2014-01-08, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Säga vad man vill om Guillou, men han är en farlig motståndare. Stackars Figyes. Att bli bortdribblad på detta sätt i direktsändning måste vara värsta mardrömmen. Han gjorde verkligen en slät figur.
Norstedts har aldrig kunnat smälta att guldkalven Guillou lämnade dom för Piratpartiet. Nu tänkte man tjäna lite kulor på honom och samtidigt ge honom ett tjuvnyp. Men det var gammelgäddan som tog hem spelet. Bara han inte spricker av självbelåtenhet nu
Jag tror du har rätt om Norstedts, även om det var för PiratFÖRLAGET och inte PiratPARTIET han lämnade dem.
Om någon frågat mig om jag ville försvara mig mot Guillou i en tolv minuters direktsändning hade jag vänligt men bestämt avböjt. Jag har intervjuat Guillou ett par gånger och jag har aldrig träffat någon som är så snabbtänkt. Inte nödvändigtvis den intelligentaste jag träffat, men utan tvekan den mest snabbtänkte.
Citera
2014-01-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror du har rätt om Norstedts, även om det var för PiratFÖRLAGET och inte PiratPARTIET han lämnade dem.
Om någon frågat mig om jag ville försvara mig mot Guillou i en tolv minuters direktsändning hade jag vänligt men bestämt avböjt. Jag har intervjuat Guillou ett par gånger och jag har aldrig träffat någon som är så snabbtänkt. Inte nödvändigtvis den intelligentaste jag träffat, men utan tvekan den mest snabbtänkte.

Har Guillou det som kallas för reptilhjärna?
Citera
2014-01-08, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Har Guillou det som kallas för reptilhjärna?
Ligger nog mycket i det. Det andra ser som diskussion ser han som hotande angrepp. Därav snabbtänktheten. Själv är jag mer sengångarhjärna, så jag försökte inte ens sätta dit honom.
Citera
2014-01-08, 15:15
Moderator
Schlesiens avatar
Frigyes (och många andra) har av förloppet de senaste två dagarna redan fått rätt på ett högre plan. Janne har bekräftat analysen med sitt agerande. Frigyes till TT för minst fyra dagar sedan:
Citat:
För mig var det spännande att se hur han dompterat medierna under snart ett halvt sekel, säger Paul Frigyes.
Citat:
Det blir tydligt hur han redan från början är bra på att ta kontroll över sin historia. Men det är klart att det är en problematisk del av hans yrkesmetodik, säger Paul Frigyes och syftar på det mönster han hittat i Guillous liv och i hans stridsfrågor. Mönstret sammanfattas i slutet av boken: ”Det kan ändå tyckas märkligt att en man med ett så fritt förhållande till sanningen har blivit till själva symbolen för kampen för sanningen i Sverige”.
Citat:
- Han berör, han väcker känslor och han går direkt till magen med sina utspel. Genom att vara sådär storslagen och lite burlesk. Han går alltid ut knallhårt, som när han fördömer offentliga personer. Som när han säger att Lars Vilks inte kan teckna. Det är underhållande, säger Paul Frigyes.
http://www.svd.se/kultur/fenomenet-guillou-granskas-i-ny-bok_8869138.svd
Citera
2014-01-08, 15:26
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Frigyes (och många andra) har av förloppet de senaste två dagarna redan fått rätt på ett högre plan. Janne har bekräftat analysen med sitt agerande. Frigyes till TT för minst fyra dagar sedan:

I samtalet i P-1 igår konstaterade han att det är lite av ett självmordsuppdrag att ge sig på Guillou och att motparten alltid blev krossad.

När det gäller vad JG säger om Wilks så visar det ju bara hur lätt det är att vinna poänger på folks okunnighet i Sverige.
Citera
2014-01-08, 15:39
Bannlyst
Citat:

Så genom att vara dåligt påläst och ha fel bevisar Frigyes att Guillou dompterar media?
Delar inte helt din analys. Om Frigyes haft rätt i sak och mosats av Guillou tycker jag du haft rätt.
Citera
2014-01-08, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
I samtalet i P-1 igår konstaterade han att det är lite av ett självmordsuppdrag att ge sig på Guillou och att motparten alltid blev krossad.

När det gäller vad JG säger om Wilks så visar det ju bara hur lätt det är att vinna poänger på folks okunnighet i Sverige.
Hade Frigyes haft rätt tror jag han hade varit svårare att krossa.
Citera
2014-01-08, 15:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Så genom att vara dåligt påläst och ha fel bevisar Frigyes att Guillou dompterar media?
Delar inte helt din analys. Om Frigyes haft rätt i sak och mosats av Guillou tycker jag du haft rätt.
Citat:
Hade Frigyes haft rätt tror jag han hade varit svårare att krossa.
Jag postade tidigare "Svårt att uttala sig så mycket utan att ha läst exakt hur dessa bitar av boken är formulerad. Men här verkar det röra sig om händelser man kan beskriva på flera sätt utan att det behöver vara direkt felaktigt." Det är ungefär så jag ser på det fortfarande. Du verkar ha en mer färdig uppfattning. Vad är "fel i sak" och inte "rätt" av det Frigyes påstått egentligen? Har Frigyes en skyldighet att vara snabbtänkt och slagfärdig i direktsändning och leverera en fullständig bild av verkligheten i debattstudion?

Jag tror inte Frigyes var passiv som en genomtänkt strategi men som det föll sig visades än en gång hur saker runt mediaaktören JG brukar falla sig. Som ett exempel.
Citera
2014-01-08, 16:05
Medlem
Oliveiras avatar
[quote=Schlesien|46944051]Jag postade tidigare "Svårt att uttala sig så mycket utan att ha läst exakt hur dessa bitar av boken är formulerad. Men här verkar det röra sig om händelser man kan beskriva på flera sätt utan att det behöver vara direkt felaktigt." Det är ungefär så jag ser på det fortfarande. Du verkar ha en mer färdig uppfattning. Vad är "fel i sak" och inte "rätt" av det Frigyes påstått egentligen? Har Frigyes en skyldighet att vara snabbtänkt och slagfärdig i direktsändning och leverera en fullständig bild av verkligheten i debattstudion?

Jag tror inte Frigyes var passiv som en genomtänkt strategi men som det föll sig visades än en gång hur saker runt mediaaktören JG brukar falla sig. Som ett exempel.[/QUOTE

Frigyes blev såklart överrumplad i rutan när JG drog fram betyget. Sedan är han ju inte alls TV-van på samma sätt som JG. Fast det svåra är ju att veta hur mycket som är rätt och fel i boken när den inte är tillgänglig. Eller ens hur mycket som är kritiskt till JG. Uppenbarligen finns det mycket positivt om honom också i boken, vilket JG viftar bort med att det är en ursäkt för "karaktärsmordet".
Citera
2014-01-08, 16:06
Bannlyst
Citat:
Jag postade tidigare "Svårt att uttala sig så mycket utan att ha läst exakt hur dessa bitar av boken är formulerad. Men här verkar det röra sig om händelser man kan beskriva på flera sätt utan att det behöver vara direkt felaktigt." Det är ungefär så jag ser på det fortfarande. Du verkar ha en mer färdig uppfattning. Vad är "fel i sak" och inte "rätt" av det Frigyes påstått egentligen? Har Frigyes en skyldighet att vara snabbtänkt och slagfärdig i direktsändning och leverera en fullständig bild av verkligheten i debattstudion?

Jag tror inte Frigyes var passiv som en genomtänkt strategi men som det föll sig visades än en gång hur saker runt mediaaktören JG brukar falla sig. Som ett exempel.
Frigyes skriver själv på twitter att han hade fel och tillintetgjordes av Guillou. Har ingen orsak att tro annorlunda.
Citera
2014-01-08, 16:09
Bannlyst
Citat:

Då fattar jag hur du menar. Tycker ändå det varit tydligare om inte Guillou haft med sig betyget som Frigyes påstod inte fanns. Som det nu föll sig var diskussionen förlorad, oavsett hur snabbtänkt och slagfärdig Frigyes hade varit i direktsändningen.
Vad hade Guillou kunnat göra annorlunda igår? Jag tycker han var förvånande återhållsam.
Citera
2014-01-08, 16:15
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Frigyes skriver själv på twitter att han hade fel och tillintetgjordes av Guillou. Har ingen orsak att tro annorlunda.

Nja han skrev att han blev lurad av JG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in