2014-01-07, 11:42
Medlem
Dessutom, ett tillägg, som kanske någon har en uppfattning om. Med ojämna mellanrum så har jag som en liten flytning på morgonen från penis. Bara som en droppe, kladdig sats (men helt genomskinlig). Har testat mig för klamydia i Mars o därefter endast haft sex med sambon så det är ingen könssjukdom iaf (o näe, hon har inte spelat bortamatcher ). Som en s k försats typ men inte lika mkt, kanske bara är våta drömmar a'la tonåren...
Citera
2014-01-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Dessutom, ett tillägg, som kanske någon har en uppfattning om. Med ojämna mellanrum så har jag som en liten flytning på morgonen från penis. Bara som en droppe, kladdig sats (men helt genomskinlig). Har testat mig för klamydia i Mars o därefter endast haft sex med sambon så det är ingen könssjukdom iaf (o näe, hon har inte spelat bortamatcher ). Som en s k försats typ men inte lika mkt, kanske bara är våta drömmar a'la tonåren...

Har precis samma flytning.. Kan klämma fram en liten droppe genomskinlig klistrik vätska på morgonen och ett tag efter jag sprutat.. Har aldrig haft någon försats under mina första 28 år så jag vet att det inte är en vanlig försats. Eller rättare sagt, det är kanske samma sekret som en försats men någonting har fått igång produktionen i tid och otid. Testat mig för alla könssjukdomar 2ggr utan att hitta något.

Inga större smärtor i övrigt men lite molande värk i röven efter jag kommit.. Någonting är lurt där inne i systemet!
Senast redigerad av mrapproach 2014-01-08 kl. 17:10.
Citera
2014-01-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrapproach
Har precis samma flytning.. Kan klämma fram en liten droppe genomskinlig klistrik vätska på morgonen och ett tag efter jag sprutat.. Har aldrig haft någon försats under mina första 28 år så jag vet att det inte är en vanlig försats. Eller rättare sagt, det är kanske samma sekret som en försats men någonting har fått igång produktionen i tid och otid. Testat mig för alla könssjukdomar 2ggr utan att hitta något.

Inga större smärtor i övrigt men lite molande värk i röven efter jag kommit.. Någonting är lurt där inne i systemet!

Har även märkt att min sperma ändrat färg och konsistens. Den tidigare tjocka vita har blandats ut med prostatasekretet vilket gör sperman vattnig och till stor del genomskinlig? !
Citera
2014-01-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrapproach

Mycket troligt ureaplasma eller myckoplasma jag lider av det förstnämnda har aldrig pissa positivt för något i Sverige hittade först när jag for till rom och tog prov på prostatasekret!
Citera
2014-01-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Mycket troligt ureaplasma eller myckoplasma jag lider av det förstnämnda har aldrig pissa positivt för något i Sverige hittade först när jag for till rom och tog prov på prostatasekret!
...och vad baserar du detta på?
Är det endast grundat på att du själv har samma symptom?!

Det är vanskligt att dra några generella slutsatser av en persons erfarenhet då det finns ett otal olika hälsotillstånd som alla ger upphov till symptom som förknippas med prostatit.
Senast redigerad av sctp 2014-01-08 kl. 21:28.
Citera
2014-01-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sctp
...och vad baserar du detta på?
Är det endast grundat på att du själv har samma symptom?!

Det är vanskligt att dra några generella slutsatser av en persons erfarenhet då det finns ett otal olika hälsotillstånd som alla ger upphov till symptom som förknippas med prostatit.

Visst finns det olika sjukdomar som orsakar prostatit! Men har du en inflammation i snoppen med flyttningar så är det oftast en mikroorganism som orsakar den och jag ville bara påpeka att bara för att man inte isolerat den efter ett urin test så kan den ändå finnas där det är jag och många andra levande bevis för! Och kom nu inte och predika om att bäcken problem orsakar uretrit och mjuk o degig inflammation i sädesblåsorna och prostata!
Citera
2014-01-09, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
...
Men har du en inflammation i snoppen med flyttningar så är det oftast en mikroorganism som orsakar den och jag ville bara påpeka att bara för att man inte isolerat den efter ett urin test så kan den ändå finnas där det är jag och många andra levande bevis för!
...

OK, men nu var det ju inte det du skrev. Angående symptomet en klar droppe/flytning från penis.
Du inser väl skillnaden i följande påståenden:

1) Mycket troligt ureaplasma eller myckoplasma
2) Antagligen orsakat av inflammation i prostata och/eller sädesblåsa t.ex. på grund av mikroorganism

Det första påståendet är ju en otroligt specifik gissning med tanke på att endast ett symptom är omnämnt. Det andra är ett mer generellt påstående som man inte lika lätt kan avfärda. Inflammation kan ha många olika orsaker.
Citera
2014-01-09, 09:02
Medlem
Citat:
OK, men nu var det ju inte det du skrev. Angående symptomet en klar droppe/flytning från penis.
Du inser väl skillnaden i följande påståenden:

1) Mycket troligt ureaplasma eller myckoplasma
2) Antagligen orsakat av inflammation i prostata och/eller sädesblåsa t.ex. på grund av mikroorganism

Det första påståendet är ju en otroligt specifik gissning med tanke på att endast ett symptom är omnämnt. Det andra är ett mer generellt påstående som man inte lika lätt kan avfärda. Inflammation kan ha många olika orsaker.

Ja det kanske var dumt att gissa specifikt! Men vill bara ha sagt att dem är slarviga på VC och att man inte ska ta inte bakteriell prostatit diagnos allvarligt för än man blivit ordentligt undersökt!
Citera
2014-01-09, 10:06
Medlem
Alltså den här "droppen försats" besvärar ju mig inte på något vis, tänkte bara om det fanns någon som visste om det här är något o kolla upp, dvs kan det vara något som påverkar, fan vet jag, risk för infertilitet/sterilitet eller något, Internetz ger mig inte mkt i frågan...
Citera
2014-01-09, 11:29
Medlem
Citat:
Alltså den här "droppen försats" besvärar ju mig inte på något vis, tänkte bara om det fanns någon som visste om det här är något o kolla upp, dvs kan det vara något som påverkar, fan vet jag, risk för infertilitet/sterilitet eller något, Internetz ger mig inte mkt i frågan...
Jag hade själv en sån där droppe vid vissa tillfällen under 2008 (ofta precis efter toabesök). Symptomet försvann 2009. Min fru har blivit gravid vid fyra tillfällen efter detta, även när vi försökt undvika det, så min fertilitet har i alla fall inte påverkats nämnvärt.

Prova något anti-inflammatoriskt och se ifall problemet försvinner. Se också till att någon klämmer på prostatan för att se ifall den är öm. Jag önskar att jag hade tagit mina symptom på mer allvar medan dom fortfarande inte besvärade mig särskilt mycket.
Senast redigerad av sctp 2014-01-09 kl. 12:16.
Citera
2014-01-09, 11:37
Medlem
Citat:
Jag hade själv en sån där droppe vid vissa tillfällen under 2008 (ofta precis efter toabesök). Symptomet försvann 2009. Min fru har blivit gravid vid fyra tillfällen efter detta, även när vi försökt undvika det, så min fertilitet har i alla fall inte påverkats nämnvärt.

Prova något anti-inflammatoriskt och se ifall problemet försvinner.

Aha, ja fyra graviditeter är ju bra jobbat . Har väl svårt att se att det kan vara något knepigt men Flashback är ju alltid bra o kolla med.
Citera
2014-01-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse1980
En fråga till er alla med prostatit! Har ni haft problem med rektum? Tryck, smärta, "kramper"? Lite känsla av att man är skitnödig hela tiden?
Citat:
...
Har dock lite av en klåda i röva, o en känsla av att inte kunna torka sig ordentligt, känns liksom lite blött och får gå in på muggen o torka lite då o då med lite, lite skit på pappret? Är detta något Prostatit- relaterat? Har aldrig haft hemorrojder eller så.
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen1975
Har samma problem sedan 4-5 år med röva. De hittar dock inte några hemorrojder men jag är 100% att det beror på prostatit/bäckenbotten smärta eller vad man nu ska kalla vår sjukdom ... Det bildas som fickor där bajset fastnar och sedan kommer ut... Kliar gör det oxå

Det gör en begränsad vart och när man går på toa för att skita, jävligt jobbigt
Citat:
Jag har också haft detta problem periodvis och har en del teorier om vad det beror på samt hur man kan komma ifrån det. Det brukar komma tillbaks så fort jag har en ordentlig försämring av vissa andra symtom. Det beror inte på fickor i mitt fall. Har dock otroligt fullt upp just nu så jag får vänta med att dela med mig av mina erfarenheter. Jag skriver ett längre inlägg om ett par veckor när det lugnat ned sig.

Har dragit mig för att skriva nedanstående. Ska försöka beskriva hur min bäckenbottensmärta ter sig med fokus på problematiken kring rektum.
Jag kommer att dela med mig av en del egna teorier och observationer. Hoppas att det kan hjälpa någon. Tar gärna del av andras observationer eller åsikter ifall något jag skriver verkar felaktigt.

Anatomi
-Analkanalen är den yttersta delen av ändtarmen, den del som går mellan anus och bäckenbotten. Analkanalen omsluts av den inre och yttre ringmuskeln samt puborektalis.
-Analkuddarna är tre större (och eventuellt några mindre) ansamlingar av blodkärl och bindväv som har till uppgift att täta till analöppningen. Dessa kuddar sitter på väggarna av analkanalen och de spelar en viktig roll i att behålla kontinensen, ringmusklernas knipande räcker inte till för att hålla helt tätt. När man får hemorojder så beror det på att analkuddarna har förstorats och/eller tappat sin position.
-Muskeln puborektalis omsluter analkanalen som en ögla och snörper i spänt läge ihop analkanalen så att den får en viss vinkel, detta är ytterligare en mekanism för att kunna hålla tätt. Vid defekation så slappnar puborektalis av och analkanalens vinkel rätas ut.
-Nervändar i ändtarmen känner av om det finns någon avföring (eller gas) och huruvida denna är fast eller lös.

Smärtans mekanismer (förenklat)
När man haft smärta kontinuerligt en längre tid så börjar smärtsystemet att anpassa sig, så kallad sensitisering uppkommer. Smärttrösklarna sänks och man blir överkänslig mot smärta. Svaga stimuli förstärks och känslan av smärta kan dröja sig kvar även efter att smärtstimuli försvunnit så kallad eftersmärta. Eftersmärta kommer ofta i muskler efter en ansträngning och den kan komma med en viss fördröjning. Vid sensitisering så händer det ofta att man blir extra köldkänslig och börjar tolka kyla som smärtsam så kallad köldallodyni. Jag har själv köldallodyni, det räcker med att jag sitter på en hård rumstempererad yta för att det skall kännas kallt och obehagligt.

Lärdomar
När det blir något problem i bäckenbotten så kan det lätt försvåra toabesök. Problemet kan förvärras ifall man inte är försiktig vid defekation. För mig så är det viktigt att gå på wc varje dag och att passa på att gå när jag verkligen är nödig. I mitt tidigare så stressiga liv så kunde det hända att jag inte tyckte det var läge att gå och efter att jag hållit mig ett tag så gick nödigheten över. Sedan så kunde det gå många timmar innan jag blev nödig igen. Kunde även hända att jag gick när det var lämpligt även fast jag inte var nödig med resultatet att jag fick krysta fram avföringen på ren vilja, mycket dålig ide om man har en dysfunktionell bäckenbottenmuskulatur. Med min överspända muskulatur så är det svårt att slappna av vid defekation, misslyckas jag så tvingas jag krysta och det blir som att tvinga sig igenom en stängd dörr. Detta ger en stor påfrestning för musklerna, resultatet blir ofta smärta och obehag efter uträttat behov. Har lärt mig att undvika förstoppning till varje pris och att låta bli mat som stoppar upp.

Symptom på en överaktiv bäckenbotten
-spänt indraget anus. All muskulatur i bäckenbotten hänger ihop. Ifall man inte kan slappna av i bäckenbotten så kan man inte heller slappna av helt i den yttre ringmuskeln. När min bäckenbotten är mycket spänd så kan jag se detta på att anus dras inåt, när den slappnar av så sänks anus.
-spänd puborektalis. Läste om någon som sade sig ha hyvlad avföring tidigare i tråden. Jag har också upplevt detta. Om puborektalis inte kan slappna av så blir effekten som om någon tar stryptag om analkanalen bakifrån och trycker på så att avföringen kläms ihop på vägen ut.
-rekylen. Vid defekation så får jag anstränga mig för att slappna av tillräckligt mycket. Efter uträttat behov så blir det ofta som en rekyl, musklerna drar ihop sig reflexmässigt som en gummisnodd som varit utspänd och plötsligt släpps. Det märks tydligt att anspänningen i musklerna är högre efter toabesöket än den var innan, anus dras dessutom inåt. Det tar 30 - 60 minuter innan musklerna slappnar av och normaliseras igen. Det som händer då är att jag måste gå och torka mig igen. När rektum slappnar av så sänks som sagt anus och då friläggs hud som jag inte kom åt att torka innan. Ofta så kommer nu det som jag tolkar som eftersmärta, puborektalis mfl har ansträngts och jag får ont i rektum under 4 - 5 timmar.

Diverse
Olika problem skapar smärta och obehag i rektum. Då jag ofta har flera olika samtidiga problem så är det svårt att veta vad som är vad.

-Hemorojd, den ökade anspänningen i ringmusklerna ger en perfekt grogrund för hemorojder. Under dåliga perioder (mycket spänd bäckenbotten) så kommer dom tillbaks, under bättre perioder så försvinner dom. Dom verkar dock inte orsaka någon nämnvärd smärta i mitt fall, dom ger lättare obehag och gör det svårare att torka rent.

-Perianalt hematom. Jag har vid två tillfällen råkat ut för detta helvete. Det ser ut som en liten blåskimrande knuta precis utanför anus och kan lätt misstas för en hemorojd. Det är dock egentligen ett blodkärl som brustit och består av en liten blödning under huden. Båda gångerna jag fått detta så har det sammanfallit med kraftig hosta och hård mage. Hematomet smärtar lokalt i ca 10-12 dagar och lugnar sedan ner sig. I mitt fall så har detta skruvat upp sensitiseringen så att min smärtkänslighet varit förhöjd ett par månader efteråt.

-Analspricka. Om man inte kan slappna av och tvingas krysta kraftigt så kan detta uppstå. Jag fick detta i och med förstoppning, resultatet blev en skärande smärta vid defekationsögonblicket och en mindre blödning.

-Ljumsksvamp. Antibiotika slog ut min normala tarmflora. Då jag är så van med olika smärtor och obehag i regionen så reagerade jag först inte på detta. När jag sedan tittade med spegel så såg jag att hela mellangården, området mellan skinkorna och vecken vid sidan av pungen var angripna. Rödaktig hud, mycket sveda och lite klåda var symptomen. Svampmedel och probiotika var lösningen.

-Rubbad PH balans, irriterad hud. Trodde nyligen att jag hade svamp igen. Huden var röd och irriterad, sveda till och från. Receptet var att börja tvätta med tvättolja istället för tvål och att smörja med idominsalva, slapp ytterligare en anti-svampkur.

-TrP Piriformis. Triggerpunkter i piriformis kan klämma pudendalnerven och ge upphov till rektal smärta. Jag har haft båda (TrP i piriformis och rektal smärta) men har aldrig lyckats lista ut vilken av alla smärtor som härstammar därifrån.

-TrP Puborektalis. Triggerpunkter i puborektalis gör så att muskeln inte kan slappna av och detta försvårar defekation. Smärtan är dov och uppstår både under defekation och efteråt. Känns som att smärtan sitter en bit innanför anus.

-TrP Sphinkter Ani Externus. Triggerpunkter i den yttre ringmuskeln gör så att den blir extra tight och har lett till skärande smärta vid defekation i mitt fall.

-Myofasciella restriktioner. Om dina muskler är spända för jämnan (t.ex.beroende på TrP) så kan huden och bindväven fastna vid muskeln. Detta leder till att muskelns rörelser hämmas och försvårar återhämtning. Lösningen är skin rolling så kallad myofascial release. Jag har hemska restriktioner i huden runt anus och detta leder till mycket obehag, det känns spänt och ömt.

-Inflamerad prostata. Osäker här men jag tror att smärta som jag känt vid defekation skulle kunna härstamma från en inflammation i prostatan. När hård avföring trycker på så kan man tänka att detta orsakar smärta.

-Sensitisering. Min sensitisering orsakar mycket obehag. Förutom köldöverkänslighet så förstärks nervimpulserna i drabbad vävnad. Tror att detta ger upphov till följande två symptom.
1) konstant känsla av att vara nödig. Vissa nervändar i rektum känner av när ändtarmen börjar fyllas, om dom reagerar för tidigt så får man falsk nödighetskänsla. Teori 1: onormalt hög anspänning i bäckenmusklerna tolkas som att det finns någonting där som trycker på dvs avföring > nödighetskänsla. Teori 2: förstorad analkudde tolkas som att någonting finns kvar i analkanalen > nödighetskänsla
2) känsla av tryck i anus. Samma som teori 1 ovan dvs onormalt hög anspänning i bäckenmusklerna tolkas som att det finns någonting där som trycker på.

-Proctalgia Fugax. Ytterst intensiv kramp i rektum/mellangården några sekunder. Känns som om någon hugger in en syl där. Kan komma helt plötsligt utan förvarning.
Senast redigerad av sctp 2014-01-10 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in