2014-01-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Det finns redan en princip som kan förena diametralt olika ståndpunkter i abortfrågan. Det är fel att döda men minst lika fel att tvinga någon att bära på en parasit. Men att avhysa ett foster är inget som bryter mot någotdera. Varför dra till med en godtycklig satt gräns mellan två extremer när det finns en fiffig lösning? http://en.wikipedia.org/wiki/Evictionism

Kvinnans kropp är hennes egendom. Man kan logiskt säga att hon bjuder in fostret till hennes egendom genom att medge till sex (Såvida hon inte är medveten om vad sex innebär, då blir diskutionen mer komplicerad).

Att se fostret som en "unwanted trespasser" fungerar logiskt bara vid våldtäkt. Eller du kanske menar att man kan bjuda in någon i sitt hus, sen deklarera dem "unwanted trespasser" och döda dem? Det är den logiska slutsatsen av detta resonomang. Så hela teorin faller direkt på det.Samtidigt förespråkar SD som sagt att man kan söka dispens från Socialstyrelsen för speciella omständigheter. Och igen, 12 veckor är en väldigt lång tid som ger mycket tid till att upptäcka och abortera fostret.

Citat:
Och hur i hela friden namn ska du uppnå detta genom att rösta på ett parti vars politik minskar vår sociala och ekonomiska frihet? Jag ifrågasätter inte att du röstar på dem, utan bara dina motiv till varför. Dina prioriteringar känns också rätt skeva.

Den politik jag ämnar driva står enbart för att öka både social och ekonomisk frihet (Jag ser förövrigt i princip alla sociala interaktioner som ekonomiska transaktioner, så jag anser att termen "frihet" räcker).

Min grund för att engagera mig i Sverigedemokraterna är simpel. Jag ser ett "hål i marknaden", och ämnar fylla det. Sverigedemokraterna drar nytta utav mig genom att jag kanske kan dra extra röster från invandringskritiska liberaler. Jag drar nytta ifrån den grundplattform som Sverigedemokraterna utgör för att kunna lansera min personvalskampanj. I grund och botten står jag för min egen politik - det är inget jag kompromissar över. Min personliga integritet är absolut. Jag är inte Anders Borg.

Betänk också att eftersom jag aldrig kommer kunna få igenom mina extrema åsikter som ensam anarkist i riksdagen så blir jag genast också ett alternativ för invandringskritiska människor som är lite skeptiska mot Sverigedemokraterna - ytterligare ett område där SD kan dra nytta utav mig, och jag av dem. Jag innehar en utbildning inom nationalekonomi (officiel titel BSc (Honors) Economics, Finance and Management). Jag har innehaft riktiga jobb, till skillnad från vissa andra politiker (Circa 2 år i handeln). Jag studerar just nu min Master på JIBS, vilken slutförs denna sommar. Helt enkelt, jag är ett alternativ inom SD för invandringskritiska människor som ändock känner viss skepsis mot SD i övrigt.
Senast redigerad av SWesterlund 2014-01-20 kl. 22:32.
Citera
2014-01-21, 13:54
Bannlyst
Vad är målet i valet? Inte för att vara rolig, men över 1000 röster måste väl ses som en seger.
Citera
2014-01-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jehovamox
Vad är målet i valet? Inte för att vara rolig, men över 1000 röster måste väl ses som en seger.

Vi lite mer än tredubblade förra valet så gör vi det igen blir det en bit över 2000 röster, så där är väll gränsen för "bra" resultat. Över tusen är iofs godkänt, men kanske inte direkt fantastiskt.
Citera
2014-01-21, 20:31
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWesterlund
Kvinnans kropp är hennes egendom. Man kan logiskt säga att hon bjuder in fostret till hennes egendom genom att medge till sex (Såvida hon inte är medveten om vad sex innebär, då blir diskutionen mer komplicerad).

Att se fostret som en "unwanted trespasser" fungerar logiskt bara vid våldtäkt. Eller du kanske menar att man kan bjuda in någon i sitt hus, sen deklarera dem "unwanted trespasser" och döda dem? Det är den logiska slutsatsen av detta resonomang. Så hela teorin faller direkt på det.Samtidigt förespråkar SD som sagt att man kan söka dispens från Socialstyrelsen för speciella omständigheter. Och igen, 12 veckor är en väldigt lång tid som ger mycket tid till att upptäcka och abortera fostret.
Jag tolkar det som om hon förlorar äganderätten över sin kropp efter en mer eller mindre slumpmässigt satt tid. Du har inte rätt att döda någon som du bjudit in i ditt eget hem även om personen vägrar lämna hemmet, för det vore bortom allt vad proportionalitetsprincipen heter. Däremot anser jag att du har rätt att tvinga ut personen och om personen förolyckas utanför din egendom/livmoder är det inte din sak. Själv skulle jag finna stort obehag i att ha en objuden gäst hemma hos mig i nio månader, även om jag gillade personen de första tre. Än mindre skulle jag vilja att denna person levde i min mage och att jag stod maktlös att avhysa den.

Citat:
Den politik jag ämnar driva står enbart för att öka både social och ekonomisk frihet (Jag ser förövrigt i princip alla sociala interaktioner som ekonomiska transaktioner, så jag anser att termen "frihet" räcker).

Min grund för att engagera mig i Sverigedemokraterna är simpel. Jag ser ett "hål i marknaden", och ämnar fylla det. Sverigedemokraterna drar nytta utav mig genom att jag kanske kan dra extra röster från invandringskritiska liberaler. Jag drar nytta ifrån den grundplattform som Sverigedemokraterna utgör för att kunna lansera min personvalskampanj. I grund och botten står jag för min egen politik - det är inget jag kompromissar över. Min personliga integritet är absolut. Jag är inte Anders Borg.

Betänk också att eftersom jag aldrig kommer kunna få igenom mina extrema åsikter som ensam anarkist i riksdagen så blir jag genast också ett alternativ för invandringskritiska människor som är lite skeptiska mot Sverigedemokraterna - ytterligare ett område där SD kan dra nytta utav mig, och jag av dem. Jag innehar en utbildning inom nationalekonomi (officiel titel BSc (Honors) Economics, Finance and Management). Jag har innehaft riktiga jobb, till skillnad från vissa andra politiker (Circa 2 år i handeln). Jag studerar just nu min Master på JIBS, vilken slutförs denna sommar. Helt enkelt, jag är ett alternativ inom SD för invandringskritiska människor som ändock känner viss skepsis mot SD i övrigt.
SD och liberalism låter fortfarande som ett oxymoron, men låt gå.
Senast redigerad av Robinson-Meral 2014-01-21 kl. 20:33.
Citera
2014-01-21, 20:49
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som om hon förlorar äganderätten över sin kropp efter en mer eller mindre slumpmässigt satt tid. Du har inte rätt att döda någon som du bjudit in i ditt eget hem även om personen vägrar lämna hemmet, för det vore bortom allt vad proportionalitetsprincipen heter. Däremot anser jag att du har rätt att tvinga ut personen och om personen förolyckas utanför din egendom/livmoder är det inte din sak. Själv skulle jag finna stort obehag i att ha en objuden gäst hemma hos mig i nio månader, även om jag gillade personen de första tre. Än mindre skulle jag vilja att denna person levde i min mage och att jag stod maktlös att avhysa den.

Men vi vet hur lång en graviditet varar - därmed bör rimligen kvinnan (såvida det inte rör sig om en mentalt förvirrad människa) veta att det inte går att "uthysa" gästen förrens om circa 9 månader efter inbjudan. Dvs, att medgiva till sexet är att bjuda in gästen till sin kropp för en 9 månaders vistelse. Om någon är inbjuden till ens hem så har man ju inte rätt att skada den människan till sån del att den avlider så fort du slänger den utanför dörren. Därmed bör man ju inte ha rätt att slänga ut ett barn från kroppen som avlider när det kommer utanför "dörren" heller.

Skall sägas att jag är närmast apatisk i abortfrågan egentligen. Dock så är det en fråga som jag vet splittrar många liberala, och jag försöker handla med logik och hänsyn för människan när jag måste hantera frågan.
Citera
2014-01-22, 14:07
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:

Om personen vägrar att lämna ditt hus efter att du sagt nej till den och det enda verktyget du har att bruka är en kalashnikov vore det okej att döda. Personligen är jag kanske mer en anhängare av Walter Blocks teori om abort än den Rothbardianska teori du angriper, men det förändrar inte det faktum att din attack är helt ogrundad.
Citat:

Ja, det är säkert att du kommer att gynnas monetärt av att vara aktiv i ett parti, och att du "kan fylla ett hål i marknaden" (:sic19:), men detta innebär inte att det är rätt eller att du kommer knuffa staten i rätt riktning. Att engagera sig som politiker för att försvara friheten är nog lika fruktsamt som att gå med i Hells Angels för att utöva ett fredligt inflytande.
Citera
2014-01-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Om personen vägrar att lämna ditt hus efter att du sagt nej till den och det enda verktyget du har att bruka är en kalashnikov vore det okej att döda. Personligen är jag kanske mer en anhängare av Walter Blocks teori om abort än den Rothbardianska teori du angriper, men det förändrar inte det faktum att din attack är helt ogrundad.

Som sagt, så länge man är vid sinnes fulla bruk så kan man se sexet som en inbjudan till en 9 månaders vistelse för en annan varelse. Så du menar att det är rätt att bruka dödligt våld för att få ut någon ur ens egendom när man har gått med på ett kontrakt för en 9 månaders vistelse?

Jag anser inte frågan löst, på något sätt.

Citat:

Ja, det är säkert att du kommer att gynnas monetärt av att vara aktiv i ett parti, och att du "kan fylla ett hål i marknaden" (:sic19, men detta innebär inte att det är rätt eller att du kommer knuffa staten i rätt riktning. Att engagera sig som politiker för att försvara friheten är nog lika fruktsamt som att gå med i Hells Angels för att utöva ett fredligt inflytande.

Låt oss anta att jag skulle uppta en riksdagsplats. Jag skulle vid varje tillfälle motionera och rösta för att sänka politikers löner, och avskaffa så många politiska poster som möjligt. Målet vore att se till att jag själv blir arbetslös.

Det går bara att nå frihet genom att engagera sig i demokratin. Låt oss överväga tanken att vi över natten eliminerar staten. Sålänge folks sinnen är oförändrade så består kontrollbehovet, och även om vi säkert får en "anarki" bestående av flera konkurrerande "säkerhetsbolag" (aka stater) på kort sikt, så kommer det enbart bli våldsamma konflikter tills en står segrande. Det är bara att studera historien. Det går inte att införa "anarki" med oförändrade mänskliga sinnen - det leder bara till lidande och samma statliga slutresultat ändå. Lika lite som det går att upprätthålla en demokrati om majoriteten aktivt kämpade emot den.

Vi har 349 politiker som sitter och utövar ett förtryck på daglig basis. Vore det inte en god tanke att få in åtminstone en frihetstroende bland dem? Vore det inte en god tanke att på sikt förändra folks sinnen - att förbereda folket på en fredlig värld grundad på frihetstro, omtanke och samarbete? Att på sikt kunna avskaffa hela den politiska maskinen?
Citera
2014-01-23, 15:44
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Som sagt, så länge man är vid sinnes fulla bruk så kan man se sexet som en inbjudan till en 9 månaders vistelse för en annan varelse. Så du menar att det är rätt att bruka dödligt våld för att få ut någon ur ens egendom när man har gått med på ett kontrakt för en 9 månaders vistelse?

Jag anser inte frågan löst, på något sätt.
Nej, dels så uppkommer graviditet inte vid varje samlag och dels så påminner det där om någon typ av "implicit" socialt kontrakt. Men det finns bara explicita kontrakt där båda parterna uttrycker att de godkänner något, och i fallet med abort så behöver man inte godkänna ett barn bara för att man godkänner samlaget.

Citat:
Låt oss anta att jag skulle uppta en riksdagsplats. Jag skulle vid varje tillfälle motionera och rösta för att sänka politikers löner, och avskaffa så många politiska poster som möjligt. Målet vore att se till att jag själv blir arbetslös.

Det går bara att nå frihet genom att engagera sig i demokratin. Låt oss överväga tanken att vi över natten eliminerar staten. Sålänge folks sinnen är oförändrade så består kontrollbehovet, och även om vi säkert får en "anarki" bestående av flera konkurrerande "säkerhetsbolag" (aka stater) på kort sikt, så kommer det enbart bli våldsamma konflikter tills en står segrande. Det är bara att studera historien. Det går inte att införa "anarki" med oförändrade mänskliga sinnen - det leder bara till lidande och samma statliga slutresultat ändå. Lika lite som det går att upprätthålla en demokrati om majoriteten aktivt kämpade emot den.

Vi har 349 politiker som sitter och utövar ett förtryck på daglig basis. Vore det inte en god tanke att få in åtminstone en frihetstroende bland dem? Vore det inte en god tanke att på sikt förändra folks sinnen - att förbereda folket på en fredlig värld grundad på frihetstro, omtanke och samarbete? Att på sikt kunna avskaffa hela den politiska maskinen?
Självklart vore det bra om vi fick in en Ron Paul i riksdagen. Men det svenska politiska systemet är konstruerat på ett sådant sätt att det nästan är omöjligt. Partierna har extremt stor makt. Ta till exempel SD där riksdagslistorna sätts från riksnivå, hur ska du som libertarian kunna komma in på den listan? I andra partier är det nog lika svårt även om listorna där iallafall sätts lite längre ner i hierarkin, men även de lägre organen har då utsorteringsfunktioner.

Överlag är det politiska spelet också väldigt svårt för någon som kommer utifrån. Det handlar om personer med medioker övrig kompetens som är extremt bra på intriger och rävspel.
Citera
2014-01-23, 16:27
Medlem
Citat:
Nej, dels så uppkommer graviditet inte vid varje samlag och dels så påminner det där om någon typ av "implicit" socialt kontrakt. Men det finns bara explicita kontrakt där båda parterna uttrycker att de godkänner något, och i fallet med abort så behöver man inte godkänna ett barn bara för att man godkänner samlaget.

Att det inte är "vinst varje gång" torde inte vara några problem - bara för att inbjudan görs så måste den inte accepteras. Din kritik om "implicit" kontrakt är kännbar - men då det är omöjligt att kommunicera med livsformen i övrigt, samtidigt som modern är medveten om att sex kan potentiellt leda till att en livsform tar upp hennes "erbjudande, så ser jag ingen definitiv spricka i argumentet. Det är lite som ett lotteri - du är inte garanterad vinst bara för att du köper lotten (kontraktet).

Sen beror det ju på ens moraliska grundtes. Jag anser att de negativa rättigheterna gäller allt intelligent liv, men att även icke intelligent liv bör inneha vissa lägre rättigheter (Jag är vegetarian exempelvis, men jag vill inte på något sätt förbjuda köttätande. Däremot så anser jag att "icke intelligent" liv bör ha en rättighet att slippa onödigt lidande).

Citat:
Självklart vore det bra om vi fick in en Ron Paul i riksdagen. Men det svenska politiska systemet är konstruerat på ett sådant sätt att det nästan är omöjligt. Partierna har extremt stor makt. Ta till exempel SD där riksdagslistorna sätts från riksnivå, hur ska du som libertarian kunna komma in på den listan? I andra partier är det nog lika svårt även om listorna där iallafall sätts lite längre ner i hierarkin, men även de lägre organen har då utsorteringsfunktioner.

Överlag är det politiska spelet också väldigt svårt för någon som kommer utifrån. Det handlar om personer med medioker övrig kompetens som är extremt bra på intriger och rävspel.

Jag håller med - det är tråkigt att det svenska politiska systemet är så dåligt konstruerat generellt talat. Dock så har jag haft uppmuntrande initiella kontakter med partiet, och jag kommer fortsätta min dialog med det. Då deras vallistor kommer (Det blir 2 stycken rikstäckande listor tydligen) att inneha mer kandidater än antal troliga mandat så känns det som det vore en rationell gärning ifrån deras del att sätta en kandidat långt ner på listan som kan dra personröster ifrån personer som annars kanske inte skulle rösta på partiet. Samtidigt så hoppas jag kunna dra röster ifrån människor som ser problem med invandringspolitiken men samtidigt är lite SD skeptiska. Jag är allmänt positiv mot kulturella utbyten och invandring - men självfallet motsätter jag mig den nuvarande politiken som är allt annat än liberal.

Det skall nämnas att inom partiet så finns det rätt stor spridning på politiska åsikter i övrigt. Finns allt från konservativa moderater med skapligt liberala åsikter på ekonomin till ex-vänsterpartister. Min uppfattning är att det kan finnas utrymme åt en öppen anarkokapitalist.
Citera
2014-02-15, 14:50
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
..
Vad har du för uppfattning i invandringsfrågan?
Citera
2014-02-15, 16:35
Bannlyst
Ni kommer förmodligen att bli betydligt mindre i valet än landets nazister, borde inte det ge lite självkritik.
Citera
2014-02-24, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Vad har du för uppfattning i invandringsfrågan?

Nu är ju inte jag SWesterlund men LP säger att vi ska öppna gränserna helt och hållet, till hela världen. Men invandringen hade inte blivit ett sådant problem som det är idag, för att det inte skulle gå att åka snålskjuts på samhället. Så de som skulle komma hade varit tvungna att arbeta och bli en del av samhället eller att det skulle gå dåligt. Således hade de som är ute efter att bli fullständigt försörjda av samhället inte kommit och förväntat sig det i alla fall.

Jag hoppas inte att ni tar illa upp av att jag hoppar in här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in