2014-01-14, 01:03
Avslutad
Om vi alla slutade äta kött och skulle äta grönsaker skulle inte samma problem uppstå?
Citera
2014-01-14, 01:06
Medlem
Triremers avatar
Kul att TS nämner Irland. Irland har betydligt mildare klimat och det regnar mer på Irland än i Sverige. Därmed så är jag rätt säker på att korna där är utomhus en större del av året än de svenska korna.

Dessutom hycklar TS och andra vegetarianer. Var tror du mjölk och ägg kommer ifrån?
Citera
2014-01-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Det behöver du inte göra, om du inte vill. Men man kan alltid göra något.

Om man inte vill bli vegetarian så är det okej. Men då kan man sponsra bönderna som behandlar sina djur bra, genom att köpa deras kött. Om man sponsrar billiga gårdar så kommer djuren alltid ha det riktigt illa.

Love me Before you kill me med andra ord!
piss argument.
Citera
2014-01-14, 01:25
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
och vad tror du skiljer din värdelösa byracka mot något annat däggdjur, annat än din trånsynta världsbild som inte råkar sträcka sig längre?

Eller!

Så får du huvudet ur arslet och inser att allting inte har samma värde, exempelvis hade jag varit ansvarig för slaktavdelningen på ett slakteri, så hade jag kunnat skicka en order på att 5 000 kossor ska slaktas och äta flintastek senare på kvällen utan en andra tanke på kossorna, skulle antagligen gett en bit till hunden sammtidigt.
Citera
2014-01-14, 03:40
Medlem
dj0h4nn3ss avatar
Kom på att jag äter kött till precis allt. Frukost, lunch och middag. Undantag om man fikar eller tuggar på chips till en film. Det är så jävla gott. En macka utan skinka går fan inte. Käkar man pyttipanna är det köttet man vill åt mest, käkar man pastasallad är kycklingbitarna det godaste.

Tänkte säga pannkakor är enda undantaget, men äter ärtsoppa med fläsk till innan. Haha.

Sen är jag snål också och värdesätter plånboken mer än djurens liv. En dansk fläskfilé kostar hälften så mycket som en svensk, och smakar likadant. Skulle det dock vara en monitor vid köttdisken som visar vanvård av danska grisar och irländska kor skulle förmodligen fler köpa det dyrare, säkert även jag. Det man inte ser bryr man sig inte om, som någon påpekade tidigare.

Någon som vet något som både är vegetariskt, gott och simpelt? Alltså ingen honungsflamberad linjedomare med quorn, linser, linfrön, alger och indiska CP-bönor.
Citera
2014-01-14, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt93
Om vi alla slutade äta kött och skulle äta grönsaker skulle inte samma problem uppstå?
eeeh???? De var de dummaste ja hört. Klart att de inte skulle?
Citera
2014-01-14, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Var tror du mjölk och ägg kommer ifrån?
Det är veganer det. De får du diskutera i en annan tråd
Citera
2014-01-14, 04:15
Medlem
Ibland tycker jag att människor har mindre rätt att leva än djur.
Citera
2014-01-14, 05:03
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det är precis det allting handlar om. Den här tråden skapades av en helt okunnig person. Om man nu har en någorlunda välfungerande apparat där uppe så finns det flera olika orsaker varför en person köper billigt kött. Det kan vara att personen i fråga har det dåligt ställt med ekonomin, har bråttom eller bara inte bryr sig.
Klart att det kan finnas många orsaker till att man köper billigt kött, men faktum är att oavsett vilken anledning du har så är tydligen den anledningen mycket viktigare än att djuren ska ha det bra.
Citat:
Om man då gör valet att lägga ner den där billiga biffen eller kortletten i vagnen på Ica så betyder det inte att man är en djurhatande parasit som älskar att plåga myror med förstoringsglas. Utan man tycker att djur är djur. Vi dödar djur, slaktar djur och slutligen äter djur. Det folk bryr sig om är två saker att en ko födds och att kon sen slutligen ligger på tallriken.
Många (för många) tänker så. Jag tycker också att djur är djur, men det betyder inte att jag anser att de inte borde få ha ett bra liv. Om man inte bryr sig om vad som händer från det att kossan föds tills den kommer på tallriken så har man ju ingen respekt för djuren.

Ingenstans i trådstarten står det något om att man är en djurhatande parasit som älskar att plåga dem.

Citat:
Jag kan lova att jag är mer kunnig än dig. Men de är klart att du kommer säga emot, eftersom ingen vill sämre än den andre.
Du påstod trots allt att människan är växtätare och blev ju helt jävla galen när du fick mothugg på det.
Citera
2014-01-14, 05:58
Medlem
Citat:
Ja har ätit kött en gång i tiden. Men kom på bättre tankar. Vill inte äta kött, för jag vet hur köttindustrin går till. Varför har rätt att äta upp en gris? de är en varelse, precis som du. Visste du att grisar har känslor? Dom kan alltså bli ledsna. Precis som många andra djur. Ja tycker inte att man ska äta våra medvarelser.

Hur länge har du varit duktig och tänkt på djurens känslor och ätit 100% vegetariskt? Och hur länge orkar du att fortsätta?
Hade själv 3 personer av 55 på mitt bröllop för 11 år sedan som åt strikt vegetariskt, vilket gjorde att vi faktiskt lagade flertalet vegetariska alternativ till buffén. Ett par år sedan så hade samtliga konverterat tillbaka. Dessa var då i 25årsåldern och hade ätit vegetariskt i några år.
Sedan kommer det familjeliv, bjudningar, lunchlådor och uteluncher, och det blir jobbigt i en mindre stad där det inte alltid finns så många vegetariska alternativ att välja på om man inte gillar att vara i köket själv.

Kan du tänka dig att laga kötträtter till de som inte vill äta vegetariskt till dina bjudningar? Oftast kan inte människor som du göra detta, men kan samtidigt kräva att jag lagar alternativa rätter till dig!

Och jag vet att djur har känslor, mina katter har det, och det har råttorna som de slaktar dagligen också, men det är så det funkar i världen.
Citera
2014-01-14, 06:47
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke74
Kan du tänka dig att laga kötträtter till de som inte vill äta vegetariskt till dina bjudningar? Oftast kan inte människor som du göra detta, men kan samtidigt kräva att jag lagar alternativa rätter till dig!
Det där är ändå inte jämförbart och det förstår du nog.

Om du enbart köper kravmärkt kött, hade du kunnat tänka dig att köpa icke-kravmärkt kött åt de som inte äter kravmärkt? Diskussionen blir rätt löjlig. Att inte äta kött handlar (oftast) om ett etiskt ställningstagande, medan motsatsen handlar om kräsenhet eller fånig vrånghet.

Alla jag känner äter vegetarisk mat dagligen. Jag vågar påstå att det gäller alla jag har träffat också. Det kanske finns något enstaka undantag. Sen äter visserligen majoriteten kött till sin vegetariska mat, men vegetarisk mat äter de.

Men jag kan ju säga att det har hänt flera gånger att jag inte har bjudit vegetarianer på middag för att jag helt enkelt inte orkar krångla, och om man har ätstörningar (som matpreferenser kallas i restaurangbranschen) anser jag inte att man kan kräva specialkost.
Senast redigerad av kinesarsle 2014-01-14 kl. 06:53.
Citera
2014-01-14, 08:35
Medlem
Baconlindad oxfile är det ultimata beviset för att vegetarianer, veganer och frukterianer inte kan ha rätt.
Till detta äter man isterdrypande hasselbackspotatis och grönpepparsås gjord med en rejäl portion grädde. Obs max en potatis. Potatis är stärkelserikt och inte bra för kroppen, risken är stor att du kommer få diabetes och dö en för tidig död vid överkonsumtion. Dessutom fördummas du av att äta sockerhaltig föda, du äter dig korkad helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in