Citat:
Ursprungligen postat av
Mannen1
Hej alla
Utan att någonsin ha blivit diagnoserad så är jag ganska säker på att jag har prostatit. Problemen började för ca 4 år sen och efter ett 10-tal läkarbesök har jag bara blivit mer förvirrad.
Symptomen:
* strålande känsla mellan anus och penis
* ett tryck i prostata området
* Outhärdligt kliande i anus (speciellt på natten?)
* sveda i ollonet och missfärgningar, svårt att få stånd då det är som värst, domnad känsla i ollonet, förlorad sexlust. Penisen känns varm och ibland iskall.
* återkommande hemorrojder
* ringmuskeln är påsig och svullen mesta dels och ibland ser ut att vilja "hoppa ut" och jag är livrädd för inkontinens.
Det finns fler symptom som jag inte kommer på just nu då jag faktiskt varit relativt symptomfri i snart ett år. Men idag kom skiten tillbaka och jag känner mig helt hopplös. Redan när vintern startade började jag få känningar, var i stort sätt symptomfri under sommaren och våren. Jag har slutat med allt som heter skräpmat och tränar regelbundet, vilket absolut har hjälpt. Jag började t.o.m intala mig själv att den här jävla skiten var borta.
Det enda som läkarna hittat är klamydia och det fick jag käka antibiotika för 2-3 år sen.
Det lustiga är att mina symptom är direkt kopplade med klådan i anus. Under sömnen kliar jag för kung och fosterland och vaknar upp som ett vrak med alla dessa symptom. Ingen klåda - inga symptom.... Wtf? Ingen läkare kan ge mig något vettigt svar och det enda de gör är att skicka med mig någon salva som ska lindra men som bara förvärrar allt. Jag verkar vara immun mot salvor som ska lindra klåda.
Det var denna tråden som fick mig att inse att det troligtvis är någon variant av prostatit som jag lider av då jag delar många symptom med er andra. Har inte hittat någon annan sjukdomsbeskrivning som passar in så bra. Speciellt det där med klamydian som start på helvetet.
Så, mina prostata vänner, är jag en av de lyckligt lottade? Någon annan som har en direkt koppling mellan klådan och symptomen?
Mvh
Ska ge dig något att googla på...
Klamydian kanske ledde till inflammation. Inflammation kan leda till att triggerpunkter bildas i bäckenbotten.
Följande två symptom skulle kunna orsakas av triggerpunkter:
* strålande känsla mellan anus och penis
* ett tryck i prostata området
När smärtimpulser är för svaga för att orsaka riktig smärta så kan man uppleva retningen som klåda:
* Outhärdligt kliande i anus (speciellt på natten?)
Så kallad Hard Flaccid och/eller nerve entrapment av pudendalnerven under piriformis kan orsaka dessa symptom:
* sveda i ollonet och missfärgningar, svårt att få stånd då det är som värst, domnad känsla i ollonet, förlorad sexlust. Penisen känns varm och ibland iskall.
Hög muskeltonus i yttre ringmuskeln t.ex. beroende på triggerpunkter leder till:
* återkommande hemorrojder
Jag känner igen nedanstående symptom, hos mig så har det avhjälpts genom att ta bort triggerpunkter i den externa ringmuskeln samt behandla myofasciella restriktioner i bindväven/huden runt anus med så kallad skin rolling (en form av Connective Tissue Manipulation, läs mer om just detta i länken nedan.)
* ringmuskeln är påsig och svullen mesta dels och ibland ser ut att vilja "hoppa ut" och jag är livrädd för inkontinens.
http://www.pudendalhope.info/sites/d...calTherapy.pdf
Förvänta dig inte att någon sjukvårdspersonal i Sverige har någon som helst kännedom om ovanstående problem.