion är det du ser som rimliga och varför?
2014-01-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Alliansen gick väl precis ut och lovade 140 000 nya bostäder i Stockholmsområdet? Dessutom verkar det vara en svensk paragraf 34 i görningen (se Tyskland).
2014-01-21, 19:17
Bannlyst
Citat:
Det är ingen som sagt att någon penningmängd ökar när folk får lön..

Ok. Strunt det samma.

Citat:
Däremot kan M3 öka när ett företag ställer ut företagsobligationer...

Det inträffar som sagt inte, att M3 ökar, när det sker på ett schysst sätt, när pengarna som flyter in till företaget är sparade pengar. Det gör det dock när det oetiska gäller med stöld i dess variant inflation, som möjliggjort pengarna i utbyte mot obligationer.
2014-01-21, 19:35
Medlem
tgv23000s avatar
Det finns bara en väg i Stockholm och det är upp!!
Alltid lika roligt att läsa dessa Domedagskommentarer på DI och här på Flashback om att bostadsmarknaden kommer gå under i Stockholm, för 5 år sedan var debatten exakt likadan, för tio år också.

Det finns en stycktomt på 600m2 i Bromma Kyrka till salu för 4 mille, kåken får du bygga själv. Bra investering. Den är värd 6 mille om 5 år. Eller bygg ett hus för 3 och sälj för 10. Har du gjort 2 millar netto.

Tillgång/efterfrågan gott folk, tillgång/efterfrågan...
2014-01-21, 20:24
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
De flesta är "rimliga", icke att förväxla med "troliga". Mitt "otäckt rimliga" ligger väl där i mellan någonstans. Kan snabbt dra min högst subjektiva syn på några av dem, eftersom det är kul att spekulera fritt.

"Om bara räntorna rusar till 10%"
Kan hända men.. känns långt borta. Det är inte så att jag sitter och tror att räntan kommer att sticka till skyarna närmaste tiden.

"Om bara lagar och regler ändras så att det enorma underskottet av bostäder försvinner"
Underskottet av bostäder i Sthlm är bisarrt. Om vi utvidgar detta till åtgärder som överhuvudtaget minskar det bisarra läget ser jag det som troligt. Vi kan börja med att kapa produktionskostnader med 50% eller liknande helt overklig siffra.

"Om bara det blir massarbetslöshet i storstäderna"
Generellt ökad arbetslöshet (främst technological unemployment)* plus nedanstående.

*

"Om bara folk inser att de egentligen inte vill bo i städerna utan egentligen vill ha hus på landet",
Västvärlden är i en decentraliseringsfas, inte i en centraliseringsfas. Modeller byggda på historik (vilket är vad som generellt används) kommer att peka mot centralisering, och jag påstår att en trovärdig modell för framtiden pekar mot decentralisering. Detta ger förstås ett enormt lurigt läge där jag kallt gissar att "typ alla" tänker helt fel. Eftersom jag räknat med att vara ganska ensam i resonemanget idag gjorde jag en meme för att åtminstone roa mig själv så länge:
http://oi39.tinypic.com/2rymxd4.jpg

Detta ser jag som troligt. Däremot har jag väldigt mycket svårare att spekulera kring tidsperspektivet, så eftersom jag har svårt att få huvudet kring när vi kan förvänta oss att se en faktisk förändring kan jag nedgradera det till just "otäckt rimligt".
Senast redigerad av Trillske 2014-01-21 kl. 20:27.
2014-01-21, 20:29
Medlem
tgv23000s avatar
eller så kan du nedgradera till "min otäcka bittra och patetiska förhoppning"
2014-01-21, 20:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
eller så kan du nedgradera till "min otäcka bittra och patetiska förhoppning"
Helt klart den vassaste kniven i lådan. Vi borde ta en fika någon dag så du kan berätta mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in