Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-01-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Riksarkivet antar jag ni menar då? Det är en väldigt stor källare på 6-plan om jag inte har helt fel, arkiv men vart annat också i berget?

Riksarkivet har ett dokument med en översiktlig skiss. Sidan 12.

Riksarkivet, PDF
Citera
2014-01-14, 19:11
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende

Riksarkivet, PDF

Skrev direkt från minnet Men det är ju ett tänkbart bergrum.
Citera
2014-01-14, 19:15
Medlem
Citat:

Riksarkivet, PDF

Det verkar även att ha funnits militära intressenter i kvarterets urberg.

Citat:
Under Mariebergshöjden finns bland annat ett av försvaret disponerat bergrum. Försvaret behöver inte längre detta och vill därför avveckla sitt ägande i området.

Dokument från Gatu- och fastighetskontoret
Citera
2014-01-15, 04:24
Medlem
Citat:
Jag har en hypotes om att en central riksbunker borde ha mer eller mindre direktaccess (läs: underjordiska tunnlar) från fastigheter som t.ex. Rosenbad, Kungliga slottet och Sagerska palatset.

Kan det stämma med något av dina Stockholm A och Stockholm B?
Jag har ingen större koll på ledningstunnlarna under Stockholm, mer än att tunneln som går under Södermalm söderut ansluter till Stockholm A.

Gällande B så verkar det råda viss förvirring. Fredhäll sägs husera en viktig teleanläggning som HAR tunnelanslutning, men platsen är INTE Stockholm B även om jag hörde något om att den skulle kunna fungera för ändamålet lika bra som A eller B.

B ligger däremot i närheten av Fredhäll-anläggningen, men längre västerut. Vet inte hur det är med tunnel.

Jag har bara fått höra fragment om hur det är uppbyggt och kan ha fel. Men förekomsten av en Stockholm A- och B-anläggning är väl belagd och har till och med varit med fiktivt i tv-serie.

Det du skriver om att platser av betydelse i city är anslutna är korrekt, men jag kan inte svära på exakt vilka. Men då Högkvarteret är anslutet så är säkert regeringsbyggnaderna det också. Till och med Skandiahuset är anslutet, med den begränsade betydelse det huset skulle ha vid en invasion.

Ledningstunnlarna ses som extremt känsliga och det finns en anledning till att man skickar pikéten på larm. Man ska komma ihåg att dessa tunnlar är vitala för flera aktörer - Fortum, Telia, i viss mån VA-verket.... det går att ställa till stor oreda om man skruvar på fel kranar där nere. Eller en bomb som smäller av på fel (rätt) ställe skulle kunna slå ut el, tele, fjärrvärme och i viss mån VA-verkets verksamheter i centrala stan.
Citera
2014-01-15, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Jag har ingen större koll på ledningstunnlarna under Stockholm, mer än att tunneln som går under Södermalm söderut ansluter till Stockholm A.

Gällande B så verkar det råda viss förvirring. Fredhäll sägs husera en viktig teleanläggning som HAR tunnelanslutning, men platsen är INTE Stockholm B även om jag hörde något om att den skulle kunna fungera för ändamålet lika bra som A eller B.

B ligger däremot i närheten av Fredhäll-anläggningen, men längre västerut. Vet inte hur det är med tunnel.

Jag har bara fått höra fragment om hur det är uppbyggt och kan ha fel. Men förekomsten av en Stockholm A- och B-anläggning är väl belagd och har till och med varit med fiktivt i tv-serie.

Det du skriver om att platser av betydelse i city är anslutna är korrekt, men jag kan inte svära på exakt vilka. Men då Högkvarteret är anslutet så är säkert regeringsbyggnaderna det också. Till och med Skandiahuset är anslutet, med den begränsade betydelse det huset skulle ha vid en invasion.

Ledningstunnlarna ses som extremt känsliga och det finns en anledning till att man skickar pikéten på larm. Man ska komma ihåg att dessa tunnlar är vitala för flera aktörer - Fortum, Telia, i viss mån VA-verket.... det går att ställa till stor oreda om man skruvar på fel kranar där nere. Eller en bomb som smäller av på fel (rätt) ställe skulle kunna slå ut el, tele, fjärrvärme och i viss mån VA-verkets verksamheter i centrala stan.

Tack för fördjupningen. Det är alltså de anläggningar som i tele- och internetknutpunktssammanhang brukar kallas för A och B du menar?
Citera
2014-01-15, 07:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Så det du säger är att det finns flera moderna riksbunkrar i Stockholms city? Intressant, låt höra.

Begreppet riksbunkrar hör 60-talet till då doktrinen att vi skulle utrymme de större städerna och all ledning av landet skulle följa med. RB60 är relevant, RB80 som begrepp mer tveksamt även om det funnits uppehållsplatser i skogen under den perioden för den högsta ledningen. Med det var mer rörliga funktioner många alternativa platser. Det framgår av vad andra skrivit om man läser tråden.

Om vi går till nutid har Sverker sagt att Stockholm ska försvaras och då får vi anta att de räknar med, alltså hoppas, kunna hålla stånd en hel vecka. Inte packar ledningen trunken och sätter sig i skogen i zonen och försvarar Stockholm därifrån, de kommer ju knappast att kunna ta sig ut från storstan.

Mer konkret tänker jag inte spekulera om anläggningar, men en viss funktionell rörlighet är naturligtvis möjlig även i Stockholm.
Citera
2014-01-15, 08:13
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Begreppet riksbunkrar hör 60-talet till då doktrinen att vi skulle utrymme de större städerna och all ledning av landet skulle följa med. RB60 är relevant, RB80 som begrepp mer tveksamt även om det funnits uppehållsplatser i skogen under den perioden för den högsta ledningen. Med det var mer rörliga funktioner många alternativa platser. Det framgår av vad andra skrivit om man läser tråden.

Om vi går till nutid har Sverker sagt att Stockholm ska försvaras och då får vi anta att de räknar med, alltså hoppas, kunna hålla stånd en hel vecka. Inte packar ledningen trunken och sätter sig i skogen i zonen och försvarar Stockholm därifrån, de kommer ju knappast att kunna ta sig ut från storstan.

Mer konkret tänker jag inte spekulera om anläggningar, men en viss funktionell rörlighet är naturligtvis möjlig även i Stockholm.

Det här håller jag med om, min erfarenhet är att det under de senare åren av kalla kriget främst var de militära som använde sig av berg, Fo samt Milo Gpl:er och HKV.
I övrigt så var det främst teknik snarare än personal som lades i skyddade platser.
Citera
2014-01-15, 11:05
Medlem
Citat:
Tack för fördjupningen. Det är alltså de anläggningar som i tele- och internetknutpunktssammanhang brukar kallas för A och B du menar?
Både ja och nej.

Det finns fem viktiga internetknutpunkter i Sverige, kallade IX, samtliga i bergrum. Göteborg/Bällskär, Malmö/Limhamn, Stockholm A och B samt en i Sundsvall. Stockholm A och B används alltså som benämning på dessa. Men jag har också hört samma namn användas i ett sammanhang som närmast kan sägas handla om uppehållsplats för regeringen i en krissituation. Alltså en "RB light", en typ av skyddsrum med det vanliga såsom hus på stålfjädrar osv.

Stockholm A kan alltså syfta både på internetknutpunkten och ett skyddsrum, och namnet avser en och samma berganläggning söder om Stockholm oavsett vilket användningsområde man menar.

Vet inte när denna "extra funktion" tillkom men det kan ha varit så sent som på 90-talet. Vore intressant att gräva lite hos PTS/Skanova/Telia eller kanske i gamla Televerkets arkiv...
Citera
2014-01-15, 12:09
Medlem
SteelPizzas avatar
(FB) Hammarbyberget med omnejd

Vore nästan underligt om inte denna kommunikationsknutpunkt inte hade innehållit en samlingsplats för beslutade.

Sveriges första mobilväxel fanns just i detta berg.
Citera
2014-01-15, 12:28
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
(FB) Hammarbyberget med omnejd

Vore nästan underligt om inte denna kommunikationsknutpunkt inte hade innehållit en samlingsplats för beslutade.

Sveriges första mobilväxel fanns just i detta berg.

Det gör den inte.
Citera
2014-01-15, 21:42
Medlem
Citat:
FTN står väl rätt så ofta på arrenderad mark. Men har det varit förekommande även för större anläggningar typ Gpl?

FTN står också på statlig mark, t ex Sveaskogs. Vilket bildades ur Domänverket. Staten är mångfacetterad!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveaskog

Apropå Marieberg så är dokumentet från 2001, undrar vad som hände därefter? Men för väldigt länge sedan hade dåvarande FFV ammunitionstillverkning i Marieberg så bergrummet torde härröra därifrån. Hade ändå varit intressant att veta storlek och nuvarande användning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Försvarets_Fabriksverk
Senast redigerad av Inspektorn 2014-01-15 kl. 21:52. Anledning: Tillägg
Citera
2014-01-15, 22:29
Medlem
Åter igen har UE:arna i Lesjöfors pissat på skyddslagen och lagt upp bilder på ett objekt i anslutning till RB80. Jag är själv inte särskilt upprörd även om jag aldrig skulle komma på tanken att göra det själv men jag undrar lite varför ingen reagerar. Det har ju t.o.m. postats länk i denna tråd. Hur vågar de ens?

Från den äldre versionen har jag inte sett mycket bilder. Inte en enda bild som visar betong kan jag minnas därifrån även om det säkert har förekommit.

Jag vill härmed inte att diskussionen ska urarta till den klassiska om skyddsobjekt. Jag är mest intresserad av allt runtikring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in