2014-01-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Liknelser är ofta dåliga och den här var definitivt inget undantag. En dator faller i pris och är därför att betrakta som en förbrukningsvara, till skillnad från en bostad.

Nej en bostad är även den en förbrukningsvara fast med längre livslängd.
Citat:

Det är heller inte jag som myntat begreppet "bubbla" men det som avses är att något har blivit kraftigt överprissatt, dvs. att priset man får om man säljer är betydligt mindre än vad man har betalat.

Nej en bubbla uppstår när priser ökar enormt och det som driver prisökningarna är tron på att priserna kommer att fortsätta att gå upp oavsett vad.

Citat:
Detta kan mycket väl inträffa på avfolkningsorter där priserna kan falla mycket över tiden, speciellt om den enda industrin på orten lägger ned eller successivt sparkar allt fler.

Då har ingen bubbla sprukigt utan det är förutsättningarna som har ändrats.

Det blir lite löjligt att du har suttigt och argumenterat mot att det finns en bubbla i säkert ett år nu och inte ens förstår vad en bubbla är.

Citat:
Det är just detta vi ser och har sett en längre tid och det framgår som sagt av följande artikel:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/17/har-har-husen-minskat-i-varde/

Åter igen fallande priser betyder inte att det varit en bubbla tidigare.
2014-01-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Precis. Priserna är på många håll så låga att det inte är ekonomiskt motiverat att renovera hus man ändå ska sälja inom 5-10 år. Inte så kul att köpa ett nytt kök för 30% av husets värde.

Alltså förfaller (det allt äldre) husbeståndet gradvis, och blir mindre och mindre värt. Vilket är just vad som händer, huspriserna går ner.

Håller inte med riktigt med på många av de här orterna köper man husen för att bo i med tidsperspektivet en bit in på pensionen alltså kan det kvitta ifall en köksrenovering höjer priset motsvarande.

Däremot stämmer det ganska bra på 1 or och tvåorna så dessa är enormt skabbiga i jämförelse för ingen tycker det är värt att lägga pengar på dem.
2014-01-20, 20:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Du har inte riktigt förstått vad en prisbubbla är. På samma sätt som du resonerat om att prisökningarna i Stockholm inte är en bubbla för att det drivs på av fundamenta, t ex befolkningsökning, så är inte sjunkande priser i en avfolkningsort per definition en sprucken bubbla.

Att priserna sjunker när folk flyttar därifrån betyder inte att priserna var för höga innan folk började flytta.

Å ena sidan är jag förvånad över att du inte förstår det, å andra sidan känns det som att pusselbitarna börjar falla på plats.

Men då kanske du kan definiera vad en prisbubbla är. För mig är det helt klart att priserna nått nivåer som ligger långt över vad som är fundamentalt motiverat och när folk inser det kommer priserna falla långt under det man betalat.

.
2014-01-20, 20:07
Medlem
Citat:
Men då kanske du kan definiera vad en prisbubbla är. För mig är det helt klart att priserna nått nivåer som ligger långt över vad som är fundamentalt motiverat och när folk inser det kommer priserna falla långt under det man betalat.
.

Ganska korrekt beskrivning. Men det du missar är att minksar priserna p.g.a ett ändrat fundamente så har det inte varit en bubbla.
2014-01-20, 20:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Ganska korrekt beskrivning. Men det du missar är att minksar priserna p.g.a ett ändrat fundamente så har det inte varit en bubbla.

Och om först priserna stiger kraftigt pga av de fundamenta som gäller nu och priserna sedan faller pga att fundamenta ändras då är det alltså inte enligt din definition en prisbubbla. Dvs. vi har ingen prisbubbla i storstäderna idag eftersom priserna drivits upp pga de fundamenta som råder.

Oavsett om du väljer att definiera begreppet så, så är det hårklyverier som inte på något sätt påverkar de konsekvenser som uppstår.

.
2014-01-20, 20:14
Medlem
Citat:

.
En bubbla är omotiverat höga priser. Att priserna i en avfolkningsort sjunker när folk flyttar därifrån innebär inte att priserna var omotiverat höga när de flyttade dit.

Det du säger är att befolkningsmängd inte utgör fundamenta för bostadspriser, du har alltså gjort en kovändning mot vad du sagt när det handlar om situationen i Stockholm. Menar du verkligen att du är helt seriös nu?
2014-01-20, 20:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
En bubbla är omotiverat höga priser. Att priserna i en avfolkningsort sjunker när folk flyttar därifrån innebär inte att priserna var omotiverat höga när de flyttade dit.

Självklart var inte priserna omotiverade när försäljningarna gjordes på den nivån, detsamma gäller idag i storstäderna. Det är först senare då förutsättningarna ändras som den nivån kan bli omotiverad. Det gäller både om priserna faller pga ränteförändringar eller efterfråge-förändring.

Citat:
Det du säger är att befolkningsmängd inte utgör fundamenta för bostadspriser, du har alltså gjort en kovändning mot vad du sagt när det handlar om situationen i Stockholm. Menar du verkligen att du är helt seriös nu?

Hur kom du fram till denna slutsats om vad jag skulle ha sagt?

.
2014-01-20, 20:24
Medlem
Citat:
Och om först priserna stiger kraftigt pga av de fundamenta som gäller nu och priserna sedan faller pga att fundamenta ändras då är det alltså inte enligt din definition en prisbubbla. Dvs. vi har ingen prisbubbla i storstäderna idag eftersom priserna drivits upp pga de fundamenta som råder.

Tror du har missupfattat hela diskussionen det den handlar om är ifall det finns fundamente som motiverar hela ökningstakten.

Jag skulle säga nej eftersom det finns ett visst mått av spekulation som driver priserna, däremot är jag inte säker på att spekulationsinslaget är tillräckligt stort för att det skall vara rimligt att kalla det bubbla.

Citat:
Oavsett om du väljer att definiera begreppet så, så är det hårklyverier som inte på något sätt påverkar de konsekvenser som uppstår.

Ifall det bara är konsekvenserna du utgår från så är en prisnedgång i Stockholm mycket värre än en spruken bubbla på landet. En halvering av 600 000 är långt ifrån lika farlig som minus 20% på 2,5 miljoner.
2014-01-20, 20:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Tror du har missupfattat hela diskussionen det den handlar om är ifall det finns fundamente som motiverar hela ökningstakten.

Jag skulle säga nej eftersom det finns ett visst mått av spekulation som driver priserna, däremot är jag inte säker på att spekulationsinslaget är tillräckligt stort för att det skall vara rimligt att kalla det bubbla.

Ifall det bara är konsekvenserna du utgår från så är en prisnedgång i Stockholm mycket värre än en spruken bubbla på landet. En halvering av 600 000 är långt ifrån lika farlig som minus 20% på 2,5 miljoner.

Jag tror att du använder uttryck som "du har missuppfattat..." eftersom du saknar argument i sakfrågan. Gör ett seriöst försök att bemöta inläggen istället.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-01-20 kl. 20:43.
2014-01-20, 20:35
Medlem
Citat:
Jag tror att du använder uttryck som "du har missuppfattat..." eftersom du saknar argument i sakfrågan.

.

Argument i vilken sakfråga? Jag förklarade för dig vad sakfrågan var.

Tror du verkligen det hade funnits en diskussion om en bubblas vara eller icke vara ifall det var belagt att alla prishöjningar beror på fundamente?
2014-01-20, 20:37
Medlem
Citat:
Självklart var inte priserna omotiverade när försäljningarna gjordes på den nivån, detsamma gäller idag i storstäderna. Det är först senare då förutsättningarna ändras som den nivån kan bli omotiverad. Det gäller både om priserna faller pga ränteförändringar eller efterfråge-förändring.
Var inte priserna omotiverade är det per ren definition ingen bubbla som spruckit när de sedan sjunker.

Citat:
Hur kom du fram till denna slutsats om vad jag skulle ha sagt?
Att du sagt att ändrad befolkningsmängd utgör fundamenta i Stockholm? För att du sagt det.

Att du sagt att ändrad befolkningsmängd inte utgör fundamenta i avfolkningsorter? För att du sagt att fallande priser i avfolkningsorter är en sprucken bubbla.

Det är rätt komiskt att se...
2014-01-20, 20:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Var inte priserna omotiverade är det per ren definition ingen bubbla som spruckit när de sedan sjunker.

Då kan vi avsluta tråden här och nu, för de fundamenta som gäller nu gör att bopriserna är fullt rimliga.

Citat:
Att du sagt att ändrad befolkningsmängd utgör fundamenta i Stockholm? För att du sagt det.

Att du sagt att ändrad befolkningsmängd inte utgör fundamenta i avfolkningsorter? För att du sagt att fallande priser i avfolkningsorter är en sprucken bubbla.

Det är rätt komiskt att se...

Jag tycker inte att du ska tolka så mycket och göra fria påståenden om vad andra har sagt. Gör istället riktiga citeringar.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in