2006-03-17, 20:16
Medlem
Fuzzzzys avatar
X-7-7 och däromkring är, som jag fattat det, "average". Vad betyder de olika betygen och vad krävs för att man ska få högre? Några tips? Har dessa något civilt värde? Någon som fått full pott?
Citera
2006-03-18, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy
X-7-7 och däromkring är, som jag fattat det, "average". Vad betyder de olika betygen och vad krävs för att man ska få högre? Några tips? Har dessa något civilt värde? Någon som fått full pott?

Dom 2 värderna efter 10an står för din skickligthet som soldat efter gsu sedan den andra efter i vilken utsträckning du är tillämpad efter din befattning, dock vågar jag inte svara på vilken siffra som är vilken..
Citera
2006-03-18, 10:25
Medlem
Fuzzzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlocKx
... din skickligthet som soldat efter gsu...

Alltså går inte GSU in på betyget?
Citera
2006-03-18, 11:37
Medlem
Citat:
Alltså går inte GSU in på betyget?

Allt du gör i VPLen tas med i bedömningen.
Citera
2006-03-18, 20:52
Medlem
8222s avatar
Citat:
Har dessa något civilt värde?

Nja,nu för tiden skrivs det istället omdömen för varje soldat eftersom siffrorna inte säger tex arbetsgivare så mycket (såvida de inte är gamla militärer). Omdömerna är genomgående positiva så inget negativt får står med.
Citera
2006-03-18, 21:15
Medlem
503s avatar
Tror att jag redan skrivit detta någon stans, men nu är jag så vänlig av mig och har ändå ingenting att göra så here goes (förklaring ang. siffrorna):

Första siffran: Uppförande.

10 är enligt papperna "Mycket gott (normalbetyg)" .

"Ger uttryck för vilja och förmåga att iakttaga de regler som finns angivna, samt förmågan att ta hänsyn till överordnad och omgivning."

Andra siffran: Lämplighet.

"Är ett uttryck för de psykiska och fysiska egenskaper som bedöms krävas för respektive befattningar samt främst vid befälsutbildning, värderar pålitlighet och vilja till ansvar, initiativkraft, självverksamhet, samarbetsförmåga, omdöme och organisationsförmåga."

Tredje siffran: Kunskaper och färdigheter.

"är en värdering av de för utbildningen viktigaste ämnena och övningsgrenarna. Betyget är så långt som möjlighet grundat på praktiska och teoretiska prov."
Citera
2006-03-18, 23:00
Medlem
MunchenCallings avatar
har för mig genomsnitt är lägre än 10-7-7.
10-7-7 är minimum om du vill bli officer och söka till utlandstjänst har jag för mig.

hade en på mitt regement som fick 10-10-10
men det blev ett jävla liv på officerarna för tydligen ska ingen få ett sådant betyg

jag var andra bäst i min pluton med 10-8-8 och för att få högre så måste du ha väldigt mänskliga kvalitéer. Egotrippade soldater blir utsållade fort.
Citera
2006-03-18, 23:46
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
har för mig genomsnitt är lägre än 10-7-7.
10-7-7 är minimum om du vill bli officer och söka till utlandstjänst har jag för mig.

hade en på mitt regement som fick 10-10-10
men det blev ett jävla liv på officerarna för tydligen ska ingen få ett sådant betyg

jag var andra bäst i min pluton med 10-8-8 och för att få högre så måste du ha väldigt mänskliga kvalitéer. Egotrippade soldater blir utsållade fort.
en klasskompis fick 10-10-10 i betyg, mestadels tack vare att han krökte sin K-pist på en fyllskalles huvud när han stog högvakt.

Jag hade 10-9-9, men iom 2 bonnpernisar a´ en månad totalt, så sänkte jag till 10-5-5
Citera
2006-03-18, 23:58
Medlem
Kwalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
en klasskompis fick 10-10-10 i betyg, mestadels tack vare att han krökte sin K-pist på en fyllskalles huvud när han stog högvakt.

Huh?
Citera
2006-03-19, 00:15
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwalle
Huh?
det var en fyllskalle som kom och skulle ta hans fina nypolerade K-pist, det gillade inte min kompis som slog med kolven på sidan av fyllskallens huvud så den böjdes.
Citera
2006-03-19, 00:21
Medlem
Doktor Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling

Fänrik Kotte= 10 8 9
Citera
2006-03-19, 00:53
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Jag hade 10-9-9, men iom 2 bonnpernisar a´ en månad totalt, så sänkte jag till 10-5-5

uh?
Man får bara det omdömet en gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här