2014-01-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Rökt på för hårt nu eller?
Vi billister har ju det dubbla med andra ord enligt din retorik....

Vi har haft diskussionen tidigare och jag upprepar den. Vad får jag som konsument tillbaka av den skatten jag genererar när jag konsumerar samma summa som du lägger på skatter kopplade till din bilkörning.
Citera
2014-01-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Precis så tycker italienare och greker med, och så ser vi hur det går med deras länder.

Det går åt helvete med deras länder - samma kommer hända Sverige. Det kan man räkna ut med anus!

Galningar styr över oss - samtidigt som de tar ut extrema löner till sig själva. Hela skiten kommer att kollapsa inifrån.
Citera
2014-01-11, 14:52
Medlem
Hur används pengarna från trängselskatten?

http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg/Hur-anvands-pengarna-fran-trangselskatten/

Sammanfattningsvis beräknas trängselskatteintäkterna användas enligt följande:
Anskaffningskostnad för trängselskattesystemet cirka 0,7 miljard kronor
Drift och administration av trängselskattesystemet under 25 år cirka 4 miljarder kronor
Delfinansiering av byggkostnader för projekt i Västsvenska paketet cirka 14 miljarder kronor
Räntor på lån till projekt i Västsvenska paketet cirka 5-6 miljarder kronor
Summa cirka 25 miljarder kronor

11 av 25 = 44% går bort till kontrollutrustningen, drift och administration och räntor.
Citera
2014-01-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asaracus73
Hur används pengarna från trängselskatten?

http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg/Hur-anvands-pengarna-fran-trangselskatten/

Sammanfattningsvis beräknas trängselskatteintäkterna användas enligt följande:
Anskaffningskostnad för trängselskattesystemet cirka 0,7 miljard kronor
Drift och administration av trängselskattesystemet under 25 år cirka 4 miljarder kronor
Delfinansiering av byggkostnader för projekt i Västsvenska paketet cirka 14 miljarder kronor
Räntor på lån till projekt i Västsvenska paketet cirka 5-6 miljarder kronor
Summa cirka 25 miljarder kronor

11 av 25 = 44% går bort till kontrollutrustningen, drift och administration och räntor.

vad skall diskuteras?
Citera
2014-01-11, 17:13
Medlem
Citat:
vad skall diskuteras?

Till exempel

Räntor på lån till projekt i Västsvenska paketet cirka 5-6 miljarder kronor.
Vem lånar ut pengarna & tar emot räntorna? 6 miljarder av 25 miljarder är 24% Hur hög är låneräntan och hur rimligt är beloppet och andelen till bara räntor?

och

44% går bort.
Hur rimligt är det?
Citera
2014-01-11, 18:21
Medlem
Citat:
Till exempel

Vem lånar ut pengarna & tar emot räntorna? 6 miljarder av 25 miljarder är 24% Hur hög är låneräntan och hur rimligt är beloppet och andelen till bara räntor?

och

44% går bort.
Hur rimligt är det?

Helt klart orimligt, men det är ju dessvärre så det fungerar
Citera
2014-01-11, 20:03
Avslutad
Citat:
vad skall diskuteras?

Det faktum att ni kommunister leker med människors och tillika samhällets resurser som om de regnade ifrån himlen.
Citera
2014-01-11, 20:04
Avslutad
Citat:
Till exempel

och

44% går bort.
Hur rimligt är det?

Varför ens diskutera med ärkekommunisten plainvanilla? Ni kommer inte få ut ett vettigt eller ärligt svar ur han.
Citera
2014-01-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Det faktum att ni kommunister leker med människors och tillika samhällets resurser som om de regnade ifrån himlen.

Vi betalar skatt som finansierar vägar skolor etc. Detta är ju inte gratis precis som med trängselskatten. Skall man lägga ner skatt då också? Är det rätt uppfattat?
Citera
2014-01-12, 13:01
Medlem
Citat:
Till exempel

och

44% går bort.
Hur rimligt är det?

Jag förstår inte riktigt vad du vill komma? Underhåll kostar pengar vad man än gör i samhället.
Räntan som du nämner är kalkylerad utifrån 4,5% (nu är den 1,5%).
Att man lånar pengar när man bygger i samhället är ju inget nytt? Skall man sluta bygga i samhället bara för att man får betala ränta.
Sen så "glömmer" du att paketet finansieras av mer än trängselskatten men du sätter bara räntan i förhållande till intäkterna från trängselskatten vilket jag tycker är lite konstigt.
Citera
2014-01-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge

Haha Debatten är på hög nivå. Näe du jag är inte kommunist utan lite mer till höger på skalan.

Jag tycker det är lite komiskt att personer som du och många andra inte förstår hur "litet" göteborg egentligen är. Dvs de företag som håller igång göteborg är de stora företagen, Volvo, SKF, AstraZenica etc. Och om dessa företag får problem - ja då blir det kyligt i göteborg. De enda du ser är väl de 18 kronorna i TS du betalar när du åker bil istället för huruvida ditt jobb kommer outsourcas eller inte i framtiden

En utmaning för åtminstone Volvo är att behålla en effektiv produktion när konkurrensen hårdnar. Något som är en viktig komponent i detta är att kunna ha en effektiv logstik och bra infrastruktur, något som en även en halvknäpp apa kan räkna ut att man inte får om man har långa köer genom stan.
Detta har flera företag bla Volvo deklarerat i följande artikel
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1685086-foretagen-ryter-ifran-vi-maste-satsa-
Senast redigerad av plainvanilla 2014-01-12 kl. 13:22.
Citera
2014-01-12, 20:09
Medlem
Rektangels avatar
Nu börjar handlarna i innerstaden känna av att bilisterna undviker stadskärnan och nu kommer de effekter som vi alla insåg från början.

Lär detta bli dödstöten för innerstaden och förvandla Göteborg till ett nytt Detroit där centrum frekventeras av tiggare, kriminalitet, droghandel, och kringdrivande ungdomsgäng hörande till förorten.

Citat:
GÖTEBORG. För ett halvår sedan startade de föreningen Cityhandlarna för rädda butikerna i Göteborgs innerstad.

Nu tvingas Gunilla Westberg, 47, och Anne Lyckell, 42, att stänga sin butik Floristkällaren.

- Butikerna här dör en tyst död. Ett bilfritt city blir ett dött city, säger de.
Tillgänglighet påverkar

De menar att orsakerna är flera - men alla har med biltillgängligheten att göra.

- Först infördes trängselskatten, sedan blev parkeringstiden på Kungstorget minskad till max två timmar och avgifterna höjdes. Utanpå det blev trafiksituationen omöjlig med alla byggen för kollektivtrafik och olika hinder för bilisterna, säger Anne.

Hon pekar på att det är krångligt att komma från Kungstorget med bil och att massor av p-platser försvunnit. Båda menar att de politiker som styr Göteborg motarbetar cityhandeln.

- Minst ett 20-tal småbutiker har problem, flera stycken har redan slagit igen.

Westberg och Lyckell startade i somras en intresseförening för handlarna i innerstaden, "Cityhandlarna". Ett 60-tal butiksägare gick med direkt och har genomfört olika event för att locka folk tillbaka till city.

- Men det hjälper inte. Att inte kunna parkera mer än två timmar är ett dråpslag mot vår verksamhet. Folk hinner inte handla eller gå till hårfrisörskan, säger de.

http://www.expressen.se/gt/de-tvingas-stanga-butikerna-har-dor/

http://www.expressen.se/gt/handlarna-revolterar-handeln-har-gatt-back/

De bilburna familjerna med köpkraft verkar börja överge centrum mycket riktigt som många siade om. Personligen har jag inte spenderat en krona i centrum sedan TS infördes och så visar jag mitt missnöje. Vill kommunen inte ha mina pengar slipper de även under de tider när TS inte gäller.
Senast redigerad av Rektangel 2014-01-12 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in