2014-01-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då kan vi avsluta tråden här och nu, för de fundamenta som gäller nu gör att bopriserna är fullt rimliga.

Sitter du och tjyvhåller på en idiotsäker metod att värdera bostäder? I så fall kan jag tänka mig att Vetenskapsakademin har ett prestigefyllt ekonomipris som ligger och väntar på dig.

Eller menar du "marknadspriset är det fundamentalt motiverade priset, alltid"? Då blir det nog inget pris.

Citat:
Jag tycker inte att du ska tolka så mycket och göra fria påståenden om vad andra har sagt. Gör istället riktiga citeringar.

Blir du ständigt missförstådd även ute i verkliga livet?
2014-01-20, 20:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Sitter du och tjyvhåller på en idiotsäker metod att värdera fastigheter? I så fall kan jag tänka mig att Vetenskapsakademin har ett prestigefyllt ekonomipris som ligger och väntar på dig.

Eller menar du "marknadspriset är det fundamentalt motiverade priset, alltid"? Då blir det nog inget pris.

Du har inte klarat av att följa diskussionen. Följande påstods:

Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Var inte priserna omotiverade är det per ren definition ingen bubbla som spruckit när de sedan sjunker.

Under de förutsättningar som råder nu är marknadspriserna fullt rimliga då de ger fullt rimliga kostnader. Om inte folk ansåg det skulle förstås priserna falla. Enligt Laspeyres är det alltså ingen bubbla nu.

.
2014-01-20, 21:06
Medlem
Citat:
Under de förutsättningar som råder nu är marknadspriserna fullt rimliga då de ger fullt rimliga kostnader. Om inte folk ansåg det skulle förstås priserna falla. Enligt Laspeyres är det alltså ingen bubbla nu.
Enligt detta inlägg är det inte bara enligt mig det inte råder någon bubbla i Stockholm, utan vad du säger är att bubblor per ren definition inte kan uppstå. Någonsin. Om du inte tror att en bubbla är när folk pressar upp priserna långt högre än de tror är rimligt, men så korkad tror jag inte att du är.
2014-01-20, 21:09
Medlem
Citat:
Då kan vi avsluta tråden här och nu, för de fundamenta som gäller nu gör att bopriserna är fullt rimliga.
Ja, du anser det. Andra håller inte med. Om du har ett idiotsäkert sätt att avgöra om det råder en bostadsbubbla så tycker jag att du ska delge oss den formeln. Kanske skriva ett papper och bli nominerad till Nobelpriset?

Citat:
Jag tycker inte att du ska tolka så mycket och göra fria påståenden om vad andra har sagt. Gör istället riktiga citeringar.
Vilket är det du anser att du inte sagt, det rörande Stockholm eller det rörande avfolkningsorter?
2014-01-20, 21:17
Medlem
Citat:

Det förutsätter att bostadsköpare inte blickar framåt alls, utan enbart tittar på dagsvillkoren. Tror du att det är så?
2014-01-20, 21:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Enligt detta inlägg är det inte bara enligt mig det inte råder någon bubbla i Stockholm, utan vad du säger är att bubblor per ren definition inte kan uppstå. Någonsin. Om du inte tror att en bubbla är när folk pressar upp priserna långt högre än de tror är rimligt, men så korkad tror jag inte att du är.

Tänk lite till innan du skriver. Jag säger att enligt den definitionen du och Brollio väljer så kan vi aldrig per definition ha någon prisbubbla. Jag däremot håller inte med om er definition utan anser att det som jag skrev i mitt inledande inlägg finns risk för prisbubblor i många avfolkningsorter.

.
2014-01-20, 21:27
Medlem
Citat:
Tänk lite till innan du skriver. Jag säger att enligt den definitionen du och Brollio väljer så kan vi aldrig per definition ha någon prisbubbla. Jag däremot håller inte med om er definition utan anser att det som jag skrev i mitt inledande inlägg finns risk för prisbubblor i många avfolkningsorter.

.

Vilken definition försöker du nu tillskriva mig?
Senast redigerad av Brollio 2014-01-20 kl. 21:29.
2014-01-20, 21:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Vilken definition försöker du nu tillskriva mig?

Du anser att om priserna faller pga att förutsättningarna ändras så kan det inte kallas för en bubbla.

Citat:
Nej en bostad är även den en förbrukningsvara fast med längre livslängd.

Nej en bubbla uppstår när priser ökar enormt och det som driver prisökningarna är tron på att priserna kommer att fortsätta att gå upp oavsett vad.

Då har ingen bubbla sprukigt utan det är förutsättningarna som har ändrats.

Det blir lite löjligt att du har suttigt och argumenterat mot att det finns en bubbla i säkert ett år nu och inte ens förstår vad en bubbla är.

Åter igen fallande priser betyder inte att det varit en bubbla tidigare.

Därmed säger du att om priserna faller pga av att t.ex. räntorna eller annan fundamenta ändras så är det inte någon bubbla.

.
2014-01-20, 21:37
Medlem
Citat:

.
Du ser risk för prisbubblor i avfolkningsorter med sjunkande priser alltså?
2014-01-20, 21:39
Medlem
Citat:
Du anser att om priserna faller pga att förutsättningarna ändras så kan det inte kallas för en bubbla.

Därmed säger du att om priserna faller pga av att t.ex. räntorna eller annan fundamenta ändras så är det inte någon bubbla.

.

Det stämmer men det innebär inte att en bubbla inte kan uppstå. För att citera din egen definition av en bubbla.

Citat:
För mig är det helt klart att priserna nått nivåer som ligger långt över vad som är fundamentalt motiverat och när folk inser det kommer priserna falla långt under det man betalat.

Med andra ord så anser du själv att en bubbla uppkommer när priset sticker iväg från det fundamentala värdet inte när fundamentet förändras.

Samt att bubblan spricker när folk inser att de gjort en felvärdering.
2014-01-20, 21:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du ser risk för prisbubblor i avfolkningsorter med sjunkande priser alltså?

På många avfolkningsorter ser vi en pyspunka som pågår under årtionden, jag är själv uppväxt på en av de orterna. Där hinner det sällan bli en bubbla eftersom priserna sjunker kontinuerligt men för en som äger bostaden en längre tid kan det ändå bli en rejäl realvärdesförlust.

Risken finns däremot också att den enda industrin på orten bara klappar igen som jag skrivit och då kan det över en natt bli omöjligt att ens kunna sälja sin bostad. Då får vi verkligen en situation att ägarna inte får ut något eller bara en bråkdel av vad de har betalat för sin bostad.

.
2014-01-20, 21:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det stämmer men det innebär inte att en bubbla inte kan uppstå. För att citera din egen definition av en bubbla.

Med andra ord så anser du själv att en bubbla uppkommer när priset sticker iväg från det fundamentala värdet inte när fundamentet förändras.

Samt att bubblan spricker när folk inser att de gjort en felvärdering.

Ja jag anser att bubblor kan uppstå, det har jag sagt hela tiden men nu var det din definition vi pratade om. Med den kan inga bubblor per definition uppstå och det visar förstås att du och din vapendragare gör en vansinnig definition av begreppet bubbla.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in