Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
Jag har en hypotes om att en central riksbunker borde ha mer eller mindre direktaccess (läs: underjordiska tunnlar) från fastigheter som t.ex. Rosenbad, Kungliga slottet och Sagerska palatset.
Kan det stämma med något av dina Stockholm A och Stockholm B?
Jag har ingen större koll på ledningstunnlarna under Stockholm, mer än att tunneln som går under Södermalm söderut ansluter till Stockholm A.
Gällande B så verkar det råda viss förvirring. Fredhäll sägs husera en viktig teleanläggning som HAR tunnelanslutning, men platsen är INTE Stockholm B även om jag hörde något om att den skulle kunna fungera för ändamålet lika bra som A eller B.
B ligger däremot i närheten av Fredhäll-anläggningen, men längre västerut. Vet inte hur det är med tunnel.
Jag har bara fått höra fragment om hur det är uppbyggt och kan ha fel. Men förekomsten av en Stockholm A- och B-anläggning är väl belagd och har till och med varit med fiktivt i tv-serie.
Det du skriver om att platser av betydelse i city är anslutna är korrekt, men jag kan inte svära på exakt vilka. Men då Högkvarteret är anslutet så är säkert regeringsbyggnaderna det också. Till och med Skandiahuset är anslutet, med den begränsade betydelse det huset skulle ha vid en invasion.
Ledningstunnlarna ses som extremt känsliga och det finns en anledning till att man skickar pikéten på larm. Man ska komma ihåg att dessa tunnlar är vitala för flera aktörer - Fortum, Telia, i viss mån VA-verket.... det går att ställa till stor oreda om man skruvar på fel kranar där nere. Eller en bomb som smäller av på fel (rätt) ställe skulle kunna slå ut el, tele, fjärrvärme och i viss mån VA-verkets verksamheter i centrala stan.