Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-12, 15:24
Medlem
DenNyaDealens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Vad är bäst till en riktigt god och smakrik Jordnötssås - jordnötter eller jordnötssmör?
Tänkte även slänga i lite kokosmjölk, chili, ingefära, curry, soja och vitlök. Fattas jag något?

Glöm inte sockret! Jordnötterna ska helst vara söta, det är bara köpa en påse jordnötter och krossa, släng i lite socker!
Citera
2014-01-12, 15:33
Medlem
sp3tts avatar
Jag har köpt en bit oxsvans. Benen som blir över, kan man göra buljong på dem?
Citera
2014-01-12, 15:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Jag har köpt en bit oxsvans. Benen som blir över, kan man göra buljong på dem?
Menar du att återigen koka benen efter att du har plockat dem på kött?

~Paul~
Citera
2014-01-12, 16:04
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Menar du att återigen koka benen efter att du har plockat dem på kött?

~Paul~
Ja, jag tänkte göra ragu eller soppa på svansen.
Citera
2014-01-12, 17:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Ja, jag tänkte göra ragu eller soppa på svansen.
Jo, så mycket förstår jag men är din avsikt att sedan när rätten är färdig plocka köttet, återbörda till grytan, därefter bryta svansen i delar, ta ut märgen och fortsätta att koka den separat?

Om du tänker i dessa banor så är det inte lönt att spendera så mycket arbete på det hela eftersom det inte är mycket smak kvar i benen.

~Paul~
Citera
2014-01-12, 17:30
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Jo, så mycket förstår jag men är din avsikt att sedan när rätten är färdig plocka köttet, återbörda till grytan, därefter bryta svansen i delar, ta ut märgen och fortsätta att koka den separat?
Ja, typ så.
Citat:
Om du tänker i dessa banor så är det inte lönt att spendera så mycket arbete på det hela eftersom det inte är mycket smak kvar i benen.

~Paul~
Okej, då får benbitarna hamna i komposten istället.
Citera
2014-01-13, 17:55
Medlem
DyingAtheists avatar
Har hittat ett köttstycke i frysen märkt med "T ben" på vad jag tror är nöt. Jag har planer på att göra kokkött/köttsoppa på det och undrar om det är "slöseri" med en sån köttbit? Alternativ? Nämnas bör att jag har dålig tillgång till ugn för tillfället.
Citera
2014-01-13, 18:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Har hittat ett köttstycke i frysen märkt med "T ben" på vad jag tror är nöt. Jag har planer på att göra kokkött/köttsoppa på det och undrar om det är "slöseri" med en sån köttbit? Alternativ? Nämnas bör att jag har dålig tillgång till ugn för tillfället.
Ja, det är verkligen slöseri med resurserna. Det rör sig ju om biff och filé med ben. Grilla biten i stället.

~Paul~
Citera
2014-01-13, 18:09
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ja, det är verkligen slöseri med resurserna. Det rör sig ju om biff och filé med ben. Grilla biten i stället.

~Paul~

Om jag hade dålig tillgång till ugn så har jag ännu sämre tillgång till grill såhär års Hittade biten längst in i frysen och den har legat där i minst 1,5 år, dvs. hög tid att göra något av det (försent?)
Citera
2014-01-13, 18:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Om jag hade dålig tillgång till ugn så har jag ännu sämre tillgång till grill såhär års Hittade biten längst in i frysen och den har legat där i minst 1,5 år, dvs. hög tid att göra något av det (försent?)
Jag menade inte att grilla i ugn eller grill, utan på en grillpanna på din spis. Sorry för att ha uttryckt mig lite slarvigt.

När det gäller tiden i din frys så hänger det mycket på hur pass kallt du har. Det här köttet är dock så pass magert att det trots allt borde kunna gå att äta.

~Paul~
Citera
2014-01-13, 18:42
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Jag menade inte att grilla i ugn eller grill, utan på en grillpanna på din spis. Sorry för att ha uttryckt mig lite slarvigt.

När det gäller tiden i din frys så hänger det mycket på hur pass kallt du har. Det här köttet är dock så pass magert att det trots allt borde kunna gå att äta.

~Paul~
Aha, men någon grillpanna äger jag inte heller. Vad jag har är en vanlig gjutjärn och en teflon, går det göra något vettigt av köttet i dom? Har tagit fram för upptining nu iaf, blir matlagning imorgon.

Men förutom "slöseriet" av en fin köttbit, så är det väl inget problem med att göra kokekött på det?
Citera
2014-01-13, 18:47
Medlem
Aldrig ätit en risotto men blev sugen på att prova. Har ju sett otaliga förnedringsmatlagningsprogram som Hells Kitchen, Kniven mot strupen, Master Chef Australia, Sveriges Mästerkock etc. etc.
I alla dessa program misslyckas dom alltid med risotton. Är det så svårt? I believe I can do it. Men vad bör jag tänka på samt kan någon förklara kemin på en lite basic nivå så jag förstår vad det är jag försöker göra? Vad jag har förstått så skall iallfall riset kokas i nån sorts buljong typ.
Ja jag är förundrad själv hur lite jag vet om denna rätt.

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in