2014-01-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmacka
Haha din självförsvarsmekanism är så jävla genomskinlig och skadlig för dig själv att du borde söka hjälp. Du kan inte ta till dig ren fakta, utstuderat av världens största vetnskapliga magasin för att jag har kallat dig för en blundande idiot. Sanningen svider.
Visst visst. Ja ignorerar dig framöver. I och med att det inte går att diskutera med dig. Det är roligare att prata om det här ämnet med någon som kan beté sig ordentligt och som vet vad som är sant och inte.
Citera
2014-01-13, 15:50
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Visst visst. Ja ignorerar dig framöver. I och med att det inte går att diskutera med dig. Det är roligare att prata om det här ämnet med någon som kan beté sig ordentligt och som vet vad som är sant och inte.
Klart du inte kan diskutera när du märker att du har fel när det är så nära besläktat med din hjärtefråga. Lycka till med livet tjejen.

Det du säger är "Det är mycket roligare att diskutera med folk som tycker som jag eller inte har så mycket koll så jag kan köra över dom med lögner" Svårt liv. Hoppas någon mular dig med ett kilo köttfärs
Citera
2014-01-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Kött är en mycket bättre proteinkälla än något annat, men det är bara en del i det hela. Vi har valt politiker som stiftar lagar för att djur ska behandlas på ett bra sätt. Det finns därför ingen anledning till att människor ska gå runt och oroa sig över hur djur behandlas och därför ingen anledning till att köpa ekologiskt. Att du fått för dig att djur i allmänhet behandlas illa bryr sig ingen om. Själv är jag övertygad om att djuren på Irland har det bra.

Okej. Läs på lite mer om du tror att djuren på Irland har det bra. Klart att vissa djur har det. Dom har vissa ordentliga gårdar, precis som Sverige har. Men generellt är Irland inte ett land, som är känt för sitt sätt att hantera djur på ett bra sätt.

Och det är konstigt att våra politiker inte ser dom gårdar som behandlar djuren illa.
Citera
2014-01-13, 16:00
Medlem
challies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn999
Äntligen en vegetarian som har vettet kvar. Och det är säkert möjligt att vi äter massvis med mer kött nu än för 10 000-200 000 år sedan, jag vet faktiskt inte (du får gärna slänga fram lite källor för jag skulle se det som intressant läsande, jag påstår inte att du har fel). Enda jag ville få fram var att vi inte är herbivore utan omnivore.

Vill även få svar på hur man kan påstå att man inte äter kött och sammtidigt äta fisk (vadfan är deras fisk gjord utav?).
Vissa vegetarianer lever ju i en drömvärld där dom helt enkelt hittar på egna sanningar.

Källor på vad? Alltså det är inte så svårt och hitta, eller dra sådana slutsatser. Många som ifrågasätter köttkonsumtionen väljer att trappa ner på den genom att utesluta rött kött, därav att man äter vitt kött som kyckling och fisk. Jag äter en vegankost med ägg, alltså kallas det ovo-vegan vilket fungerar lite lika. Dock ser jag mig inte som vegan, men andra tycker kanske dem är vegetarianer fastän de äter vitt kött, men då handlar det väl mer om en titel än vad det egentligen ska göra.
Citera
2014-01-13, 16:02
Medlem
crocotars avatar
Får man importera kött och sälja vidare från leverantörer som inte uppfyller vissa utsatta krav?
Om dom uppfyller kraven, varför ska man då undvika det?
Citera
2014-01-13, 16:03
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Okej. Läs på lite mer om du tror att djuren på Irland har det bra. Klart att vissa djur har det. Dom har vissa ordentliga gårdar, precis som Sverige har. Men generellt är Irland inte ett land, som är känt för sitt sätt att hantera djur på ett bra sätt.

Och det är konstigt att våra politiker inte ser dom gårdar som behandlar djuren illa.

Ska du belägga något som fakta bör du presentera bevis, helst en vetenskaplig studie som visar att irländska kor behandlas sämre än svenska. Annars blir allt bara fånigt.
Citera
2014-01-13, 16:03
Medlem
thefarside.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkaneMartin79
TS,
Det är därför vegetarianer överlag är ogillade: visst, ät veg men ge FAN i att leka moralpoliser!
"Jag respekterar att du inte våldtar kvinnor, men då måste du respektera oss som väljer att göra det"
Senast redigerad av thefarside. 2014-01-13 kl. 16:56.
Citera
2014-01-13, 16:10
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Ska du belägga något som fakta bör du presentera bevis, helst en vetenskaplig studie som visar att irländska kor behandlas sämre än svenska. Annars blir allt bara fånigt.
Hon förstår inte vad källor betyder, jag har radat upp källor men "det va för mycket text så jag orkade inte läsa det". Då har man fan inget på ett diskussionsforum att göra heller, TS du kan ta dina hittepå fakta och propagera för dummare människor för här lurar du fan ingen.

Citat:
Ursprungligen postat av thefarside.
"Jag respekterar att du inte våldtar kvinnor, men respektera oss som väljer att göra det"
Bra liknelse
Citera
2014-01-13, 16:11
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Var lite skeptisk till vart jag skulle lägga tråden, men om det anses vara fel tråd så får mod gärna flytta den.

Jag är vegetarian och därför att djuren råkar illa ut både under uppfödning och under slakt. På de allra flesta gårdar/slakterier.

När jag var i affären idag så såg jag flera stycken som valde att ta irländskt storpack med köttfärs framför den närodlade köttfärsen. Antagligen för att den irländska storpacken, är billigare.

Men tänker inte ni som gör detta valet, att djuren som ni äter har blivit plågade hela livet, för att ni väljer ett billigare alternativ? Får ni inte dåligt samvete?

Det kan låta som att jag låter elak och vill skapa en taskig diskussion med detta. Men det handlar inte om det. Jag vill ha vettiga svar och det vore kul att få reda på hur ni tänker med detta.

Skulle vilja säga att den människa som verkligen respekterar djur är den som tar sitt eget liv efter insikten att han/hon förstört/förstör miljö och natur under hela sitt liv. Du och dina veg-polare kan ju fortsätta med era halvmessyrer och känna er som goda människor. Ni gör ingen skillnad annat än för ert eget ego. Respekt för djur och natur ligger INTE I den moderna människans kultur. Vi är ego-styrda parasiter allihop. Krävs lite självinsikt för att Förstå men det ser nog egot till att lägga krokben för. Egot har den moderna kulturen sett till att få i full fokus. Fint.

Mvh
Citera
2014-01-13, 16:14
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmacka
Hon förstår inte vad källor betyder, jag har radat upp källor men "det va för mycket text så jag orkade inte läsa det". Då har man fan inget på ett diskussionsforum att göra heller, TS du kan ta dina hittepå fakta och propagera för dummare människor för här lurar du fan ingen.
Äh jag tror det har o göra med den vegetariska kosten faktiskt! Det blir jobbigt att läsa igenom saker när man inte fått i sig tillräckligt med energi tror jag!
Citera
2014-01-13, 16:16
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Haha är du helt tappad? Det finns Inga vegetarian som äter kött, därimot finns det ett gäng halvt efterblivna idioter som tror man kan äta kött och kalla sig vegetarian.

Har man någorlunda vett så påstår man inte att man är vegetarian om man äter fisk/vilt.
Det har inget med att haka upp sig på ett "ord". För med ditt resonemang kan man kalla vad som vad som och sedan droppa " Är du en sådan som hakar upp sig så jävla mycket på ord?".

Jag antar att du säger samma till mörkahyade som klagar på att dom blir kallade negerfitta? orka haka upp sig på ett ord lixom.

Edit.
Jag kanske skulle börja påstå att jag har doktors examen, sen om någon klagar/ifrågasätter så tänker jag attackera dom som ordmärkare!!

Du är ju inget annat än en riktig pajjas, det med fruktkött gjorde fan min morgon! .
Jepp, det där med fruktkött var riktigt löjligt. Det var lite av poängen när jag raljerade över dina aspisfasoner med "du kan inte kalla dig vegetarian raaaaaaaaaaaa".

Du använder ordet efterbliven som är ett annat ord för förståndshandikappad. Menar du att personerna ifråga verkligen lider av ett medicinskt förståndshandikapp, eller använder du ordet på ett icke fullständigt korrekt sätt för att beskriva någon som dum i huvudet? För övrigt skriver du riktigt illa för att vara någon som tjafsar om ordens betydelse.

Jämförelsen med doktorsexamen är inte helt irrelevant, men en avgörande skillnad är att man inte kan välja själv om man har det eller inte.
Citat:
"Om man inte äter kött, men äter fisk, så kallas man för "Semivegetarian"".

Nej det heter Demivegetarianism och är man demivegetarian så äter man KÖTT (fisk är kött).
Och en demivegetarian är inte en sorts vegetarian? Du får ju skilja på om man menar den övergripande gruppen, eller det som idag kallas för vegan. På samma sätt räknas både långtradare och bussar som bilar, men oftast menar man personbil när man säger bil.

När man pratar med vanligt folk är det få som vet vad exempelvis en lakto-ovo-vegetarian är för något. Då är det oerhört mycket enklare att bara säga att man är vegetarian.

Få personer som äter kött eller vilt skulle beskriva sig som vegetarianer om man verkligen sitter och diskuterar deras ideologi, men i många fall, som när man ska fixa mat till en stor grupp, är det många som anmäler sig som vegetarianer av enkelhetsskäl. Då saknar det betydelse för det enda man vill förmedla är "jag vill inte att du fixar kött till mig". Orsaken är irrelevant.
Citera
2014-01-13, 16:16
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:

Anledningen till att nötkött är billigare från irland är för att kossorna går ute och betar från sent i februari till mitten av november och inte behöver samma byggnader och foder som i sverige.
Det är det svenska klimatet gör svensk produktionen av nötkött i dyr.
Har du varit i irland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in