2013-05-16, 17:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Citat:
Ursprungligen postat av Reefat el Arnstad
I verkligheten är ofta forskare anti-intellektuella drumlar och journalister högt akademiskt skolade personer, lyhörda och reflekterande.
Hade han haft en examen själv – eller inte avslöjats som en simpel mytoman – så hade det förstås varit annat ljud i skällan och en fil. kand. hade varit grundkrav för att Arnstad alls skulle värdigas prata med någon.
Jag körde det där Arnstad-citatet genom min egen lätt moddade version av Google Translate och fick fram följande:

I verkligheten riskerar forskare i alldeles för stor sträckning att inte tycka som jag, och då är de förstås dåliga. Journalister, däremot, de tycker för det mesta precis som jag.

Problemet är ju inte Arnstad. Hängivna amatörforskare med slask i självkritiken och en mindervärdeskomplexnegativ uppfattning om medlemmar av den äkta akademiska professionen har det ju alltid funnits - titta bara på alla dessa "vaggomaner" som befolkar Sveriges olika landskap och vill visa att just deras landskap har varit helt centralt för Sveriges utveckling.

Nej, det anmärkningsvärda är att en mer eller mindre enig kulturjounalistkår står på Arnstads sida och ger honom utrymme. Så skulle det inte vara i något annat europeiskt land som jag känner till något om.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-05-16 kl. 17:53.
Citera
2013-05-16, 18:55
Medlem
White Christmass avatar
När man söker på SVT debatt så får man fram som en underrubrik eller en betald rubrik

"SDs kris är typiskt för..."

Trycker man där kommer man till Arnstad artikel. Den börjar med:

SVERIGEDEMOKRATERNA Väljarna överger Sverigedemokraterna samtidigt som rasistavslöjanden blottar en djup konflikt inom partiet. Striden står mellan en förhandlingsvillig ledning och politiskt omogna radikaler. Det som nu sker är ett skolexempel på hur en fascistisk rörelse försöker bli ett rumsrent maktalternativ – frågan är om SD överlever krisen eller om partiet splittras och går under, skriver Henrik Arnstad.

Den publicerades 4:e Maj och i Maj har två opinonsundersökningar släppts SD har gått svagt upp i båda. Känns ju konstigt att SVT som skryter med att de är opolitiska hjäper till att sprida sånt här.

Kan vara plåster på såren för att Fil.arn blev bortplockad från debattprogrammet.
Citera
2013-05-17, 16:09
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Den publicerades 4:e Maj och i Maj har två opinonsundersökningar släppts SD har gått svagt upp i båda. Känns ju konstigt att SVT som skryter med att de är opolitiska hjäper till att sprida sånt här.

Varför det? Det publicerades ju på ett debattforum som SVT håller och således får skribenten stå för åsikten. Även SD och SDare har fått chansen att publicera sina åsikter där.

Bl a dessa:

http://debatt.svt.se/2013/03/05/reva-aktivister-respekterar-inte-den-svenska-demokratin/
http://debatt.svt.se/2013/02/15/hycklande-medier-forringar-nathatet-som-drabbar-oss-i-sd/
http://debatt.svt.se/2012/09/19/straffmyndiga-ungdomar-maste-kunna-domas-som-vuxna/
http://debatt.svt.se/2012/07/21/bilden-av-sd-som-ett-extremt-hogerparti-ar-fabricerad-av-okunniga-journalister/
http://debatt.svt.se/2012/07/05/s-rostar-med-regeringen-lika-ofta-som-vi-sverigedemokrater/
http://debatt.svt.se/2012/07/01/gomda-flyktingar-i-sverige-har-fatt-det-battre-an-svenskar-i-polen/
http://debatt.svt.se/2012/04/18/precis-som-breivik-ar-vi-kritiska-mot-islam-%E2%80%93-men-vi-ar-inte-terrorister/
http://debatt.svt.se/2012/03/24/kurdo-baksi-tar-inte-debatten-med-oss-i-sd/
http://debatt.svt.se/2012/03/17/minskat-bistand-battre-an-daligt-bistand/
http://debatt.svt.se/2012/02/25/stoppa-importen-av-djur-som-plagats-ihjal/
http://debatt.svt.se/2011/02/17/nu-maste-vi-andra-riksdagens-rostregler/

Att Arnstad hade fel (än så länge) i sin analys är ju ändå ingen förvåning. Men SVT Debatt är inte ett faktabaserat forum, utan just ett opinionsforum. De skulle kunna publicera en serie artiklar från diverse skribenter om att färgen gul är vackrare än färgen röd. För att sedan kontra med en hel serie artiklar som argumenterar det motsatta för att avsluta med en artikel från någon besserwisser till skribent som hävdar att »vi måste våga se nyanserna, både gul och röd kan vara en vacker färg.»

Så kan, exempelvis, ett debattforum se ut.
Senast redigerad av filipjansson 2013-05-17 kl. 16:14.
Citera
2013-05-17, 16:43
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson
Varför det? Det publicerades ju på ett debattforum som SVT håller och således får skribenten stå för åsikten. Även SD och SDare har fått chansen att publicera sina åsikter där.

Att Arnstad hade fel (än så länge) i sin analys är ju ändå ingen förvåning. Men SVT Debatt är inte ett faktabaserat forum, utan just ett opinionsforum. De skulle kunna publicera en serie artiklar från diverse skribenter om att färgen gul är vackrare än färgen röd. För att sedan kontra med en hel serie artiklar som argumenterar det motsatta för att avsluta med en artikel från någon besserwisser till skribent som hävdar att »vi måste våga se nyanserna, både gul och röd kan vara en vacker färg.»

Så kan, exempelvis, ett debattforum se ut.

Det har jag inga problem med att han får ha en debattartikel där. Det jag anmärkte på är att om du söker på "SVT debatt" på en sökmotor så får du fram Arnstads artikel om att SD är fascister som en underrubrik/sponsrad länk på svt.se.

Flertalet experter skulle inte hålla med om att SD är fascister bör då statliga SVT hjälpa till att sprida sån information.
Citera
2013-05-17, 16:52
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Det har jag inga problem med att han får ha en debattartikel där. Det jag anmärkte på är att om du söker på "SVT debatt" på en sökmotor så får du fram Arnstads artikel om att SD är fascister som en underrubrik/sponsrad länk på svt.se.

Flertalet experter skulle inte hålla med om att SD är fascister bör då statliga SVT hjälpa till att sprida sån information.

Aha, okej - då förstår jag vad du menar.

Nu vet jag inte hur sökmotorer fungerar men det verkar som att Arnstads artikel är den mest lästa och kommenterade de senaste veckorna. Den andra som syns som underrubrik, för mig, är Malmötopparnas Israel-fientlighet blir allt märkligare.

Den har också på senare tid varit bland de mest lästa och kommenterade. Kan det ha något med saken att göra?

Eller vem vet, SVT vill kanske också hjälpa judiska/israeliska intressen?
Citera
2013-05-17, 23:04
Medlem
Citat:
När man söker på SVT debatt så får man fram som en underrubrik eller en betald rubrik

"SDs kris är typiskt för..."

Trycker man där kommer man till Arnstad artikel. Den börjar med:

SVERIGEDEMOKRATERNA Väljarna överger Sverigedemokraterna samtidigt som rasistavslöjanden blottar en djup konflikt inom partiet. Striden står mellan en förhandlingsvillig ledning och politiskt omogna radikaler. Det som nu sker är ett skolexempel på hur en fascistisk rörelse försöker bli ett rumsrent maktalternativ – frågan är om SD överlever krisen eller om partiet splittras och går under, skriver Henrik Arnstad.

Kan vara plåster på såren för att Fil.arn blev bortplockad från debattprogrammet.

Fick inte SD runt 13% i någon opinionsundersökning alldeles nyss? Fast det har kanske inte kommenterats av Arnstad.

Det man kan fundera på är om kulturjournalistmaffian använder Arnstad som nyttig idiot, som får springa runt och skrika "Fascist!" ett tag, eller om de verkligen är så intellektuellt undermåliga att de omfattar hans dumheter och hans akademikerbluff?

Egentligen är detta en helt fantastisk historia! Sverige har aldrig haft så många akademiker som nu, och att hitta någon skrivkunnig som verkligen har en fil kand, fil mag etc, att anlita i tidningarna borde ju vara hur enkelt som helst. Varför vill man ens ta i Arnstad med tång?
Citera
2013-05-18, 07:50
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Det man kan fundera på är om kulturjournalistmaffian använder Arnstad som nyttig idiot, som får springa runt och skrika "Fascist!" ett tag, eller om de verkligen är så intellektuellt undermåliga att de omfattar hans dumheter och hans akademikerbluff?

Egentligen är detta en helt fantastisk historia! Sverige har aldrig haft så många akademiker som nu, och att hitta någon skrivkunnig som verkligen har en fil kand, fil mag etc, att anlita i tidningarna borde ju vara hur enkelt som helst. Varför vill man ens ta i Arnstad med tång?
Det handlar om energi. Arnstad ligger i, han kör hårt helt enkelt. Det är inte alla som har den energin.

Att Arnstad inte alltid har rätt bryr sig PK-lägret inte om. De gillar energin. "Nyttig idiot"-teorin har en del som talar för sig.

Arnstad går på och han går på. Tro inte att möjligen hederliga figurer som Peter Englund kommer att kritisera honom. Skyttegravarna är djupa idag. Englund är i själ och hjärta samma slags kulturmarxist som Arnstad.

- - -

Arnstad uppgav tills nyligen att han var fil kand. Det var lögn. Arnstad bluffade. Han uppgav falskeligen att han var filosofie kandidat. Här ska jag berätta vad en fil kand är.

Fil kand-examen kan tas inom ett universitets filosofiska fakultet. Det vill säga inom humaniora och språk. Jag tog själv min examen 1998. För att få en fil kand måste man ha 120 poäng varav 60 poäng i ett ämne. Mitt ämne var indologi, lika med sanskritik. Det betyder studier i det fornindiska språket sanskrit.

För fil kand behövs som sagt 60 poäng i ett ämne. Det betydde på min tid fullgjord C-kurs. Sedan gick jag D-kursen också. I dessa kurser ingick varsin 10-poängsuppsats. C-uppsatsen jag skrev hette "Upâyas och olika sätt att använda dem". D-uppsatsen hette "Översättning av Agastîya Rathaparîksha". Den sistnämnda ventilerades 1997 under ledning av professor Gunilla Gren-Eklund. Opponent var docent Klas Hagren.

Indologi var som sagt huvudämnet i min fil kand-examen. Mina övriga ämnen var hindi, grekiska och statskunskap.

- - -

Så går det alltså till att ta en examen. Man 1) följer reglerna och 2) ger sig inte ut för att vara mer än man är.

Det kallas: att tala sanning. Sanningen är ett evigt värde, ett transcendent värde. Det existerar oberoende av om världen och vi existerar. Detta är ett nödvändigt postulat för en traditionalist såsom jag, Julius Evola och andra. Dock ej för nihilistiska vänstermänniskor. För sådana existerar inga eviga värden. Allt är för dem relativt. Sanning eller lögn brukas bara som medel för att uppnå mål.

I det här fallet uppnådde dock inte Arnstad sitt mål. Hans bluff synades. Han var inte fil kand så som han falskeligen uppgett. Nåväl, man kan bli en populärhistorisk författare även utan en fil kand. Men har man uppgett sig vara något man inte är får man stå för det.
Citera
2013-05-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Det handlar om energi. Arnstad ligger i, han kör hårt helt enkelt. Det är inte alla som har den energin.

Att Arnstad inte alltid har rätt bryr sig PK-lägret inte om. De gillar energin. "Nyttig idiot"-teorin har en del som talar för sig.

Arnstad går på och han går på. Tro inte att möjligen hederliga figurer som Peter Englund kommer att kritisera honom. Skyttegravarna är djupa idag. Englund är i själ och hjärta samma slags kulturmarxist som Arnstad.

- - -

Det var faktiskt en riktigt bra förklaring. Att Arnstad är produktiv, vilket alltid är en journalistisk merit, är förstås viktigt. Han skriver artiklar, böcker och gör radioprogram (som i bland blir stoppade), men han levererar kvantiteter. Därtill har han "rätt" klasståndpunkt, så att innehållet i hans alster må vara falskt, men de har udden riktad åt "rätt" håll.

Så, en nyttig idiot med energi och produktivitet. Däri ligger förklaringen till Arnstads uppburna, eller i alla fall accepterade, position.

Citat:
Arnstad uppgav tills nyligen att han var fil kand. Det var lögn. Arnstad bluffade. Han uppgav falskeligen att han var filosofie kandidat. Här ska jag berätta vad en fil kand är.

Fil kand-examen kan tas inom ett universitets filosofiska fakultet. Det vill säga inom humaniora och språk. Jag tog själv min examen 1998. För att få en fil kand måste man ha 120 poäng varav 60 poäng i ett ämne. Mitt ämne var indologi, lika med sanskritik. Det betyder studier i det fornindiska språket sanskrit.

För fil kand behövs som sagt 60 poäng i ett ämne. Det betydde på min tid fullgjord C-kurs. Sedan gick jag D-kursen också. I dessa kurser ingick varsin 10-poängsuppsats. C-uppsatsen jag skrev hette "Upâyas och olika sätt att använda dem". D-uppsatsen hette "Översättning av Agastîya Rathaparîksha". Den sistnämnda ventilerades 1997 under ledning av professor Gunilla Gren-Eklund. Opponent var docent Klas Hagren.

Indologi var som sagt huvudämnet i min fil kand-examen. Mina övriga ämnen var hindi, grekiska och statskunskap.

- - -

Så går det alltså till att ta en examen. Man 1) följer reglerna och 2) ger sig inte ut för att vara mer än man är.

Det kallas: att tala sanning. Sanningen är ett evigt värde, ett transcendent värde. Det existerar oberoende av om världen och vi existerar. Detta är ett nödvändigt postulat för en traditionalist såsom jag, Julius Evola och andra. Dock ej för nihilistiska vänstermänniskor. För sådana existerar inga eviga värden. Allt är för dem relativt. Sanning eller lögn brukas bara som medel för att uppnå mål.

I det här fallet uppnådde dock inte Arnstad sitt mål. Hans bluff synades. Han var inte fil kand så som han falskeligen uppgett. Nåväl, man kan bli en populärhistorisk författare även utan en fil kand. Men har man uppgett sig vara något man inte är får man stå för det.

Instämmer. Journalisterna har emellertid en helt annan syn på sanning. Där är sanning = rätt ideologisk ståndpunkt. Det vill säga att rätt åsikt är sanningen. Detta är den viktigaste förklaringen till journalisternas vikande förtroende. Henrik Arnstad är en närmast övertydlig representant för denna inställning.
Citera
2013-05-18, 17:42
Medlem
Läser man Arnstads twitter är det uppenbart att han är judehatare. Antifascistisk antisemitism är hett på Södermalm.
Citera
2013-05-18, 18:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Läser man Arnstads twitter är det uppenbart att han är judehatare. Antifascistisk antisemitism är hett på Södermalm.
"Israelkritik" heter det i dom aktuella kretsarna.
Citera
2013-05-21, 11:42
Medlem
UT64s avatar
På stollens twitter är allt som vanligt, men Alex Bengtsson (expo), har gått
in och meddelat expos syn på Husbykravallerna - Polisen är rasistisk.
Kanske något för stollen att ta upp: Det finns en rak linje mellan Fascismen
och att en blatte blivit kallad för blatte..
Citera
2013-05-21, 20:17
Medlem
-Wasteland-s avatar
Fil. Arnstad som börjar se ordentligt plufsig ut anklagar norska Aftenposten för censur. Norrmännen var inte intresserade av fil. Arnstads krystade, tendentiösa och ogrundade dillande och bad pseudohistorikern att fixa till sin havererade text. När fil. Arnstad misslyckades med det strök Aftenposten en mytoman passage i hans struntviktiga artikel. Fil. Arnstad som mest är verksam i mediediktaturen Sverige "har aldrig varit med om något liknande".

http://www.gp.se/kulturnoje/1.1683997-breivik-resonemang-stoppat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in