Citat:
Ursprungligen postat av
Robinson-Meral
Vadan detta? Du måste verkligen känna starkt för foster eftersom är villig att kasta bort den enda möjligheten till ett friare land, i utbyte mot att eventuellt få bestämma om vad som händer i andra människors magar. Med SD i riksdagen kommer alla dessa oönskade barn dessutom att växa upp i den såssigaste av världar. Varför vill du utsätta dem för det? Hade jag varit foster i ett sånt läge hade jag valt aborten alla gånger.
Abort är en fråga som det inte egentligen finns något liberalt svar på - det är en filosofisk fråga lika mycket som en politisk sådan. Rimligen FINNS det en gräns för när abort är lämpligt - annars så vore mord på vuxna människor inte heller ett problem, då det bara vore en sen abort. Frågan är vart gränsen ligger. Min hållning är att det är en sådan fråga som bäst avgörs demokratiskt även i ett liberalt samhälle. Tills ett sådant samhälle uppstår så anser jag SDs förhållning i frågan vara rimlig, och är en av de frågor där jag intar partiets officella förhållning. 12 veckor är väldigt mycket även det, och varje resonlig människa borde hinna upptäcka graviditet och göra abort innan det. SD stöder även ansökan för dispens hos socialstyrelsen för senare abort skulle speciella omständigheter förekomma.
Förövrigt så står jag inte för en "såssig" värld. Jag står för en moralisk, anarkistisk politik, och inget annat.