2013-03-27, 19:56
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag brukar ofta använda en elektrisk kaffekvarn av modell snurrande metallblad. Den är lätt och lämplig att transportera, men det krävs ju att man har en sådan för att det ska fungera.
Bra förslag, jag har ju faktiskt en sådan också för just kryddor, även om jag använder morteln oftare. Tänkte inte på att den är lättare att släpa på än en tung mortel i marmor .
Citera
2013-03-27, 23:56
Medlem
Pajastous avatar
Jag har någonstans läst att man kan marinera nötkött i 48h utan problem. Tyvärr hittar jag inte den informationen någonstans på Internet längre. Jag har proppat i hackad timjan, rosmarin & delade vitlöksklyftor i en ryggbiff. Inuti ryggbiffen samt utanpå på båda sidor. Jag har även flingsalt och svartpeppar på båda sidorna om detta 1 kg köttstycke. Har sedan lagt köttbiten i en plastpåse som jag förslutit ordentligt och innan jag gjorde det så hällde jag i olivolja i påsen och "gojsade" runt lite. Har vänt på ryggbiffen och bankat till den lite lätt ca. 3 ggr under denna tid. Köttet har nu legat i kylen i marinad i 29h (ska marineras i ca. 45h) & jag kommer bryna det i stekpanna (med smör) innan jag med hjälp av stektermometer kör in ryggbiffen i ugnen och steker den till medium.

Till ryggbiffen ska hemgjord potatisgratäng serveras, hemgjord rödvinssås, smör- & saltstekta sparrisar samt hemgjord, grov baguette med egengjort vitlökssmör.

Mina frågor: Hur länge kan man egentligen marinera nötkött? Tror ni att min köttbit blir för salt? Alldeles för välkryddad? Har jag gjort rätt när jag lagt köttbiten i marinad med olivolja som bara lagt sig över köttet och som inte skvalpar runt? Dvs. är det för lite olja? Nästa fråga är hur många grader nötköttet ska uppnå i ugnen för att den ska bli medium? Jag får på förhand tacka för era svar!
Senast redigerad av Pajastou 2013-03-28 kl. 00:30.
Citera
2013-03-28, 07:41
Medlem
Masturblijas avatar
Vill börja äta gröt, igår kokte jag upp och saltade men FY FAN det smakade blöt tidningspapper, hur ska jag få gröt att smaka mat?
Citera
2013-03-28, 07:53
Medlem
Pajastous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Vill börja äta gröt, igår kokte jag upp och saltade men FY FAN det smakade blöt tidningspapper, hur ska jag få gröt att smaka mat?

Hej, jag vet inte vad det är för gröt du äter. Om du äter havregrynsgröt, testa att blanda i några upptinade jordgubbar eller hallon! Du kan toppa med hackade, skalade mandlar och sedan hälla på mjölk på gröten, som man gör.
Citera
2013-03-28, 08:19
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajastou
Hej, jag vet inte vad det är för gröt du äter. Om du äter havregrynsgröt, testa att blanda i några upptinade jordgubbar eller hallon! Du kan toppa med hackade, skalade mandlar och sedan hälla på mjölk på gröten, som man gör.

Jag kokte iofs med vatten.
Citera
2013-03-28, 08:25
Medlem
Pajastous avatar
Citat:

Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Havregrynsgröt kokar du med vatten och 1,5 nypa salt (så gör jag när jag gör havregrynsgröt för 1 person). Därefter, (när gröten har kokat färdigt) så tillsätter du bären och de hackade mandlarna och häller på lite mjölk.
Senast redigerad av Pajastou 2013-03-28 kl. 09:06.
Citera
2013-03-28, 08:25
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Jag antar att inlägget ovan gällde mjölk på den färdigkokta gröten. Hur som helst: Om gröten smakar tråkigt kan det behövas lite mer salt. För övrigt kan det vara gott med lite smör i gröten.
Citera
2013-03-28, 11:40
Medlem
sp3tts avatar
Kan man ersätta melass med sirap? I vilka mängdförhållanden?
Citera
2013-03-28, 13:36
Medlem
Evilyns avatar
Citat:

Nu vill jag inte göra dig besviken, men havregrynsgröt smakar blött tidningspapper oavsett vad. Är jag tvungen att äta klägget brukar jag ha på en massa sylt.
Citera
2013-03-28, 13:59
Medlem
Citat:
Jag har någonstans läst att man kan marinera nötkött i 48h utan problem. Tyvärr hittar jag inte den informationen någonstans på Internet längre. Jag har proppat i hackad timjan, rosmarin & delade vitlöksklyftor i en ryggbiff. Inuti ryggbiffen samt utanpå på båda sidor. Jag har även flingsalt och svartpeppar på båda sidorna om detta 1 kg köttstycke. Har sedan lagt köttbiten i en plastpåse som jag förslutit ordentligt och innan jag gjorde det så hällde jag i olivolja i påsen och "gojsade" runt lite. Har vänt på ryggbiffen och bankat till den lite lätt ca. 3 ggr under denna tid. Köttet har nu legat i kylen i marinad i 29h (ska marineras i ca. 45h) & jag kommer bryna det i stekpanna (med smör) innan jag med hjälp av stektermometer kör in ryggbiffen i ugnen och steker den till medium.

Till ryggbiffen ska hemgjord potatisgratäng serveras, hemgjord rödvinssås, smör- & saltstekta sparrisar samt hemgjord, grov baguette med egengjort vitlökssmör.

Mina frågor: Hur länge kan man egentligen marinera nötkött? Tror ni att min köttbit blir för salt? Alldeles för välkryddad? Har jag gjort rätt när jag lagt köttbiten i marinad med olivolja som bara lagt sig över köttet och som inte skvalpar runt? Dvs. är det för lite olja? Nästa fråga är hur många grader nötköttet ska uppnå i ugnen för att den ska bli medium? Jag får på förhand tacka för era svar!

Du har alltså nästan torrmarinerat den så länge? Har du saltat mycket så har du ju i princip rimmat köttet om du kör i två dygn. Den kommer bli rätt salt. Kanske lite torr också för en hel del vätska dras ut. Själv skulle jag nog inte marinera ryggbiff alls, och om jag gjorde det skulle jag har en riktigt blöt marinad med väldigt lite salt och marinera ett par timmar. Men nu är du ju där du är och då är det bara att köra.
Citera
2013-03-28, 14:39
Medlem
Pajastous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Du har alltså nästan torrmarinerat den så länge? Har du saltat mycket så har du ju i princip rimmat köttet om du kör i två dygn. Den kommer bli rätt salt. Kanske lite torr också för en hel del vätska dras ut. Själv skulle jag nog inte marinera ryggbiff alls, och om jag gjorde det skulle jag har en riktigt blöt marinad med väldigt lite salt och marinera ett par timmar. Men nu är du ju där du är och då är det bara att köra.

Ajdå, det var inte ett så positivt svar. Tack för att du svarade. Man lär sig något nytt varje dag. Tror ni jag kan rädda ryggbiffen genom att steka rikligt i smör och olja innan den ska in i ugnen?
Citera
2013-03-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ajdå, det var inte ett så positivt svar. Tack för att du svarade. Man lär sig något nytt varje dag. Tror ni jag kan rädda ryggbiffen genom att steka rikligt i smör och olja innan den ska in i ugnen?

Nej du kan inte kompensera med mer smör eller olja. Det är inte säkert att din ryggbiff är helt förstörd. Stek hastigt i någon minut, beroende på tjocklek, på båda sidor. Är du rätt för att den är nästintill oätbar kan du ju göra en biff stroganoff på den för att på så vis försöka maskera torrheten, som ju givetvis ändå kommer att tränga igenom men inte bli lika påtaglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in