2014-01-14, 12:03
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Kan ni föreställa er Krp.Arn kommendera en uppställning med kombon pipröst och vanföreställningar?

De värnpliktiga fick sig nog en skrattfest utan dess like när pipmytaren fil.arn lekte militär. Hade kunnat betala för att se den föreställningen.

Undrar just hur många soldater som pekades ut som fascister
I övrigt, det blir ju allt mer bevisat nu att karln faktiskt är mytoman. Kan bli svettigt för gammelmedia som ju nyttjar hen som nån sorts expert.
Citera
2014-01-14, 16:54
Medlem
flakmopedistens avatar
Stridsvagnschefen som egentligen var malaj i det militära

Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Han twittrar idag att han när han gjorde lumpen var vagnchef på stridsvagn.

https://twitter.com/arnstad/status/422806456170446848

Men han hade för några år sedan en blogg Typ "krigsfilmsbloggen", ihop med Johan Romin (innan de blev ovänner) Där skrev han nått i still med att "såg den här filmen okändsoldat när jag gjorde lumpen som kassernvakt på P18"

Kan tyvärr inte hitta bloggen längre, men värt att titta upp....
Enklare att kontrollera med relevant myndighet än att leta efter gamla blogginlägg.

Angående Henrik Arnstads påstående på twitter om att han varit stridsvagnschef så tog jag på mig att maila Rekryteringsmyndigheten (tid Pliktverket) och kontrollera hur det egentligen ligger till. Svaret kom inom en timme.
Citat:
Värnkanonsoldat, P18 Visby, 1987-88 7,5 mån, menig, vitsord: X55
För den som inte är militärt bevandrad så kan jag, utifrån mina enkla kunskaper, upplysa om att en värnkanonssoldat inte sitter i stridsvagn och en menig soldat som gör 7.5 månader är heller inte någon chef av något slag, det framgår om inte annat av ordet menig. Vitsordet (värnpliktsbetyget) är dessutom rekordlågt, han måste ha varit totalt oduglig. Det är alltså inte ett lågt betyg, det är ett katastrofalt betyg, särskilt med tanke på vilken enkel tjänst det handlar om. Något som tyder på någon sorts underliggande problematik. Märk också att titlar som malaj och kasernsopare inte finns utan en mängd befattningar ryms inom det och det finns ingen officiell lista. Jag får intrycket av Arnstad tjänstgjort som malaj/kasernsopare efter
grundutbildning, detta pga kombinationen av befattning, betyg, tiden han tjänstgjort och grad. Betyget tyder på att han antagligen omplacerats med bibehållen tjänstetitel, kanske redan under grundutbildningen. Detta får dock någon som har bättre koll på militära värnpliktiga reda ut.

Edit:
Såg inte nedanstående twitter.
Citat:
Flygbolaget säger att all systems are go and there will be lift off. Befälselev Arnstad från P18:s Livkompani strv återkommer därmed till öjn. Hoppas jag!
1 · den 28 oktober 2013 kl. 13:04 via mobil
Som jag visat ovan med mailet från Rekryteringsmyndigheten så har Henrik Arnstad inte varit befälselev. Befälselever gör inte 7.5 månader och rycker ut som meniga!
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-01-14 kl. 17:48.
Citera
2014-01-14, 17:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Vitsordet (värnpliktsbetyget) är dessutom rekordlågt, han måste ha varit totalt oduglig. Det är alltså inte ett lågt betyg, det är ett katastrofalt betyg som tyder på någon sorts underliggande problematik.
Är det inte det som förr kallades en fem-femma, dvs närmast förståndshandikappad?
Citera
2014-01-14, 17:09
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det inte det som förr kallades en fem-femma, dvs närmast förståndshandikappad?
Ingen aning. Är inte svensk medborgare och har därför inte gjort värnplikt i Sverige. Någon annan får reda ut hur det jag grävt fram ska tolkas. Allt jag vet är att svenska värnpliktsbetyg ska ses utifrån vad det är för befattning, att få högt betyg på en busenkel befattning (tex bevakningsman) är mycket enkelt, att få det på en kvalificerad militär utbildning är svårare. Detta vet jag då jag arbetat i rekryteringsbranschen. Jag vet också att den som rycker ut som menig inte har haft någon chefsbefattning. Resterande kanske de hårda grabbarna i Vapen- och militärforumet kan reda ut. Min tolkning är dock att Arnstad varit det som man populärt kallar malaj. Dessutom med dåliga betyg. Förvisso underhållande men ändå irrelevant, stridsvagnschef har han inte varit i alla fall.

Jag begriper inte varför han ljuger offentligt om lättkontrollerade uppgifter, särskilt inte när han redan avslöjats ljuga om sina akademiska meriter. Det är som om att han inte kan kontrollera sig?
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-01-14 kl. 17:44.
Citera
2014-01-14, 18:45
Medlem
longbow4ys avatar
Det visar sig än en gång att försvaret hade viss personkännedom. Vitsord: X55 är bedrövligt.

Apropå femfemma: http://sv.wikipedia.org/wiki/Femfemma

Nu är det nästan tragiskt hur mytomanen ställer till det för sig.
Citera
2014-01-14, 18:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Apropå femfemma: http://sv.wikipedia.org/wiki/Femfemma
Tack för den. Jag fick för mig att det var en militär term, för vissa befäl använde sig av uttrycket när det var dags för utskällningar i lumpen.
Citera
2014-01-14, 19:00
Medlem
StuGs avatar
Vagnchef på strv gjorde väl 15 månader och var befälsuttagna från start? Var generalfältmarschalken av fjärde graden månne vagnchef på nyckelpigan-tåget på Kneippbyns sommarland?

I vilket fall skall han ha heder att erkänna sig strv-möp i den häxkittel av pk han simmar runt i...
Kanske skall byta hobby och lägga fil.arnandet åt sidan?
Senast redigerad av StuG 2014-01-14 kl. 19:03.
Citera
2014-01-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

I Norrbotten hamnade de som inte hade alla hästar hemma på det som då i folkmun kallades för "Pite 55".
Det var ett mentalsjukhus.
Citera
2014-01-14, 19:55
Medlem
Hoppsan! Men flickan Wagenius är rätt söt ändå så viss förståelse kan man väl ändå ha att han vill impa lite med soldatflärd?
Flickor gillar män i uniform och fascistparanoida herrar vill säkert doppa lite då och då de också!
Citera
2014-01-14, 20:07
Medlem
Klimatflyktings avatar
Jag kan inte erinra mig att jag har varit med att ge någon så erbarmliga vitsord. Befattningen värnkanonsoldat föregås av grundutbildning på det som kallades malajkompani.

Dessa "soldater" utgjordes dels av halta och lytta men en inte försumbar del var sådana som inte hade alla hästarna hemma. Vet vi om Arnstad lider av några fysiska men?
Vitsordet pekar ju dock mer i riktning mot mentala tillkortakommanden.
Citera
2014-01-14, 20:07
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Som jag visat ovan med mailet från Rekryteringsmyndigheten så har Henrik Arnstad inte varit befälselev. Befälselever gör inte 7.5 månader och rycker ut som meniga!
Härligt scoop och bra utrett här.

En tråd i "Vapen och Militär"-delen ger detta vid handen:
Citat:
Första siffran: Uppförande.
10 är enligt papperna "Mycket gott (normalbetyg)" .

"Ger uttryck för vilja och förmåga att iakttaga de regler som finns angivna, samt förmågan att ta hänsyn till överordnad och omgivning."

Andra siffran: Lämplighet.

"Är ett uttryck för de psykiska och fysiska egenskaper som bedöms krävas för respektive befattningar samt främst vid befälsutbildning, värderar pålitlighet och vilja till ansvar, initiativkraft, självverksamhet, samarbetsförmåga, omdöme och organisationsförmåga."

Tredje siffran: Kunskaper och färdigheter.

"är en värdering av de för utbildningen viktigaste ämnena och övningsgrenarna. Betyget är så långt som möjlighet grundat på praktiska och teoretiska prov."
(FB) Militära vitsord

Det här är alltså uselt och faktiskt snäppet värre än hans tidigare i tråden postade gymnasiebetyg. Troligen visar det på leda och en känsla av att var på fel plats – Reefat el Arnstad är ju mycket bättre än så här och kan mer än att sopa kaserner. Även Göran Persson var ju malaj.
Minns att malajerna vid mitt regemente var smällfeta killar som hade något godmodigt över sig och skötte uppgiften så gott de kunde. De gjorde det mysigt i vakten för oss tillfälligt gästande rekryter.

Men några saker kanske ska kollas innan vi slår på trumman.
Han kan ha mönstrat och blivit uttagen till befälselev, för att sedan förflyttas till malaj-tjänst p g a fysisk skada eller begäran, om han kanske ville ha kortare tjänst. (Hade några killar under mig som kunde ha blivit KB (15 mån.) men som inte ville slösa bort så mycket av livet på lumpen. En av dem ansökte om och beviljades malaj-tjänst.)
Citera
2014-01-14, 20:20
Medlem
Citat:
Värnplikt
----
Åtkomliga uppgifter : Inskrivningsår, förband, befattning vid inskrivningen, nuvarande befattning, speciella kunskaper, grad, typhinder, (vapenfri tjänst, befriad), repövningar, vitsord (tre betyg: uppförande, lämplighet i befattning, allmän duglighet. Högsta betyg är 10, lägsta (ej godkänd) är 5. Registret innehåller uppgifter om svenska män och kvinnor mellan 18-47 år, även de som inte gjort värnplikt.
http://www.fgj.se/Default.aspx?tabid=173&Itemid=1172

Arnstad är underkänd, han var olämplig för sin befattning och allmänt oduglig - men uppförde sig trots allt klanderfritt.
Tolkar betyget som att man betraktat Arnstad som en dumsnäll idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in