2008-11-24, 22:09
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Tänk vilken tur att det finns ett forum där lågt stående kan raljera om andra människors utseende. Dessutom häckla folk med namn och bild.
Själva sitter ni i skyddat bo med anonym avsändare....
Okonstruktivt och fegt, tycker jag.

När det kommer till boken ondskan, kan jag försäkra er om att det är en berättelse om den mobbing JG fick utstå. Det är inte en ren biografi i dess rätta bemärkelse utan boken handlar om pennalism med JGs egna upplevelser invävda i handlingen. Att detaljer i boken och filmen inte överensstämmer med verkligheten betyder inte att berättelsen är osann. Boken är som sagt inte en ren biografi och skulle en film likna en bok till fullo skulle filmen bli tio timmar lång. På den punkten är väl de flesta överens.

En sak till. JG var inte helt olik Wilson vid samma ålder.......

Klart den lille franske dvärgen blev mobbad, hela han osar av behov att hävda sig.
Han fick antagligen rejält med stryk av de stora pojkarna när han växte upp.
hans böcker är usla och det är ett under att skiten har blivit så fantastiskt populära är ett tecken på att folk har sjukt usel smak.
Citera
2008-11-25, 09:31
Medlem
jugbandbluess avatar
Han är en utstuderad businessman, för hans böcker handlar alltid om det som medelsvensson för tillfället är mest skraj för. Han rider på tidens vågor; Antagonisterna i hans senare böcker (Arn, tänkte jag på) är muslimerna och det stämmer väl med islamofobin som är på modet nu. I Hamiltonserien var det ryska agenter och spioner och detta var under den värsta rysskräckens tid när man såg agenter i varje hörn. Visst han försöker nyansera också men huvudsakligen tror jag det handlar om brasklappar, han vill tjäna pengar.
Citera
2008-11-25, 09:50
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Han är en utstuderad businessman, för hans böcker handlar alltid om det som medelsvensson för tillfället är mest skraj för. Han rider på tidens vågor; Antagonisterna i hans senare böcker (Arn, tänkte jag på) är muslimerna och det stämmer väl med islamofobin som är på modet nu. I Hamiltonserien var det ryska agenter och spioner och detta var under den värsta rysskräckens tid när man såg agenter i varje hörn. Visst han försöker nyansera också men huvudsakligen tror jag det handlar om brasklappar, han vill tjäna pengar.
Klart han vill tjäna pengar men islamofobin får ju bara näring från en sida idag. Han kanske skrev Arn-böckerna för att ge lite perspektiv och inge Svensson lite kunskap om muslimsk historia. Även Hamilton-böckerna försöker ju visa lite ur muslimernas perspektiv. Den av USA ledda hetsen mot muslimer saknar ju motvikt.
För övrigt håller jag Guillou för en av samtidens bästa författare. Han lyckas med att både roa, fängsla och utbilda sin publik. Sen kan han förvisso få till en del mer eller mindre vansinniga krönikor fast jag tror att de är mer skapade för irritation än något vettigt. Han gillar att reta upp folk.
Citera
2008-11-25, 11:38
Medlem
jugbandbluess avatar
Jag menade inte att Jan är islamobob (eller var russofob på 80-talet) utan att han skriver om det ämne som han antar kan väcka mest svensson-intresse för stunden. Muslimerna är de kortsiktiga antagonisterna i Arn-böckerna och det är dom som hjälten spöar skiten ur. Våldet riktas mot dom, vilket räcker för att mätta medelsvensson... Just Arn-böckerna är märkligt nationalromantiska också.
Citera
2008-11-27, 01:10
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized
Klart han vill tjäna pengar men islamofobin får ju bara näring från en sida idag. Han kanske skrev Arn-böckerna för att ge lite perspektiv och inge Svensson lite kunskap om muslimsk historia. Även Hamilton-böckerna försöker ju visa lite ur muslimernas perspektiv. Den av USA ledda hetsen mot muslimer saknar ju motvikt.
För övrigt håller jag Guillou för en av samtidens bästa författare. Han lyckas med att både roa, fängsla och utbilda sin publik. Sen kan han förvisso få till en del mer eller mindre vansinniga krönikor fast jag tror att de är mer skapade för irritation än något vettigt. Han gillar att reta upp folk.

Möjligtvis roa och fängsla. Utbilda, nä knappast.

Nä, jag gillade Jan Gulliou förr pga hans mediaperson, men nu när jag läst på om IB-affären, några av hans böcker, och när han framställer sina böcker och tes som historiskt och nutidsorienterat trovärdiga så mår jag dåligt. Så framstår han bara som en nöjesförfattare med megalomansk självbild.

Nej tack Jan Gs varumärke vida överskrider Jan G själv.
Citera
2008-11-27, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Klart den lille franske dvärgen blev mobbad, hela han osar av behov att hävda sig.
Han fick antagligen rejält med stryk av de stora pojkarna när han växte upp.
hans böcker är usla och det är ett under att skiten har blivit så fantastiskt populära är ett tecken på att folk har sjukt usel smak.

Vet du ens själv vad du anser om Guillou? Din svenska är så fantastiskt usel att jag inte förstår din ståndpunkt, än mindre respekterar din analys.
Citera
2008-11-27, 03:11
Medlem
herrgurkas avatar
Jan Guillou - Sveriges snålaste författare

En bekant till mig var på bokmässan i Göteborg för några år sedan. Där köpte hon lite böcker och såg till att skaffa signerade exemplar av de författare som fanns på plats.

När hon kom fram till Jan Guillou's bord skulle han ha 10 kr för att skriva sin kråka i boken. Hon hade aldrig varit med om något liknande!
Citera
2008-11-27, 10:29
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
En bekant till mig var på bokmässan i Göteborg för några år sedan. Där köpte hon lite böcker och såg till att skaffa signerade exemplar av de författare som fanns på plats.

När hon kom fram till Jan Guillou's bord skulle han ha 10 kr för att skriva sin kråka i boken. Hon hade aldrig varit med om något liknande!

Köpte hon inte boken på platsen har det nog med bokhandelns regler att gör. De brukar kräva att man köper boken där om man skall få den signad. Sprang hon på honom mitt i vimlet kanske han bara var sur. Eller behövde parkeringspengar.
Citera
2008-11-27, 11:49
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Klart den lille franske dvärgen blev mobbad, hela han osar av behov att hävda sig. Han fick antagligen rejält med stryk av de stora pojkarna när han växte upp. hans böcker är usla och det är ett under att skiten har blivit så fantastiskt populära är ett tecken på att folk har sjukt usel smak.

Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Frank
Vet du ens själv vad du anser om Guillou? Din svenska är så fantastiskt usel att jag inte förstår din ståndpunkt, än mindre respekterar din analys.

Så usel var väl inte svenskan? Svithjods första två meningar är så vitt jag kan se fullt korrekt formulerade. Den tredje meningen hade kunnat formuleras bättre.
Citera
2008-11-27, 17:56
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka

Är nog det som är mest osmakligt med nyrika... nja alla vänstermänniskor, dom står och gapar om solidaritet och rättvisa samtidigt som dom är lika giriga och opportunistiska som värsta råkapitalisterna, fy fan.
Citera
2008-11-27, 17:59
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Mannen är en trött föredetting...

Exakt, borde försvunnit i samma veva som löntagarfonderna, gör numera bara trötta och floskliga mediautspel. Tar väl för mycket tid och kraft att räkna stålarna...
Citera
2008-11-27, 18:06
Medlem
Ogres avatar
Efter den här finfina chatten kanske han förtjänar en plats som mest arrogant kändis..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3854350.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in