Citat:
Ursprungligen postat av
SibirienKalle
Det var nog inte många studenter som 1996 hade egen dator och dessutom möjlighet att scanna in foton (visst, det fanns digitalkameror redan på den tiden, men de var tämligen dyra och om det var få studenter som hade dator så var det nog ännu färre som dessutom hade digitalkamera).
Håller inte med. Personligen hade jag dator som student -94. Hotmailkonto hade jag -96 och de flesta av mina vänner hade datorer -96. Speciellt de som gick på KTH. Där hade de dessutom tillgång till datorhallar med egna användarkonton där de kunde spara filer.
Jag hade ingen digitalkamera då, men däremot vill jag minnas att det var det hyfsat vanligt att lämna in fotorullen och få bilder på CD-skiva. Och som du säger, att scanna in bilder var ganska vanligt. Scanners hade precis blivit billiga och jag hade en trots att jag var student.
Citat:
Ursprungligen postat av
SibirienKalle
Men även övervakningskameror var väl tämligen ovanliga 1996? Finns det ens idag några sådana vid exempelvis tunnelbanenedgången invid Swartlings?
Ja, det var mkt mer ovanligt än idag. Synen på kameraövervakning var betydligt mer restriktiv 1996 än vad den är idag. Det har skett lagändringar samt ändrad praxis på den fronten. Framför allt gällde det kameraövervakning på allmän plats som inte sågs med blida ögon. Det fanns hårda krav på behovsbilden. Exempelvis var det då inte tillåtet att ha kamera i taxibilar.
Anrättningar som hanterade stora mängder kontanter eller värdeföremål, ambassader samt militära anläggningar hade förstås kameror. Men i övrigt var det ont om dem. Någon kamera som tagit bild på Valhallavägen, KTH eller Swartlings Ridskola är uteslutet. Jag är hyfsat säker på att det inte heller fanns ngn i tunnelbanan, men är dock inte helt hundra där. Bussar hade det definitivt inte.
Så vart på vägen skulle någon ha fångats av en övervakningskamera? Det finns iofs en del ambassader i området runt Villagatan. Tex den tjeckiska ambassaden på Villagatan 21.