Nu börjar handlarna i innerstaden känna av att bilisterna undviker stadskärnan och nu kommer de effekter som vi alla insåg från början.
Lär detta bli dödstöten för innerstaden och förvandla Göteborg till ett nytt Detroit där centrum frekventeras av tiggare, kriminalitet, droghandel, och kringdrivande ungdomsgäng hörande till förorten.
Citat:
GÖTEBORG. För ett halvår sedan startade de föreningen Cityhandlarna för rädda butikerna i Göteborgs innerstad.
Nu tvingas Gunilla Westberg, 47, och Anne Lyckell, 42, att stänga sin butik Floristkällaren.
- Butikerna här dör en tyst död. Ett bilfritt city blir ett dött city, säger de.
Tillgänglighet påverkar
De menar att orsakerna är flera - men alla har med biltillgängligheten att göra.
- Först infördes trängselskatten, sedan blev parkeringstiden på Kungstorget minskad till max två timmar och avgifterna höjdes. Utanpå det blev trafiksituationen omöjlig med alla byggen för kollektivtrafik och olika hinder för bilisterna, säger Anne.
Hon pekar på att det är krångligt att komma från Kungstorget med bil och att massor av p-platser försvunnit. Båda menar att de politiker som styr Göteborg motarbetar cityhandeln.
- Minst ett 20-tal småbutiker har problem, flera stycken har redan slagit igen.
Westberg och Lyckell startade i somras en intresseförening för handlarna i innerstaden, "Cityhandlarna". Ett 60-tal butiksägare gick med direkt och har genomfört olika event för att locka folk tillbaka till city.
- Men det hjälper inte. Att inte kunna parkera mer än två timmar är ett dråpslag mot vår verksamhet. Folk hinner inte handla eller gå till hårfrisörskan, säger de.
http://www.expressen.se/gt/de-tvingas-stanga-butikerna-har-dor/
http://www.expressen.se/gt/handlarna-revolterar-handeln-har-gatt-back/
De bilburna familjerna med köpkraft verkar börja överge centrum mycket riktigt som många siade om. Personligen har jag inte spenderat en krona i centrum sedan TS infördes och så visar jag mitt missnöje. Vill kommunen inte ha mina pengar slipper de även under de tider när TS inte gäller.