Citat:
Ursprungligen postat av
Korvmacka
För dig kanske relevansen faller med tanke på att du värnar mer om djuren än vad jag gör. Mitt värnande går i hand med lagen mer eller mindre i den här frågan och därför ser jag det som relevant.
Nej, relevansen faller för mig så länge du inte lyckas övertala mig om att det finns någon moraliskt egenvärde i att följa lagen. Om du säger att du ser lagen som relevant för att den sammanfaller med dina åsikter
i just den här frågan stärker det enbart min uppfattning att den inte är relevant. Den bara råkade sammanfalla med dina åsikter.
Citat:
Jag menar, jag försökte definiera vad jag tycker är att klanka ner på någons åsikter men det blev mest luddigt för jag tänkte mer än vad jag tittade på vad jag skrivit i slutändan. Om man avfärdar en åsikt utan förklaring till varför så tycker jag att man klankat ner på någons åsikt på drygt sätt, det finns 100-tals till situationer men dom kan vi nog skippa.
Om det är din definition tycker jag aldrig att man ska klanka ner på någons åsikt. Har man inga argument kan man hålla käften.
Citat:
Nej alla kommer ju inte göra det samtidigt men samtidigt tillämpas ju sannolikhetsläran åt andra hållet också. Troligheten att alla 50 människor sprider ut sina mjölkpaket låt säga 25 var om året precis jämt är också osannolikt, eller (?), vilket således borde innebära att de 50 personer inte utgör en tillräckligt stor mängd i förhållande till de resterande 150 som handlar i samma butik för statistiken ska bli jämt och väl mätt ? Det torde ju hursomhelst vara bättre om alla 50 man bröt den oregelbundna vanan mot en regelbunden för att affären skulle få ett bättre flow, speciellt när det handlar om sån vara gemene man sällan byter ut och inte har så lång hållbarhet. Jag kan va helt ute och cykla kring detta också, troligtvis. Dygnat och jävligt trött så att det inte är inte omöjligt !
Det är ganska osannolikt att det sprids ut hundraprocentigt jämnt, men å andra sidan är det osannolikt att någon som aldrig (eller alltid) köper havremjölk istället för vanlig mjölk fördelar sin konsumtion helt jämnt över året.
Dessutom löses en stor del av "problematiken" (för ja, här ser du mycket problem som inte finns) genom att man köper exempelvis var tredje och följer detta någorlunda konsekvent istället för att totalt köpa en tredjedel under året. Någon som köper ett paket varje vecka kommer då var tredje vecka köpa havremjölk istället.
Citat:
Är det inte det du gör när du köper en dyrare, ekologisk vara då ?
Nej, det anser jag inte. Ansvarsbiten blir du aldrig av med.
Citat:
Men med tanke på hur djuren behandlas polska hästslakterier så borde du väl bry väldigt mycket om du nu värnar om djuren ? På dig låter det mer som att bryr dig om kvalitén på köttet snarare än hur djuret har behandlats, ofta är ekologiskt kött godare, men långt ifrån i alla fall.
Menar du att de använde polskt kött och marknadsförde det som svenskt?
Citat:
Men skälet för agerandet är ju det ända relevanta i frågan om att döma och inte döma, att tycka sig vara överlägsen. Något positivt behöver det ju inte vara för att det ska finnas en rimlig godtagbar ursäkt för sitt beteende, om jag skjuter en oskyldig person på gatan helt utan anledning är det ju helt klart fel, skjuter jag någon som har skjutit hela min familj och hela min släkt, alla jag känner, ja då kan jag tycka att mitt beteende är godtagbart även om det inte är positivt (långsökt men vafan).
Nu förstår jag inte vad du vill säga igen. Självfallet kan det finnas godtagbara skäl för att göra dåliga saker, men det är fortfarande en dålig sak man gör.
Citat:
Absolut, men jag vet väldigt mycket mer än vad vet om människan som väljer kött i charkdisken, allt får man ju ställa i relation till något anat.
Så exakt när får man börja döma?
Citat:
Allt ditt agerande påverkar ju andra levande varelser, oavsett om det är ett val eller ett icke-val.
Jag tror att en väldigt stor majoritet inte tycker att man får plåga sina husdjur eller menar på att andra kan göra vad dom vill med dem, det är återigen en ganska stor skillnad mellan ett djur som är uppfött för att slaktas (även om jag inte tycker att man ska plåga dem för det) och ett djur som är en del av en mänsklig familj.
Du missade "inom rimliga gränser"? Men nej, jag tycker inte att det är någon moralisk skillnad alls i att plåga ett djur bara för att syftet med uppfödningen är sällskap respektive slakt.
Jag tog det som ett exempel på något där det är svårt att avgöra om det verkligen påverkar andra, och om inskränkningar i friheten står i relation till detta.
Citat:
Vegetariener kan väl få klaga hur mycket dom vill, men då ska heller inte dom klaga när vi käftar emot och gör reklam för kött. Av min erfarenhet är inte detta fallet utan en stor del veggisar vill och kämpar hårt för att man inte ska äta kött, riktat till individ som bara vill vara ifred. Det klagas högt och öppet om att man äter kött, och då får dom nog fan vara beredda på att folk tröttnar och till slut kommer det ha motsatt effekt, man slår dövörat till och skiter fullständigt i den lilla skara människor om vill pracka på en diverse propagande, information och trycker upp flyers med ruttna djurlik i ansiktet på en.
Agreed.
Citat:
Mat är inte billigt, mat är ofta top 3 bland utgifterna i ett hushåll, vi har samma skatt på Coca-Cola som på en gurka till exempel medans en tidning bara ligger på 6 % moms.
Mat har aldrig varit så billigt som nu. Jag hittar inte källan, men jag läste att matpriserna i kronor ligger på ungefär samma nivå som för 15-20 år sedan. Sedan dess har vi haft inflation och lönehöjningar. Och för övrigt verkar det inte finnas någon som inte har råd att äta sig fet. Man kan inte bli fet om man inte äter mer mat än man gör av med.
Jag äter för ca 1500kr per månad, och då anser jag inte att jag vare sig snålar eller äter äcklig mat. Man kan lätt äta fullvärdig mat (om än lite tråkig kanske) för 1000 kronor per månad, och jag känner folk som gör det på 600kr.
Citat:
Och återigen tycker jag du är alldeles för snabb på att döma (du verkar gilla att anta andras brister och direkt döma ut dem ?). De flesta jag känner tycker att Quorn till exempel smakar skit jämfört med köttfärs, jag känner inte många kockar men två, varav den ena inte gillar ren vegetarisk öht medans den andra tycker det är helt okej. Smak och tycke har jag svårt att döma ut folk kring, men du verkar inte se något problem i det ?
Jag ogillar att du lättvindigt tar till ordet "döma" så fort jag har åsikter. Jag försöker hålla god ton, men det här är ett anonymt internetforum där folk ger sig in i debatten och då får man leken tåla.
Men ja, jag har generellt lite svårt för folk som är kräsna i maten.
Citat:
Viltkött finns i de flesta välsorterade butikerna, här på största ica i stan kan man köpa struts, älg, rådjur osv, men det är fortfarande en kostnadsfråga, en kostnad som du kanske känner är för stor medans den tredje tycker att det är småslantar. Allting är relativt och man måste nog försöka se saker från två perspektiv innan man sätter sig själv i fällan
Det finns inte i min lokala icabutik, och det skulle heller aldrig fungera om alla i hela Sverige började köpa villt kött istället för vanligt. Det finns helt enkelt tillgång till mycket mer vild fisk än vilt kött. Men ja, det är även en kostnadsfråga.
Citat:
Sen är det bra om du inte drar trippelpostar, det ser så dumt ut. Hit that edit button.
Jag gör det ibland, men aldrig när inläggen blir så här långa. Det finns alltför många som inte klarar av att redigera bort irrelevant text. Jag kunde slagit ihop några, men ärligt talat orkar jag inte bry mig så mycket. Vill du diskutera det vidare kan du starta en tråd.