Citat:
Ursprungligen postat av
Baiser
Han twittrar idag att han när han gjorde lumpen var vagnchef på stridsvagn.
https://twitter.com/arnstad/status/422806456170446848
Men han hade för några år sedan en blogg Typ "krigsfilmsbloggen", ihop med Johan Romin (innan de blev ovänner) Där skrev han nått i still med att "såg den här filmen okändsoldat när jag gjorde lumpen som kassernvakt på P18"
Kan tyvärr inte hitta bloggen längre, men värt att titta upp....
Enklare att kontrollera med relevant myndighet än att leta efter gamla blogginlägg.
Angående Henrik Arnstads
påstående på twitter om att han varit stridsvagnschef så tog jag på mig att maila Rekryteringsmyndigheten (tid Pliktverket) och kontrollera hur det egentligen ligger till. Svaret kom inom en timme.
Citat:
Värnkanonsoldat, P18 Visby, 1987-88 7,5 mån, menig, vitsord: X55
För den som inte är militärt bevandrad så kan jag, utifrån mina enkla kunskaper, upplysa om att en värnkanonssoldat inte sitter i stridsvagn och en menig soldat som gör 7.5 månader är heller inte någon chef av något slag, det framgår om inte annat av ordet
menig. Vitsordet (värnpliktsbetyget) är dessutom rekordlågt, han måste ha varit
totalt oduglig. Det är alltså inte ett lågt betyg, det är ett katastrofalt betyg, särskilt med tanke på vilken enkel tjänst det handlar om. Något som tyder på någon sorts underliggande problematik. Märk också att titlar som malaj och kasernsopare inte finns utan en mängd befattningar ryms inom det och det finns ingen officiell lista. Jag får intrycket av Arnstad tjänstgjort som malaj/kasernsopare efter
grundutbildning, detta pga kombinationen av befattning, betyg, tiden han tjänstgjort och grad. Betyget tyder på att han antagligen omplacerats med bibehållen tjänstetitel, kanske redan under grundutbildningen. Detta får dock någon som har bättre koll på militära värnpliktiga reda ut.
Edit:
Såg inte nedanstående twitter.
Citat:
Flygbolaget säger att all systems are go and there will be lift off. Befälselev Arnstad från P18:s Livkompani strv återkommer därmed till öjn. Hoppas jag!
1 · den 28 oktober 2013 kl. 13:04 via mobil
Som jag visat ovan med mailet från Rekryteringsmyndigheten så har Henrik Arnstad
inte varit befälselev. Befälselever gör inte 7.5 månader och rycker ut som meniga!