2014-01-08, 09:16
Medlem
torskitallins avatar
Annan teori är att han som ringer är vittne, blir rädd och lämnar. Inte många som vill vara inblandade! Att han först inte vet var han är riktigt men sen lyfter blicken och observerar det första han ser alltså ridskolan. Vad vet jag men som sagt en teori.
Citera
2014-01-08, 11:25
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskitallin
Annan teori är att han som ringer är vittne, blir rädd och lämnar. Inte många som vill vara inblandade! Att han först inte vet var han är riktigt men sen lyfter blicken och observerar det första han ser alltså ridskolan. Vad vet jag men som sagt en teori.

Mindre trolig teori. Den som ringer är med största sannolikhet gärningsman också.
Citera
2014-01-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Mindre trolig teori. Den som ringer är med största sannolikhet gärningsman också.

Det är synnerligen troligt. Men det räcker ju inte som bevis. Även om RO:s erkännande av samtalet stämmer så kan han ju skylla på snutnoja, panik, skam eller vad som helst - det skulle bli svårt att motbevisa honom. Just därför blir man extra nyfiken på såväl bildbevisning som vad mer de kan tänkas ha som talar för hans skuld.
Citera
2014-01-08, 12:20
Medlem
Elementarys avatar
När det gäller åklagarens bildbevis kan det tänkas att det är en bild som PH haft på sin dator eller på sitt KTH-konto där Oxenstrand är med och som visar att det finns en koppling dem emellan.

Typ nakenbild av Oxen.
Citera
2014-01-08, 12:31
Medlem
Jag tror snarare, eller hoppas, att det handlar om en bild från brottsplatsen eller åtminstone det tidiga skedet av undersökningen - en bild som antingen försvann bland alla små anteckningslappar, eller lades åt sidan för den verkade så ointressant. Jag är fortfarande fascinerad av att den som togs in till förhör i ett tidigt skede skulle ha haft anknytning till ridskolan. Kanske ett foto från verksamheten där?
Det borde vara en bild med ganska graverande innehåll, skulle man tycka.
Citera
2014-01-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tror snarare, eller hoppas, att det handlar om en bild från brottsplatsen eller åtminstone det tidiga skedet av undersökningen - en bild som antingen försvann bland alla små anteckningslappar, eller lades åt sidan för den verkade så ointressant.

Absolut mycket mera troligt än att det skulle röra sig om en bild från en fest.

Det första som kommer på tanke är förstås att M.GM. exempelvis skulle ha extremt stora fötter och man sett att det finns sådana skoavtryck på mordplatsen, vilket i samband med erkännande av telefonsamtalet skulle kunna vara graverande nog.
Citera
2014-01-08, 13:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Absolut mycket mera troligt än att det skulle röra sig om en bild från en fest.

Det första som kommer på tanke är förstås att M.GM. exempelvis skulle ha extremt stora fötter och man sett att det finns sådana skoavtryck på mordplatsen, vilket i samband med erkännande av telefonsamtalet skulle kunna vara graverande nog.

Det där låter mer som nåt ur Ture Sventon. Kanske om killen haft 49r eller nåt. Men för sjutton, den häktade har beskrivits som en rätt kortväxt kille. Visst kan en sån ha stora fötter ibland också. Knappast något extremt dock. Men tror du på allvar att åklagaren skulle lägga fram ett skoavtryck i storlek 45 som "bevis"?

Jag satsar fortfarande på nån form av övervakningsbild. Men det kan förstås finnas andra grejer också, kommer bara inte på något som låter troligt.
Citera
2014-01-08, 13:38
Medlem
Apan-olas avatar
3. Instämmer det är underligt att ingen som kände PH har dykt upp i tråden ännu.

Jag gick i parallellklass med PH på högstadiet och när jag fick höra vad som hade hänt efter mordet hade jag först svårt att placera honom. I efterhand har jag förstått att detta var lite av hans signum; lugn, tillbakadragen och verkligen ingen som stack ut i ett jättestort högstadium där en överlevnadsstrategi för att inte bli indragen i all skit som vuxenvärlden lät passera, var just att smälta in i väggen. Nu kan jag inte säga att det var vad Per gjorde, men han var definitivt ingen som hade något som helst rykte om sig. Jag har via en person som haft kontakt med hans föräldrar i efterhand förstått att Per genom sina KTH-studier och kårengagemang "äntligen börjat komma rätt och hitta sig själv i livet", vilket gjorde mordets tidssammanhang lite extra bittert. Citatet är inte ordangrannt, men innebörden är exakt. Jag tolkade det som att han var lite töntig, kanske inte hade så mycket vänner och gled igenom ett högstadium där han inte blev sedd av vare sig vuxna eller jämnårig, för att sedan finna ett sammanhang med mera likasinnade på en högre utbildning. Men det kan förstås lika gärna handlat om annan social problematik eller kanske en sexuell läggning. Det sista är bara en ren spekulation, det finns inget jag sett eller hört som skulle tyda på det. Trots att hans mamma jobbade som lärare på samma skolan, gjorde man vad jag vet inte ens kopplingen dem två emellan - så pass anonym var han i åtminstone mitt umgänges ögon. Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att det definitivt inte var någon stöddig typ, what so ever.
Senast redigerad av Apan-ola 2014-01-08 kl. 13:40.
Citera
2014-01-08, 13:44
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary
När det gäller åklagarens bildbevis kan det tänkas att det är en bild som PH haft på sin dator eller på sitt KTH-konto där Oxenstrand är med och som visar att det finns en koppling dem emellan.

Typ nakenbild av Oxen.
Det var nog inte många studenter som 1996 hade egen dator och dessutom möjlighet att scanna in foton (visst, det fanns digitalkameror redan på den tiden, men de var tämligen dyra och om det var få studenter som hade dator så var det nog ännu färre som dessutom hade digitalkamera).

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag satsar fortfarande på nån form av övervakningsbild. Men det kan förstås finnas andra grejer också, kommer bara inte på något som låter troligt.
Men även övervakningskameror var väl tämligen ovanliga 1996? Finns det ens idag några sådana vid exempelvis tunnelbanenedgången invid Swartlings?
Senast redigerad av SibirienKalle 2014-01-08 kl. 13:48.
Citera
2014-01-08, 13:52
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan-ola
3. Instämmer det är underligt att ingen som kände PH har dykt upp i tråden ännu.

Jag gick i parallellklass med PH på högstadiet och när jag fick höra vad som hade hänt efter mordet hade jag först svårt att placera honom. I efterhand har jag förstått att detta var lite av hans signum; lugn, tillbakadragen och verkligen ingen som stack ut i ett jättestort högstadium där en överlevnadsstrategi för att inte bli indragen i all skit som vuxenvärlden lät passera, var just att smälta in i väggen. Nu kan jag inte säga att det var vad Per gjorde, men han var definitivt ingen som hade något som helst rykte om sig. Jag har via en person som haft kontakt med hans föräldrar i efterhand förstått att Per genom sina KTH-studier och kårengagemang "äntligen börjat komma rätt och hitta sig själv i livet", vilket gjorde mordets tidssammanhang lite extra bittert. Citatet är inte ordangrannt, men innebörden är exakt. Jag tolkade det som att han var lite töntig, kanske inte hade så mycket vänner och gled igenom ett högstadium där han inte blev sedd av vare sig vuxna eller jämnårig, för att sedan finna ett sammanhang med mera likasinnade på en högre utbildning. Men det kan förstås lika gärna handlat om annan social problematik eller kanske en sexuell läggning. Det sista är bara en ren spekulation, det finns inget jag sett eller hört som skulle tyda på det. Trots att hans mamma jobbade som lärare på samma skolan, gjorde man vad jag vet inte ens kopplingen dem två emellan - så pass anonym var han i åtminstone mitt umgänges ögon. Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att det definitivt inte var någon stöddig typ, what so ever.
Tack för en bra redogörelse! Låter ju som att han var en väldigt normal person på den tiden ni gick i skolan tillsammans. Så slipper vi en hel del spekulationer.

Du skriver att han var engagerad i studentkåren. Vet du (eller någon annan) på vilket sätt?
Citera
2014-01-08, 13:53
Medlem
Elementarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det var nog inte många studenter som 1996 hade egen dator och dessutom möjlighet att scanna in foton (visst, det fanns digitalkameror redan på den tiden, men de var tämligen dyra och om det var få studenter som hade dator så var det nog ännu färre som dessutom hade digitalkamera).

Håller inte med. Personligen hade jag dator som student -94. Hotmailkonto hade jag -96 och de flesta av mina vänner hade datorer -96. Speciellt de som gick på KTH. Där hade de dessutom tillgång till datorhallar med egna användarkonton där de kunde spara filer.

Jag hade ingen digitalkamera då, men däremot vill jag minnas att det var det hyfsat vanligt att lämna in fotorullen och få bilder på CD-skiva. Och som du säger, att scanna in bilder var ganska vanligt. Scanners hade precis blivit billiga och jag hade en trots att jag var student.

Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Men även övervakningskameror var väl tämligen ovanliga 1996? Finns det ens idag några sådana vid exempelvis tunnelbanenedgången invid Swartlings?

Ja, det var mkt mer ovanligt än idag. Synen på kameraövervakning var betydligt mer restriktiv 1996 än vad den är idag. Det har skett lagändringar samt ändrad praxis på den fronten. Framför allt gällde det kameraövervakning på allmän plats som inte sågs med blida ögon. Det fanns hårda krav på behovsbilden. Exempelvis var det då inte tillåtet att ha kamera i taxibilar.

Anrättningar som hanterade stora mängder kontanter eller värdeföremål, ambassader samt militära anläggningar hade förstås kameror. Men i övrigt var det ont om dem. Någon kamera som tagit bild på Valhallavägen, KTH eller Swartlings Ridskola är uteslutet. Jag är hyfsat säker på att det inte heller fanns ngn i tunnelbanan, men är dock inte helt hundra där. Bussar hade det definitivt inte.

Så vart på vägen skulle någon ha fångats av en övervakningskamera? Det finns iofs en del ambassader i området runt Villagatan. Tex den tjeckiska ambassaden på Villagatan 21.
Senast redigerad av Elementary 2014-01-08 kl. 14:13.
Citera
2014-01-08, 14:04
Medlem
SibirienKalles avatar
Nåt radikalt måste hända om inte RO ska bli frikänd.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in