2014-01-09, 11:28
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tänk ett varv till: Om polisen vid nämnda tillfälle hade kunnat spåra inläggsskrivaren via IP så borde väl vederbörande ha förhörts som ett absolut minimum. Om inte också anhållits. Den mest troliga slutsatsen (om än inte säkra) är att det inte gick att knyta inlägget till ett enskilt internetabonnemang. Och då står vi vid samma fråga igen: Varför ge in en skärmdump med ett erkännande som bevisning i en häktningsförhandling om det inte finns något bevis för att det var den häktade RO som skrev det?

Enligt LGWP så har det gjorts grova misstag i polisutredningen. Det här kanske är misstaget. Man kanske inte har förhört vederbörande.
Citera
2014-01-09, 11:46
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Tänk ett varv till: Om polisen vid nämnda tillfälle hade kunnat spåra inläggsskrivaren via IP så borde väl vederbörande ha förhörts som ett absolut minimum. Om inte också anhållits. Den mest troliga slutsatsen (om än inte säkra) är att det inte gick att knyta inlägget till ett enskilt internetabonnemang. Och då står vi vid samma fråga igen: Varför ge in en skärmdump med ett erkännande som bevisning i en häktningsförhandling om det inte finns något bevis för att det var den häktade RO som skrev det?

Även om inlägget inte gick att spåra till RO via ip-adress kan det ju gå andra vägen - dvs. de har beslagtagit hans dator och hittat saker den vägen. Polisen kan t.ex. inte spåra min ip här på flashback, men beslagtar de min dator så har jag svårt att hävda att det inte är jag som är DyingAtheist och att det inte skulle vara jag som skrivit t.ex. det här inlägget.
Citera
2014-01-09, 12:33
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Det kanske inte gick att spåra den personen då, men det kanske har gått att göra det flera år senare. Kan finnas många orsaker till varför.

Sen är det intressant att Gottfrid Svartholm Warg dyker upp över allt, även i detta sammanhang. Kanske fick polisen fram mer information när Gottfrid själv blev gripen i aug 2012. Gottfrid gillar varken staten eller polisen, så frågan är om han skulle ange en mördare frivilligt.
Citera
2014-01-09, 14:30
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan-ola
Jag gick i parallellklass med PH på högstadiet och när jag fick höra vad som hade hänt efter mordet hade jag först svårt att placera honom. I efterhand har jag förstått att detta var lite av hans signum; lugn, tillbakadragen och verkligen ingen som stack ut i ett jättestort högstadium

Ok, intressant. Vilken skola var det?
Citera
2014-01-09, 15:20
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Då tänker vi ett varv till:

Antag att polisen faktiskt försökt spåra IP-adressen men inte fick fram mer information än att inlägget gjordes från någon dator vid en viss arbetsplats.

Antag att man många år senare fick tips om att rösten i telefonsamtalet kunde tillhöra RO.

Och när man kollar upp RO finner man att han jobbade på den aktuella arbetsplatsen vid tiden för inlägget samt att inlägget (som enligt Anakata ska vara rätt detaljerat) har flera detaljer som stämmer in på RO.

Vet inte om det är så. Men omöjligt är det ju inte.
Citera
2014-01-09, 15:26
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle

Antag att polisen faktiskt försökt spåra IP-adressen men inte fick fram mer information än att inlägget gjordes från någon dator vid en viss arbetsplats.

Antag att man många år senare fick tips om att rösten i telefonsamtalet kunde tillhöra RO.

Och när man kollar upp RO finner man att han jobbade på den aktuella arbetsplatsen vid tiden för inlägget samt att inlägget (som enligt Anakata ska vara rätt detaljerat) har flera detaljer som stämmer in på RO.

Tänkte precis likadant. Tycker att detta scenario är det bästa hittills.
Citera
2014-01-09, 15:36
Medlem
Citat:

Enligt en annan medlem fanns också ett liknande inlägg (samma?) på någon sajt som hette Bikt.nu eller något sådant (tror inte den finns längre). Ett inlägg som verkade handla om mordet på P. Vore nästan för bra för att vara sant om de kan knyta honom till mordet den vägen.
Citera
2014-01-09, 15:42
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
Tänkte precis likadant. Tycker att detta scenario är det bästa hittills.
Och om det nu skulle stämma så är det lättare att förstå ROs reaktion i häktet; har han skrivit det där inlägget och sedan ångrat det, och kanske tom försökt ta bort det, så måste han ju ha levt med extra stor rädsla för att bli avslöjad under alla dessa år.
Citera
2014-01-09, 15:46
Medlem
bernters avatar
Citat:

Otroligt om han gjort detta, men det är inte helt osannolikt. Var kanske ett sätt för honom att ventilera "incidenten". Uppenbarligen gör han ogenomtänkta saker som tex att erkänna att han var ringaren. Det är väl ändå rimligt att en labil person som RO lämnat någon form av spår efter sig under denna långa tid som gått.
Citera
2014-01-09, 18:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Även om inlägget inte gick att spåra till RO via ip-adress kan det ju gå andra vägen - dvs. de har beslagtagit hans dator och hittat saker den vägen. Polisen kan t.ex. inte spåra min ip här på flashback, men beslagtar de min dator så har jag svårt att hävda att det inte är jag som är DyingAtheist och att det inte skulle vara jag som skrivit t.ex. det här inlägget.

Fortfarande samma invändning: En sån typ av bevisning borde generera annat material än en "fotobilaga". Det kan iofs vara så att beskrivningen är missvisande. Men har man gjort en tömning av hans dator och hittat något där så borde det som ges in snarare vara en rapport från IT-forensiker - eventuellt då ihop med någon gammal skärmdump som någon i något sammanhang tagit på ett senare raderat inlägg med en "bekännelse" av mordet.

Jag är fortsatt skeptisk.
Citera
2014-01-09, 18:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Samma svar som till DyingAtheist: Det borde i så fall vara andra saker än enbart en skärmdump som givits in som bevisning.

Däremot skulle ditt scenario kunna vara ett svar på frågan vi alla ställer oss om hur det kom sig att RO hamnade i polisens sökarljus.
Citera
2014-01-09, 18:38
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Fortfarande samma invändning: En sån typ av bevisning borde generera annat material än en "fotobilaga". Det kan iofs vara så att beskrivningen är missvisande. Men har man gjort en tömning av hans dator och hittat något där så borde det som ges in snarare vara en rapport från IT-forensiker - eventuellt då ihop med någon gammal skärmdump som någon i något sammanhang tagit på ett senare raderat inlägg med en "bekännelse" av mordet.

Jag är fortsatt skeptisk.

Jag invände bara mot att du verkade hävda att ett eventuellt foruminlägg måste spåras från forumet till användaren. Ser nu att din "kritik" mot att fotobilagan skulle vara en/flera skärmdumpar egentligen grundar sig på andra (och mycket mer logiska) grunder.

Skyller på att jag är febersjuk och allmänt trög idag, jag delar din åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in